Не Фокус, ами направо мистерия

Започната от ivchotr, 06 Януари 2025 17:00:17

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

ivchotr

 Както вече писах в една друга тема, купих нов акумулатор. В събота го сложих и тръгнах да му валидирам гаранцията. Колата не искаше да запали. След 10 - 15 развъртания на двигателя с леки припалвания и гаснене, най-накрая запали. В началото работеше с нестабилни обороти, но след малко се оправи. Та тръгнах аз към магазина, който е на около километър от нас. На средата на трасето вдигна стрелката на термометъра в средата, а пред магазина вече беше в лютеницата. Вентилаторът бучеше на последна скорост. Двигателят обаче беше едва започнал да стопля. Към радиатора още не беше постъпвала охлаждаща течност. В този режим на работа показа добро зареждане, човекът дооправи гаранционната карта и аз поех обратно към къщи. Пред блока пак вдигнах капака да видя какво става и промяна никаква - вентилаторът върти на излитане, двигателят една идея по-топъл, ама далеч от жегите, които показва термометърът. Диагностиката и тя беше ударила червения сектор, което не ме учуди изобщо :D
Тук трябва да вметна, че антифризът в разширителния съд още преди няколко дни, когато се разбра, че акумулаторът ще отива във вечните ловни полета, беше се качил с около палец над белязката за макс нивото и продължаваше да си стои там при настоящия проблем. По някаква причина не се беше върнал в двгателя. Понеже имах друга работа, издърпах антифриз от разширителния съд докато нивото му дойде до чертата за макс, смених капачката, която бях сложил лятото, когато смених и разширителния съд, че старият беше прокапал, тряснах капака и отидох да си гоня задачите с другия дръгел.
След около пет часа се зарових пак в моя. Диагностиката показа около 60 градуса на двигателя, при положение, че беше стоял на около 0 градуса външна температура близо 5 часа и при това не беше загрял много когато ме вкара във филма. Стрелката на термометъра на таблото пък се изправяше на около 50 градуса и за няколко секунди се връщаше към нулата, ама без да стигне там. Нивото на антифриза си стоеше където го бях нагласил преди да оставя колата. След като разкачих буксата на датчика за температура на двигателя, диагностиката показа към 25 градуса, а стрелката на таблото падна към нулата. Закачих обратно кабела на датчика и пробвах да запаля и пак същия к0р - няколко развъртания, аха да запали и не ще. Ако рече да запали, работи няколко секунди и гасне. По едно време запали и с леки колебания в работата се закрепи. Пак загря до лютеницата и на мен ми писна. Оставих работата за неделя :D
И в неделя като се почна... Няколко пъти разкачвах буксата при което започнаха и фокусите. Примерно при запалване с разкачена букса зарядното напрежение падаше на около 13V. След закачане на буксата зареждаше с около 13.6 - 13.8, чат - пат се виждаха и 14V на диагностиката. Температурата пак бягаше в червеното. Ползвах жокер "обади се на приятел" и по негови препоръки мерих на свалена букса опорното напрежение, което компът пуска към датчика. Това напрежение пък започваше от 1.5V при работил известно време двигател и след поизстиването му стигна до към 4.5V. А би трябвало да е твърдо 5V на откачена букса и даден контакт. Както и да е. По едно време реших да дам буксата на късо, и да видя какво ще покажат термометърът и диагностиката. Диагностиката показваше 0 градуса, термометърът и той. А би трябвало да ударят тавана ::) После рекох за последно да видя какво е станало, включих буксата, запалих и като погледнах диагностиката, разбрах, че е била забила. Рестартирах я и започнах да следя показанията. Зарядното напрежение се беше качило на 14.1 - 14.5V в зависимост от включените консуматори. Това го проверих и с мултицет за по-сигурно. Температурата започна да се покачва далеч по-плавно, в сравнение с предишните случаи на работа на двигателя. По едно време вентилаторът се включи и от около 120 градуса според диагностиката, свали температурата на около 105. И така започна да си я качва до към 110 - 115 градуса и да я смъква до към 100 - 105. Антифризът в разширителния съд отиде в средата между минимум и макс и не мръдна от там. Всички маркучи от двигателя към радиатора се загряха, съответно се стопли и самият радиатор, който до този момент беше студен като мъртвец :D
Оставих колата да пренощува, а на мен ми се оформи идея за случилото се със следното съдържание:
Вероятно новата капачка на разширителния съд е задържала постъпилата в него течност поради някакъв производствен дефект. Реално последното ми каране с тази кола беше от Русе към София след празниците по Коледа. На тунелите по АМ "Хемус" имаше зверско задръстване и макар, че финтирах колоните като Стоичков в добрите му времена, пак си откиснахме там над час. Ама не съм имал колебания в показанията на термометъра. Та, ако съм прав, теността, която е останала в разширителния съд, по някакъв начин е оставила въздушна възглавница около леглото на датчика, защото всички симптоми сочеха за охладителна система, нуждаеща се от обезвъздушаване. Вариантът с мокро окабеляване и букси от датчика до компа го изключвам, защото бяха сухи, а днес за награда изкъпах колата и после проверих дали има нещо мокро, което да сбърка работата на компа при отчитане и показване на температурата. Пак всичко си беше сухо. За всеки случай я закарах и в сервиз за да ѝ измеря физически температурата с външен термометър и тя си беше нормална, с около 15 - 20 градуса по-ниска от това, което показва диагностиката. Което по думите на Фордманиака е типично за тези Фордове.
Та такива коледно - новогодишни занимавки имах с Фокуса. Дано му бъде полезно на някого, за да не вика "Пътна помощ" още в самото начало при подобен проблем.
Единствено продължавам да съм озадачен защо компът вижда по-ниско зарядно напрежение, когато е разкачена буксата на температурния датчик. Едва ли е заради бръмчащия вентилатор. Той наистина харчи ток, ама не чак толкова ::)


Alexi

абе нещата май отиват към гарнитура ако питаш мене  :D

ivchotr

И това може да се случи някой ден, ама поне за момента няма симптоми като за такава диагноза :D 

saggy

Ивчо, кой смени разширителният съд, нов антифриз ли сипа или просто доля към стария, направи ли се обезвъздушаване и последно новата капачка каква марка е?
Стискам палци просто едно обезвъздушаване да реши проблемът!

Alexi

от капачка няма как да ти прегрява ,тебе ти е ясно но някак се надяваш да е от нея  :D

ivchotr

Цитат на: saggy в 06 Януари 2025 19:04:37Ивчо, кой смени разширителният съд...

Разширителния съд си го сменях сам. Обаче дойде без капачка, та капачката я поръчвах отделно. Клапанът ѝ не е като на старата. Чух мнение, че в последно време капачки за разширителния съд на Фордовете като моя се срещали изключително рядко и тези, дето се въртят по магазините, са всъщност за Опел. Съответно това им пречело да работят баш както си трябва с нашите коли. Малко ми е странно, но не е невъзможно. Все пак зависи кой двигател на какви градуси е разчетен да работи.
Антифриза само го долях с нов, защото през лятото на '22 година сменях термостат и водна помпа и тогава беше сменен всичкият антифриз. И си е доста бистър все още, с точка на замръзване около -30 градуса.

Алекси, ако двигателят наистина беше прегрял, това щях да го усетя, когато го пипах с ръка, докато показанията на термометъра и диагностиката бяха в червения сектор. Все пак имам и изпарител, който е вързан на малкия кръг на охладителната система. Там са вързани и маркучите на парното. А те бяха просто топли. Не пареха така, че да не можеш да ги пипнеш с гола ръка. Маркучите си стояха и продължават да си стоят меки, когато работи двигателят, защото докато правех проверките от време на време ги мачках да изкарват въздуха, ако е имало такъв в системата. Маслото не е мърдало като ниво в картера от няколко месеца, няма запенване. Е, не съм ходил да търсят отработени газове в охладителната течност, така че по този симптом мога да кажа само, че двигателят си работи стабилно. Щото, ако влизат газове в антифриза, е нормално да се случва и обратното - да влиза антифриз в цилиндъра, а пък той неминуемо ще бърка работата му. Най-малкото при първоначален студен старт. А колата се държи по един и същ начин през последните 9 години и 3 месеца, откакто е при мен. Все щях да забележа, ако е тръгнала гарнитура ::) Трудното палене през последните два дни очевидно се е дължало на грешната информация, която е получавал компът заради все още неясния проблем между него и датчика. Защото при външна температура около нулата, ако компът получава данни, че двигателят е загрял на 60 градуса, нали се сещаш колко гориво ще му пусне да запали :D Както писах и по-горе, тази сутрин колата запали както обикновено през последните 10 зими.

То е ясно, че ще я следя какви ги върши.
Отделно, от капачка може да прегрее, ако клапанът ѝ не работи както трябва. В смисъл при загрял двигател да отвори системата към атмосферата. При този вариант охладителната течност би се вдигнала на по-високо ниво заради загубата на налягането, под което работи. Тук предполагам се крие и причината да се беше вдигнало нивото на течността в съда, за което писах по-горе.

Естествено, може и да бъркам, така че времето ще покаже. От кола, която е навлязла в 21-ата си година, вече може да се очаква всичко.
 

saggy

Ивчо, оригинална капачка за разширителния е налична в Мото-Пфое срещу 40лв (Ford Finish 1216078 ). За 19 Евро я има също в Германия - https://www.kfz-teileprofi.de/1745/deckel-fuer-ausgleichsbehaelter-kuehlfluessigkeit?c=275. Аз подмених моята с оригинална пред 1 година отново от МП.

ivchotr

Старата ми капачка отново влезе в боя и с нея системата се държи добре за сега. Но благодаря за инфото.