Сюрпризи на предното предаване

Започната от Nebhotep, 10 Април 2013 16:24:58

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Nebhotep

Спецификата на автомобилите с предно предаване, се отразява не само на конструкцията на техните възли и агрегати, но и при шофирането на плъзгав път, в това число и в зимни условия.
Автомобилът с предно предаване се характеризира с висока чувствителност към всяко завъртане на волана. Самостоятелното връщане на волана, при което управляемите колела се стремят да се върнат към праволинейно направление на движение, при автомобила с предно предаване е непостоянно по величина. То се увеличава при рязко ускорение в завой, при което водача ясно усеща във волана нарастващия стабилизиращ момент.
В сравнение с автомобилите със задно предаване, предното предаване има по- добра способност да удържа праволинейното движение, т.е има по- добра стабилност. Именно това обстоятелство, когато автомобилът даже на плъзгав участък при висока скорост стабилно държи курса и не проявява никаква склонност към поднасяне, може да притъпи бдителността на шофьора. Той се отпуска и се увлича по скоростта и при възникване на неочаквана ситуация не може да извърши необходимата маневра, за да предотврати аварията.
В критична ситуация възниква явлението "лек волан" и незначително странично движение на автомобила. Това означава, че предните колела пребуксуват, което прави невъзможно качественото маневриране. По просто, при пребуксуване или блокиране на предните водещи колела автомобила става неуправляем. Ето затова при движение по хлъзгав път не трябва да допускате пребуксуване на колелата.
Но най- голяма изненада за неопитния водач може да донесе завой на хлъзгав път. Помнете, че автомобилът с предно предаване при навлизане в завой се стреми да се движи по по- голям радиус, отколкото му се подава от водача при въртене на волана. Често автомобилът се стреми в насрещното платно и след това се озоваваме в канавката. Гаранция за безопасното преминаване на завоя е правилната подготовка за провеждане на маневрата, а именно верният избор на скорост при подход към завоя.
Скоростта на движение в началото на завоя е длъжна да обезпечава надежден запас от сцепление на колелата с пътя. Ако възникне занасяне, не трябва да отпускате газта! Точно обратното, коригирайки движението на автомобила чрез  завъртене на волана към страната на поднасяне е нужно плавно да подадем газ, за да повишим тягата на водещите колела.
При загуба на сцепление (недозавиване) настрани, се препоръчва да отпуснете газта до отстраняване пребуксуването на предните колела, а след това да се коригира движението на автомобила с волана. Правилото е такова: при движение па плъзгав път по крива при намаляване на газта, автомобилът охотно са завърта около вертикалната си ос, а с увеличаване на газта обратното, не се завърта.

Техники при шофиране:
1. Първото нещо, което трябва да запомним е че завоите на хлъзгав път трябва да се преминават с адекватно избрана безопасна скорост и постепенно в завоя увеличаваме подаването на газ.;
2. И второ огромна роля в непредсказуемостта на поведение на автомобила с предно предаване играе точното съблюдаване на налягането в гумите.;
3. Забранява се движение на автомобила по инерция на хлъзгав участък. ;
4. Ако автомобилът няма ABS, спирането на хлъзгаво покритие е по- добро с периодични задействания на спирачката, така няма да блокират предните колела и автомобила ще съхрани управляемост;

Практика:  В много сложна ситуация може да се окаже водач при неочакван завой с висока скорост. Автомобил със задно предаване го очаква разко поднасяне на задните колела, което много трудно може да се коригира. Водачът на автомобил с предно предаване в тази ситуация го очаква загуба на сцепление и занасяне на автомобила към външната страна на завоя под действие на центробежните сили, която превишава силата на сцепление на колелата с пътя. Това означава, че той трябва да се опита да намали до колкото е възможно скоростта докато започне да се усеща действието на волана. Воланът трябва да се върти бавно, под възможно най- малък ъгъл и не се опитвайте да направлявате автомобила по крива траектория, това ще създаде по- голяма центробежна сила.
Следва да отбележим, че в зависимост от характера на пътното покритие може да изпаднем и в други ситуации. Например, ако пътят е плъзгав и има слой от сняг върху него, то навиването на волана до край край ще предизвика за известно време занасяне. При силно навит волан, при отпускане на газта, колелата ще нагребат пред себе си плътен снежен вал и опирайки се в него  скоростта на автомобила ефективно ще се намалява. При това центробежната сила се намалява, сцеплението се възстановява и автомобилът рязко ще се устреми в страната на която сме завъртяли волана. Ако покритието е нееднородно и има места, които позволяват на колелата да възстановят сцеплението си пътя, то при наличието на неголяма тягова сила (държим натисната газта леко!) попадането на колелата на участъци с по- голям коефициент на сцепление може да вкара колата в пътя.













Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!


dimkaraganchev

Цитат на: Nebhotep в 10 Април 2013 16:24:58
...В критична ситуация възниква явлението "лек волан" и незначително странично движение на автомобила. Това означава, че предните колела пребуксуват, което прави невъзможно качественото маневриране. По просто, при пребуксуване или блокиране на предните водещи колела автомобила става неуправляем. Ето затова при движение по хлъзгав път не трябва да допускате пребуксуване на колелата...
При такива случаи на помощ идва ръчната спирачка и всичко е ок..

Nebhotep

Дърпането на ръчната спирачка от неопитен шофьор може да доведе да още по- непредвидими последици. Обяснено е какво да се прави...


Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!

Alexi

от тази статия излиза ,че автомобил с предно в общия случай е по стабилен от такъв със задно което е грешно твърдение .. масата на автомобил със задно е доста по добре разпределена между осите и купето се държи доста по неутрално в завой и рязка смяна на посоката на движение .. при предното нещата добиват плачевен характер с повечко нютони на предната ос и мокър/заснежен път комбинирано с твърде лека задница

dimkaraganchev

То затова се бъзикат с бмв-тата през зимата. За мен предното е много по-стабилно от задното.

hotblooded

Цитат на: dimkaraganchev в 10 Април 2013 23:03:36
То затова се бъзикат с бмв-тата през зимата. За мен предното е много по-стабилно от задното.
Това сме го дъвкали и преди. Предимството на предното предаване е че винаги имаш време да видиш това в което ще се нацепиш когато изтървеш завоя..... Предното е масово разпространено защото е по лесно и евтино за изработка.

escobar

Не знам дали е заради задното, по-скоро е щото не си го могат, ама им се иска, но падне ли дъжд, БМВтата са главно по стълбове, дървета или в дирека.

hotblooded

 Ами какво да ти кажа, то това не е до колата, или задвижването, то си е до капацитета на задволанното устройство. Несъобразяването със собствените възможности, възможностите на колата и реалността на пътя винаги води до катастрофа.

escobar

Има нещо верно, щото Меро рядко ще го видиш в мегакатастрофа или цунал стълб.

vladi tanev

Също така и 90 процента от тези със бееемветата както и не само те карат със износени гуми или такива които не стават или просто изтъркани по градцките улици понеже се мислят за рацери и голямата работа а всъщност единствено стигат до някой стълб или стена,а износването води до плачевен край при не добро време тоест дъжд,сняг и тем подобни а да не казвам че масовата практика е да си карат през зимата със летни и изтъркани гуми
SIERRA EVOLUTION TEAM
Бай Владо-Скорпа


hotblooded

 Някога в Бургас имаше 3 Peugeot 205 GTI -1.9 и трите свършиха по един начин - в стълбове и дървета, при лошо време с жертви. Просто 140 коня на 800 кила щайга не са за всеки.

Alexi

Цитат на: dimkaraganchev в 10 Април 2013 23:03:36
То затова се бъзикат с бмв-тата през зимата. За мен предното е много по-стабилно от задното.
аз съм карал БМВ 10 години .. проблеми зимата не съм имал ,просто слагаш хубави зимни гуми както на всяка кола .. има тънкости естествено ,но и удоволствието да движиш с вратите напред е недостижимо от кола с предно ...
ако забележиш всички расови спортни коли са на задно или 4х4

TourneoRS

Сюрпризите на предното предаване , бих добавил и да ти падне ръждясалият заден мост в движение  :D ,
IVECO -  с него не се ходи надалеко .

dimkaraganchev

Цитат на: Alexi в 12 Април 2013 08:21:44
аз съм карал БМВ 10 години .. проблеми зимата не съм имал ,просто слагаш хубави зимни гуми както на всяка кола .. има тънкости естествено ,но и удоволствието да движиш с вратите напред е недостижимо от кола с предно ...
ако забележиш всички расови спортни коли са на задно или 4х4
Спор няма. Ако става въпрос за спортни коли и дрифт, задължително със задно. Но за ежедневна употреба-предно.

vladi tanev

Какво ще каже ежедневно ползване предното е по добро,нима спортните коли или всички расови коли със задно не ги използвад за ежедневна употреба или не стават,много е трудно да стигне до извода кое е по добро понеже всеки си държи на неговото аз лично имам две коли които едната е на предно другата на задно и смея да твърдя че и двете си имат и предимства и недостатъци то ако реши да става нещо и 8х8 да си пак ще стане така че недей със лекота да казваш задното не става все пак си е класика и е доказано че предното каквото и да го правиш винаги ще страда от недозавиване нима не си гледал спортни предавания,аз лично не съм специалист да кажа кое е по добро но от опита който имам съм по доволен от задното но и няма как да кажа че и предното не става понеже има хора които повече го харесват въпрос на гледна точка е но удоволствието от задното няма как да го получиш от другите предавания било предно или 4х4
SIERRA EVOLUTION TEAM
Бай Владо-Скорпа

hotblooded

 "Номера" не е толкова от "предаването", а от страничните ефекти от него - къде е центъра на тежестта и какво е разпределението на масите към завижващите и управляващите колела. При предно предаване имаме и ограничение във възможния ъгъл на завъртане на предните колела при завои заради "каретата" и полуоските. Веднага се сещам за няколко нетипични примера за управляемост и разпределение на масите при коли с предно/задно задвижване:
  1 пример - Шкода 105/120/135"рапид" - двигател зад задната ос, скоростна кутия почти зад задния мост - управляемост - по лоша от на кола с предно задживане, а уж сме със задно.
  2 пример - VW "костенурка" и ЗАЗ 968- пак двигател отзад, но двигателя е пред задната ос - значително по добре от Шкодилаците посочени горе, но пак не е това което очаквате от кола с задно.
  3. Рено 5 (до 1984та) - предно предаване, но предните колела са максимално напред, двигателя е надлъжно разположен зад прения мост, скоростана кутия е между двигателя и моста, над моста е диференциала... но тук са се оср*ли със малкия ъгъл на завъртане на колелата (при всички коли с предно е малък, но тази *уйня имаше радиус на завиване по-голям от на Мерц 190), иначе осезаемо по-стабилно в лошо време от следващата 5ца, която е с напречен двигател и кутия над предния мост.
4. Ауди 80.... Все едно имате Шкода от горния пример, но завъртяна на 180 градуса - претоварен преден мост, никакъв настик над задния - двигателя е надлъжен, изнесен напред за да отовори място за скоростната кутия, която е също изнесена напред - Пасаторите със напречен двигател стоят по-добре.

Да спомена нещо и за колите 4х4 - има различни видове задвижване 4х4, различно разпределящи услията между преден и заден мост, по различни начини и причини "активиращи" 4х4 - доста от моделите 4х4 които са на базата на модел с предно и при определни условия включват и задния мост, но предават минимална част от тягата към него (10-30%) имат поведение като типичен автомобил с предно.

amplified

Няма сюрпризи... пълна скука е :(