Изпреварване и техники за маневриране!

Започната от Nebhotep, 12 Април 2013 11:34:52

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Nebhotep

Изпреварване и маневриране

Това е най- опасната маневра, по време на която се случва всяка пета катастрофа на пътя!

Ще разгледаме най- сложната разновидност на изпреварването - на тесен път, с навлизане в насрещната лента за движение. В този колективен "танц" участват миниум три участника- изпреварващ, изпреварван и насрещно движещия се автомобил.

Изпреварвате ВИЕ!

Оценете обстановката,вземете решение и се подгответе за изпреварването.

Колкото са по- големи габаритите на автомобила, който изпреварвате (камион, автобус), толкова по далеч трябва да се движите от него. Длъжни сте да наблюдавате насрещното движение колкото се може по- надалеч. Обръщайте внимание на автомобили, които се готвят да излязат от второстепенен път отляво и от дясно. Завиващите надясно водачи, обичайно гледат само наляво. Вие изпреварвайки в насрещната лента, ще бъдете за тях неочаквано събитие.
Преди изпреварване проверете, дали зад вас не се движи автомобил с висока скорост!
Ако пред вас водачът намалява скоростта, не бързайте да го изпреварвате, първо разберете, защо прави това.
При изпреварване даже на път със слабо движение трябва да извършвате маневрите в очакване на насрещен автомобил. Не изпреварвайте при ограничения във видимостта (в завои или в края на изкачване и т.н.).
Не предприемайте изпреварване зад изпреварващ автомобил, промислете дали ще ви стигне времето да извършите маневрата.
Не се надявайте на случайност, но и не се мотайте по пътя. Изберете разумният риск с готови варианти при различно развитие на събитията.
Колкото по- малко време се намирате в насрещната лента, толкова е по- безопасно изпреварването.

Разликата в скоростта с изпреварвания трябва да е максимално възможната и до пристрояването обратно, автомобилът трябва винаги да е в режим на ускорение. Ускоряването трябва да е преди и по време на изпреварването. Това особено касае изпреварване, когато трябва да изпреварите бавно движеща се машина при интензивно насрещно движение. Използвайте целия потенциал на мотора:

1. По- рано, още в очакване на възможност, включете по- ниска предавка, при автомобили с автоматична скоростна кутия изключете "overdrive" или преминете в режим спорт;
2. Започнете изпреварването при обороти 3000-5000 об/мин.
3. Натиснете педала на газта до край, на по- висока предавка превключвайте, когато стрелката на оборотомера приближава червената зона;
Прибягвайте към допълнителен звуков или светлинен сигнал за предупреждение при изпреварване.
Когато се намирате в насрещната лента, задължително трябва да работи левият мигач.
Включвайте десният мигач, само при връщане във вашата лента. Така насрещният водач ще знае точно в каква фаза на изпреварване се намирате и при необходимост, ще предприеме аварийно спиране.

В ситуации "изглежда няма да успея" е важно бързо да приемете решение и да не го променяте!
Не се пристроявайте обратно веднага. Изчакайте ако е възможно и продължете движението си по насрещната лента ускорявайки и след това включете десния пътепоказател.
Връщането във вашата лента ще е безопасно, ако виждате изпреварвания автомобил в дясното си странично огледало.
Ако във вашата редица има плътен поток от автомобили, за да избегнете засичане на изпреварения автомобил и сблъсък със задната броня на предния автомобил, трябва да разбиете третата фаза на две части. Първата- след изпреварване трябва интензивно да започнете спиране още в насрещната лента, за да изравните своята скоростта на автомобилите в колоната. Второ- внимателно приберете автомобила в попътния поток.

Ако Ви изпреварват
   
Ако забележите отпред препятствие или друг вид пътна ситуация, която пречи на изпреварването, се постарайте да предупредите изпреварващия (ляв мигач, махане с ръка) или да му попречите да започна маневрата, чрез пристрояване в ляво.
Не увеличавайте скоростта, когато ви изпреварват!/b]
Ако изправарващата ви машина не успява да завърши навреме маневрата, намалете скоростта и отклонете в дясно към банкета- в случай на сблъсък ще бъде лошо за всички участници.

Ако сте насрещен автомобил за "изпреварван- изпреварващ"
Източникът на повечето проблеми и катастрофи при изпреварване се явява фактора внезапност и като следствие дефицит на времето за  маневра. Само по един начин можем да се борим с фактора внезапност, като го предполагаме! Трябва да очакваме внезапна поява на изпреварващ във всеки момент.

Постоянно контролирайте източника на опасност, не се отвличайте със странични дейности (пушене, ядене, разговор по GSM, нагласяне на музиката и т.н). Достатъчен е ненапрегнат контрол на ситуациите.
Ако изпреварващата машина не успява да приключи навреме маневрата и дайте допълнително време и пространство- намалете и отклонете в дясно към банкета.
По всякакъв начин избягвайте челен удар!
Полезно е винаги да контролирате границите на платното, качеството на пътната настилка предстоящи кръстовища или жп. прелези и т.н.

Желателно е да си представяте поведението на автомобила на различни пътни покрития (асфалт, пясък, глина, сняг) особено при високи скорости или рязка смяна на покритието.



Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!


Alexi

много важни неща ,които трябва да се знаят от всеки начинаещ шофьор .. аз винаги съм твърдял ,че мощният автомобил е много по безопасен .. той позволява бързо и безрисково изпреварване ,винаги има запас от мощност при непредвидена ситуация ,силните спирачки с които обикновено е оборудвана по мощната кола също са много важни за избягване на ПТП

Nebhotep

Да де ама за съжаление много "гъзарчета" и хора с комплекси се увличат точно по мощните автомобили без да имат уменията да ги управляват и като прибавим масовата употреба на алкохол ето ти я печалната статистика...


Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!

Alexi

не знам точно каква е статистиката ако я има някъде дай я .. но аз основно чувам по новините за тежко ПТП като водача задължително е неопитен а колата стара раздрънкана и движеща се с далеч по висока скорост от колкото обстоятелствата допускат .. тия дето карат нови коли от по 200-300 коня примерно не ги виждам по новините ..

Nebhotep



Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!

hotblooded

  Новите коли са значително по безопасни, преди години един с БМВ 5ца буквално прегази една дърта ладичка - ладата беше куп ламарина 5човека вътре - бог да ги прости, тоя от БМВ-то даже нямаше счупено.
Относно причините за катастрофи - те не са в колите, те са в шофьорите които не се съобразяват с път, трафик, скорост, състояние на автомобила, гумите, пътя.... Доста от неопитните водачи допускат баналната грешка при изпреварване: дистанция има, но улисани зад автомобила които ще изпреварват "губят" обороти, освобождава се насрещното, мигач, газ.... и колата ускорява твърде бавно, защото забравят че има и такова животно като скоростна кутия и се оказва че дистанцията не стига.  Или се сещат да превключат на по ниска предавка, но ако колата е с по-къси скорости - изключват да преквключат на по-висока и тормозят двигателя, дистанцията намалява, но ускорението го няма никакво...

escobar

С Ферари направо ще се телепортирам и сигурно няма да си умра вкъщи.

Като построят магистрали, причините за изпреварване ще намелеят рязко, защото ги строят по най-натоварените пътища. Стара Загора - Нова Загора преди беше адски изнервящо и шофьорите правиха чудеса от храброст, сега между Стара и Нова Загора колко жерви има по новата част от магистралата?

hotblooded

 Основаната причина за катастрофите между Ст.З и Нова Загора беше несъобразяването с факта че пътя е почти прав (в план) но в профил е доста накъдрен и има низинки в които се крие идваща насреща кола. Освен това между Ст.Загора и Сливен има алтернативен път в отлично състояние - този през Мъглиж удължава разстоянието до Бургас с 20 км, но до Сливен пътуваш без проблеми и винаги съм се чудил на мазохизма на хора които се бутаха като овце през НЗ и селата, а не ползваха горния път (минаваш през едно населено място),  реално стигаш за същото време и със същото гориво :)

escobar

Магистралата е истината, не може основните и най-натоварени пътища да са двулентови и да вият през всички села и паланки.

tropper

Браво за статииките, които подготвяш. Имам чувството че чета едновремешното руско "За рулем"  (fri)

Ще си позволя някои корекции:
Цитат2. Започнете изпреварването при обороти 3000-5000 об/мин.
3. Натиснете педала на газта до край, на по- висока предавка превключвайте, когато стрелката на оборотомера приближава червената зона;
т.2 разбира се е само за бензин, на дизела ще му изскочат буталата на 5000 оборота ;) Там тази граница е по-скоро 2500-3500.

т.3 не трябва да е съвсем до червената зона, защото от едни обороти нагоре, въртящият момент намалява. За твоя двигател примерно, Nebhotep, над 5000 оборота въртящият момент е като при под 3000. Т.е. значително по-малък от този между 3700-4500. И за другите двигатели има подобна зависимост. Не случайно максималния въртящ момент го дават около средните обороти. Максималната мощност е при почти максимални обороти, но тя е произведение от момент и скорост и не е релеватна за изпреварването, а по-скоро за поддържане на определена скорост. За изпреварването (ускоряване) е по-важно да има "в излишък" въртящ момент.
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/


Alexi

въртящия момент пада ,но се вдига мощността ! най простичко обяснено ,работата която мотора върши за 1 оборот намалява ,но пък се увеличават оборотите които прави ( има една тема за оборотите и въртящия момент ... ) спокойно може да се изпреварва до максималната мощност на мотора и малко отгоре ,при бензина до около 5500-6500 ,при дизела 3500-4500 в зависимост от конкретния мотор ...