Защо се изкривяват спирачните дискове?

Започната от Pyrhel, 16 Октомври 2012 22:34:54

« назад - напред »

0 Потребители и 3 гости преглеждат тази тема.

Pyrhel

Хайде да поговорим по темата. Защо се изкривяват спирачните дискове?
Разбира се, можем да пропуснем тривиалните причини като фалшиви дискове, прегряване, мокрене докато са още горещи.
Въпреки, че пиша, че горните са тривиални причини, искам да споделя опита си с оригиналните дискове за първоначално вграждане. Наблягам не на "оригинални", а на "първоначално"! Прегрявал съм оригинални, включително и съм ги мокрил на автомивката след "палаво" градско каране - проблеми с въпросните не съм имал. Но може би само с Цимерман след първите не съм ги кривил.

Ето за пример Мондеото - дискове Минтекс, накладки Минтекс. Хем не съм правил простотиите с тях да ги мокря докато са горещи - изкривиха се, дължа го на запекъл супорт, но пък на Миро дисковете също се покривиха?! На Сашо Pagid-а с накладки EBC Green Stuff - същата работа?! Освен Минтекса да са Ментекс - друга причина не виждам?
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


BIGFORDFAN

#1
 Моите оригинални дискове на първото ми Мондео (2.0 бензин мк1) издържаха доста мъчения без грешка около 30к км, като с тях си дойде колата от Италия, не бяха чисто нови. Но после реших да икономисам от накладки и взех най-евтините - 30кинта, ама толкова можех да отделя тогава, а си покарах доста на светещ датчик преди това. Както предполагате за 5к км перфектните дискове се изкривиха от твърдото и евтино феродо  (angry) . Много ме дразнеше биенето и реших повече да не правя компромис с качеството по спирачките, отидох при един познат в магазин за авточасти и той ми препоръча като оптимален вариант дискове Cimmerman и накладки Pagid (много меки и хвалени). Дисковете бяха по около 70лв/бр., а накладките 75лв комплект, но от тогава вече 20к км (5к на бензиновото и 15к на дизела) съм продоволен, а дисковете просто не са мръднали (и Миро се убеди лично на една среща). Ако си мислите че с дизела не ги тормозя достатъчно се лъжете, защото на моята отзад е барабан (доста по-неефективно от дисковете на мк3 например), и на Сап.Баня просълзи от едното цилиндърче (абе отзад почти не спира), а дисковете посиняха след интензивното спиране, като определено не им е първи и последен път.
Малко дълго стана, но исках да станат ясни 2 неща:
1. не пестете от качествени (''меки'') накладки;
2. за мен комбинацията дискове Zimmerman и накладки PAGID е оптимална!

Alexi

не знам за минтекс ,но мисля ,че ако бяха много читави все някой производител ще ги слага за първоначално вграждане а такъв няма .. оригиналните ми дискове ги махнах на 135к км ,имаха доста износено но не бяха криви .. с тия новите ( пак оригинални + оригинални накладки ) съм минал около 25к км вече ,имам някои интензивни спирания но по принцип не ги мъча особено - за сега нямам забележки
инак диск се криви лесно и ако спреш интензивно до 0 и не пуснеш педала .. там където контактува накладката остава по топло и се изкривява .. по принцип диска се изкривява от системно прегряване .. дори и да не се изкриви получава микропукнатини които в последствие стават видими и трябва да се замени .. ако е некачествен може да се изкриви и за 1000 км ,или да си е крив от самото начало

hotblooded

 Относно Минтекс - преди 12 години работих едно лято в Ауто+... Предлагахме Локхиид, Лукас, Пажид и Минтекс - Минтекс бяха най-евтините, но имахме указание да не ги продаваме на сериозни клиенти (сервизи). За 12 години много неща се променят, може и да не са били Минтекс освен на име... Относно деформацията - като механик имах наблюдение че дискове които не са точно фиксирани (с фисиращите болтчета) - а само разчитат на болтовете на джантата доста често заминават преди накладките.  Също и при монтажа на диска ако не се зачисти главината и диска не легне точно...   При Пежо даваха дисковете да се сменят заедно с накладките... въпреки че след първите накладки дисковете не бяха криви, нито износени до минимална дебелина - половината коли не можеха да избутат до край с втори комплект накладки (говоря за дискове за първоначално вграждане) Е поне бяха евтини...

momo76

Преди време, един познат специалист чугунолеене, ми обясни защо се кривят новите дискове (не тези за първоначално вграждане).
Трябвало е след като отлеят диска да престои доста време (няколко години) за да може да се освободи вътрешното напрежение на метала. Ако тази процедура не се спази, при интензивно спиране и съответното сериозно нагряване на диска, тези вътрешни напрежения деформират диска. На производителите не им се чака толкова време и затова изкуствено с разни химикали и нагряване се опитват да освободят това напрежение, но явно тази ускорена процедура не е много ефективна.
По тази причина и култовия мотор на BMW за Формула 1 от турбо ерата е със най обикновен блок M10 1.5 литра за сериен автомобил, но престоял доста време на открито и дори механиците казват, че са пикаели върху тях.
Best F1 engine

Alexi

това за вътрешните напрежения съм го чувал и аз .. но мисля че е преодолимо с някаква обработка .. кой ще ти го чака няколко години той ще ръждяса

mirohristov

Нека и аз да кажа нещо относно дисковете Минтекс . Освен, че смених износените предни дискове смених и накладките с нови Минтекс. Така да се каже идеалната комбинация , нови дискове с нови накладки и то от една марка. Да ама не. И аз съм с изкривени дискове. Най - интересното е , че след 1000-2000 км. дисовете видимо започнаха да се "набраздяват" , което още повече ме изненада. Махнах минтекс накладките и сложих старите оригинални форд накладки и смея да твърдя, че диска започна да се заглажда и да става пак гладък. Че има нещо менте има ама какво е незнам.
Mалко познат факт е, че като разсипеш домашна ракия върху маса, разсипаното винаги образува границите на Санстефанска България.

momo76

Същият този специалист по металите ми сподели неговият метод: след като новия диск се изкриви след 3-4000км, вътрешните напрежения почти са изчезнали, взема дисковете и ги пуска на струга да се изправят и след това си ги кара дълго време без да се кривят повече.

К.Методиев

Цитат на: momo76 в 17 Октомври 2012 20:10:16
Същият този специалист по металите ми сподели неговият метод: след като новия диск се изкриви след 3-4000км, вътрешните напрежения почти са изчезнали, взема дисковете и ги пуска на струга да се изправят и след това си ги кара дълго време без да се кривят повече.

Същото нещо го бях писал в другия форум за дисковете, лично аз го знам от стругар които ми оправя единия диск преди време, та и той така каза химическия метод не е добър вариант за отпадане на вътрешните напрежения!


- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

hotblooded

 Вътрешните напрежения в отливка зависят както от технологията на самото леене, така и от материала, също и от последващата обработка. Има си термична обработка "нормализация" или "отгряване" се казваше (мързи ме да търся "дебелите книги") така че моля за извинение ако бъркам името, но определено не се чака години (не че с чакането не е решение)... Самата обработка също е разход, и като всеки разход.... Какво  да се прави - те колите нови не траят колкото едно време, ние искаме резервните части....

Относно "вземането" на деформираните дискове на струг - ако след интервенцията остава 1,1 х b (минимално допустимата дебелина)  - ОК. Но да се свалят под минималната дебелина и тепърва да се карат... няма "файда" - така или иначе съвсем скоро ще ги смените.


moni74

Относно Форд засега нямам наблюдения. Но мога да кажа нещо от опита ми с други коли.
На Тойота Карина 2.0 дизел 1992г, купена на 5г и 112 000км, продадена от мен на 384 000км съм сменял само накладки. Дисковете не бяха криви и бяха оригиналните!
На Рено 19 1990г 1.9 дизел, купено на 7г и 148 000км, продадено от мен на 350 000км - само накладки, дисковете си бяха оригиналните.
На Ситроен С8 2002г 2.2 HDI, купено на 4г и 89 000км, все още го имаме и в момента е на 197 000км, накладки два пъти смених, първите /от Автомотор/ изкараха 90 000км и ги смених с TRW това лято. Дисковете са си ОК.
На Тойота Ярис 1.0 VVTi това лято смених все още оригиналните накладки за първоначално вграждане на 109 000км! Дисковете не са сменяни. Сложих TRW.

Не знам как карате и сменяте накладки на по 30 000км, но според мен това е смешен пробег. Или накладките са пълни боклуци, или карате само на газ-спирачка :) Поръчах комплект TRW за Мондеото, вторник ги слагам и засичам километража :) Като пари ми идват към 150лв, но точната сума след като ги взема.


----------------------------

Alexi

по интересното е ти как караш че да изкарват по 300к едни дискове .. при мен дискове изкарват около 150к км ,накладки най много 50к .. но си карам динамично де .. сегашните ми дискове и накладки са на 25к км ,диска няма видимо износване ,накладките ще ги погледна като сменям гумите тия дни ..

zar

Е нека и аз да се намеся.Това за вътрешните напрежения и не изчакването на материала и тн. и аз ,както повечето от вас съм го чувал от много места , но дали е вярно не се знае.Може би има голяма доза истина в това твърдение.Просто във връзка със темата искам д акажа ,че моите дискове (вградени в завода ) си заминаха на около 30к км или нещо от сорта(мързи ме сега да ходя до колата да гледам в сервизната книжка).След големи разправии със МП и среща със началника им склониха да ми ги сменят гаранционно с условието ,че аз ще си поема цената на накладките а дисковете от тях.Е и това е нещо все пак говорим за МП.Спаси ме факта ,че заведох собственика на друго МК3 което "хвърли" дискове на горе долу същите километри,което наистина ги склони да е съгласят на горепосочения вариант.Интересното за мен беше ,че за моя изненада не бяха както обичайно предните а задните дискове на колата.Смениха гаранционно дисковете аз си платих накладките(все още ги пазя и има още живот в тях). Моя случай не беше единствения,защото това се случи на още две МК3 на мой приятели.Каква беше причината за това не зная.Предположението е ,че е заради неправилната обработка на материала.Не на последно място искам да добавя ,че и 3-те автомобила са карани грамотно без състезателни изпълнения от типа "спри/тръгни",защото хората са ми приятели и ги познавам добре. До ден днешен нямам проблеми със дисковете а съм карал по същия начин,както карах и преди да ги сменят.Извода за мен беше просто някаква "бъгава" партида изработена не както трябва. ;D
Marriage is "given" and "take".If you don't give it,she will take it anyway:)

Радко

Чувал съм, че не на 1 марка слагат на колите си фабрични дискове които са изработени от по-мек материал с цел по-добро спиране та оттам и по-бързо износване. Това може да е и причината на теб на 30к да са заминали

lazarkk

Да се включа и аз, аз преди време от парична липса сложих предни дискове оптимал- бяха най- евтините, ако не се лъжа 41лв бр. с накладки феродо. Майстора докото ги слагаше само дето не ме изрита от сервиза, защото такива невзимали и таксиджиите. Но аз мога да кажа, че съм доста доволен. вече гонат 60к км. и са хванали ръб под 1мм. с втори чифт накладки феродо. Интересното което забелязвам незнам дали с други по добри дискове ще бъде така, защото не съм карал още с такива е, че при интензивно спиране например от 180 на 80-60км/ч. педала след това почва зверски да играе, чуството е все едно диска е станал на осмица  :)) както и спирането направо изчезва трябва да натискаш треперещия педал с двата крака за да спреш нормално, но в движение да го кажел след 2-3мин. всичко се оправя няма треперене и проблеми със спирането. Всичко това го отдавам на деформации от прегряване, но а ми кажете след многократни такива деформации как диска още е прав?

JoroM

#15
Lazarkk, все едно описваш моя случай, и при мен е същата история. само че фокуса ми е с дискове и накладки alied nippon от евро 07, доста цапат джантата но не съм доволен от спирачките-не лепят, ако ме разбирате. минал съм около 45к с тях, феродото е наполовина а дисковете са изтънели с 1мм и имат още 1мм до достигане на мин дебелина 20мм...старите дискове с които взех колата бяха 20,7мм и двата, предполагам са били оригинални но се принудих да ги сменя въпреки че имаха още живот до 20мм защото правеха същото -както казваш, при интензивно спиране от над 120 все едно диска е станал на осморка и след като отпуснеш педала, някакви секунди и всичко си е наред.
Нипона го гледах тия дни и на около 15 мм. от периферията на дисковете има видими микро-пукнатини с дълж около 6-7мм...оригиналните ги гледах и тях...те обаче нямат и следа от такива микропукнатини.

Интересното е че след като сложих навремето нипона и изчаках да направят хиляда км правих тестове с интензивни спирания от 160км до 0 и нямах никакви вибрации в педала или кривене на дисковете, обаче като почна да се усеща ръбче след време пак почнаха осморките и вибрацията в педала при интензивно спиране.
От какво е този проблем ...дали дисковете прегряват или накладките...някои ако има обяснение да сподели.

нипона които са с микропукнатините могат ли да се струговат да се изчистят
микропукнатините без да се пада под 20,5 мм примерно и да се ползват....брат ми и
тои има фокус като моя и дисковете му са под минимума със сигурност...та идеята е да не хвърлям нипона като сложа на моя фокус по-големи дискове а да ги сложа на другия фокус...

Alexi

тръгнат ли пукнатини трябва да се сменят .. опасно е .. другото важно нещо е накладките да се сменят на определен пробег дори и да имат още феродо защото се опичат и ефективността им спада

G_o_c_e_v

Цитат на: Alexi в 10 Февруари 2013 22:33:14
другото важно нещо е накладките да се сменят на определен пробег дори и да имат още феродо защото се опичат и ефективността им спада

Това се отнася и за автомобилите, ама повечето не го спазват :)) (rofl)
Автомобила не е признак за социален статус, така че не го възприемайте, като такъв!

JoroM

поразрових се в нета за това биене на педала на спирачката при интензивно спиране, и открих нещо във vw форума което за мен е правилния отговор:

Криви дискове -симптоми:
Вибрации на волана има ЕДИНСТВЕНО , при натискане на спирачката. Ако не се пипа спирачката биене НЯМА, независимо от скоростта.При то тежки ситуации се усеща и биене на спирачният педал.
Когато дисковете са вентилирани, обикновенно се пукат именно в ребрата. Не се вижда, но при интензивно спиране (180 на 100 ) диска се загрява, измята се и започва леко биене във волана. Като изстине , "уж" се оправя.


Има логика причината за биенето да е пукнатини в ребрата на вентилираните дискове...аз като сложих нипона и ги разработих 1000км правих няколко теста яко спиране от 160 до 0 и спирачките бяха перфектни! След 5к да кажем, пак почна биенето което го имах и с дисковете с които взех колата...

Та сега ако може да споделите кои афтърмаркет дискове не правят проблеми като моите...

zar

И на мен ще ми бъде интересно това за "aftermarket" дисковете ,че след време ще сменям ама не искам да ги купувам от МП.
Marriage is "given" and "take".If you don't give it,she will take it anyway:)


G_o_c_e_v

Аз заложих на Textar дискове и накладки. Бяха ми препоръчани и засега съм доволен
Автомобила не е признак за социален статус, така че не го възприемайте, като такъв!

JoroM

А от каква скорост ти се е случвало да спираш с тях...и колко често?

G_o_c_e_v

Стила ми на каране варира. Мога да карам дълго без да употребя спирачка, но в натоварено време при наличие на много автомобили, гас спирачка играе яко. Не съм си правил експерименти с 160 да спра до 0, защото ми се струва ненужно без причина...
Автомобила не е признак за социален статус, така че не го възприемайте, като такъв!

Alexi

купи си от Ибей оригинални на половин цена са спрямо МР

BIGFORDFAN

#24
Цитат на: BIGFORDFAN в 16 Октомври 2012 23:15:00
Моите оригинални дискове на първото ми Мондео (2.0 бензин мк1) издържаха доста мъчения без грешка около 30к км, като с тях си дойде колата от Италия, не бяха чисто нови. Но после реших да икономисам от накладки и взех най-евтините - 30кинта, ама толкова можех да отделя тогава, а си покарах доста на светещ датчик преди това. Както предполагате за 5к км перфектните дискове се изкривиха от твърдото и евтино феродо  (angry) . Много ме дразнеше биенето и реших повече да не правя компромис с качеството по спирачките, отидох при един познат в магазин за авточасти и той ми препоръча като оптимален вариант дискове Cimmerman и накладки Pagid (много меки и хвалени). Дисковете бяха по около 70лв/бр., а накладките 75лв комплект, но от тогава вече 20к км (5к на бензиновото и 15к на дизела) съм продоволен, а дисковете просто не са мръднали (и Миро се убеди лично на една среща). Ако си мислите че с дизела не ги тормозя достатъчно се лъжете, защото на моята отзад е барабан (доста по-неефективно от дисковете на мк3 например), и на Сап.Баня просълзи от едното цилиндърче (абе отзад почти не спира), а дисковете посиняха след интензивното спиране, като определено не им е първи и последен път.
Малко дълго стана, но исках да станат ясни 2 неща:
1. не пестете от качествени (''меки'') накладки;
2. за мен комбинацията дискове Cimmerman и накладки PAGID е оптимална!

Pyrhel edit: Zimmermann са ве, калпазан :P

Pyrhel

Да се върнем на темата... Гадни накладки могат ли да изкривят спирачния диск? Престъргах Минтекс дисковете, които дойдоха в неразпечатан комплект с Минтекс накладки. В момента се чудя дали да не бучна едни Моторкрафти, така и така имам накладки... Да не би да са гадни накладките и затова да бяха заминали дисковете... >:(
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Alexi

ти понеже караш агресивничко може да се замислиш за някакъв перформънс вариант .. не вярвам да е от накладките от тях да речем може да скърца или да не спира ..

Pyrhel

Перформънс варианта съм си го помислял, ама не могат да се загреят в градско/извънградско каране и ще се отида у рЯката някъде :D
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

moni74

Тези дискове каква марка са и струват ли си парите?
Кое е по-добре - да взема комплект предни дискове + накладки Pagid или Mintex? Или дискове Zimmermann от Косер, а накладки TRW от другаде?


----------------------------

Pyrhel

Гласувам за Цимерман-а. Ситроена е с такива, накладките са ТРВ и проблеми не е имало, хем е автомат, тежи и му трябва спирачка...
Доста ме е яд, че не направих тая комбинация и за Мондеото, подлъгах се от английските форуми, където Ментекс-а го изкарват извънземен.

Иначе тия са някаква чайна-майна, недей да рискуваш. Много внимавайте като търсите комплект дискове с накладки от ибей - масово слагат хубави накладки и но-нейм дискове!
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.