Съхр. на устойчивостта на автомобила при превкл. на скорости на заледен участък!

Започната от Nebhotep, 05 Април 2013 11:45:35

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Nebhotep

При заледен участък, всяко рязко действие на водача, може да предизвика загуба на устойчивост на автомобила- критично или ритмично занасяне, който най- често завършва с неконтролируемо въртене!
Тези явления най- често възникват при завой, при серия от неравности, на голяма наклон или при движение под наклон. Натискането на спирачките като реакция при поднасяне е характерно за неопитните водачи и води до неконтролирано странично или надлъжно приплъзване на автомобила,а след това към критично поднасяне и интензивно завъртане.
За да се предотврати загуба на устойчивост на автомобила е необходим плавен преход към понижаваща предавка, което има три преимущества.
Първо, много по лесно се регулира устойчивостта на автомобила чрез плавна тяга (при отворен дросел) и спиране чрез двигателя, отколкото натискането на спирачките, предотвратявайки блокирането на колелата. Второ, чрез увеличаване на сцеплението на водещите колела, може да се регулира ъгъла на поднасяне на автомобил със задно задвижване, и ъгъла на недозавиване (загуба на сцепление) при автомобил с предно задвижване. Трето  се създава запас от мощност за преодоляване на критични ситуации на завъртане,  попадане на  заснежен или кален банкет и т.н.
Въпреки това, включването на понижаваща предавка или две подред в ситуации, когато автомобила "танцува" по пътя и е на път да се загуби управляемост, е сериозна задача даже и за опитен водач. За неопитния водач възниква парадоксалната алтернатива: превключваш скорост-- изгубваш устойчивост  на автомобила; не превключваш -- не се справяш с критичната ситуация.
Съществува компромисен вариант, който позволява да се съхрани устойчивост при преход към по- ниска предавка. За това при привключването е необходимо да се смекчи момента на включване на понижаващата предавка. Това се постига чрез задържане (пробоксуване) на съединителя, аналогична ситуация при шофиране по заледен участък. Времето на задържане трябва да съответства на характера на ситуацията и плавно да се дозира. В много сложни ситуации, например при превключване при завой на заледен участък, е желателно да се съчетават двойното амбриране (например превключваме от 3 на 2 скорост-- първо поставяме в неутрална, леко подаваме междинна газ и след това превключваме на втора) и задържането на съединителя. Така може да съхраним устойчивост на автомобила даже и при превключване на  предавки през една (например от 4 на 2 или от 5 на 3).
Техника при превключването:
1. Махаме дясната ръка от волана, като придържаме волана с лявата ръка, като не прекратяваме дроселирането, газта може да е почти отпусната но не напълно!
2. Едновременно с левия крак меко и плавно започваме да натискаме педала на съединителя, а с дясната  ръка включваме понижаваща предавка със задържане (неутрална--> по- ниска предавка) Задъжането на съединителя води до повишаване на оборотите на двигателя (междинна газ), така че след превключването се тушира ускоряващия или спирачен импулс на водещите колела.
3. Задържането на съединителя компенсира евентуални грешки в прецизирането на "междинната газ"! Това е особено важно в случаите, когато нямаме време за междинна газ или е необходимо включване на понижаваща предавка с пропускане на една или две (например от 4 на 2 или от 5 на 3)!!!





Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!