Поставяне на темпомат, Фокус Mk2 / Mk2.5 и C-Max

Започната от Pyrhel, 14 Март 2016 16:35:06

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Pyrhel

Общо взето стъпките по поставяне на темпомата са 2: Поставяте волан с бутони и активирате софтуерно. За да сте сигурни, че ще се получи, трябва да проверите няколко неща преди това:

1. GEM модула или по-точно неговият номер. Въпреки, че теоритично опцията трябва да бъде там за всеки GEM, практиката е показала липси при някои. За жалост не знам при кои няма да стане със сигурност, но има информация, че номерата, завършващи на D* разполагат с опцията, например: 4M5T-14A073-DW.

2. Кабели до GEM модула. Намерете синята букса (номер 103), която се закопчава на GEM-а, тя е с 2 реда кабели, от които ни интересуват 2. Трябва да имате кафяв кабел на пин 10 и бял на пин 18, ето и снимка:
[attachimg=1]

3. Провете дали буксата към клок-спринга има 6 проводника - 2 са за клаксона, 2 за еърбега и 2 са за круиз-контрол-а, споменати по-горе. За да проверите буксата, трябва да махнете пластмасовата кора около кормилната колона, горната част се държи на 2 щипки, които ще видите, когато завъртите волана на 90 градуса наляво и надясно. Снимки:
[attachimg=2] [attachimg=3]

Долната част се държи на 2 торкс-а. Трябва да махнете и управлението на радиото. Ето я и буксата:
[attachimg=4]

4. Провете дали на педала на спирачката имате 2 бутона - син и черен:
[attachimg=5]

5. Последната провера се отнася само за колите с ръчни скорости - дали имат бутон на съединителя, черен:
[attachimg=6]

Ако разполагате с горните 5, нека продължим с добавянето на темпоматЯ. Трябва да активирате темпомата в GEM, PCM и HIC. Разбира се, може и без активация в таблото, но няма да имате индикацията. Как се активира - с VCM / IDS. Мо'е го направим на някоя среща :D

Ако имате 3-лъчев волан, ще ви трябва волан + бутони. Не трябва да купувате еърбег, еднакви са, само капаците се различават :)
Ако имате 4-лъчев волан, ще ви трябват само бутоните.

Преди да махате еърбега е препоръчително да откачите акумулатора и да изчакате няколко минути. За да свалите еърбега, погледнете отзад на волана - има 3 дупки. Завъртете волана, пъкнете плоска отвертка и завъртете, като в същото време леко опъвате еърбега към вас. Еърбегът е на 2 кабела, откачете ги. В средата има болт, който държи волана, развивате го, слагате новия волан и завивате. Сглобявате и отивате да тествате :D
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


nixel

Миналото лято минах тази процедура на мк2.5
Не е нужен нов волан, а това с номерата на gem-а няма много общо с истината.
Китайски бутони за 40-50 лева и малко рязане на долната част на волана. Трябваше и малко уплътнение от един стар колан.
Тези като мен със duratec syda и brc, трябва първо да изключат газовото. Иначе не става комуникацията с pcm модула. Аз го разбрах след 3 седмици опити.

nixel

#2
Понеже ме помолиха, днес си свалих еърбег-а да направя снимки.
Процедурата при мен беше следната - имах цялото окабеляване и си поръчах въпросните бутони. Не знам колко струват оригинални от мото пфое, понеже онея идиоти ме изнервиха след една седмица разкатаване. Поръчах тези.

Разкачих акумулатора, за да не ми се активира еърбег-а.
Маха се капачето между волана и таблото по гореописания метод.
Следва най трудната част - откачане на еърбег-а. На еърбега има една много здрава дебела тел по краищата която е хваната от три дебели чопа от корпуса на волана - вляво, вдясно и отгоре. Тези неща ги четох от анфлийския форум.
Заърта се волана на 90 градуса. Отзад може да св напипа дупка. В долната част има лек улей. Там се пъха здрава отверка. От този улей отверката закача телта. Достаздрави ръце трябват за да се повдигне телта и да се освободи механизма. Леко се издърпва еърбега. Завъртаме волана в нормално положение, повтаряме процедурата за горнара дупка. Следва последната която се достъпва отново чрез завъртане на другата посока. След това еърбега си излиза.
Аз не съм му разкачал жиците, понеже не ми пречеше.
Едит: В началото на този клип се вижда как се сваля еърбег-а: https://www.youtube.com/watch?v=qkya8kZMhIA#t=429.681

С макетно ножче малко по малко се изрязва кожата на долната част на волана. Там където сте решили да ги слагате. При всяко срязване се пробват бутоните дали влизат добре. Болчетата минават през тази кожа, така че не трябва да се прекалява. Как трябва да изглеждат може да се види на снимките. Понеже улея на бутоните е по голям от дебелината на материала който се реже е хубаво да се уплътни - иначе много мърдат.
На тия китайските болчета много бързо им заминава главата, затова си купете хубави. При монтажа аз ги притисках навътре за да се захванат по добре.
Намерих един стар колан който ми се стори удачен.
Черния и червения кабел няма значение как ще ги вържете. Те укъсяват през съпродивление, а съпротивлението няма полюс. Важното е че са на 2-ри и 3-ти пин от буксата както се вижда на снимките.

Следва затваряне на еърбег-а, закачане на акумулатора. Предварително се уверете че имате кода на касетофона!
Влизаме в тестовия режим. Не се сещам как ставаше. Мисля че се задържаше бутона Set/Reset и се дава на контакт докато е задържан. След това при всяко натискане на който и да е бутон, колата пиука. Така се тества дали бутоните са вързани както трябва, дали наистина цялото окабеляване си е там и т.н.

Последва покупка на Elm327 със щракалка, понеже нещо не успях сам да се оправя с монтирането на такава.
Инсталирах си ElmConfig от руснаците и активирах Cruise Control функцията в HEC - таблото, GEM модула, PCM - баш компютъра. За да направя връзка с PCM-a трябваше да изключа газовото. Явно то се представя за PCM и бъркаше цялата работа.
Ето едно видео с цялата работа на ElmConfig-a - https://www.youtube.com/watch?v=z1nO3Q5q2fQ
Има и други видеа - потърсете.

Круиз контрола може да се активира над 50км/ч. При мен винаги трябва да натисна първо ON бутона, после "+", при последващо деактивиране (Reset), се активира директно с "+", но след спиране на колата и последващо потегляне винаги трябва първо ON, след това "+".
След като подам газ и отпусна педала, колата бавно се връща на зададните км/ч и си ги поддържа.

И това е! Другото е на снимките. Ако има нещо неясно питайте.
http://imgur.com/a/SVg2S

Ilian Petrov

За първи път виждам поставен круиз контрол на триспицовия волан!  :o
Много добре си се справил и не стои хич зле! И аз имам мерак да слагам, но бях останал с впечатление, че задължително трябва да се слага четириспицов волан и нов еърбег...

nixel

Цитат на: Ilian Petrov в 18 Май 2016 10:19:48
За първи път виждам поставен круиз контрол на триспицовия волан!  :o
Много добре си се справил и не стои хич зле! И аз имам мерак да слагам, но бях останал с впечатление, че задължително трябва да се слага четириспицов волан и нов еърбег...

Аз идеята я откраднах от руснаците. Само това с колана е идейното в решението ми.

По принцип може да се направи и доста по евтино. Гледал съм поставени бутони със себестойност 2-5 лева. Руснаците от развалено дистанционно си режат бутоните "+", "-", "он", "офф", връзват през тях резистори според схемата. Тия пет бутона укъсяват веригата със различно съпротивление. Така ги познава компютъра кой е натиснат. Та едни рестисторчета са стотинки, плюс развалено дистанционно и малко дупки тук-таме (където ви е удобно) и работата заспива даже на 2-3 лева. :))

Вижте го този rus-45 : http://www.fordownersclub.com/forums/topic/30008-guide-fitting-cruise-control-focus-mk2-mk25-and-ford-c-max/?page=9
Руснаците винаги са ме радвали с креативните си решения.

Ilian Petrov

Братушките са уникални спор няма!  ;D
Изобщо не държа да ми излезе 2 -3 лв. Както си писал 40 - 50 лв. е идеално, при положение, че варианта с четириспицов волан отива над 400 лв. Но аз няма да мога да се справя сам с това, като теб...  (blush)

nixel

Не е толкова сложно колкото изглежда. Цялата работа е да се махне еърбег-а. Няма калво да счупиш там.
А и рязането си е пипкаво, но материала не е мек и трудно би окепазил волана.

nixel

Колега, от къде си? Ако си някъде около Добрич, не е проблем аз да ти ги монтирам. Цялата процедура с програмирането да отнеме 2-3 часа. Даже ще услужа с парчета от същия колан ;-)

Ilian Petrov

Благодаря ти за предложението! От 20-на години живея в София. Но колко са 500 км., ей го къде е Добрич  :D  Както още се кефя на колата и не ми се слиза от нея, дето се казва няма да ги усетя  ;D
Между другото пуснах запитване до МП за цена на бутоните за круиз контрол. Нека да ми отговорят и ще решавам какво ще правя...

sinnerman

Цитат на: Ilian Petrov в 19 Май 2016 09:11:12
Благодаря ти за предложението! От 20-на години живея в София. Но колко са 500 км., ей го къде е Добрич  :D  Както още се кефя на колата и не ми се слиза от нея, дето се казва няма да ги усетя  ;D
Между другото пуснах запитване до МП за цена на бутоните за круиз контрол. Нека да ми отговорят и ще решавам какво ще правя...
Айде, станахме двама. Ти ключета имаш ли на педалите?


Ilian Petrov

@Pyrhel я гледа моята и каза, че има каквото трябва за да се сложи темпомат. :)
От МП ми дадоха цена за бутоните - 208 лв. с ДДС, което значи Aliexpress...

nixel

Цитат на: Ilian Petrov в 19 Май 2016 11:40:03
@Pyrhel я гледа моята и каза, че има каквото трябва за да се сложи темпомат. :)
От МП ми дадоха цена за бутоните - 208 лв. с ДДС, което значи Aliexpress...

??? Тия се излагат. Предполагах че ще са около 100. То верно, че им е друг захвата на оригиналните, ама...
Може да потърсите от някоя морга или обява за блъсната кола на части. Ако държите да са баш оригинални де.

redchampions

В другия форум продават C-Max като моя на части - бутоните трябва да са еднакви.

yumyum

Здравейте колеги,обръщам се към вас с молба някой ако знае сервиз където може да се извърши процедурата по поставянето на волана с темпомата и активирането му.Също може някой колега ако има желанието и възможността да се захване с това и има опит с поставянето му,като съответно ще бъде компенсиран за времето и съдействието.Волана с бутоните е наличен само да спомена(почти нов с еърбага даже).Благодаря ви предварително.P.S. колата е фокус мк2 1.6 tdci 90 коня,2007 година.

petkomz

Цитат на: Pyrhel в 14 Март 2016 16:35:06
Общо взето стъпките по поставяне на темпомата са 2: Поставяте волан с бутони и активирате софтуерно. За да сте сигурни, че ще се получи, трябва да проверите няколко неща преди това:

1. GEM модула или по-точно неговият номер. Въпреки, че теоритично опцията трябва да бъде там за всеки GEM, практиката е показала липси при някои. За жалост не знам при кои няма да стане със сигурност, но има информация, че номерата, завършващи на D* разполагат с опцията, например: 4M5T-14A073-DW.
...
Привет! От скоро съм с този красавец . Въпросът ми е къде се намира въпросният GEM модул, за да му проверя номера? Машинките на спирачките и съединителя ги има, но не ми се разглобява волана да проверя и затова предпочитам първо да видя модула.

К.Методиев

Цитат на: petkomz в 18 Септември 2016 21:00:32
Привет! От скоро съм с този красавец . Въпросът ми е къде се намира въпросният GEM модул, за да му проверя номера? Машинките на спирачките и съединителя ги има, но не ми се разглобява волана да проверя и затова предпочитам първо да видя модула.

GEM модула е под жабката.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

petkomz

Благодаря ти! Ще проверя и ако номера отговаря ми се върти една идея. Мисля да пробвам да го активирам без да слагам бутони във волана. На теория би трябвало да работят, независимо къде са монтирани, пък ако стане, след това може и да разглобя волана.

petkomz

Моя GEM модул се оказа с номер 4M5T-14A073-AF. За съжаление не е от тези с буквата D,  но има въпросните кафяв и бял кабел, съответно на пинове 10 и 18.  В друг форум четох че модулите започващи с 3M5T, задължително трябва да са с буквата D* т.е. високо ниво на оборудване, докато при тези с 4M5T има някаква вероятност и да стане. Все пак защо ще слагат тия кабели ако модула не е предвиден и за тази екстра? Мисля да си направя тази схема и да пробвам все пак, само не знам защо в случая братушките не са сложили  бутон за "off" и какво да е съпротивлението за него?


Pyrhel

Пробвай, има голяма вероятност да работи.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

nixel

#19
Цитат на: petkomz в 19 Септември 2016 00:32:38
Моя GEM модул се оказа с номер 4M5T-14A073-AF. За съжаление не е от тези с буквата D,  но има въпросните кафяв и бял кабел, съответно на пинове 10 и 18.  В друг форум четох че модулите започващи с 3M5T, задължително трябва да са с буквата D* т.е. високо ниво на оборудване, докато при тези с 4M5T има някаква вероятност и да стане. Все пак защо ще слагат тия кабели ако модула не е предвиден и за тази екстра? Мисля да си направя тази схема и да пробвам все пак, само не знам защо в случая братушките не са сложили  бутон за "off" и какво да е съпротивлението за него?

Тия букви не са от никакво значение. Само един от английския форум си е казал буквата и айде всички - само тези ставали. Няма гаранция докато не се пробва. И аз бях с други букви, но проработи.
Аз има схема на всичките съпротивления, ама не мога да я намеря в момента. Потърси из руските форуми, но мисля и че в английския имаше нещо.
А бутон off не е от особен смисъл. Reset-a върши същата работа, както и спирачка, съединител, изключване от скорост.


petkomz

ОК, дадохте ми някаква надежда двамата с Pyrhel. Днес ще ходя до Враца и ще купя бутони и резистори, после ще споделя резултата. Засега знам само че на таблото не ми е предвидено място за лампата на темпомата, но се надявам да заработи и без индикация.

Pyrhel

Индикацията също се активира допълнително, но ще работи и без нея.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

petkomz

#22
Да, четох че се активира допълнително, даже някои поставят и диод ако не е сложен в таблото. Мен по ме притеснява че не е предвидено място за диод на моето табло. Нали знаеш като се освети таблото със силна слънчева светлина директно, се виждат местата на лампите като лек релеф, а при мен не забелязах такава за темпомата, ама ще видим! А ей го и теста с лампите:


Pyrhel

Вероятно наистина я няма при теб заради таблото - с малкия дисплей не изписва коя врата е отворена, а има символ, на негово място трябва да е индикацията за круиз-а:

Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

petkomz

И все пак ще пробвам, дано да стане и без индикацията...

Pyrhel

Нали това ти писах и горе, индикацията е само информативна, ще работи и без нея.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

nixel


petkomz

#27
И така, направих тестовата установка с бутони и резистори. Начертах малко по-прегледно принципната схема, за да е по-разбрано за други като мен. Също така съм написал и с какво съпротивление се окъсява веригата, при натиснат различен бутон и без натиснат нито един. Остава само да тествам дали ще заработи. Дано намеря малко свободно време през почивните дни. Ето снимки:

nixel

Нямам търпение да видя къде си решил да ги слагаш.

petkomz

Ами за сега искам да видя дали ще стане работата, че със програмирането не знам как ще се справя (всъщност ще търся помощ за него), а иначе ми се въртят няколко места за бутоните. Най лесно ще е под радиото, при копчето за ESP, където има празни места за добавяне на бутони, гледах и монтирани в джойстика за радиото - там май ще е по-удобно, но по-трудно за изпълнение.   :-\