Повече икономия - на скорост или изключена от скорост

Започната от Vesel, 06 Юни 2014 00:44:06

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Vesel

Имам един въпрос и не знам дали тук е мястото, или трябва да отворя нова тема ,но предполагам отговора би трябвало да е ясен за някой със технически познания.
Та въпроса ми е кога колата харчи по-малко по инерция -  на скорост или изключена от скорост? Един познат ми беше развил теорията че на скорост харчела по-малко или практически нищо, но някак си не ми се вярва работещ двигател на високи обороти да не харчи нищо или по-малко отколкото на ниски. Ако някой може да каже нещо по темата, подплатено с технически аргументи ще съм доволен :)


Pyrhel

Хаха, супер яката тема, сега ако не стане скандал пак :D

Спускането при неутрална предавка - празен ход (ПХ), спускането на скорост - принудителен празен ход (ППХ).
Като цяло много зависи. Най-добре се вижда ако борд компютъра има моментен разход.
Много зависи от наклона, скоростта, оборотите и дали колата е с ръчни, автоматични скорости (Jatco при Мк3 Мондео) или полу-автоматични скорости (PowerShift-а при Мк4).

При ПХ разходът на гориво ще е примерно 1-2/100, а при ППХ ще имаш 0/100 в идеалните условия - когато си вкарал в някакви подходящи обороти и наклонът е достатъчен, за да се поддържа еднаква скорост на моторна спирачка. ОБАЧЕ ако скоростта ти е висока, примерно по магистралата, да кажем излизаш от тунелите на Тракия посока Пловдив и оставяш на ППХ - до едно време добре, ама после хем ще е в надолнището, хем ще се подава гориво, за да поддържа скоростта. Така че нещата са горе-долу изравнени.

В случая с тунелите, когато съм с Мондеото (6-степенна ръчна), навсякъде карам на скорост, като съм с Ц5-цата (автоматик), той има по-хубава инерция от Форда и на някакви такива спускания съм на N и минавам много повече на N с 2.5-2.9/100 отколкото на D и темпомат с разход, който в началото е 0/100, а после се покачва, за да поддържа скоростта.

Малко се отклонявам по повод автоматиците, ама ако го правите това, първо пробвайте с бавна скорост при спускане на N и после като ръгнете D дали кутията ви е умна или ще включи на 1ва предавка :)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Pyrhel

То всъщност е много дълга темата... Освен от кутията, наклона и оборотите, зависи от това дали смесите ги прави карбуратора, моно-ижекцията или инжекциона...

ППХ при бензиновите двигатели е когато моторът има обороти над ПХ, а ТПС (сензора на дросела) отчита затворено положение. Грубо казано, в този случай при моноинжекционите и инжекционите разходът е по-малък, докато при карбураторите не е. Там пак се обеднява сместа, но не достатъчно, за да се сравнява с ПХ и при тях е по-икономично карането с изключена предавка.

При новите дизели е горе-долу същото, ама се гледа позицията на педала. От старите дизели не разбирам, носят се митове и легенди, че Vanko много разбира, той да обяснява :D
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Dmitarcho

И аз съм чувал,че на скорост гори по-малко отколкото на свободна. Само за газифицираните коли не важало това. Разтягали са ми и на мене едни дъъъъълги лукими как не гори колата когато е на скорост по нанадолнището. И на мен не може да ми го събере глава. Змачи, Анатоли, означава ли,че този "мит" се отнася за по старички автомобили ? Аз принципно си карам на скорост,не заради икономя, нищо,че съм Габровец ;)
Ръца Пръца

Радко

Аз знам, че "по-новите" (компютъризираните) би трябвало да харчат по-малко от колкото на празен ход когато са на скорост; при някои автомобили над определени обороти. Реално е така, но да се възползваш от това вече както е казал Анатолий си е до добрата преценка на водача. За старите автомобили(включително моята с карбуратор) съм чувал, че не харчело нищо отново заради вакуумите, но не вярвам и мисля, че харчи маалко повече отколкото на празен ход, защото празния ход го дърпа под дроселовата клапа. При тези с плочка за газта ... те харчат колкото на празен ход или отново маалко повече, защото потока ще е мноого малко по-голям от този на празен ход, а потока дърпа горивото в този случай. Общо взето според мен по-голямата полза от пускането на скорост е за използване на двигателната "спирачка" което рефлектира върху спирачки и може би при намаляване за светофар-за горивото. Поне аз винаги връщам предавки като ги редя при намаляване за светофар или спиране.. 
Та като цяло да.. икономия на ГОРИВО на скорост е моя отговор.

hotblooded

 Когато изключиш от скорост - двигателя продължава да консумира гориво за да преодолява вътрешните си съпротивления, да върти генератор, водна помпа, хидравлична помпа, климатик... Когато спускаш на най високата предавка - това го прави инерцията, пак имаш горивоподаване (има си заложено минимално количество гориво, под което не се пада).
При ХаФтоматик  -  зависи от типа на кутията. При "роботизирана" кутия с триещ съединител между нея и двигателя е валидно горното, ако кутията е класически автомат с хидротрансформатор - вече има различни видове хидротрансформатори:
  - някой изобщо не предават въртящ момент в обратна посока - от колелата към двигателя, при тях каквото и да правиш двигателя си върти "карантиите" и харчи гориво за това,
  други също не предават, но пък стават хидродинамична спирачка при спускане (ретардер) - при тях двигателя също си върти "карантиите", обаче самата кутия те спира ако не даваш газ,
  при трети хидротрафа предава въртящ момент и в двете посоки и е валидно същото както и за ръчките.

momo76

При ППХ повечето мотори над определени обороти не консумират нищо - примери Фиестата (бензин), старото Мондео МК2 (бензин), и служебната Октавия (нафта). При ППХ показва 0 разход, а на Фиестата съм гледал и импулсите към инжекторите - ами няма импулси.
Малко е спорно кога разхода е по малък, дали когато се движиш по инерция (имаш минимален разход гориво, но минаваш по голямо разстояние) или при ППХ (разход 0, но мотора спира колата).
Определено е по безопасно при ППХ. Един колега като засили джипа със 120, почна едно спускане и взе че изключи от скорост за икономия, ама как се спират 2тона със 120-130 не се замисля.
За обикновенните автоматици с хидротрансформатор (Анатоли да чете внимателно) е силно нежелателно движение по инерция на неутрална (лоста на N) особенно със скорост над 60км/ч. При тях помпата е закачена на първичния вал и се върти с оборотите на мотора, при движение по инерция оборотите на мотора са ниски, в същото време вторичния вал се върти доста бързо от колелетата, налягането на маслото е малко, охлаждането и смазването на кутията се нарушават и в един момент тази почти никаква икономи ни излиза през г....
То автомата е измислен за мързеливи - преди да тръгнеш D, като спреш N, през останалото време си бъраш в носа.

pantata

Това е и причината тези автоматици да не се теглят.

Chr81

При голямо надолнище: Под определени обороти и на скорост си гори 2-3 литра. Над определени обороти заковава на 0 литра и не гори на практика нищо. Моторът играе ролята на спирачка. Тук ако си на свободна ще гори 0,8-1литър и после ще спираш трудно със спирачките т.е. ще се харчиш хем за гориво, хем за накладки, дискове и прочие. Отделно е и мегаопасно при по-продължително спускане, защото спирачките загряват и "хващат" все по-лошо.
При средно надолнище: Зависи. Ако е на скорост, над определени обороти и си поддържа скоростта, то става и си гори 0литра. Ако искаш да забавяш по-малко - пак гори 0литра. Ако си на свободна в тази ситуация или ще ускоряваш малко или ще си поддържа скоростта и ще гори 0,8-1-2 литра.
При малко надолнище: На скорост може и да гори 0литра известно време, но скоростта ще спада непрекъснато. После ще трябва да се компенсира забавянето и да се даде газ и оттам икономията отива по-дяволите. По-добре е да се пусне на свободна - тогава ще гори 0,8-1-2литра, но или ще си поддържа скоростта, или ако е съвсем малко надолнището пак ще забавя.
Ако се кара с цел икономия най-важното е да се знае, че колата гори най-много при ускоряване и при високи скорости. Т.е. при малко надолнище може би е по-добре да се кара на скорост и ако трябва да се дава малко газ с моментен разход 2-3литра, отколкото да е на свободна и скоростта да падне да кажем от 100км/ч на 70км/ч и после да се дава газ пак до 100км/ч.



freeflight

Зависи доколко е стръмен наклонът, доколко правилно е подбрана предавката и каква скорост целим да поддържаме. На съвременните коли при движение на скорост без газ се задейства DFCO (Deceleration Fuel Cut-Off) и спира подаването на гориво. Това обаче е в сила до определени обороти, под които има риск от нестабилна работа и загасване на двигателя. Тогава горивната помпа се включва принудително. Ако караш на пета с 1200 оборота, точно това ще се случи.
Идеята е да си на скорост, но оборотите да са поне 1500-2000. Веднъж пестиш от гориво, втори път - от накладки и дискове. :)
Повечето проблеми идват от главата... Особено ако е празна.


dimkaraganchev

Само да вметна, че и "газифицираните" двигатели горят много по-малко при ППХ. Стига, обаче да са с ГИ.












Vesel

Все още не ми е ясно, как по голямо нанадолнище с дължина примерно около 10 км. , на скорост и на високи обороти, няма да изхарча капка гориво, а двигателят ще работи през цялото време на над 2000 оборота. Пускал съм такова нанадолнище и наклона е такъв , че на 5-та карам с около и над 100 и на моменти трябва да натискам спирачка или да превключвам на 4-та за да намаля. 5 минути да се въртят някакви изпарения и никакво гориво да не постъпва в двигателя ми се струва доста невероятно. За съжаление нямам моментен разход на борда за да видя какво показва, но принципно никак не му вярвам.

Pyrhel

Вържи свето-диод и ще видиш кога/колко цъка дюза :P
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Chr81

До колегата Vesel. В тази ситуация, която описваш гаранция, че моментния разход 0л/100км. Надолнището може да е и 10км. За 10км ще си изгорил точно 0л/100км. Това, което описваш е идеалната ситуация за икономия на гориво.

stanilabg

Цитат на: Chr81 в 09 Юни 2014 11:34:33
До колегата Vesel. В тази ситуация, която описваш гаранция, че моментния разход 0л/100км. Надолнището може да е и 10км. За 10км ще си изгорил точно 0л/100км. Това, което описваш е идеалната ситуация за икономия на гориво.
Означава ли това, че ако надолнището е 100 км, а в резервоара си имам 0,5л (чисто теоретично), след тези 100 км ще имам пак 0,5л? Нали двигателя работи през цялото това време.

hotblooded

Цитат на: stanilabg в 01 Септември 2014 18:47:32
Означава ли това, че ако надолнището е 100 км, а в резервоара си имам 0,5л (чисто теоретично), след тези 100 км ще имам пак 0,5л? Нали двигателя работи през цялото това време.
ЧИсто теоретично - да...

stanilabg


hotblooded

Цитат на: stanilabg в 01 Септември 2014 19:45:35
Не се заяждам, но това е невъзможно.
За това казах - на теория. На практика - все ще пусне някъде някоя дюза да пръсне.  Не веднъж е ставало дума че БК греши когато показва данните за моментен или среден разход.

stanilabg

Не имах предвид грешки. Мотора нали за да работи, ползва гориво. Т.е. нямам как след 100 км, да не ги изгори тези 0,5л.
А това, че БК показва 0,0л разход, е заради това, че не натискаш педала.

Marlboro

Мотора работи, но не защото се подава гориво... Самото нанадолнище кара колелата да се въртят, от там цялата карантия и мотора и заради това имаш и моторна спирчка, като не даваш газ.
Момичета, при тези цени на бензина, не идваме само за се видим!


stanilabg

Цитат на: Marlboro в 01 Септември 2014 20:23:45
Мотора работи, но не защото се подава гориво...
Е да де, ама работи...... А за да работи, какво ползва....гориво.

pantata

Ползва инерцията и движението, което се предава от колелата през скоростната кутия кум двигателя. Стига да е достатъчен наклона за да не паднат оборотите и да започне отново да подава гориво за да поддържа нужните за всички системи обороти.

К.Методиев

Вземи една кола с газов инжекцион примерно, че по лесно се гледат времената когато има условия за принудителен празен ход (ППХ) инжекторните времена се нулират т.е. в този момент няма впръскване на гориво, ако има достатъчно дълго спукане както казваш 100км и през цялото време има условията за ППХ няма да впръска гориво, обратния режим на един двигател е компресор, а както знаем компресора не използва гориво а пак работи!

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

Alexi

Цитат на: stanilabg в 01 Септември 2014 20:34:59
Е да де, ама работи...... А за да работи, какво ползва....гориво.
мне ,мотора в тоя момент не работи - горене няма .. само се върти принудително .. ако се появи натоварване или оборотите паднат много ЕКУ-то възстановява подаването на гориво

stanilabg

Цитат на: Alexi в 01 Септември 2014 22:00:13
мне ,мотора в тоя момент не работи - горене няма .. само се върти принудително .. ако се появи натоварване или оборотите паднат много ЕКУ-то възстановява подаването на гориво
Трудно ми е, да го проумея. :-[
Правилно ли разбирам, че при поддържане на определени обороти и скорост, по надолнище, е все едно си врътнал ключа?

П.П. Къде може да се прочете за това повече?

Dmitarcho

ЦитатПравилно ли разбирам, че при поддържане на определени обороти и скорост, по надолнище, е все едно си врътнал ключа?
Правилно си разбрал ;) И аз като го чух това преди няколко години ми беше много интересно и смешно ... и като ми го обясниха 3781657832 пъти - горед оло го разбрах и започнах леко да го вярвам :)
Ръца Пръца

Alexi

Цитат на: stanilabg в 02 Септември 2014 08:32:03
Трудно ми е, да го проумея. :-[
Правилно ли разбирам, че при поддържане на определени обороти и скорост, по надолнище, е все едно си врътнал ключа?

П.П. Къде може да се прочете за това повече?
грубо казано да .. трябва да не подаваш газ .. ЕКУто си работи следи си всички датчици но не впръсква гориво .. много лесно се вижда на кола с моментен разход на борда ,в тоя момент показва 0.0/100

Marlboro

Момичета, при тези цени на бензина, не идваме само за се видим!

stanilabg

Да си призная, не. ::)

П.П. Сега потърсих инфо - попадам все на форуми. Искаше ми се нещо "по-официално".

hotblooded