Как да четем спецификациите на маслото и какво означават те?

Започната от mondeoto, 28 Юни 2017 21:14:22

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

mondeoto

По повод темата с маслата се зачетох в спецификациите им, но нищо не разбирам. Ще съм благодарен ако може някой да ми обясни кое какво означава и дали е по-добре да е повече или по-малко като стойност, за да се знае как да се избира масло. Също така дали преводите на български са точни.

Гледам, че по спецификациите има следните параметри, примерът е от Motul 8100 X-Cess 5w-40:


ПараметърНа българскиСтойностБи било по-добре
1Viscosity gradeВискозитетен индекс5w-40----------
2Density at 20°CПлътност при 20°C0.851 g/cm³повече ?? по-малко
3Viscosity at 40°CВискозитет при 40°C85.4 mm²/sпо-нисък*
4Viscosity at 100°CВискозитет при 100°C14.2 mm²/sпо-висок*
5HTHSHTHS вискозитет при 150°C3.7 mPa.sповече
6Viscosity Index Вискозитетен индекс172повече ?? по-малко
7Pour pointТемп. на втечняване-36°C / -33°Fпо-ниска
8Flash point Темп. на запалване230°C / 450°Fпо-висока
9Sulfated ashСулфатна пепел1.1% weightпо-малко
10TBNАлкални добавки10.1 mg KOH/gповече

ВАЖНО: Всичко, отбелязано със звездичка означава, че зависи от текущия двигател, модификации и начин на употреба. Ако например маслото не надвишава 120°C, тогава няма защо да се притеснявате от по-ниската стойност на вискозитета при 100 градуса.

Също така: 1 cSt = mm²/s

Информация за точките от таблицата:
Точка 5 - HTHS: Колкото по-висока е стойността, толкова по-стабилно е маслото. Стойностите над 4 и 5 са повече от отлични и изключително малко масла ги притежават.



Благодаря на всеки, който отдели време. Аз поразтърсих, но не открих конкретни отговори за всяка стойност дали е по-добре да е по-висока или по-ниска.
...
След по-обстойно четене и ровене лека полека намирам отговори на въпросите си. Ще ги публикувам тук и ще ъпдейтвам таблицата горе.


ivchotr

Както е казал Мечо Пух, колкото повече, толкова повече :D

Симеон

Тотално ме обърка :)) Аз досега съм избирал по вискозитета и да е някоя хубава марка :))

mondeoto

Никой не се включи за жалост... Обнових някои от редовете в последната колона на таблицата. За останалите трябва още четене.
Интересно нещо е ACEA спецификацията и по-точно икономията на гориво. Спецификацията казва даденото масло каква икономия дава при при референция с RL 191 с вискозитет 15W-40. Та тия икономичните масла да не се окажат, че са въздух под налягане ::)

BillyBADBoy

За икономия на гориво се гледа основно:

3   Viscosity at 40°C   Вискозитет при 40°C   85.4 mm²/s   повече ?? по-малко
4   Viscosity at 100°C   Вискозитет при 100°C   14.2 mm²/s

По-ниските числа по т.3 показват възможността за икономия при стартиране и достигане на нормална температура на двигателя. По-ниските числа Т.4 показват възможността за икономия при температура на двигателя в оперативен режим.

За пример Ford налага през последните години масла със вискозитет 5W30 и 5W20 с  Viscosity at 100°C под 10, а при 5W20 дори и под 9,5

Добавянето на различни модификатори на триенето като молибден също допринасят за потенциала за пестене на горивото.

Японските производители отиват още по-далеч с масла от сорта 0W16 и последно 0W8, при които имаме вискозитет при 100°C  под 8

mondeoto

А по-високите стойности при 100 градуса не са ли по-добри за смазването? Останах с такива впечатления.

Pyrhel

Mondeoto, темата е отлична, браво за старанието за таблицата и информацията! (beer)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

mondeoto

Благодаря! Просто е свързано с много време за човек който не разбира и не е чел досега... Аз се запънах като магаре като видях колко масла има и по етикет кое от кое е по-добро от другото, а като видях спецификациите се оказа, че са еднакви :-X

Ето например Total, който има 100 варианта на 5w-30 и един подобен 0w-30.

МоделВискозитет 40°CВискозитет 100°CВтечняванеЗапалванеTBNИкономия на гориво?СпецификацияЦена за 5 л.
Quartz 9000 Future NFC 5w-3054.0 cSt9.8 cSt-36° C230° C?ДАACEA A5/B543 лв
Quartz Ineo MC3 5w-3069.0 cSt12.0 cSt-36° C230° C7НЕACEA C352 лв
Quartz Ineo ECS 5w-3063.5 cSt10.6 cSt-36° C234° C?ДАACEA C254 лв
Quartz Ineo LL 5w-3067.5 cSt11.7 cSt-39° C240° C6.2НЕACEA C357 лв
Quartz 9000 Energy 0w-3068.5 cSt12.2 cSt-45° C226° C8.8НЕACEA A3/B469 лв

И това далеч не са всичките Тотал 5w-30, които се предлагат...
Икономията на гориво е според етикетите на тубата.

Ето как примерно 0w-30 в тоя случай не си заслужава според мен. Също така по-скъпият Ineo ECS 5w-30 също не си заслужава според мен пред Future NFC 5w-30. Може би добавките са малко в по-евтиното и по-бързо ще си загуби качествата?

BillyBADBoy

Цитат на: mondeoto в 26 Юли 2017 22:25:11
А по-високите стойности при 100 градуса не са ли по-добри за смазването? Останах с такива впечатления.

Добре е, но както всичко на този свят, трябва да има баланс. Висок вискозитет се гони при натоварени двигатели, при които има риск от срязване на маслото. Това обаче не се случва при 40 или 100 градуса, а ок. и над 150. За това има трети показател за вискозитет и той е при 150 градуса HTHS (high temperature high shear).

ЦитатHigh Temperature High Shear Viscosity of Engine Oils
What it Means to Your Engine
High temperature high shear (HTHS) viscosity of engine oils is a critical property that relates to the fuel economy and durability of a running engine. The drivers behind lowering HTHS viscosity are new global governmental regulations to improve fuel economy (FE) and lower greenhouse gases (GHG) in new vehicles. Lower HTHS viscosity tends to improve FE and lower GHG but higher HTHS viscosity affords better wear protection so a careful balance must be found when formulating an engine oil. Sufficient HTHS viscosity is critical in preventing engine wear in the critical ring/liner interface area by maintaining a protective oil film between moving parts. One method used to measure HTHS viscosity is ASTM D4683. Oil is introduced between a rotor and a stator at the test temperature of 150°C. The rotor experiences a reactive torque to the oils resistance to flow (viscose friction) and this torque response level is used to determine the HTHS viscosity. HTHS viscosity by ASTM D4683 has been found to relate to the viscosity providing hydrodynamic lubrication in light duty and heavy duty engines. HTHS viscosity has also been found to relate to fuel economy. Think of the protective oil film as if you are trying to swim. If the film is too thick like molasses you can barely move and have to expend a lot of energy; too thin and you sink to the bottom. What you want is the right balance of support and ease of movement. The oil has to be thick enough to maintain separation of the critical moving parts but thin enough to allow for fuel efficient operation.
A new heavy-duty engine oil category, PC-11, is currently under development. PC-11 may be split into two categories one with HTHS viscosity less than 3.5 and one equal to or greater than 3.5. PC-11 oils with HTHS viscosity <3.5 would offer FE benefits but would be restricted to engines designed to run on lower HTHS viscosity oils. This may exclude many older engines. Engine manufacturers are evaluating their hardware to see if engine durability, especially for ring and liner scuffing is an issue with low HTHS viscosity oils so they can take advantage of the engine lubricant delivering improved FE to meet the new US Environmental Protection Agency (EPA) and National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) FE and GHG requirements. Engine manufacturers may have to redesign their engines to take advantage of the potential fuel savings of low HTHS viscosity oils. PC-11 oils with HTHS viscosity equal to or greater than 3.5 would cover the heritage fleet and new engine requiring higher HTHS viscosity for wear protection.

BillyBADBoy

Цитат на: mondeoto в 26 Юли 2017 23:17:57
Благодаря! Просто е свързано с много време за човек който не разбира и не е чел досега... Аз се запънах като магаре като видях колко масла има и по етикет кое от кое е по-добро от другото, а като видях спецификациите се оказа, че са еднакви :-X

Ето например Total, който има 100 варианта на 5w-30 и един подобен 0w-30.

МоделВискозитет 40°CВискозитет 100°CВтечняванеЗапалванеTBNИкономия на гориво?СпецификацияЦена за 5 л.
Quartz 9000 Future NFC 5w-3054.0 cSt9.8 cSt-36° C230° C?ДАACEA A5/B543 лв
Quartz Ineo MC3 5w-3069.0 cSt12.0 cSt-36° C230° C7НЕACEA C352 лв
Quartz Ineo ECS 5w-3063.5 cSt10.6 cSt-36° C234° C?ДАACEA C254 лв
Quartz Ineo LL 5w-3067.5 cSt11.7 cSt-39° C240° C6.2НЕACEA C357 лв
Quartz 9000 Energy 0w-3068.5 cSt12.2 cSt-45° C226° C8.8НЕACEA A3/B469 лв

И това далеч не са всичките Тотал 5w-30, които се предлагат...
Икономията на гориво е според етикетите на тубата.

Ето как примерно 0w-30 в тоя случай не си заслужава според мен. Също така по-скъпият Ineo ECS 5w-30 също не си заслужава според мен пред Future NFC 5w-30. Може би добавките са малко в по-евтиното и по-бързо ще си загуби качествата?

Маслата, които си цитирал по-горе са с различен допуск и спецификации т.е. формулировката им е различна. Не е правилно да се сравняват тъй като трябва да отговарят на различни изисквания. Ако искаш да сравниш две масла то трябва да го направиш ако имат еднакъв допуск или покрита спецификация.

Тук има база данни за тествани масла покриващи стандарта на Ford WSS-M2C913-D т.е. повечето коли във този форум карат с такова масло.

Основното е да има висок TBN, нисък TAN, вискозитет в допуските, нисък NOACK, да не гори под 210 градуса, и да може да стартира поне до -35 градуса, както и да има съдържание на пепел отново в допуските. Другото е вече какви са формулите на базовите масла в рецептата, дали са хидрокрак (и коя група), или са базирани на ПАО, естери или GTL (gas to liquid). И не на последно място пакета присадки, който определя много от почистващите, миещите и т.н.т. свойства на маслото.




mondeoto

Съгласен съм за случаите като за Мондео, когато производителят е упоменал точна собствена спецификация. По-скоро ме вълнува "генералният" избор на масла - ако няма точна спецификация, а например е опоменат само вискозитет и ILSAC/SL/ACEA спецификацията - тогава по какво да сравнявам маслата и как да избера "най-хубавото"?

И другото - ако например две масла са със спецификация ILSAC GF-5, но едното покрива ACEA A1/B1, а другото ACEA A5/B5, то означава ли, че А5 e автоматично по-добро при положение, че А5 = А1+А3 (economy + high performance/extended drain), без да се гледат другите показатели, а двигателят изисква само ILSAC GF-5 без да се споменава ACEA? - Според мен не.

Bivola

Няма такова масло като най-хубаво. Първо реши какво точно търсиш в маслото за твоята кола и после можеш да ги наложиш едно върху друго на https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html

Pyrhel

Малко офтопик, една от спецификациите на PSA е доста стриктна (B71 2312) и масло, което отговаря на нея е Total Quartz Ineo First 0w-30, ето тиква на Пежо 508 след 70 хил км...
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

zloster

Цитат на: Pyrhel в 31 Юли 2017 00:38:22
Малко офтопик, една от спецификациите на PSA е доста стриктна (B71 2312) и масло, което отговаря на нея е Total Quartz Ineo First 0w-30, ето тиква на Пежо 508 след 70 хил км...
Още едно отклонение от темата. Направо за нова тема да станат нещата.

Какво се крие под капака на клапаните на двигатели Форд?









Общ пробегАвтомобилДвигателИзползвани маслаИнтервал на замянаПрепратка
112400 км.Форд Мондео 42.3L Duratec-HEUZAUTOOIL Premium SL/CF 5W-30 (Лукойл)7000-7500 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/30208-ford-mondeo-4-poslednie-30-tkm-na-lukojl/
176000 км.Форд Фиеста 20081.4 бензин ДуратекФорд Формула Еф 5W-30/Ford Formula F 5W-3015000 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/30115-ford-fiesta-2008-god-14-benzin-mehanika-probeg-176000-km/
163000 км.Форд Фокус 2 20101.6 бензин 115 Ti-VCTКастрол Магнатек Проф Е 5W-30/Castrol Magnatec Prof E 5W-30, Кастрол Магнатек Проф Е 5W-20/Castrol Magnatec Prof E 5W-207000-10000 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/28197-ford-focus-2-16-115-ti-vct/
44700 км.Форд Фюжън 20081.4 бензин ДуратекФорд Формула Ес 5W-40/Ford Formula S 5W-40, Форд Формула Еф 5W-30/Ford Formula F 5W-307000-13000 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/25219-ford-fusion-2008-14i/
44700 км.Форд Фюжън 20081.4 бензин ДуратекФорд Формула Ес 5W-40/Ford Formula S 5W-40, Форд Формула Еф 5W-30/Ford Formula F 5W-307000-13000 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/25219-ford-fusion-2008-14i/
110000 км.Форд Фокус 2 20071.6 бензин Дуратек 100 к.с.Форд Формула Еф 5W-30/Ford Formula F 5W-30, Кастрол Магнатек Профешънъл E 5W-20/Castrol Magnatec  Prof E 5W-2020000 км.http://www.oil-club.ru/forum/topic/24164-ford-focus-2-16-na-raznyh-maslah/
115000 км.Форд Фокус 2 20061.6 бензин Дуратек 115 к.с.Форд Формула Еф 5W-30/Ford Formula F 5W-30, Кастрол Магнатек Профешънъл E 5W-20/Castrol Magnatec Prof E 5W-2010000 км. или всяка годинаhttp://www.oil-club.ru/forum/topic/24110-ford-focus-2-duratec-16-na-masle-ford-formula-f-5w-30/

Изглежда, че и спецификациите на Форд WSS-M2C948-B и WSS-M2C913-D/WSS-M2C913-C, не се представят зле. Със забележката, че зависи и как точно са проектирани двигателите.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/