DRL или какво не знаем за тях .

Започната от Alexi, 13 Октомври 2011 16:24:25

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Alexi

Тъй като съм на тая вълна поразрових нета и се оказа ,че имаме строги наредби за дневните светлини - някои извадки и тълкувания :

Могат ли да се използват DRL – Дневни светлини в България?

Трябва да бъдат спазени определени правила. На официално запитване от страна на LUXIMA към ТехноТест беше отговорено следното:

,,Светлините за движение през деня трябва да съответстват на изискванията на Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации (ИКЕ на ООН), като на тях трябва да има съответната маркировка, предвидена в правилото.

Монтирането им на автомобила трябва да съответства на изискванията на Правило 48, рев.5 на ИКЕ-ООН."

В Правило 87 е записано, че интензитетът на светлината трябва да бъде в границите между 400 кандела и 800 кандела. За сравнение – лампа с нажежаема жичка 100W има интензитет 100 кандела.

В правило 87 се определя също така маркировката, която потвърждава, че продуктът е сертифициран като ,,фар за движение през деня" или дневни светлини. На стъклото на светлините трябва да има буквата ,,Е", оградена с кръг. След буквата ,,Е" следва кодът държавата от Европейския съюз, която е сертифицирала продукта. Обикновено там пише ,,Е4" , което означава, че продуктът е сертифициран в Холандия. Обозначението за дневни светлини е ,,00RL". В близост до знака ,,Е" трябва да е изписан и номерът на сертификата.

В Правило № 48 е записано как трябва да бъдат монтирани дневните светлини. Външният край на светлините не трябва да бъде на повече от 400 мм. от най-крайния външен ръб на превозното средство. Разстоянието между вътрешните краища на двете дневни светлини не трябва да бъде под 600 мм. или 400 мм., когато общата ширина на превозното средство е под 1 300 мм. Височината от земята трябва да бъде между 250 мм. и 1 500 мм.

Пълните текстове на Правилата могат да бъдат намерени на Интернет адрес: http://www.rta.government.bg/n_uredba/pravila_oon/pravilaoon.html .

На 24 септември 2008 г. Европейската комисия издава Директива, в която се казва, че европейското законодателство трябва да бъде съобразено с Правило 48. Всички страни-членки трябва да съобразят одобрението на нови моторни превозни средства с това Правило, считано от 7 февруари 2011 г.

В Директивата се регламентира задължителното поставяне на Дневни светлини с цел повишаване на безопасността.

Всички светлини, които отговарят на тези изисквания, трябва да бъдат признавани за Дневни светлини.
Какво е българското законодателство за Дневните светлини?

През 2004 г. Министерството на транспорта и съобщенията издава Наредба № 86, която регламентира начина на одобряване на Дневни светлини. Последното изменение на Наредбата е от 25 Септември 2007г.
Наредбата е напълно синхронизирана с Правило 87, рев.2 на Икономическата комисия за Европа на ООН. ( виж по-горе ) и в нея е описано какви характеристики и маркировки трябва да имат Дневните светлини, за да бъдат одобрени от Автомобилна администрация.

В Допълнителните разпоредби към Закона за движение по пътищата, който е в сила от 01.09.1999 г., е записано дословно следното: ,,59. (нова – ДВ, бр. 51 от 2007 г.) "Дневни светлини" са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му."

В Закона за движение по пътищата, чл. 70 е записано: ,,(3) (Изм. – ДВ, бр. 61 от 2006 г.) Моторните превозни средства през периодите:
1. от 2 март до 31 октомври могат да се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини;
2. от 1 ноември до 1 март задължително се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини."

Това изменение от 2006 г. узаконява шофирането САМО с Дневни светлини през деня, целогодишно, без да е задължително да бъдат включени късите светлини.

Законът за движение по пътищата може да бъде намерен на Интернет адрес: http://www.rta.government.bg/n_uredba/zdp.html .
Могат ли да ме глобят за използването на Дневни светлини?

Основното притеснение на всички нас е дали няма да бъдем глобени за включени ,,фарове за мъгла" или ,,нерегламентирани светлини". Има такива случаи и техните оплаквания могат да бъдат намерени по форумите.

Бих препоръчал на всички да отпечатат отговорът на ТехноТест, заедно с Правилата на ООН, Директивите на ЕК, Наредбите на АА и Закона за движение по пътищата, да ги съхраняват в автомобила си и да ги показват на органите на КАТ в случай на нужда.

Логиката трябва да бъде следната:
1. В Закона за движение по пътищата е регламентиран терминът ,,Дневни светлини". В чл. 70, ал.(3), изменена през 2006 г. е записано, че автомобилите имат право да се движат с включени Дневни светлини през деня.
2. В Наредба № 86 е описано обстойно какви са изискванията към Дневните светлини и има препратки към Правило 87 на ИКЕ на ООН.
3. В правило 87 на ИКЕ на ООН е описано какви трябва да бъдат характеристиките и маркировката на Дневните светлини. Ако те имат нужната маркировка и са сертифицирани в една Европейска държава, то би трябвало този сертификат да важи за всички държави-членки на Европейския съюз.
4. В правило 48 на ИКЕ на ООН е описано как и къде трябва да бъдат монтирани Дневните светлини.
5. В заключение – ако Вашите Дневни светлини имат нужните обозначения, доказващи, че са сертифицирани като ,,Дневни светлини" и са монтирани по стандарта, определен в Правило 48, то органите на КАТ нямат основание да констатират нарушение или, ако го направят, Вие можете да обжалвате този акт.
Каква е практиката в другите държави?

В следните държави Дневните светлини са задължителни през цялата година: Швеция, Исландия, Латвия, Македония, Норвегия, Дания, Румъния, Словения и част от Португалия.
През зимата Дневните светлини са задължителни в: Литва, Полша, Словакия и Чехия.
За магистралите Дневните светлини са задължителни в Унгария и Италия.

Информацията е взета от брошура на PHILIPS "LED Daytime Lights" от Септември 2009 г.
Какви са предимствата на Дневните светлини?

Основно предимство на Дневните светлини е това, че колата става по-видима. На снимките са показани: автомобил без никакви светлини, автомобил с къси светлини и автомобил с Дневни светлини. Вниманието веднага се привлича от най-яркия източник на светлина, което безспорно са Дневните светлини.
Дневните светлини правят автомобила забележим от по-голямо разстояние, което намалява риска от катастрофа за пешеходците и другите участници в движението.

В проучване, направено за Европейската комисия през Август 2006 г., е отбелязано, че Дневните светлини могат да спасят живота на 3 до 5% от загиналите при пътни инциденти. Това прави между 1200 и 2000 спасени живота на година!

Снимките са взети от брошура на PHILIPS "LED Daytime Lights" от Септември 2009 г.
Според по-ранно проучване от Октомври 2004 г., дневните катастрофи с участие на мотоциклетисти могат да бъдат редуцирани с 32% благодарение на Дневните светлини, катастрофите с няколко участника през деня с тежки наранявания могат да бъдат редуцирани с 10%, което прави 17 507 тежки наранявания по-малко на година, а леките контузии при катастрофа могат да намалеят с 5% или 51 113 на година.

Благодарение на Дневните светлини катастрофите могат да намалеят. Очакваният паричен ефект от редуцирането броя на катастрофите се изчислява на 5,311 милиарда евро!
Ако сравним ефекта от включени габаритни светлини и включени LED Дневни светлини ще установим, че яркостта на Дневните светлини е между 8 и 20 пъти по-висока. При габаритните светлини яркостта е между 40 и 100 кандела, а при диодните Дневни светлини тя може да достигне повече от 800 кандела. Това прави автомобила видим от по-голямо разстояние. Дали тази висока яркост не намалява забележимостта на останалите участници в движението? Според Европейската комисия – НЕ.

Друго неоспоримо предимство на Дневните светлини е, че придават на автомобила елегантен и уникален стил. Към момента Дневните светлини са характерни за високия клас коли, но съвсем скоро това ще се промени и всички нови модели ще бъдат оборудвани с Дневни светлини. Дали те ще станат задължителни и за старите автомобили? Ще разберем съвсем скоро.


BIGFORDFAN

 Колеги давайте да мислим как ще се оправяме с постоянно включените фарове... някакъв модул на късите или да търсим хубави (и евтини) DRL ?

viksata

Благодаря за информацията  (fri)

Все се питам след като колата си има фарове за мъгла, защо трябва да се поставят разни други фарци, през деня не пречат на никого, ниско долу са ...

Лично аз карам през деня на халогенни фарове и габарити, но свечери ли се ги гася обезателно


"Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в една стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената"

Bobi

Марто, по правило хубаво и евтино са взаимноизключващи се понятия. На по-стари коли присадени DRL-и стоят не на място (лично мнение). Няма ли вариант да се сложи някакво реле, което след потегляне да намаля осветеността на късите с 50% (примерно) ?

Pyrhel

Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Alexi

абе и аз съм с диодни халогени от по 5 вата и зимата се пробвах да карам на тях ама глобяват ..

momo76

С халогени не става. В закона са написали къси или дневни. Халогените не са дневни и ушевите пишат честитки. Дневните трябва да имат маркировка, че са такива.

Alexi

да ,има фирми които ги предлагат със сертификат за съответствие по ЕС наредбите ,но проблема с монтажа - да стоят на място и красиво ,остава .. аз лично ще премина вероятно към някакъв модул който да ми включва късите на 50% примерно ...

lazarkk

Колеги, интересно ми е ако сложа H7 LED в цокъла на дългите, ще можели да минават за дневни светлини или ще се заяждат? Става дума за крушки от този тип

Alexi

според мен ще може .. но пък без дълги ...не си е работа ..


lazarkk

Аз съм с би- ксенон лупа и сега 2 дълги са ми много и този цокъл мога да го ползвам за дневни, но незнам как ще реагират полицайте на това изпълнение.

Marlboro

Стига да се вижда че свети и че са си нормалните фарове, няма значение с какви крушки си на дългите. Няма и да разберат...  :D
Момичета, при тези цени на бензина, не идваме само за се видим!

Pyrhel

Минават, това ми беше другата идея, но както каза Алекси - не искам да си губя дългите и се отказах от нея
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

fordsiesta

Колегата каза, че е с биксенон. Т.е би трябвало да не губи дългите. Друг е въпросът как ще пуска тях без късите?

Marlboro

Цитат на: fordsiesta в 06 Август 2012 16:48:18
Колегата каза, че е с биксенон. Т.е би трябвало да не губи дългите. Друг е въпросът как ще пуска тях без късите?

С модул за дневни светлини например...
Момичета, при тези цени на бензина, не идваме само за се видим!

escobar

Аз много се увъртолих покрай LED, DRL и разни други трибуквени абревиации.
Ксенон не ми се ще да слагам, защото фаровете в момента си светят перфектно.

Ако сложа LED крушки на мястото на габаритите могат ли да възникнат някакви проблеми с електрониката по колата?

Отделно се чудя се дали да си монтирам - модул за автоматично включване на дневни светлини, който върви между 35 и 70 лева,
или
Дневни светлини PHILIPS LED DayLight 4 за около 200 лева?

All New DRL installed on Ford Fiesta MK7
Превъртял е нивото със светлините.

lazarkk

Някой имали си напредстава кое, как трябва да вържа при това мондео да паля с копче или реле (ако може да кажете и някое с закъснение) само късите светлини, защото разгледах и в крайна сметка нямам окабеляването за дневните светлини. А за цокъла на дългите още обмислям варианта, защото ако сложа там лед и реално съм без фарове, май няма да мога да премигвам с дългите на лупата...

Backstage

 Лазаре модулче що не сложиш бре?   ;)

lazarkk

#18
Цитат на: backstage1978 в 09 Август 2012 03:22:15
Лазаре модулче що не сложиш бре?   ;)

Неможе да ми се откъснат от сърцето 30-40лв. за тая простотия, по скоро сам да зглобя някой модул по натам, но сега ми трябва нещо бързо и лесно, пък като ми дойдат лед крушките вече ще почна да умувам  кое как ще е за постоянно. Мен най ме интересува кой пин от ключа за фаровете отива към късите, че нямам време да разглобявам да го търся.

П.С. А какво мислите за това, дали би вършило добра работа за реле с закъснение?

Backstage

Не знам брат...  G_o_c_e_v  прави нещо подобно ама нещо май не му се получи та и той май мина на модул...питай го може би ще помогне...
А за тия пинове на ключа не знам кой къде отива ама по съвет на колега от другия форум трябваше да взема ток от кабелите на едната крушка към не знам си кои пинове за да светне и другата (нали в ключа са 2) и резултата е че изгоряха марнайсе бушона де що има табло в тая кола...
оказа се че в различните години на производство има различно свързване на ключовете...от тогава това е едно от нещата за които съвет не взимам а отивам при жичкаджията и само там!  :D


dimkaraganchev

На модула най-ценната екстра е плавното включване и изключване на фаровете. Без това крушките ще горят често. А това оправдава отвсякъде инвестицията от 30-40 лв.

Dmitarcho

Ръца Пръца

Backstage

Това е то и мойто...ама за септември го оставих...


fordsiesta

Цитат на: dmitarcho в 11 Август 2012 13:43:21
Аз на Това Модулче точа личи ;)
Преди малко точно разгледах тази страница  :)
Явно има и други ранобудни  :)
Bobi добро утро и на теб  :)

Та имам един въпрос: Защо толкова много функции? Може би е твърдо рано за мен, но аз се отказах да прочета цялата страница с функциите. Използваеми ли са?

Едит: Плавното включване/изключване работи ли при LED крушките?

Dmitarcho

Те повечето функции са за "гъзареене" ;)  Фсички функции отделно могат да се програмират/пускат - спират, ползваш тези които ти трябвбат. Най ми харесва това със сензора дали е светло или тъмно навънка. През деня си караш само на къси на 50 % /примерсно/, а като се стъмни сами си се пускат на 100 % и габаритите светват и те. Другата функия "Паркинг" е като спреш колата и като я заключиш, да ти светят халогени/къси светлини за определен прериод от време докато се отдалечиш от колата.
Това за ЛЕД крушките ... незнам  ::)
Ръца Пръца

fordsiesta

На мен лично не ми допадат тези "гъзарии"  ;D

Bobi


lazarkk

Нямали кой публично поне да им тегли една м***а, ако не повече...  (hammer)

Alexi

аз не виждам никакво противоречие .. нещата инак клонят към ситуацията с монтиране на всякакви ксенони халогени и т.н. китайци .. ако колата ти няма фабрично дневни светлини просто няма такива .. в белите държави ако искаш примерно да си монтираш ксенон ти го слага оторизиран сервиз издава ти сертификат и минаваш ТЮВ ,след което ти го вписват в оборудването на колата  .. тука кой прави така ? никой .. не знам дали знаете но оригиналните дневни светлини се затъмняват като пуснеш фаровете .. някой монтирал ДРЛ с това изискване ? никой .. има да си вадим пак очите нощем и да даваме по 50 лв ..