Road VS Trackday tyres - Mega Test

Започната от Bobi, 05 Юни 2012 00:30:50

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

Ще се опитам да преведа една доста интересна статия за сравнителен тест между нормални и семи сликове / гуми за писти/. Оригиналът на текста се намира ТУК

С нарастващата популярност на trackday състезанията, семи сликовете започват да привличат все по-голям интерес. Безспорно, Toyo R888 е лидерът в този сегмент дотолкова, че много японски бегачки излизат от завода с тях. Естествено, това не е единствената гума, която заслужава внимание. Други марки залагат на други не по-малко добри гуми - Porsche 911 GT3 - Michelin Pilot Sport Cup, Lotus - Yokohama Advan A048. Само за 5 години, пазарът за подобни гуми е прогресирал от няколко модела в началото, до над 20 в наши дни.


Но наред с тези интересни факти, все по-често започват да се задават въпроси от рода на "Трябва ли да сложа семи сликове на колата си?", "Колко по-бърза е една семи слик гума от нормална такава?", "Мога ли да заложа на семи слик на мокро?" и други. Все добри въпроси, но изглежда, че никой не е отговорил пълно на всички тях.

За да отговорим на тези въпроси, натоварихме няколко комплекта семи сликове и нормални гуми, и поехме към пистата.

ГУМИТЕ



Забележка: Гумите, които избрахме за теста, са лидери в своя клас.

Kumho V70a

Този е познат и като Kumho V700 в Америка. Това е доста уважаван модел, спечелил теста на Аутобилд за най-добра гума за писта през 2005.

Toyo T1R

За конкурент на Кумхото и представител на нормална гума избрахме "черешката на тортата" на Тойо - toyo T1R. Гума, доказала се с годините в многобройни тестове и дълбокоуважавана дори и от най-запалените тюнери.

Първи впечатления

Първото нещо, което ви прави впечатление за Kumho V70A е сравнително голямата му тежест. Също така, те са и забележимо по-малки от гумите, които сваляме от тестовата кола. Второто нещо, което ви впечатление, е как тя седи на самата джанта. Тя изглежда доста "по-прилегнала" и стегната в профил.

Конкурентът Toyo T1R пък изглежда доста .... куул. Не е трудно да се забележи защо тази гума е толкова харесвана - тя седи гордо на джантата със своята агресивна шарка. Със сигурност хората биха заложили на Тойото, ако времето пистата беше мокра, но за съжаление в деня на теста тя беше суха..

ЧАСЪТ НА ИСТИНАТА



Причината, заради която сме тук, е не само да видим колко по-добра е семи слик гумата от нормална такава,. Сравнението ще включва само голи цифри, но също така и управляемост.

Kumho V70a

След всички проверки за безопасност и на скоростомера, колата е готова за теста.
Първите няколко обиколки ви надъхват увереност. Колата се чувства изключително стабилна върху новия каучук. Turn in-ът е положителен и колата доста бързо добива необходимия му slip angle. След обиколка, когато гумите са достатъчно загрети, е време да натиснем газта. Колата прогресивно увеличава устойчивостта си с увеличаване на температурата на гумите.
Въпреки, че пистата е доста натоварена, колата се държи стабилна. Спирането е на ниво, колата е контролируема дори в абсолютните граници на изпитанията, на които е подложена. Времената се подобряват с всяка изминала обиколка. Излизайки от последният завой, е време да се приберем и да видим времената.

Първата обиколка е с време 1:23,4 мин. Доста добро време! Втората обиколка е с половин секунда по-бърза и все още колата е супер стабилна - няма хлъзгания и колебания. Следващите няколко обиколки показват колко стабилна и сигурна наистина може да бъде колата, обута в тези гуми. Гумите са до такава степен, вдъхващи увереност и сигурност, даващи на колата усещане, което е невъзможно да се почувства с нормална гума! За съжаление се оповестява краят на сутришната сесия и е време да сложим  Тойотата. Завършваме с най-добро време от 1:22, 9 мин.


Пистата

Toyo T1R

След малка почивка и все още изпълнени с увереност и ентусиазъм от преживяването със семи сликовете ,излизаме на пистата, обути с Тoyo T1R. Ентусиазмът бързо оставя своето място на разочарование, тъй като, заради спецификациите си на гума за нормален път и студ, не позволяват на колата да спре навреме на първия завой и едва не излизаме от пистата.
Научвайки "урока" си от първия завой, вече сме в състояние да направим и първите сравнения със сутрешната сесия. Първата осезаема разлика е в спирането.

Обиколка по-късно е време да настъпим колата по-сериозно. Колата започва да се движи все повече настрани и да поднася задница по завоите, а предницата се усеща нестабилна при спиране. Определено е трудна работа. След 4 "горещи" обиколки Toyo-тата ни казват, че не могат повече и сцеплението намалява значително- задните гуми са прегряли. Тайм атак'ът бързо се превръща в дрифт при всяка по-рязка маневра с волана и е време да се приберем, за да сравним времената.

Най-доброто време е 1:25,0 мин! Само 2,1 секунди по-бавно от семи сликовете, но има и нещо друго!  Като шофьор се изпотявам повече, но и се усмихвам повече! Колата се движеше във всички посоки, беше жива! Трудна за управление, но носеща по-голяма наслада от шофирането и повече адреналин! Вероятно, неопитен шофьор би намерил преживяването изнервящо и би дал много по-бавно време, отколкото да се наслади на усещането, но изводът от днешния тест не беше изненадващо доброто време, което постигнахме с Toyo T1R, a че карането беше далче по-забавно...

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Семи сликове или нормални гуми - това е доста често задаван въпрос, но истината е, че не може да се даде еднозначен и точен отговор!
Track day-овете са за фън, а не за постигане на ултимативното време. Усещането от шофирането е далеч по-важно от това с колко стотни ще подобриш най-доброто си време.

За поведението на мокро - веднъж загрели, семи сликовете, се държат стабилно на пътя, но тепървото им загравяне може бързо да се превърне в игра на котка и мишка. Това не е характерстика на Kumho V70a, а на семи сликовете като цяло.
Може ли да караме семи сликове като всекидневна гума? - Хората казват, да, но обикновено това не са хора, които карат евридейки. Ако сте наясно с границите на гумите и шофирате разумно -тогава отговорът е "Да!", но не очаквайте да се насладите на шофирането, ако завали. Какво мислим ние? С нашият тест автомобил, лишен от тракшън контрол, ЕСП - определено не! В супер автомобил като Ево X, вероятно да, но ще трябва да се бръкнем доста дълбоко....