Как да изберем правилният размер гуми

Започната от Bobi, 16 Октомври 2011 23:55:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

Пускам тази тема, която видях в един друг форум и мисля, че съдържа много полезна информация:

Пролет и есен обикновено е времето за смяна на гумите. Големите и широки колела привличат окото, но какви предимства и недостатъци можем да си навлечем от неизползването на предписаните от производителя гуми и джанти? Прочетете до края и ще разберете 

1. Стандартните гуми - ако искате да живеете спокойно, винаги купувайте гуми и джанти с размерите, предписани от производителя. Винаги помпете гумите според спецификацията на автомобила. Окачваенто на автомобила е сложна система от разнообразни фактори, а препоръчаните от производителя параметри представляват един възможно най-добър компромис между поведение на сух и мокър път при различни видове пътна настилка, при ускорение, спиране и в завой.

След като казахме това, да преминем към интересната част.

2. По-широки гуми - последиците:
+ възможна по-добра стабилност в завой;
+ същият или по-къс спирачен път;
- повишен риск от аквапланинг;
- риск от неравномерно износване.

а) Когато сложим по-широки гуми, на практика не увеличаваме площта на контактното петно между гумата и пътя. Но то променя своята форма.

От тясно и дълго, то става широко и късо. По принцип гумата поддържа теглото на автомобила по два начина - чрез налягането на въздуха и чрез страничните бордове на гумата (страници). При широката гума, страницата понася по-малка част от натоварването, а по-голяма част се понася от въздуха. Предимството е, че въздухът разпределя силата равномерно върху цялата контактна площ на гумата с пътя. Поради това, гумата функционира по-правилно и има по-високо сцепление. За постигане на добра стабилност в завой, деформацията на страницата на гумата е от особено важно значение - колкото по-малка е тя, толкова по-добре.

В завой, натоварването не е разпределено равномерно по широчината на контактното петно. Външната за завоя част на гумата получава все по-голям натиск, докато вътрешната олеква. Колкото по-остро влизаме в завой, толкова повече се увеличава сцеплението на външния ръб на гумата, но вътешната част се приплъзва все повече. Когато поставите по-широки гуми, контактното петно става по-широко, но по-късо. Колкото по-късо е контактното петно, толкова по-рязко настъпва плъзгането. Колкото по-широко е петното, толкова по-високо е сцеплението в завой. Това означава, че с по-широките гуми получавате по-високо максимално сцепление, но и плъзгането започва по-рязко. Така шофьорът може да получи измамно усещане за стабилност, но когато гумата започне чисто плъзгане сцеплението спада рязко и води до неприятна изненада. Положението е различно при тясната гума - там плъзгането настъпва по-плавно и постепенно, така че шофьорът има повече време за реакция.

В завой, гумата като цяло се деформира поради страничните сили. Деформацията кара гумата да стъпва все повече върху страничния си борд, което силно понижава нейното сцепление. Един начин да помогнем на гумата в този случай е като подберем правилната ширина джанти. Всяка гума е създадена така, че да работи с различни размери джанти. Например гума 225/45/17 може да се постави на джанта с ширина от 7 до 8.5 инча. Ако поставим гумата на 7-инчова джанта, то шарката на гумата ще бъде значително по-широка от джантата. Поради това, страниците на гумата се издуват настрани извън ширината на джантата и гумата не е достатъчно устойчива към странични сили. Ако страниците не успяват да устоят на страничните сили в завой, гумата отново започва да се търкаля все по-малко върху шарката и повече върху страната си. Често пъти малко по-тясна гума върху тясна джанта се представя по-добре отколкото много широка гума върху широка джанта. В даденият случай би било по-добре да се използва гума 215/50/17 върху 8" джанта, отколкото 225/45/17 върху 7" джанта.

Защо всичко това е важно? Защото деформацията на страничния борд на гумата унищожава сцеплението, прегрява гумите и води до неравномерно износване.

б) Спирачният път зависи отново от сцеплението на гумата с пътя. То не е чисто триене, затова познатата формула от физиката (силата на триене = коефициента на триене * нормалната сила) не важи. Гумата се "захваща" за пътя благодарение на мекостта на нейния материал - гумата изпълва грапавините на асвалта. Както бе демонстрирано по-горе, ако запазим предписаното от производителя налягане в гумите, празмерът на контактната площ на гумата с пътя не се променя. С по-широките гуми, обаче, можем да си позволим по-ниско налягане без да допуснем деформация на бордовете на гумата. По-меката гума по-лесно следва формата на асвалта и така има по-високо сцепление (разбира се, много по-важни са характеристиките на смеската на гумата, отколкото налягането в нея).

в) При движение върху мокра настилка под по-широката гума преминава повече вода. Натискът на гумата върху пътя обаче остава непроменен в сравнение с по-тясната гума. Следователно, по-широката гума трябва да изпомпва повече вода като разполага със същата сила както по-тясната гума, което я прави по-склонна към аквапланинг.

г) Два параметъра на окачването на автомобила имат връзка с ширината на гумата - това са ъглите на сходимост и на страничния наклон на колелото. Комбинацията от двата е съобразена с широчината на гумата, така че в натоварено положение тя да приплъзва минимално върху пътната настилка. Страничният наклон на колелото има по-голямо значение за по-широката гума, което я кара да приплъзва върху пътя и може да доведе до ускорено износване и загряване.

Допълнителни недостатъци на нископрофилните гуми:
- по-твърдо возене - по-ниските гуми имат по-малка способност за поемане на неравности.
- повишен риск от балони и повреди по джантите - Ниските гуми имат по-ниски и меки бордове. Мекият борд се деформира по-лесно. Рискът е по-висок при тясна нископрофилна гума.


3. Гуми с по-голям диаметър.
Тук говорим за използване на гуми с по-голям външен диаметър (или с други думи - обиколка) от предписаните от производителя. По-големите колела придават повече стил на автомобила и изглеждат по-приятно за окото. Но като изключим външният вид, подобна замяна оказва единствено негативно влияние на автомобила. Ето как:

- Удължен спирачен път - ротационната инерция на по-големите колела е по-висока. По-големият диаметър на гумата при същия диаметър на спирачния диск води до претоварване на спирачките и прегряване;

- Съкратен живот на спирачните накладки - следствие от горното.

- Влошено усещане за управляемост - резултат от жироскопичната сила, по-голямото колело се върти наляво-надясно по-трудно. Така то не предава своевременно информация на водача при загуба на сцепление и поднасяне на автомобила.

- Влошено ускорение, увеличен разход на гориво - поради по-голямата инерция на колелото.

И така, единствената реална полза от поставянето на по-големи колела е вграждането на по-големи спирачни дискове. Ако никога не сте оставали без спирачки при нормалният ви стил на каране, значи не се нуждаете от подобни модификации.


4. Истинският ъпгрейд - по-меки гуми
Използването на гума от по-мека смес прави чудеса по отношение на спирачния път и устойчивостта в завой. Тя разбира се се износва по-бързо   


p_yanev

Добре, а кой вариант е по-добър според тази статия:
джанти 6,5*16 с 205/50/16 или 205/55/16?

Bobi

Заводският размер за автомобила от профила ти е 205/55/16  (beer)

BIGFORDFAN

 Нямаше ли същата тема, пусната преди време, но с друго заглавие?

didon80

Голяма част от тази статия е абсолютно погрешна! Незнам кой е източника, но това не е от такова значение. По-важното е че самото съдържание е доста подвеждащо..........

Alexi

и аз не съм съгласен с повечето неща съдейки от личен опит ..

Bobi

Тази тема съм я взел от друг форум, но не помня кой. Освен да поразискваме и да я поправим :)

Alexi

ами примерно петното на което стъпва по широката гума определено е по голямо .. то инак по силните коли няма да им слагат по широки гуми .. тая статия изкарва по широките и ниски гуми само с недостатъци без плюсове а според мен е точно обратното

hotblooded

 Широките гуми подобряват сцеплението на автомобила, за съжаление когато е мокро - на по широката гума и трябват по дълбоки канали по протектора за да отвежда водата. За това ако слагаме употребявани гуми е важно да гледаме не колко грайфер остава до "дъното" на каналите, а колко остава докато се "покаже" маркера за износване. Възможно е дори гумата да е годна според ЗзДП - да иа достатъчно дълбок грайфер, но си правим "мечешка услуга" да я караме.
Гумите с нисък борд (ако минем на по голям "цолаж" джанти) - подобряват управляемостта на колата, но леко влошават возията защото в по-малка степен "поемат" сътресенията от неравностите по пътя.
Принципно за всяка кола производителя е предвидил 2-3 размера гуми (като цолаж на джантите) - ако някои е решил да минава на по-големи от предписаните - наистина няма да постигне нищо повече освен различне външен вид (ако не е правил и други доработки по спирачки и окачване).

Bobi

Съгласен съм! Има доста неща, които се разминават с действителността. Да я махаме ли темата или да остане?


hotblooded

 Нека а остане и всеки който може да потвърждава или оборова нещо от написаното.