Покупка на акумулатор

Започната от toto, 25 Юли 2024 17:05:21

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

To4kata

Цитат на: toto в 09 Август 2024 16:38:59Значи купих си един здрав Бош малко по силен и го монтирах. Днес видях клипчета в нета как се ресетва това чудо БМС и го направих. Имама един въпрос само след цялата процедура с мигане и натискане на спирачката гледам на клипчетата, че дапочва да мига лампичката на акумулатора няколко пъти и тогава е готово. При мен не забелязах да мига, но е факт, че като тръгнах ми се включи старт/стоп. Въпроса ми е значи ли това, че успешно съм го напрпавил и съм приключил с това или да ходая в Мото Пфое. Те и пари ще ми вземат предполагам за нещо което за секунди работа?

Трябва да ти премига лампата! Става, но не с всички мурафети които ще видиш в нета. Аз пробвах няколко пъти с различни подходи докато се получи. Само дето не помня успешния, но май не беше със спирачката. Няма нужда от МП.


KoCMoHaBTa

Цитат на: toto в 09 Август 2024 16:38:59При мен не забелязах да мига, но е факт, че като тръгнах ми се включи старт/стоп. Въпроса ми е значи ли това, че успешно съм го напрпавил и съм приключил с това

Щом ти е тръгнала старт стоп системата - най-вероятно си го направил както трябва. Просто лампичката почва да мига около 10-15секунди след процедурата, а не веднага. Вероятно не си я забелязал. И аз бях така първия път и докато се чудя след 3-тия ресет що не мига тая лампа - тя взе че почна да мига :D
Ако те притеснява нещо - винаги може да пробваш пак.

toto

70Ah 760A такъв намерих за 300лв. Малко е по-силен от оригиналния. Той е 700А по принцип

toto

Е ако не беше ресетнато нямаше да заработи системата. Би трябвало да е станало значи.

Жоро Петков

Старт/Стоп системата няма много общо с BMS системата. Старт Стоп системата следи напржението на акумулатора - ако то падне под определена стойност - не се включва. BMS следи възрастта на акумулатора и подава повече ток. Ако не ти е мигнал символа за акумулатор не си направил нищо и ще си съсипеш новия бързо.

KoCMoHaBTa

#35
BMS-a, за наше огромно съжаление, не е просто волтметър и календар, а "гениална" инженерна разработка която следи капацитета на батерията (state of charge) - или казано по друг начин - на колко % ти е зареден акумулатора и контролира зареждането на батерията (кога и колко бързо да се зарежда). Иронизирам "гениална", защото при автомобилите е абсолютно безмислено да се използва BMS, поради естеството на акумулаторите, но това е друга тема за разговор.
"Гениалната" идея тук е да спестим малко гориво като държим акумулатора на 80% зареден и да го зареждаме предимно когато колата е в принудителен празен ход - тоест колкото и да си ръчкате колите - това за съжаление няма да ви зареди акумулатора.

За сравнение, при колите без BMS е лесно - палиш колата - алтернатора "създава" около 14.4V напрежение и толкоз. Тъй като идеалното напрежение на акумулатора е около 14.4V - ако е поизтощен - ще се зареди, като се зареди - нищо - седи си зареден докато си караме колата. Тоест, общо казано, тука "колата" не я интересува в нито един момент от времето колко е зареден акумулатора, та дори дали е зареден или не (с някои изключение по време на палене при някои марки/модели дето се правят на умни и под определено напрежение дори не се опитват да завъртят стартера).

Та обратно към BMS-a - ся тука основната идея е да се контролира кога се зарежда акумулатора и евентуално колко бързо (с какво напрежение). Освен това, BMS-a "изчислява" още "сто" неща, едно от които е капацитета на батерията (state of charge) и на всичкото отгоре, на базата на тази стойност, "колата" (PCM, BCM, ...) определя коя ел. система/екстра да работи и коя не.
В нашия случай това са Start-Stop, безключово отключване/заключване, времето за което светят интериорните лампи като отвориш/затвориш врата и прочее.
Другото което прави е да "смята" загубата на капацитет на акумулатора във времето и да си натаманява сметките спрямо това.

Ся проблемите идват от това че "изчисленията" дето се правят от BMS-а или който и да е друг модул на база информация от BMS-a - могат да са грешни (дали от задклавиатурното или от задкормилното устройство - все тая).
Най елементарните примери:
1. Слагаш акумулатор зареден на 50% и ресетваш BMS-a - "колата" почва да си мисли че си с чисто нов акумулатор на 100% и го дисчарджа до 80% от реалните 50 -> демек до 40% - и си караш така някво време докато не умре акумулатора.
2. Слагаш акумулатор с различен капацитет (примерно по-малък) -> акумулатора се разрежда до 75% вместо до 80%, щото "колата" не знае че си сложил по-малък
3. Някой програмист е решил да закръгли стойностите на напрежението или тока не както трябва -> грешни изчисления в дългосрочен план и прецакан акумулатор.

По техническа информация, Start-Stop системата следи капацитета на батерията (state of charge), която информация се предоставя от BMS-a. Също така BMS се слага на автомобили които имат Start-Stop система и/или Smart Regenerative Charging (тва дето пести гориво като зарежда акумулатора предимно като си на принудителен празен ход). Напрежението за зареждане на акумулатора варира между 12.2V и 14.9V, като има случаи в които може да достигне 15.2V когато "колата" реши да си направи един цикъл на акумулатора с цел предотвратяване на сулфарация/сулфариране (нямам представа как се пише тоя термин)
Интересното тука е че има един процес наречен рекалибрация, който се случва когато колата е в покой - идеята е "колата" да се опита да "сметне" капацитета и състоянието на акумулатора когато е поне 3 часа в покой. Ако тоя процес не се осъществи нито веднъж в рамките на 7 дни - Start-Stop системата се деактивира.

Щом ти е заработила Start-Stop системата след опит за ресет на BMS-a - значи или си го ресетнал успешно или колата е спяла поне 3 часа между смяната на акумулатора и момента в който си установил че Start-Stop системата ти работи.
Ако е второто - препоръчвам да направиш нов опит да си ресетнеш BMS-a.
Алтернативна индикация че си ресетнал BMS-a успешно е, ако си с автоматични скорости - след ресета, ще усетиш промяна в поведението на кутията в началото, тъй като също се ресетва и нейната адаптация - почва да сменя по-плавно и на по-високи обороти за неопределено време/разстояние докато се адаптира наново.

ivchotr

От горното се налага и един извод - преди да сложите чисто нов акумулатор в колата, трябва да го заредите до откат. Аз го правя винаги, защото не вярвам на магазинерите, които твърдят, че всичко е топ. Досега не съм случил на нито един нов напълно зареден акумулатор. Един единствен път не съм дозаредил нов акумулатор и то защото колата спешно трябваше да замине на дълъг път. И понеже е със зареждане без мозък, решх, че ще се дозареди по пътя. Така и стана.

toto

Ресета го направих на другия ден след като сложих новия акумулатор, защото си бях записал час в Мото Пфое да ми го правят, обаче видях клипчета как се прави и реших да пробвам, че нямаше да ми го направят безплатно в сервиза предполагам. Щом го направих системата заработи веднага, преди това не работеше след смяната на акумулатора включително и безключовото на вратите. Заключва и отключва само на шофьорската дръжка. Сега всичко работи, нооооооо вчера пак пробвах ресета за да видя дали ще мига лампата на акумулатора след процедурата и определено не мига, дори изчаках повечко време. Факта, че всичко заработи ме навежда на мисълта, че би трябвало да си е опреснил информацията ама де да знам сега като казвате, че трябва да мига лампата?

KoCMoHaBTa

Цитат на: ivchotr в 13 Август 2024 10:18:38От горното се налага и един извод - преди да сложите чисто нов акумулатор в колата, трябва да го заредите до откат.

Това е точно така.

Относно процедурата с ресета - не бързай с лоста за фаровете и с натискането на педала - спокойно на равни интервали от време. Около секунда е нормално - не трябва да е прекалено бързо. Може да експериментираш с по-бавни или по-бързи интервали.

toto

Еми ще пробвам пак, то нали това не е проблем нещо да не му объркам мозъка хаха, че тия коли ме влудяват новите. Имам си една стара фиестичка с нея ми е най-добре ключ 10 две гайки  и айдее тръгваш  (rofl)
Според мен се е получило все пак щом всичко след това заработи едва ли е съвпадение някакво? Ама не съм сигурен много тъпо така.


капанец

Тъкмо си взех колата от Мото Пфое заради смяна ня ремъка и акумулаторът умря. Но тъй като е на около 6 години и поне от 1 година не ми работи старт/стопа, явно е съвпадение. Все пак ще погледна клемите, че снощи беше късно.
Въпросът ми е — мога ли да го сменя с такъв с 640 ампера при положение, че оригинално е 590 и то без да отбелязвам промяната в системата. Иначе всичко друго ще е както трябва — 60 Ah, EFB, пак Varta и ресет на BMS, което за европейския Фокус е 5 пъти бутона за стоповете за мъгла и три пъти бутона за аварийните. 590 ампера не намирам на пазара.

капанец

Звъннах на главния приемчик в Мото Пфое. Той ми каза, че стартовият ток не се отбелязва в системата, докато капацитетът трябва да се отбележи, но ако е доста по-голям. Запалих с бутане (лесно пали почти без ток и лесно се бута) и отидох на Сточна гара в София, първото магазинче още до кръговото, проверих че имаха най-добрите цени. Сложиха ми 65Ah 650А ЕFB на Varta, защото по размери е същият като заводския 60Ah 590А ЕFB и ми казаха, че заводският реално не е това, което пише и това е маркетингов трик. Вероятно вътре е пак нещо като 65Ah 650А, защото е в същата кутия на Varta. Реално на това място влиза или 65Ah или 75Ah като се махне ограничителя. После се закачиха за OBD порта и отбелязаха смяната. Като тръгнах да карам 5-10 минути не ми се задейства старт/стопа и затова си ресетнах BMS и аз, защото реално няма какво да стане от втори ресет. Направих го както съм описал горе. Стана, но е важно да се изчака докато мигне символът на акумулатора. Минават може би 10 секунди, почти се бях отказал и щях да пробвам друг начин за ресет. После пак не се задейства старт/стопа, но карах само 2-3 минути. Сигурно му трябва време или има и друг някакъв проблем с колата.

Жоро Петков

Ако ти е мигнал акмулатора при ресет на системата значи успешно си нулирал BMS-a.
Старт-стоп системата следи доста неща и може просто да не си уцелил точноя момент да се активира. Пробвай да покараш повече време и изключи климатика, за да видиши дали ще се активира.

Raka77

#43
мойта баба има ли такъв модул BMS focus c max 2006 1.8 ghia изпълнение,чи съ притесних кат изчетох темата.замерих при палене ,пада до малко под 10 волта май отива за смяна,инак зарежда на 13.7 на загрял двигател

Ozzie

@Raka77
Споко, при теб няма нужда да се правят магии след смяна на акумулатора.

P.S. Нямаше нужда да цитираш целия въпросен пост. И без това е дълъг по същество, а така се разтегля страницата ненужно.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

капанец

Июп! Старт/стоп системата си тръгна след втория ресет, 2-3 минути каране, 24 часа престой и при ново тръгване на първия светофар сработи (вече при изключен климатик). Сега имам да оперирам с още един бутон (за изключването ѝ при кратък престой) ;). От друга страна, тия не толкова добре балансирани 3 цилиндрови двигатели едва ли е предвидено да работят дълго под 1000 оборота. Затова най-добре всичко да си е изрядно и да работи. Пък и защо имам по-скъп акумулатор, по-скъпо масло, по-скъп стартер и по-скъпи свещи, като няма да я ползвам. Тия пари поне отчасти трябва да се връщат ;)

Raka77

Цитат на: Ozzie в 21 Септември 2024 20:12:18@Raka77
Споко, при теб няма нужда да се правят магии след смяна на акумулатора.

P.S. Нямаше нужда да цитираш целия въпросен пост. И без това е дълъг по същество, а така се разтегля страницата ненужно.
ще спя спокойно, благодаря ти.

F Focus

Извинявам се за въпроса, но ми стана много интересно как, аджеба BMS-a определя капацитета на акумулатора?
Ако се следи напрежението го разбирам, ама капацитета...?

капанец

Ако капацитетът е много по-различен от оригиналния (например вместо 60 е 85), трябва да му се въведе след закачане за OBD2 порта, а не само да се ресетне.

F Focus

Пак не вдявам как аджеба се следи капацитета на аку-то, което може да се случи само с товарна вилка-демек под зададен максимално голям товар! Да се следи напрежението на заряд, напрежението на аку-то е едно, ама системата да вдене капацитета на аку-то не го разбирам изобщо!


nogopechen

Стартера го играе товар, а сензора на акумулатора мери. Другото са изчисления и алгоритми.

F Focus

Вдянах-благодаря!
Стартерът си е топ-консуматора.
Т.е. докато не се включи стартерът системата не може да вдене капацитета на аку-то?

ivchotr

Колите със старт/стоп система ще мерят капацитета често, особено в градски условия :D

Alexi

даже няма нужда от товарна вилка ,един акумулатор е напълно зареден при 12.6 волта ,и е на 50% при 12.1 волта ,при 11.7 волта е на 25%

ivchotr

Май не е точно така. Преди около две седмици купих нов акумулатор за Хондичката. Човекът в магазина предложи да му налее електролита, ама му казах, че това мога и сам да си го направя. Налях го вкъщи. Според инструкциите на производителя, известно време след тази операция батерията трябва да вдигне 12.6 волта, при което се смята за напълно заредена. Аз винаги, когато имам възможност, включвам новата батерия на зарядно. Така направих и с тази. При налични в нея 12.6 волта автоматичното зарядно я пое като нуждаеща се от дозареждане. Трябваха му почти 7 часа, за да си приключи цикъла на дозареждане. След него доста време акумулаторчето държа напрежение много над 12.6 волта. Пиша ги тези неща, за да напомня, че 12.6 волта са най-ниският праг на пълната зареденост на батерията. Работа е като да имаш 1 милион в някаква валута. Купуваш си една вафла и вече не си милионер :D

Alexi

теоретически няма как .. имаш 6 клетки по 2.1 волта ,това е фабрично зададено .. за да държи "много" над 12.6 волта значи си го презаредил което не е никак полезно

F Focus

#56
Подкрепям!
Ама се убедих, че далеч не всички мултицети мерят вярно, което е добре да се има предвид.
Купих си още един мултицет и още две-три "въшки" дето се забучват в гнездото на запалката и показват напрежението в системата (плюс няколко гнезда за зареждане на телефон и др.)  при покой и при заряд-ами всеки е на собствено мнение, особенно м/у 12 до 13В.-нагоре вече показват по-коректно. Сравнил съм им грешките според читав уред и така имам по-вярна представа за какво иде реч.

ivchotr

Предишният акумулатор на Хондичката изкара 10 или 11 години. Не помня дали го взех през 2013 г. или през 2014 г. Не се обслужва, защото електролитът става гел или каквото там беше. Понеже жена ми не си кара редовно мотора, обикновено два пъти годишно съм го свалял и зареждал със същото зарядно. Зарядното зарежда, както вече съм казвал, с 0.5 А и макс с 14.3 V. С какъвто волтаж зарежда и генераторът на мотора. Амперажът му не го знам колко е, ама ако зарядното презарежда, значи и генераторът презарежда. А пък то не е така очевидно. Ама както и да е.

Alexi

не е баш така .. тия зарядни са "прости" ,ако го държиш достатъчно дълго ще се презареди .. алтернатора на колата се следи от екуто и там нещата са по добре

ivchotr

Ми не е баш така с моето зарядно :D Когато усети, че батерията е заредена, спира да зарежда. По някое време започва да я зарежда циклично. После пак спира. Зависи колко дълго време акумулаторът стои закачен за зарядното. На практика, ако МПС-то е оставено в гараж с източник на 220 волта ток, зарядното може да се върже за акумулатора без последният да се сваля и като дойде време да се вади за сезона (за тези, които не карат през зимата), батерията ще е в топ кондиция. 10 години, братче. Това са 3650 дни, което прави по 1.4 стотинки на ден за батерията (rofl)