Как Ford произвежда автомобили в Румъния

Започната от ForeverFord, 15 Октомври 2013 20:50:49

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

ForeverFord

Инвестицията на концерна в завода в Крайова е за близо 1 млрд. евро

В България производството на автомобили е сведено до сглобяването на модели на Great Wall във фабриката на Litex Motors край Ловеч. Все е нещо, ще каже някой. На фона на северните ни съседите обаче това е почти нищо. В Румъния се сглобяват моделите на една от най-бързо развиващите се марки в по-бедните държави - Dacia, както и на Ford. Именно завода на американския концерн в страната успя да посети екипът ни. И на място да се запознае как се правят автомобилите на един от най-големите производители на планетата.

Всъщност Ford купува завода от Daewoo още през 2008 г. Американците инвестират 675 млн. евро в преструктуриране на предприятието, което според представител на компанията вече е най-модерното в Европа. Първоначално концернът изкупува само дялове от предприятието, но за няколко години става собственик на 100 % от него.

Всичко това става в условията на задаваща се криза, но пък е напълно оправдано. Вместо да започват от нулата, във Ford инвестират в нещо готово. Вложени са близо 900 млн. евро, като от стария завод остават само помещенията. Инвестициите са в машини (роботи), които почти изцяло изземат задълженията на хората. Тяхната бройка е над 300, като всеки един струва от порядъка на половин милион евро. Работниците съответно са обучени да работят с тях, като персоналът на предприятието към този момент наброява близо 4000 души.

Във Ford обаче са наясно, че тези разходи не могат да растат непрекъснато и взимат мерки за подобряване на процеса. В радиус от около 250 км. от Крайова функционират около 50 компании, които доставят различни компоненти за нуждите на завода. В тях също работят хора и всеки може да пресметне, макар и грубо, колко много семейства се хранят и си плащат сметките, благодарение производството на автомобили Ford.

А в самия завод засега се прави един-единствен модел - миниванът на годината в България - Ford B-Max. Както и два мотора - 1.0-литровият EcoBoost, който през последните две години бе избран за "Двигател на годината" в Европа, и неговият по-голям аналог с обем 1.5 литра.

Големите инвестиции водят съответно до сериозно производство. През 2012 г. от завода излизат 22 153 двигателя, а през настоящата се очаква те да бъдат 9 пъти повече - около 190 000 единици. При това възможностите на предприятието са за 350 000 бройки на година (или около 1000 на ден). Подобни са нещата и при автомобилите - за миналата година цифрата е 30 000, а през настоящата се предвиждат около 90 000, но заради финансовата криза тази бройка вероятно няма да бъде достигната. При нормална работа обаче фабриката може да произвежда до 300 000 единици годишно, стига да се работи на три смени. В момента се работи само на една, като изключение прави цеха за тенекиджийство и боядисване, който работи на две смени.

Всичко в завода е организирано по образец, който доскоро бяхме свикнали да наричаме западен, но всъщност е напълно нормален за всяка уважаваща себе си компания. Разхищение на работна сила няма, даже напротив - всеки служител е така обучен, че да може да изпълнява три различни дейности. Това позволява по-висока гъвкавост и взаимозаменяемост на кадрите.

Успяхме да се убедим, че и контролът в самия завод е на световно ниво. Всеки елемент е щателно преглеждан. Това важи както за най-дребните елементи и сглобки, така и за двигателите. След като бъде сглобен, автомобилът Ford B-MAX преминава допълнителни тестове на специален полигон.

Всъщност, в момента Ford B-MAX се прави само и единствено в Крайова. Същото важи и за по-големия от двата двигателя - 1.5 литровия EcoBoost, който директно се изнася за Азия и САЩ и там се слага на новото Mondeo/Fusion. Догодина, когато Mondeo бъде представено и в Европа, производството на този двигател ще се увеличи, за да покрие и нуждите на европейския пазар.

Също тогава се очаква в Крайова да се появи и още един модел, като от Ford не бързат да разкриват кой ще бъде той. Но пък са категорични, че заводът им ще се справи и с него, тъй като има капацитет да произвежда от нулата не два, а цели 4 или 5 различни автомобила.
Легенди:(fe) "качи света на колела";
    Stop Walking,Keep Driving by (fe)


mike28

 A aз се чудих, защо би-макс се води сравнително несполучлив модел.  :-[

mitakinen

Само дето пропускаш, че сега са в принудителна отпуска - много коли правят и има излишъци  :D
Жалка работа - никой от УС-то не пое отговорност - няма мъже, само мижитурки

escobar

На мен ми се струва, че автомобилният пазар е пренаситен и всеки произвежда повече отколкото се търси. Това се компенсира от Китай и Америка - засега.
PSA хроизвеждат едни нелоши коли за парите си и при все, че Франсия са шовинисти и си подкрепят производството са го закъсали яко. Опел също се клати от няколко години, а доста марки направо изчезнаха от индустрията - СААБ и т.н.

whaaazp

Цитат на: escobar в 16 Октомври 2013 06:09:21
На мен ми се струва, че автомобилният пазар е пренаситен и всеки произвежда повече отколкото се търси. Това се компенсира от Китай и Америка - засега.
PSA хроизвеждат едни нелоши коли за парите си и при все, че Франсия са шовинисти и си подкрепят производството са го закъсали яко. Опел също се клати от няколко години, а доста марки направо изчезнаха от индустрията - СААБ и т.н.

СААБ скоро пак ще са на пазара.. :)

mediacenter

Колкото и да го отричате,факт е че се строят заводи и се инвестира в Румъния и други бивши соц републики,а не тук в България....
Това е тъжната картинка и е жалко как добри специалисти и качествени хора си тръгват от тук,вместо да останат да живеят и работят при семействата си.

Bobi

Напълно съм съгласен с mediacenter. В България се инвестира единствено в наркотици, курви, чалготеки, "зелена енергия", магистрали и аутсорсинг компании с кол центрове. Друго не се сещам наистина.

hotblooded

Цитат на: Bobi в 16 Октомври 2013 12:36:59
Напълно съм съгласен с mediacenter. В България се инвестира единствено в наркотици, курви, чалготеки, "зелена енергия", магистрали и аутсорсинг компании с кол центрове. Друго не се сещам наистина.
Навсякъде се инвестира в това което се търси. Форд и да отоворят нов завод тук - ние ще продължим да си харесваме 15 годишните кошници на 3 млн. км реален пробег - щото са евтинки, да не се минем! Отделно че до каквото се докоснат ръчичките на "инж" Ганев - бял ден не вижда ("Единственото хубаво нещо направено в България са децата - защото не се правят с ръце")

Bobi

Иначе B-Max'a ще го оправят с фейса. Все пак е нов модел и е простено да има недомислени работи. :)

pAbLo

Да кажа ли,че очаквам голям наплив на негативни оценки относно качеството на Мондео МК5.
Всеки нов модел в първите си дни е доста зле спрямо предишния.
Напасват се елементи,доставчици...
А В-макс си е Фиеста с раница...
Всъщност отворете ФОРД.РО - Там вече има НОВ В-макс!!
"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling" - Paul Walker
Човек дори и добре да живее,рано или късно ОТНОВО си КУПУВА ФОРД :D :D :D


butoff

А бе всеки има мнение по глобалните въпроси, така и аз:

Не за първи път инвеститорите предпочитат Румъния, от Родината ги гонят много неща:
-ненормални политици (корумпирани са навсякъде ама наште са просто ненормални)
-малък и беден пазар
-липсата на каква да е стратегия за държавата и изобщо някакво желание за обединение в обща цел.

Колкото до старите коли-насажда се потребителско мислене, дай да купуваме, да стимулираме производството. Защо-о-о ?

Колата е ИНСТРУМЕНТ, защо някой не си изхвърли бормашината или електрожена от живково време? Защото работят!


. . . и все пак браво на румънците. . .
:)

mitakinen

Ами тука не правят заводи защото българина винаги търси на хляба мекото - магазини, хотели, жилищни кооперации - от това се печели бързо. А един завод  - ще минат няколко години за да почне да печели. Не можем да чакаме толкова време :) Политиците и административния произвол е едно на ръка - "матряла" с парите не става - бивши мутри, ченгета - все хора с малко мозък. Не е задължително да имаме завод от портала на който излизат коли. От производството на компонентите също се печели добре. Но 99% от заводите за автомобилни компоненти са с чужд капитал и фирми. Ние сме си по далаверката  :D
Жалка работа - никой от УС-то не пое отговорност - няма мъже, само мижитурки