Спирачна течност или какво трябва да знам за нея

Започната от Bobi, 20 Септември 2011 23:41:24

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

Вероятно ще се съгласите с мен, ако кажа, че изправната спирачна система е един най-важните компоненти на автомобилната система. За да се гарантира тяхната работа, спирачните течности трябва да отговарят на много стандарти и изисквания, от които като най-важни можем да посочим :

- подходящ вискозитет при ниски температури;
- термична устойчивост и окислителна стабилност;
- недопускане образуването на пяна; запазване на експлоатационните параметри при проникване на вода;
- съвместимост с еластомерите, смазване и предпазване от корозия на металните части.

Спирачните течности трябва да отговарят на изискванията на cneцuфukaцuя SАЕ J 1703 или на по-популярната FMVSS 116 DOT 3/4/5/ 5.1.

  DOT 3

Конвенционална спирачна течност на полигликлова основа, използвана в повечето транспортни средства.

Предимства:
- евтина и разпространена в търговската мрежа.

Недостатъци:
- уврежда уплътненията от естествена гума;
- уврежда боята;
- силно абсорбира вода (веднъж отворена, опаковката не бива да се съхранява повече от седмица).

Поради голямати си хигроскопичност е възможно да доведе до корозия на елементите в спирачната система.

DOT 4

Предназначена за употреба в по-новите модели. В повечето случаи също е на полигликолова основа.

Предимства:
- сравнително евтина, разпространена в цялата търговска мрежа;
- по-слабо поглъща вода в сравнение с DOT3;
- по-висока температура на кипене от DOT3, позволяваща приложимостта й при по-тежки експлоатационни условия.

Недостатъци:
- уврежда боите;
- средно с около 50% по-скъпа от DOT3;
- при абсорбция на вода може да доведе до корозия на металните части.

  DOT 5

Известна като "силиконова" спирачна течност.

Предимства:
- не уврежда боите
- не абсорбира вода и може да се използва при повишена влажност
- съвместима с всички уплътнения

Недостатъци:
-несъвместимост с DOT 3 и DOT 4

Повечето проблеми при използването на DOT5 са свързани със смесването й с други спирачни течности.Най-добрият и ефикасен метод за преминаване към DOT 5 е цялостно изграждане на спирачната система наново.
Тъй като тази спирачна течност не абсорбира вода, най-често замърсяванията се събират в най-ниските части на системата и се превръщат в потенциална заплаха от корозия.
Поради своята способност да задържат въздух, течностите с DOT 5 са "свиваеми " и неприложими за ABS системи, струват 2 пъти повече от DOT 4 и се достъпни само в специализирани магазини.

  DOT 5.1

Сравнително нова спирачна течност на силиконова основа със силно подобрени антикорозионни качества.

Предимства:
- превъзходни качества в сравнение с горните типове течности.
- много-високa температура на кипене, независимо от погълнатата вода;
- съвместима с всички гумени уплътнения.

Недостатъци:
  -DOT5.1 не са силикови течности и абсорбират вода;
- подобно на DOT5 u DOT4 уврежда боите;
- пo-скъпа от DOT5 u DOT4 и много по-трудна за намиране.

Минералните масла за хидравлични системи (HSMO) са комбинация от минерално масло и присадки и обикновено са оцветени в зелено.
Като правило тези течности са най-скъпи, поради най-високата си температура на кипене и най-добрата защита на системата от корозия.

Трябва да се има предвид обаче несъвместимостта им с течности на силиконова и полигликолова основа.
Независимо от типа на използваната хидравлична течност правилната поддръжка е ключът към безаварийната работа на системата.



Alexi

ще използвам темата да опиша ефекта от смяната на сп. течност при мен - имах едно омекване на педала след 2-3 спирания по интензивни ,това тотално се отстрани .. педала стана по твърд а силата с която трябва да го натискам за определено спирачно усилие спадна .. моята течност определено беше оригиналната и с тестера излизаше извън всякаква скала на кипене ,много вода е поела явно .. инак беше бистра .. подмяната и да не е на 2 но поне на 3 години според мен е задължителна ,много хора го пренебрегват това .. става за 10 мин с машинка и е около 40 лв всичко ,заслужава си

Bobi

Подкрепям те, Алекси! Даже има много хора, които си мислят, че не се сменя никога :). Спирачната течност има невероятно хидроскопично свойство, т.е да поглъща вода.

TourneoRS

Да напиша нещо за ДОТ3 и ДОТ4. НЕ ГИ СМЕСВАЙТЕ. Особенно кола която ползва ДОТ4 и се долее ДОТ3, получава се някаква реакция и гумичките заминават. При доста коли , спирачната течност захранва и помпите на съединителя/ако има такива/ съответно и те заминават. Заради два лева , човек се набутва с двеста. Пресен пример от скоро , мой колега си купува спирачна течност от Лук ойл . Човека е на Вие с материала , продавача му е дал дот3 с уверението  че е същото, да ама не .След  няколко дена остана без спирачки и съединител, отделно набутвация за части, ден без кола, и т.н.
IVECO -  с него не се ходи надалеко .