Охлаждане/Вентилатор/Датчици за температура

Започната от Kuko, 21 Април 2018 12:04:41

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Kuko

Здравейте,
От известно време имам следния проблем. Вентилаторът на радиатора започа да се включва при ниска температура навън.

Вчера например съм карал на 13 градуса около 5-6 КМ и вентилатора се включи и това без включен климатик.
Ако е към 20 градуса и карам малко, вентилатора направо излита, особено като тръгна да паркирам. Трябва да го чакам по 10 минути докато утихне. Преди ми се е включвал само в най-големите жеги.

Виждам, че стрелката за температурата на таблото си стои по средата на уреда и не се отклюнява. Не ми показва да е прегряла.
Проверих температурата на двигателя в сервизния режим и при студен двигател ми показа 53 градуса, а след като загря 132. На 132 градуса вентилатора се беше включил, но работеше тихичко на 1-ва скорост явно. Доколкото разбрах от форумите, градусите в сервизен режим били в 8-чна система (кой знае защо), което означава около 40 градуса разлика, демек при студен двигател ми показва 13, а при загрят 92. Значи към 90 градуса перката ми се включва на 1-ва скорост за няма и 10 мин градско каране при външна температура под 10 градуса с изключен климатик. Нещо не е у ред.

Въпросът ми е, може ли някой да ми каже колко датчика за температурата има този модел къде се намират и кой какво управлява?
Аз знам за един, който скоро го смених (под бобината) и доколкото знам той е за показанието на стрелката.
Дали има друг, който праща сигнал към компютъра и къде се намира? Компютърът ли решава (на база показанието на датчика) кога да се пусне перката или самия датчик го прави през някакво реле?

Ford Focus 1.6 Бензин 2007 седан 100 hp



zloster

Колега, няколко неща за уточняване:
1) сигурен ли си, че показанията на температурата в диагностичен режим се показват в осмична бройна система?
Аз съм с Фиеста 1.6 бензин, 2006-та година и показанията за температурата са в градуси по Целзий. Виж прикачената снимка. Каквото ми показва на диагностиката през компютъра, това пише и в диагностичен режим. Това би трябвало да е действителната температура на охлаждащата течност. При работа на място и загряла стрелката на приборите стои закована на 90 градуса Целзий, а показанията в диагностичен режим са стигали до 105-107 гр.Целзий;
Из Ютюб и подобните места, където показват как се пуска "режим диагностика" на приборите, при температурата на екранчето винаги се вижда "C" след цифрите, което според мен указва показания в градуси Целзий.
2) Някои от другите показания са в шестнайсетична бройна система - примерно нивото на горивото в резервоара като процент. 1F16=2610. Втората снимка за онагледяване;
3) В осмична бройна изглежда да са показанията на оборотомера - 02B016 = 68810 = 12608. Третата снимка за онагледяване;

Също така сметките:
538=4310 градуси по Целзий студена
1328=9010 градуси по Целзий загряла

Провери пак сметките си и в какъв числен формат са показанията.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Kuko

Ами да ти кажа вече не съм.
В чужди форуми казват, че това са си реални градуси, но не на течността, а на самия двигател, т.е. на метала. Това има някаква логика, защото вчера си правих тест и стрелката стигна 90 много преди показанието на дисплея да стигне 130. Като стана 139 се включи перката. За това се опитвам да разбера колко датчика има и кой за кое показание е отговорен.
В момента излиза, че температурата на течността си стои 90 градуса, а на двигателя достига 140, което не знам дали е нормално.

zloster

Най-добре да се закачи и да се види и на диагностика тогава. Този параметър би трябвало да може да се види и през OBD II диагностика. Т.е. такава, която е универсална и не е специално за Форд.
В документацията на FORscan PID (parameter identifier) "ECT" го дават като "Engine coolant temperature", т.е. температура на охлаждащата течност. При Фиеста-та показанията си отговарят. http://forscan.org/documentation_13.html#dashboard и второто изображение "Setup dashboard".
Някои PCM-та имат отделен PID: "Cylinder head temperature" - температура на цилиндровата глава, можеш да го видиш на третото изображение в документацията "Dashboard", отворен е диалогов прозорец "Setup gauge". Последният в списъка под "Battery voltage/Напрежение на акумулатора".

По другите теми беше споменал, че сте сменили датчика за температура на охладителната течност, но не си споменал защо.
Технически справки за Форд-овете правя тук: https://7zap.com, избираш Форд от иконките с производителите. Не съм сигурен колко им е вярна и актуална информацията, но за няколко прости неща по Фиеста-та дава вярна информация - AUX IN цокълчето за входа за линеен сигнал; болтовете на амортисьора към шенкела; пластините под предните пружини, които уж помагат срещу корозия/чупене.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Kuko

Привет.
Датчика го сменихме, защото предишния беше със счупен куплунг.
Това, което направих сега е, че откачих куплунга и отново проверих температура на дисплея, който показваше - нищо. Оказа се, че показанието на дисплея и на стрелката е от един и същ датчик, този на снимката, демек ECT-то. Сега въпросът е защо има такова отклонение в показанията. Ако наистина дисплея показва градуси в десетична, това означава антифриза ми да ври, а не е така.
Ще взема пак да го сменя и ще видим
Замерих и куплунга (свален) и показа 4.93 V.

zloster

Тези датчици обикновени ги закачат към 5 волта. Показанието "4,93 волта" би трябвало да означава, че кабелите от/до буксата са в ред.
Вече дали 0,5 волта означава топло или студено и точно колко топло или студено зависи от конкретния датчик. Но ECU-то/PCM "му е казано" кое какво означава - има вградена формула някъде в софтуера.
Примерна информация за температурен датчик, характеристиките му и как му се изменя вътрешното му съпротивление: http://www.bosch-motorsport.com/media/catalog_resources/Temperature_Sensor_NTC_M12_Datasheet_51_en_2782569739pdf.pdf

Подозирам, че може да си попаднал на леко дефектен датчик. Дава показания, но не отговарят точно на действителността и "очакванията" на ECU/PCM. Информацията малко по-долу може да е от помощ да разплетеш ситуацията:

Погледнах https://ford.7zap.com/en/car/43/6.1682/20/1556/15484/67457/#12A648B за твоя 1,6 бензинов двигател. Провери пак внимателно модификацията на двигателя. Според тези данни има два различни слагани детайла (8K556 Adaptor - Water Outlet Connector и 8594   Connection - Water Outlet), където се закача температурния датчик. Единият е от алуминиева сплав, другият е пластмасов. Пластмасовият е слаган от края на март 2007 до началото на 2008 година. Загледай описанията на детайлите и там го пише. Съответно температурните датчици са различни за двата корпуса/детайла.

От снимката ти изглежда да си с алуминиевия вариант. Съответно би трябвало да си с този датчик: 5263219 Sender Assy.
Другият е с: 1484876 Sender Assy.

Ето и Meat&Doria дават 2(два) различни според Форд-номерата им:
https://www.meat-doria.com/product_meat/82109
https://www.meat-doria.com/product_meat/82405

Поне като снимка от сайта им, твоя изглежда да е вторият, т.е. този по каталог. В описанието му има "NTC type", което май означава "negative temperature coeficient"/"отрицателен температурен коефициент".
Ако имате достъп до диагностична програма и кабел, може да видите показанията във волтове на този датчик. Т.е. какво "вижда" ECU/PCM-a. Съответно трябва да ги засечете с очакваните стойности, които би трябвало да ги има описани в софтуера на Форд за диагностика.
Ако няма откъде да се сдобиеш с тази информация, мога да погледна показанията на Фиеста-та, която ползвам. Нея я дават със същия датчик.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

zloster

Изрових на Фиеста-та руското ръководство за ремонт. Там датчика за температура на охлаждащата течност му дават следните номинални параметри:








Температура, оCСъпротивление електрическо, килоОм
-2014-17
05,1 - 6,5
202,1 - 2,7
400,9 - 1,3
600,48 - 0,68
800,26 - 0,36

Отделно забележи горния заграден в червено текст: при пълен отказ на датчика, PCM(Power Control Module)/ЕБУ (електронен блок за управление) използва някакъв модел да изчислява приблизително температурата на охлаждащата течност. Предполагам, за да не остава двигателя съвсем без охлаждане.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Kuko

Интересно. Ами все повече отива към смяна. Тъпото е че не мога да го измеря, докато е включен.
Вчера обаче се сетих и нещо друго. Проверих с тестер антифриза и се оказа, че замръзва под - 47 градуса. Всъщност стрелката беше извън скалата. Май в системата имам по-малко вода, а доколкото знам трябва да е 1:1, за да охлажда коректно. Сега източих литър и долях йонизирана вода. Довечера пак ще проверя и пак ще източвам, докато го нагодя. Ще видя дали ще има ефект.
Иначе датчика е този, втория с резбата, но при мен част от резбата се вижда, а от твоята снимка гледам е навит докрай. Да не би пък да не пасва като хората.

ivchotr

Антифризът се разрежда толкова с вода, колкото искаш да издържа на минимални температури. Тези коли не ги правят само за Италия, така че -47 на антифриза едва ли ще им обърка охлаждането.
Наясно ли си на колко градуса ти отваря термостатът? Защото ако е под 90 градуса, е нормално вентилаторът да се включи след 90, без значение дали навън е студено или не. Просто при по-висока външна температура, вентилаторът ще върти повече време и евентуално на по-висока скорост, за да охлади ефективно течността. А пък стрелката на таблото е направена да показва 90 градуса в един по-широк диапазон на реалната температура на течността, в някакви незастрашаващи двигателя градуси, за да не се шашка шофьорът. Съвременните двигатели понасят 110 градуса, както Жигулките едно време 80. Дори 26 годишното ми Типо показва на диагностика 110 градуса при 90 на таблото и му няма нищо. Сега, ако на диагностика (професионална имам предвид) показва над 130 градуса при 90 на таблото, значи нещо в системата не е наред. Не е задължително новият датчик да е скапан. Може просто да не си обезвъздушил системата както трябва и някъде да се разхожда въздух, който да лъже датчика.

zloster

Да, съгласен съм.
И аз щях да му предложа да направят обезвъздушаване. Прекалено странни са иначе нещата.

Уточнение:
Цитат на: Kuko в 23 Април 2018 07:42:56
Иначе датчика е този, втория с резбата, но при мен част от резбата се вижда, а от твоята снимка гледам е навит докрай. Да не би пък да не пасва като хората.
Снимките в ръководството са от кола с пластмасов сифон(? - на английски е "water outlet"). Погледни стъпка 5, където се вижда метална П-образна скоба. Има извивки и не са ѝ прави крачетата. Физическото положение на датчика е различно при двата вида, когато е монтиран.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/


Kuko

Здравейте,
Първо да ви благодаря за коментарите. Друго е като ти споделят и друго мнение.

Това за антифриза го четох в друг форум и там казваха, че винаги съотношението трябва да е 1:1, защото чистия антифриз има по-лоши охлаждащи качества от водата. Водата е по-добра, но пък кипва по-бързо, за това трябва да е смес. Звучи ми логично, ако е само от антифриз да вдига високи градуси без да кипи, защото не охлажда ефективно.

Вчера почти го докарах до -37 на замръзване.
Пуснах да работи на празен ход. Стигна максимум 135 градуса на дисплея и вентилатора не се включи. Маркучите и радиатора бяха горещи.
Нямам идея кога отваря термостата, защото продължавам да не знам какво ми показва този дисплей.

Продължавам да си мисля, че стойността е в 8-чна, защото ми изглежда логично при 135 показание, което трябва да е 95 в десетична да не се включи, а при 140, което трябва да е 100 да се включи.

Днес ще сменя датчика и ще видя дали ще има промяна в показанията. Тъкмо ще замеря и стария.

И аз си мислех за обезвъздушаване и това ще е следващата стъпка.


sinnerman

#11
Колега, при мен антифриза е на - 37. Перката включва на първа степен при 103 градуса, охлажда до 100 и изключва. По борд 143-140. Термостата ми е отворен напълно на 82 градуса или по борд 122. Още съм със заводско вградения.

Kuko

Цитат на: ivchotr в 23 Април 2018 21:27:24

Наясно ли си на колко градуса ти отваря термостатът?

Днес го мерих и това. Маркучът в долната част на радиатора почна да сгрява след като на дисплея показа 135 градуса. Все повече си мисля, че това са 95 градуса.
Днес стигна до 138 и перката не се включи. Ще я покарам пак в тестови режим и ще видя до колко ще се включи сега. Ще взема накрая един термометър и ще премеря директно течността.

Датчика дойде ама са ми пратили грешен  ::)


Kuko

Цитат на: sinnerman в 24 Април 2018 19:24:26
Колега, при мен антифриза е на - 37. Перката включва на първа степен при 103 градуса, охлажда до 100 и изключва. По борд 143-140. Термостата ми е отворен напълно на 82 градуса или по борд 122. Още съм със заводско вградения.

При мен последно включи на 138-140, значи към 100 градуса. И аз съм със заводския. Щом е така значи наистина борда не показва градуси в десетична.

Температурния датчик го смених ноември месец, като преди това мнооого рядко лятото ми се е включвал вентилатора така силно.

То май ще излезе, че аз съм имал проблем преди да го сменя, защото не се е включвал вентилатора тогава, а сега явно работи както трябва щом се включва като при теб.

:-[


ivchotr

Някой беше обяснявал, че на тези коли вентилаторът се управлява от компа и ако там се сбърка нещо, работата става сложна. И скъпа. Затова първо се почва с проверка на елементарните неща - обезвъздушаване, датчици, букси на вентилатора, резистори за степените и т.н. Една нагоряла букса към вентилатора в какъв филм ме беше вкарала баш на рождения ми ден... Ама покрай нея научих, че ако стане проблем с охлаждането (примерно спре да върти вентилаторът), колата може да се придвижи на самоход около 50 км, като компът изключва два от цилиндрите и така се охлаждат другите два, които остават да работят. Губи се голяма част от мощността, но пък може да се придвижиш и без пътна помощ. Говоря за Фокус 2004, 1.6 Зетек. Предполагам, че и при другите е предвидена такава опция.

zloster

Колега,
попаднах на твоята тема в другия Форд форум (https://clubford.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=77765). Драсни им два реда и там. Информацията е полезна.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Kuko

Мисля, че проблема го разреших. Разредих течноста и в момента е до -27 градуса. Вентилатора пак се включва, но вече по-рядко и като гледам над 140 градуса, което е около 100 на течността. Купих и термометр и мерих течността в казанчето. При показание на борда 138 в казанчето е 86. Мисля, че проблемът изцяло беше в това, че съм карал почти без никаква вода, а само с антифриз. И наистина преди вентилатора не се е включвал заради счупения датчик, а е трябвало.

ivchotr

Хм. На -37, колкото беше преди, си е имало бая вода. Все пак не си карал с концентрат, който замръзва на -60. Антифризът просто трябва да се сменя от време на време.

zloster

#18
До отбележа следната важна информация: показанията в диагностичен режим на таблото са температурата на цилиндровата глава. Това важи за всички модели освен Фиеста. При Фиеста си е показанието за температурата на охлаждащата течност.
Източници:
Ако е в осмична бройна система показанието, цифрите трябва да са само в обхвата [0-7]. В скорошна тема се споменава "129оC".
За да сте сигурни сигурни, проследете как се увеличават/намаляват стойностите. Примерно след 127 (това е валидно число в осмична бройна система), следва 130. Препълваме най-дясната цифра и увеличаваме следващата по старшинство.

Таблица обобщаваща информацията от ФФКлуб.ру има тук: https://fordbg.com/forum/index.php?topic=11128.msg134830#msg134830
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

неди

Така-запалих колата на място,по тест градусите достигнаха 136 и се включи перката на слабата степен.Включих климатроника и се включи и бързата степен на вентилатора.Градусите подчертавам са в десетична система,не в седмична.Явно нещо има проблем.Неверни данни или преебан датчик?Или друго?


ivchotr

Нормално е вентилаторът да се включи по-бързо при пуснат климатроник и висока температура на двигателя. Все пак трябва да охлжда и радиатора на климатроника.

zloster

Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/