Днес най-малкият е най-велик във Ford!

Започната от ForeverFord, 10 Юли 2012 10:22:32

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

ForeverFord

Може и да нямаш душа, може и да си целия от желязо, но когато те целува биг-босът, ти си най-великият във фирмата! Такъв е днес за Синия овал най-малкият двигател на Ford – еднолитровият, трицилиндров, бензинов EcoBoost. Той е рожба на най-модерното днес веяние в автомобилната индустрия – даунсайзингът /намаление на размерите – анг./, което като будистка мантра се повтаря от всички водещи автопроизводители в света. Всъщност това означава по-малки и по-леки автомобили, същото за моторите, но с увеличени мощностни показатели и намален разход на гориво и вредности. Всичко това се прави за да се намали цената за производство и експлоатация на автомобила, най-вече от гледна точка на ефикасността на работа. Днешните по-малки по ходов обем двигатели постигат мощностните показатели на предишните по-големи, заради принудителното пълнене и усъвършенстването на електрониката.

Най-пресният и добър пример за тази насока на работа в модерното автомобилостроене е новият, еднолитров, трицилиндров двигател EcoBoost на Ford, който заслужено спечели и тазгодишната награда за двигател на годината /Engine of The Year 2012/, гласувана му от 76 журналисти от 35 страни по света. Журито оценява пътното поведение, динамиката, икономичността, рафинираността и успешното внедряване на модерни технологии за двигателите. Високата оценка на съдиите осигури на 1.0-литровия EcoBoost 28% повече точки от най-близкия му конкурент и най-високият общ резултат на двигател в историята на състезанието. Ford печели за първи път и приза ,,Международен двигател на годината" в 13-годишната история на конкурса.

,,Поставихме летвата изключително високо, когато проектирахме този двигател," заяви Джо Бакай, вицепрезидент по глобалните двигатели във Ford. ,,Искахме да осигурим ,,втрещяваща" икономичност, изненадваща мощност, безшумност и рафинираност – и всичко това от много малък, 3-цилиндров двигател. Резултатът е бензинов двигател, променящ играта по света."
В Европа днес най-важният параметър при новите автомобили е изхвърлянето на въглероден двуокис /CO2/ на километър с бариера от само 114 грама по евро-еко-стандартите. Постигането на тaзи стойност от някой нов автомобил автоматично го поставя в по-изгодна данъчна категория в доста европейски страни, за съжаление не и у нас.

123-е "кончета", разпределени между трите цилиндъра, оживяват при запалването на мотора почти незабележимо. Шумът не е толкова незабележим, като при електромобил, но е много по-слаб в сравнение с четирицилиндровия мотор на същата кола. В движение моторът не позволява да се почуства някаква осезаема разлика с актуалните модели на Focus, например. Той осигурява икономичност, равна на тази при дизеловите версии, но без типичния дизелов шум и с учудващо равномерно разпределение на въртящия момент в оборотния диапазон.

Дори при по-високите обороти моторът остава достатъчно рафиниран и тих, а колата, оборудвана с него, е по-бърза от това, което бихте очаквали с нейния малък двигател.
За движение със 135 км/ч на Focus 1.0 EcoBoost са му необходими едва 3000/мин, с цели 1000/мин по-малко от конкурентен модел с 1.6 бензинов атмосферен двигател. Това намалява значително разхода на гориво, дори при висока скорост, а също така съществено понижава шума и износването. Уникалните техническите решения и специалният турбокомпресор предоставят 90% от наличната тяга само 1.5 сек. след натискане на газта – два пъти по-бързо от останалите турбо двигатели.

Компактният чугунен цилиндров блок на мотора е с малък диаметър на цилиндрите и дълъг ход на буталото, за постигане на впечатляващи нива на въртящия момент. Блокът е и изключително здрав, позволявайки разстояние между цилиндрите от едва 6.1 мм, което помага за бързото загряване на мотора и пестене на гориво.

Показателите на мотора се постигат от напредничава технология с компактно, нискоинерционно турбо, способно да се развърти до 248 000/мин., използващо вакуумно управляем клапан за излишните газове (wastegate), който намалява обратното налягане, когато компресорът не нагнетява. Системата на Ford за двойно безстепенно регулиране на времето за отваряне на клапаните (Ti-VCT) изсмуква остатъчните газове от цилиндъра, подобрявайки представянето на турбото. Ti-VCT помага за достигане на максималния въртящ момент при екстремно ниските 1300-1400/мин. Системата за директно впръскване на бензина работи при налягане 150 бара и може да предостави множество впръсквания за един работен такт, осигурявайки по-добър контрол върху използваното гориво и намаляване на разхода.

1.0-литровият EcoBoost използва алуминиева глава с нов, интегриран изпускателен колектор. Това помага за намаляване температурата на отработилите газове и оптимизира съотношението гориво-въздух. Вътрешното триене в двигателя се намалява от специалното покритие на буталата, пръстените на буталата с ниско обтягане и уплътнения на коляновия вал с понижено съпротивление.

Десетилетия наред автопроизводителите се надпреварваха, кой ще направи по-голям и по-мощен мотор. Играта днес е друга, направо обратната, и от Ford твърдят, че в седем от пазарните сегменти моделите им имат най-малките по ходов обем мотори. Но от Синия овал нямат намерение да спират – Марк Филдс, президент на марката за Щатите каза наскоро, че Ford ще предложи на пазара осем автомобила, чийто среден разход на гориво ще е под 6 литра на 100 км път до края на годината.

Двигателят е толкова малък, че се побира на лист хартия А4 и е проектиран в техническия център на Ford в Дънтън, Великобритания и Меркених, Германия. Произвежда се в заводите на Ford в Крайова, Румъния и Кьолн, Германия. Сред интересните иновации на мотора са изпускателният колектор, интегриран в главата на цилиндъра, уникалният лят чугунен блок, загряващ двигателя по-бързо от конвенционален алуминиев, ангренажен ремък, потопен в масло за по-тиха и ефективна работа на двигателя, балансирането на двигателя чрез нарочно ,,разбалансиране" на маховика и балансиращата шайба, вместо добавяне на балансиращ вал.

1.0-литровият EcoBoost двигател дебютира тази година в Европа във Focus и ще се предлага също в C-MAX и B-MAX по-късно през годината. 1.0-литровият EcoBoost ще се предлага и за моделите на Ford в САЩ, Азия и Африка през следващата година. Ford-Европа планира да утрои годишното производство на автомобили, оборудвани с ефективните бензинови EcoBoost двигатели от 141 000 през 2011 г. на приблизително 480 000 бройки до 2015 г. Компанията иска над 300 000 от тези автомобили да бъдат оборудвани с 1.0-литровия EcoBoost двигател.
Легенди:(fe) "качи света на колела";
    Stop Walking,Keep Driving by (fe)


Alexi

реших тук да изложа малко впечатления от собственици на тоя мотор както и на 1.6т ,щото всички тия иновации май не довеждат до кой знае каква икономия .. с 2 думи 1.0 си харчи около 7/100 средно според множеството собственици на тоя мотор в английския форум който следя редовно .. в общи линии никой не е доволен и харчи много повече от каталожните данни .. разхода му е горе долу еднакъв с 1.6т който обаче е значително по силен .. дори има хора които се опитват да върнат колата или да я заменят за дизел ,има една тема от 10 страници в която няма нито един доволен от разхода ... другите качества на мотора са безспорни - развърта се бързо ,има тяга тих и приятен .. но похарчва като нормален бензин с тия коне ... къде тогава остават всички тия иновации описани по горе ?

escobar

Колите си харчат, няма вариант да не харчат. Фиестата с 1.6 дава 10-ка на градско. И дизелът си харчи на градско богато.
Мерцедес дизел 2,7 над 16 литра в задръстванията, пък нека е дизел.
Пежака дизел 1,6 си удря 8 литра на градско. Същият Пежак бензин си удря 12-ка.

Важното е, че е иновативен и го дават на добри пари. Който иска да не му харчи - колело или пеша.