Фиеста V или Мк6.5 - 1,6 Дуратек 16 клапана бензин, 2006 г.

Започната от zloster, 06 Юни 2018 19:58:46

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

zloster




Здравейте,
да представя една Фиеста.
Автомобилът е от почти 2 години при мен. Пристигнала е от Швейцария, поседяла почти 1 година в автокъща тук. Имала е "премеждие" и не беше оправено особено старателно - да се чете "има самонарезни винтове използвани при сглобяването" и "забележими следи от пребоядисване на детайли". Не изглеждаше да има щети по структурните греди и стъклата. Беше обявена да е на 185 000 км. По-късно това показание съвпадна с прочетеното от ЕБУ-то на двигателя. Дали то самото е човъркано, нямам идея.

Окомплектацията ѝ е Джия/Ghia като интересното е, че има стабилизираща програма/ESP.

Външният вид не беше водещ при избора - стремежът беше "похарчени малко повече пари за гориво отколкото обезценка, ремонти, поддръжка, данъци и застраховка". С уговорката, че е смятано при стандартен годишен пробег от 10-12 хил. км и 5 години използване.

Ето малко снимки от първоначалното обслужване:
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/


zloster

А след официалното представяне, ето нещо по-интересно от техническа гледна точка:
ниско-бюджетна модернизация/тунинг на атмосферен бензинов ДВГ Форд :):
https://peertube.mastodon.host/videos/watch/62002b47-63f6-4041-8ad0-cd78387a6c26

Подмених бензиновите дюзи с втора ръка такива от Фокус Мк3 1,6 Ti-VCT. Те са с малко по-голям дебит при 3 атм. налягане. Оттогава колата е минала около 200-300 км включително пълна газ до прекъсвач на 2-ра предавка. Също минах и за замерване на изгорелите газове - не взех бележка и не съм правил снимки, но на 2700-2800 об./мин даваше CO (въглеродни окиси) 0,58 гр./км. Другите два показателя също си бяха в нормите.

ФИНИС код на новите дюзи:1538984
Форд инженерен код: 8A6G-9F593-AA
Бош код: 0 280 158 207
Номинален дебит: 116,4 г/мин при 3 атм. налягане
Първоначално слаганите са с дебит: 106 г/мин при 3 атм. налягане (това по спомен)
Ще добавя връзки към каталога на Бош като свършат с профилактиката на сайтовете си.

Дюзи 1538984 се слагат на Фокус Mk3 1,6 Ti-VCT и Фиеста Мк7 от 2008 година с Дуратек двигателите. По каталози не ги дават съвместими, но пък в ffclub.ru и темата за заменяемост на частите от Фокус 2 и Фокус 3 има споменаване, че е правено с двигател на Фокус Мк2.

Защо използвам думата "бюджетен" - при проучването ми се оказа, че някои авточасти втора ръка са на много примамливи цени в Ибей-Великобритания.





Част втора ръка от Фокус Mk3 1,6 Ti-VCT 2014 годинаЦена
Дроселова клапа19,90 лири
пластмасовата бензинова рейка, 4 броя бензинови дюзи и регулатора на налягането19,90 лири

Доставката във Великобритания беше включена в цената, доставка до България 3,20 лв с фирмите за евтин превоз оттам. Реално дюзите излизат на по-малко пари отколкото е свалянето, замерването и чистенето им тук в България - цени 15 лв. на дюза видях на доста места.

Не съм пристъпил към монтажа на дроселовата клапа, че тя е с друга букса и чакам съответния кабелен сноп да го модифицирам. Тази информация е пак от ffclub.ru.

За мотивацията и разсъжденията ще напиша отделно.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Mondeicho

Интересно е това, което си направил като модификация. Какви са първоначалните впечатления, върви ли повече, разхода как е в сравнение отпреди това?
Животът като цяло е глупав, но графиката е невероятна.

Alexi

няма как да върви повече ,за тази цел трябва и повече въздух :)

zloster

Забравих да уточня, че след смяната бяха изчистени адаптациите на ЕБУ/PCM. Съответно да си ги направи на ново.
Цитат на: Mondeicho в 07 Юни 2018 06:10:11
Какви са първоначалните впечатления, върви ли повече, разхода как е в сравнение отпреди това?

  • Като е вдигнат предния капак двигателя май работи една-две идеи по-тихо. Тя и преди не беше шумна - стряскал съм няколко пъти пешеходци, ходещи по средата на улица, когато ги приближавам в бавно в гръб.
  • За малкото минати километри не усещам осезаемо завишаване на разхода
  • Сега на двигателя му е по-комфортно в диапазона 1100-1500 об./мин на 5-та предавка при равномерно движение. Преди смяната този диапазон не му харесваше - 5-та преди 60 км/ч нямаше смисъл да се включва.
  • Струват ми се по-резки ускоренията в диапазона 1500 докъм 3000 оборота.
Цитат на: Alexi в 07 Юни 2018 08:10:05
няма как да върви повече ,за тази цел трябва и повече въздух :)
Малко повече въздух трябва да дойде след замяната на дроселовата клапа - тази от Фокус Мк3 1.6 Ti-VCT е с входен отвор 54 мм и изходен на 52 мм. Останалите 1,6 бензин  са с 45 мм диаметър на отвора на дроселовата клапа - също и 1,25 и 1,4 при Фиеста до 2008 г.

Съществената разлика при двата модела дюзи е, че новите са с 4 отвора за разпръскване на горивото, а старите са с 2. На теория това би трябвало да дава малко по-добро разпрашаване - съответно при равни други условия би трябвало леко да падне разхода.

А ето и препратки към информацията, която съм ползвал:
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Ето втората част от информацията, която ползвах. Първо на нея бях попаднал. Всичките мнения са на jw1982. Има две теми с това какво е направил по неговите автомобили: предишната е Фокус мк2 1.6, а настоящата е за Фокус 3 екобууст 125 к.с.

Направих и засечка с някакъв калкулатор за размера на дроселовата клапа: http://www.hipermath.com//engines/throttle_body_size Авторите са отбелязали ограниченията и допусканията. Резултатите казват, че 41 мм дроселова клапа е достатъчна за 100 к.с. За по-състезателни двигатели (така се изказват авторите) се умножава по 1,15 и се отива към 47-48 мм.
Ползвани параметри: диаметър - 3,1 inches, ход - 3,2 inches, максимална мощност при 6000 об./мин

Други моменти, на които трябва да се обърне внимание:

  • Много по-голяма дроселова клапа може да причини лоша работа на ниски обороти и при рязко подаване на газ
  • Впечатленията във Форд Фокус Клуб от по-голямата (54/52 мм) дроселова клапа са за кола с преправяни управляващи таблици (чип-тунинг)
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Данни за разхода само с дюзите: 317,6 км София-Пловдив-София и доста натоварено движение. По борд-компютър 7,5 л/100 км при отчетена средна скорост от 86 км/ч. Като гледах показанията за нивото на горивото по-скоро 7,8 л/100 км.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

А онзи ден монтирах и дроселовата клапа: https://peertube.mastodon.host/videos/watch/385db929-79db-464f-93dd-50164b6f7a70
Трудно беше да намеря самата букса към дроселовата клапа - уж ВАГ скрап има предостатъчно. След 2001-2002-ра година и техните са с такава букса.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Забравил съм да спомена - началото на лятото напазарувах от Англия Сони Премиум говорители за Фиестата. Тези със синята мембрана и отделен високочестотен говорител. Разликата в звученето е поразителна.

Добавено:
Едно уточнение - левите и десните са с огледална конструкция на пластмасата с трите рамена, на която е монтиран високочестотния говорител. Аз това го бях проспал при поръчката и съответно задната линия е с два леви говорителя.

Добавям произволни снимки от Ибей на такъв високоговорител:
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Да си отбележа: два пъти се случва да ми изписва, че е отворена лявата задна врата. А вратите са затворени. И с отваряне и затваряне на задна лява врата не се изчиства предупреждението. Това се случва като е стояла колата. След операция "отвори всяка врата и я затвори" се оправят нещата.

Маслото на Равенол ще излезе издръжливо. Цветът му още е златно кафяв и да е заминало 0,5 - 1 мм на щеката. Това е за 10 месеца/6000 км. Мисля да го оставя и зимата.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/


zloster

Малко снимки на дроселовите клапи. Първите две са на старата като я бях разкачил за почистване. Другите снимки са на тази от ФФ3. Отворът към смукателния колектор е полиран, а на старата не е.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Човек и добре да живее идва момента за смяна на съединител, ако ползва автомобил.

При Фиеста-та основния симптом беше свирене/свистене при натиснат съединител, т.е. главен заподозрян беше лагер помпата (аксиалния лагер). Поне така аз реших от ровенето по форуми. Също така лятото два пъти замирисваше на изгоряло феродо при катерене на пълна газ по планински път. Мирисът се появяваше след 2-3 минути каране. Да изпусне съединителя като даваш газ не се е случвало - т.е. оборотите се увеличават, пък автомобилът продължава да се движи със същата скорост.

Преди да е предал богу дух, се разрових да видя какъв по-усилен съединител може да се сложи. Малко информация намерих по въпроса. Наличната засяга Фиеста ЕсТи (ST). Ама тя е с двулитровия бензинов двигател и там нещата са по-различни от при мен. Ровенето в каталози показа, че колата е излязла от завода с 210 мм феродов диск. С времето Форд, ZF (Sachs) и Schaeffler (LuK) са започнали да доставят 220 мм феродови и притискателни дискове. Само Валео май бяха останали на 220 мм притискател с 210 мм феродов. Погледнах и ей тези англичани какво предлагат, но за Фиеста официално нямат, а и цените нещо не ми харесаха. Някъде из английските форуми, където обсъждат Пума и подобренията по нея, бяха отбелязали, че максимума е слагане на феродов диск с 220 мм диаметър.

Цените на комплектите, които намерих тук в БГ, бяха в порядъка на около 270-300 лв. без отстъпки. Това без лагер помпата. Тя без отстъпки около 100 лв. за по-скъпите.

Докато ровех попаднах в Ибей на обява за комплект нови феродов, притискател и маховик за Фокус Мк3 1.6 бензин. Те вече са 230 мм диаметър. Цената ми се стори добра - 100 британски лири + 10 лири доставка в Англия. Доставката до България беше 25 лв. с Габиели. Общо около 260 лв. Преди да го поръчам проверих следните неща: скоростни кутии и корпусите им са еднакви, даже има един ФИНИС на скоростната, който се слага и на Фиеста-та и на Фокус-а. Зъбният пръстен на маховика е с еднакъв ФИНИС код, разположението на стартерите е еднакво. Болтове, които държат маховика са с еднакъв ФИНИС, разположението на отворите го засичах по снимки от обяви в Ибей. Единствено в каталозите пишат леко различно данните за шлиците на първичния вал на скоростната. Те всъщност са два вида - за IB5/6 и т.н. кутии и за другите с по-голям въртящ момент. Разликата е в броя зъби.

Та поръчах нещата, пристигнаха, натоварих ги и право при автомонтьора да ги погледне. Все пак пазаруването е по картинка, а той на живо е виждал доста повече чарколяк от мен. Обясних му на бързо логиката и проверките, цените и т.н. Видя гравираните емблеми на Форд и каза "Кой ще си играе да тамъни". Смяната минала с някакъв проблем - нещо резбата на единия отвор за захващане на притискателя към маховика не била наред, ама го е преправил леко.

Вече грубо 1000 км. са минати след смяната. Ако на някой му предстои смяна на съединител на Фиеста мк6 1.6 бензин, да проверя задължително цените на съединителите за Фокус мк2. Не знам защо, ама 220 мм за Фокус бяха доста по-евтини от тези за Фиеста. Снимки - скоро.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Ето снимките и данни за теглото:
Стар:
2S6T-7550-AB - 7,6 кг
Притискател и феродов диск - 4,2 кг
Общо: 11,8 кг

Нов:
AV61-6375-BB - 7,1 кг
Притискател и феродов диск - 5,5 кг
Общо: 12,6 кг

Също така смених напролет и охлаждащия радиатор, че сълзеше в единия край. В момента е сложен ЕнЕрЕф/NRF 58274 Easy-Fit. Ще го видим колко ще живее.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Ето и самоделния филтър за картерната вентилация от употребявана кухненска гъба. На снимките са от момента и е в употреба между 9 и 12 месеца. Не си спомням точно кога го сложих.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

И една беля: по показания на свидетели жена шофьор с джип ми е накривила калника. Разбира се, че не е спряла да остави координати. Още беше топло и била със спуснати прозорци. Чуло се било и приличен шум, но ...
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

ivchotr

Ако нямаш каско и никой не е записал номера на колата на джигитката, е гадно. Два детайла за твоя сметка :-[

zloster

Аз го броя 1 детайл, че тя бронята е много леко пострадала, а и има други щети от предишен подобен инцидент. На пролет ще се мисли.
Не ползвам застраховка автокаско. Ако искам да я карам без щети, трябва всяка година по 2-3 седмици да задраскам колата. Съответно и да си плащам затова. След това пак се намира някой "майстор шофьор" да направи драскотина тук-там. И за 2-3 месеца пак е за боя на 2 детайла. И така до безкрайност. Благодаря, но това си го спестявам.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

ivchotr

Е, то КАСКО-то е за сериозните щети, кражба и подобни. Ако имаш дребни, ги оправяш преди подновяването на застраховката и те така...

zloster

Дълго съм забавил отговора. Най-горе съм отбелязал, че се опитвам да постигна "дадени повече пари за гориво спрямо всички останали разходи, включително обезценка". Прилагам изображение за илюстриране:
1) са входните параметри:
    еднократно покупна стойност, пари за обслужване (смяна на консумативите, ролки ремъци и т.н.), стягане (разни липсващи и неработещи неща);
    за всяка година употреба са: данък, техн. преглед, застраховка "Гражданска отговорност", винетка, обезценка, бюджет ремонти (оптимистичен до реалистичен сценарий, т.е. не залагам, че ще сменя половината агрегати в 1 година, но в предвидените пари покриват проблем с един голям агрегат);
2) сценарий с Каско - "на километър" е общата стойност, "разходи" е общата цена - стойността на 1 км пробег, "без обезценката" е "разходи" - "обезценката";
3) сценарий без Каско - важи горното пояснение
4) разбивка на остатъчната стойност на автомобила за мен. В края на 5-тата година го броя, че струва грубо желязото за вторични суровини. Ако се увеличат годините, ще падне обезценката за 1 година, съответно и стойността на километър пробег.

Парите за Каско реално ги прехвърлям да са за ремонти - ако не съм имал злополуки, не ми изчезват. Ако имам малки злополуки, в края на 5-тата година ще се прецени - стягане или друга. Ако има голяма злополука, ще съм опасно вътре първите 2 години. От третата нататък остатъчната за мен стойност е сравнително ниска и не ме притеснява.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

От днес експеримент с маслото - CHAMPION ECO FLOW 0W20 D1 FE и маслен филтър Mahle OC1063. Него официално не го дават за двигател 1,6 бензин (100/101 к.с.), но го дават за 1,6 бензин (105/125 к.с.) на Фокус Мк3 и всичко по-мощно или по-ново (от 1.0 Екобууст/Ecoboost до 2,3 с турбо за Фокус Мк3 RS). Физически е по-висок от стандартния (89 мм срещу 73.5 мм).

Още доклади от бокса:
1) преди Коледа светна предупредителната светлина за алтернатора/динамото - диагностиката даде грешки за прекъснат проводник на сигнал "земя на управлението на алтернатора/SmartCharge или каквото-е-там". На празен ход си държеше 13 и нещо волта и не ми се ровеше да проверявам ел.инсталация. В продължение на 1 седмица я следих на клемите колко се разрежда акумулатора. Оказа се, че при около 40-50 км пътуване, няма разреждане, та си я покарах така. Обаче отказваше да се включи подгрева на предното стъкло - явно е "умно" и си проверява състоянието. Причината (според монтьора) е прогнили проводници на 3 места - колата е без кора под двигателя и плискането на вода примесена с малко пясък  е най-вероятната причина;
2) беше се появило тропане отпред вляво при неравности - оказа се развила се гайка на амортисьора. Как и кога се е случило - мистерията е пълна. Постепенно се влошаваше шума.

Допълнено:
с този маслен филтър събира точно 4 литра до отметката максимум на маслото. Със обикновения малък/нисък филтър са 3,9 (май), а със стария голям/висок (около 12 см) събира 4,1 литра.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/


Pyrhel

Погледнах линка от другата тема в oil-club с химическия анализ, интересно масло на отлична цена. За първи път виждам такова голямо съдържание на титан и магнезий заедно. Ако следиш точно разхода си на гориво ще е интересно дали и с колко ще има промяна, би трябвало да има малка с този състав.

Странно, че покрива Dexos, а не се споменава за ACEA...
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

zloster

Намерих малко информация, която горе-долу звучи задоволително (в моята глава). Подробностите са в другата тема.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

saggy

Zloster, как е 0W20 маслото? Вече си му направил 1 година и трябва да имаш впечатления?

zloster

Ей тук скоро бях написал малко: https://fordbg.com/forum/index.php?topic=9354.msg143161#msg143161

Подробности за използването на 0w-20 масло в Дуратек/Duratec 1,6 бензин:
1) работа на двигателя като шум - не ми е направило впечатление да се е променило нещо, автомобилът работи относително тихо;
2) развъртане/увеличаване на оборотите при пълна газ - като, че ли му е една идея по-лесно това упражнение;
3) разход на масло (дали го гори) - от отметката макс/пълно е слязло с 2 мм за 1 година и 4-5 месеца. По спомен разликата от максимума до минимума беше около 1 литър за този двигател. Пробегът ми е малък за този период (не знам дали има 10 000 км). Интересното е, че по гърловината на отвора за наливане има слой масло до уплътнението на капачката за маслото. Този слой си стои и не се отича. Показанията на нивото един път ме стреснаха - беше стигнало средата между минимума и максимума. Ама след още два-три дни се върна на 2 мм от максимума. Оттогава чакам повече дни да не е палена, за да проверя действителното ниво. Един път проверих и накрайника на ауспуха колко черно има там вътре: съвсем малко беше, не успя да изцапа много хартиената кърпичка. Това ме подсеща да го проверя пак за наличието на чернилка;
4) цвят на маслото - някъде след 1 година придоби кафеникав оттенък, преди това си беше (бледо) жълто буквално като цвета на слънчогледово олио;
5) разход на гориво - свалих средната поддържана скорост при извънградско до +10 км/ч на ограничението и не мога да сравня директно с преди това. Края на лятото правихме две разходки с малка разлика във времето. Съответно не бях нулирал бордкомпютъра и горивото в резервоара беше същото. Едната до Априлци през автомагистрала Хемус с връщане през прохода Троян-Кърнаре и по подбалканския път. Там беше по-спокойно каране. По бордкомпютър даде 6,1 литра/100 км. Втората разходка беше до Чипровци през Петрохан. Там двигателят видя ръчкане. След прибирането в София бордкомпютърът вече показваше 6,2/100 км. При подобни планински маршрути с 5w-30 разхода преди се движеше около 6,5 л/100 км. Бих обобщил така: едни 3-4% намаляване на разхода спрямо 5w-30 май са реалност. При 6,5 л/100 км 3% са 0,195 литра.

Обобщение: мисля пак да сложа същото.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/