Мондео МК4 TDCI - проблем с охладителната система

Започната от IS, 31 Март 2020 15:51:06

« назад - напред »

0 Потребители и 2 гости преглеждат тази тема.

IS

Здравейте, колеги!
Многократно се ползвам, като ориентир, от споделената от Вас информация по различни теми и проблеми.
След достатъчно дълъг личен ,,сблъсък" със сериозен проблем в охлаждането и мотора при МК4 1,8 TDCI, реших да споделя моя ,,опит" в преминаването през това. Предварително уточнявам, че нямам техническо образование и съответно нямам професионален поглед по темата.
Преди време се наложи по-сериозна интервенция по мотора- ревизиране на глава, смяна на дюзи, разпределителен вал и т.н.
След ремонта работата на мотора изглеждаше наред. Миналото лято, след пробег от около 7 000 км. (след ремонта), при едно по-сериозно натоварване и външна температура над 35 C, започна изхвърляне на антифриз през винтила (капачката) на разширителния съд. Нямаше индикации за прегряване. Според показанията на таблото, температурата не надскачаше оптималните, работни диапазони. Видно беше, че повишава прекомерно налягането в охладителната система и клапанът (в капачката) периодично изпускаше антифриз/пари. Изминах следващите 1 500 км. до BG в щадящ за мотора режим (доколкото беше възможно), с включено на Max парно в купето  8) и семейството ми вътре, често доливане на вода и т.н.
През целия коментиран пробег нямаше каквото и да е ,,пушене" от ауспуха. Без признаци за масло или газове в антифриза, както и без видими следи за антифриз/газове в маслото. Моторът работеше равномерно.
Вече в BG последва първи сервиз: Смяна на капачка с нова от MP- без ефект. Проверка на охладителната система-,,без констатирани проблеми", промивка на системата и смяна на антифриз, проверка на работата на перката и управляващия блок- ,,всичко си е наред".  Проверката за газове в охладителната система при студен и загрял мотор – неколкократно отрицателни. Заключение и препоръка на майстора- ,,Всичко изглежда наред. Карай!"
До тук добре. При всяко последвало по-сериозно натоварване обаче (извънградско, баир, продължително задържане над 3000 об.) следваше изхвърляне на антифриз през клапана на капачката. Съмненията за лошо обезвъздушаване и наличие на въздушни джобове, не се потвърдиха. Логично беше при още няколко хил. км. пробег и добре работещо парно да се е обезвъздушила.
Това, което ме озадачаваше е, че минути след запалването (при все още студен мотор), налягането се покачваше значително. Маркучите ставаха прекалено твърди. Нивото на антифриза в разширителя падаше осезаемо (от средата м/у Min и Max, до дъното на съда). Без следи от течове. Дори след няколко денонощия покой, налягането се задържаше. Маркучите оставаха твърди и след отваряне на капачката, нивото на антифриза се възстановяваше (покачваше до изходно ниво). Отново без признаци за масло или газове в антифриза, както и без видими следи за антифриз/газове в маслото. Без видим пушек от ауспуха.
Следва повторни проверки, включително и в друг сервиз-източникът на проблемите не беше ,,хванат". Но странното поведение на нивото в разширителния съд, както и задържането на високо налягане и периодичното изхвърляне на антифриз, останаха.
Реших да се доверя на трети, специализиран сервиз. Там подходиха съвсем ,,консервативно" и щадящо бюджета - отново проверка на всички съединения, капачка, водна помпа (която се оказа несменена, въпреки че си бях плащал два пъти за целта, в предходните сервизи), промивка на радиатора и т.н. Многократните проби за изгорели газове в антифриза- отново отрицателни. Проблемът оставаше.
Решението, което в края на краищата предложиха, беше отваряне на глава и всичко следващо от това. Съвсем коректно се ангажираха, в случай че не констатират проблем, да поемат всички разходи по ,,манипулацията".
Констатации при ,,обезглавяването":
-   Деформирана (подбита) гарнитура, между втори и трети цилиндър, още по време на предходния ремонт.
-   Хлабави болтове на главата. Два от които не бяха за този мотор.  :-[
След проверка на главата, челосване, нова гарнитура и т.н., всичко за момента работи изправно. Температурата и налягането са в рамките на нормата.
Благодарен съм на сервиза за професионалното, коректно и достатъчно ангажирано отношение и чудесна работа.
Изводите за мен самия:
-   За хубаво или лошо, всички мнения които срещнах и получих (изключвайки тези от предишните майстори/сервизи), че въпреки липсата на признаци за смесване, без каквото и да е ,,чадене" от ауспуха и многократните отрицателни тестове за изгорели газове в охладителната с-ма, най-вероятния проблем е глава/гарнитура, се оказаха верни.
-   Лошото за мен е, че прекалено дълго време се самозалъгвах, че не е това и няма да се налага отново ,,обезглавяване". През цялото това време автомобилът остана на практика неизползван или само за градско каране с всички съпътстващи притеснения и неудобства.
-   И не на последно място- и най-добрият "майстор", на когото си се доверявал години наред, може да допусне грешки. Това, разбира се е съвсем в реда на нещата. Всички грешим. Лошото е, когато оставаш подведен (волно или неволно), поради нечии непрофесионализъм и ,,приятелство".  :o
Стана прекалено дълго и отегчително, но почувствах за необходимо да го споделя. Разбира се, далеч съм от мисълта да давам съвети при подобни проблеми, още по малко за професионалистите.
Здраве и безаварийно шофиране!


ivchotr

Бил си на път да омешиш манджите. Симптомите за тръгнала гарнитура са били налице, ама явно предишните майстори са свикнали да правят само избушили такива.

А защо преди това се е налагало да се ревизира главата?

IS

Да, явно е било въпрос на време и още малко "натискане". :)
А предходното сваляне е поради проблем с бутало.

S2N1

Дано да нямаш повече проблеми. Къде ти я оправиха?

IS

Силно се надявам!

Относно въпроса ти- нямах за цел цялото ми писание да се превръща в рекламен памфлет, но пък от друга страна смятам, че момчетата го заслужават.
Та сервиза, в който ми решиха проблема (надявам се трайно) е Форд Експерт-София. Благодаря им отново и им желая здраве и успехи!
За предходните, злополучни сервизи, найстина не ми се коментира. За мен така или иначе са затворена страница.