Скоростни кутии - информация, предавателни числа

Започната от Danchev, 22 Септември 2011 00:35:08

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Danchev

Ще разгледаме по-старите кутии на Форд, като ще се спрем само на тези, които са предназначени за коли с предно предаване, просто те представляваха интерес на търсенето ми ....
Написаното представлява груб превод на тази статия http://st2000.s5.com/ftransguide.html
възможно е да има допуснати неточности както в статията, така и в превода
съдържа се информация и от други източници
Не са разгледани точните модели на моторите, на които се поставя съответната кутия, както и наличието на хидравличен лагер при някой видове.
Който желае е добре дошъл да внесе корекции или да допълни, тъй като информацията е главно повърхностна.

BC transmission

До 1990 година всички модели на Форд с предно предаване са снабдени с т.н. "BC" кутия ....
Тези кутии и техните части са напълно взаимнозаменяеми: първичен вал, вторичен вал, корпус, камбана и т.н. Затова и е много лесно да си подредим кутия или направо да я заместим с такава, която ни устройва като предавателни числа.
След 1990 година от Форд осъзнават нуждата от подобряване на лагерите на  BC кутията, която не издържа на големи мощности или много тежки натоварвания. За съжаление, това се оказва късно за Fiesta RS Turbo, която остава със стара кутия с малките лагери. Все пак три модела получават ъпгрейд с по-големи лагери, това са:
Fiesta XR2 16v (1.8 – 105 к.с.)
Fiesta RS1800 (1.8 – 131 к.с.)
Fiesta Courier
Тези по-големи лагери се използват и в следващото поколение кутии.

iB5 transmissions

През 1995 година Форд представят новата iB5 кутия, която заменя всички вече остарели BC кутии. Тя започва да се поставя на всички Фиести, Ка-та, Пуми, на повечето Ескорти и ранните Фокуси. Тази кутия е налична в 2 варианта – с предно и задно монтиране на стартера. Кутията със задноразположен стартер е предвидена за Zetec – E, като идеята е да се отдалечи стартера от топлината на изпускателният колектор, отделно предоставя повече място за поставянето на турбокомпресор. За съжаление това прави тази кутия трудна за поставяне на CVH, тъй като отдушника на блока за картерната вентилация е точно на мястото, където застава стартера. Разбира се отдушника може да се премести и тогава всичко ще е наред.
Като изключим този проблем (само при варианта със заден стартер), iB5 кутията може директно да замести  BC кутията, единственно трябва да се обърне внимание, че се ползва съединител от BC.
Както вече стана ясно iB5 е снабдена с по-голени и по-надеждни лагери, но за съжаление никога не е предлагана с LSD (limited slip differential) система. Това също не е особен проблем тъй като LSD диференциала поставян в BC кутията на Escort RS Turbo S1 и Escort RS Turbo S2 е съвместим след известни корекции.
Предавателните числа са проблем, особенно на късните фордовски кутии. Когато моторите със сила на пазарска количка излизат на преден ред, започват да се поставят кутии, които все пак могат да ускорят колата до някаква прилична скорост.

Как да различаваме двете кутии по външният им вид

How about a magic trick?


Danchev

MTX75 transmissions

Тази кутия е направена на базата на MT75, която е поставяна на модели със задно предаване  като Сиера и Гранада. Тя се използва при Мондео, повечето Фокуси, Ескорт RS2000 и т.н. Всъщност тя е представена като новата по-здрава и надеждна кутия на Форд.
LSD диференциал на фирмата  Quaife е поставян единственно в кутията предназначена за Focus RS, като има и вариант с 6 скорости поставян в Focus ST170 (Duratec).

Това е сравнение между лагер на BC и iB5


Как можем да разберем дали разглежданата от нас BC или iB5 кутия има поставен LSD диференциал (заводско или в последствие)
1. Единият начин, когато кутията е все още на колата е да вдигнем цялата предница във въздуха, освобождаваме от скорост и завъртаме с ръка едно от двете задвижващи колела. Ако другото колело се завърти в същата посока - има LSD, ако се завърти в противоположна посока - диференциала е отворен.
2. Ако кутията е свалена просто можем да потърсим този 10мм отвор, които липсва при отвореният диференциал


А това са двата дифа един до друг
отляво отворен - отдясно LSD
How about a magic trick?

Danchev

#2
Предавателни числа на някой кутии  ..... да си дойдем на думата :D
Escort RS turbo S1 ------------------- 3.15 1.91 1.27 0.95 0.76 4.27
Escort RS turbo S2* -------------------3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Escort RS1600i mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.27 0.95 0.83 3.84
Escort XR3 5spd ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.84
Escort XR3i 5spd --------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.27
Fiesta 1.0 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 4.29 (4spd 4.06 )
Fiesta 1.1 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84 (4spd 3.58 )
Fiesta 1.3 + 1.4 5spd mk2 --------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta 1.6 diesel 84-89 -------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.33
Fiesta XR2 mk2 ----------------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta XR2 mk2 (early?)-------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.58
Fiesta RS Turbo* ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta RS1800 mk3-------------------- 2.86 1.91 1.41 1.10 0.87 3.82
Fiesta 1.8 diesel 89-95 gearset B--- 3.58 1.93 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta XR2i CVH mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.069



А що се отнася за късите и дългите кутии ще се опитам да обясня до колкото се простират моите знания.
Най-просто казано кутията за предно предаване се състои от първичен вал, вторичен вал и диференциал. Първичният вал осъществява връзката на мотора с кутията посредством съединителя на автомобила. Вторичният вал се зацепва за първичният посредством комбинация от зъбни предавки (в зависимост от предавката на която се намираме). В най-долната част на вторичният вал има зъбно колело, което от своя страна предава въртящото усилие към диференциала. А диференциала пък от своя страна го предава към задвижващият мост.
Мисля, че всеки е карал колело със скорости и му е направило впечатление как големината и броят зъби на съответният венец променя усилието - респективно и скороста с която се движим при еднакъв брой завъртания на педалите. Същото се случва и в кутията на автомобила ....
Ще се опитам да дам един пример, какво значат числата по-горе. Да вземем първата кутия на Escort RS turbo S1 ....
1-ва 3.15:1
2-ра 1.91:1
3-та 1.27:1
4-та 0.95:1
5-та 0.76:1
диференциал 4.27:1

Числото 3.15 за първа скорост означава, че при всеки 3.15 завъртания на мотора (маховика за по-лесно) крайната предавка на вторичният вал, която задвижва диференциала прави 1 пълно завъртане и т.н.
Числото 4.27 за диференциала означава, че при всеки 4.27 завъртания на крайната предавка на вторичният вал - колелата на автомобила правят едно пълно завъртане.
Т.е. предавателно число на диференциала служи като мултипликатор на съответното предавателно число на всяка една от скоростите на автомобила.
Това означава, че за да получим крайното превателно число от мотора към гумите на автомобила трябва да умножим двете цифри .....
....... и за първа скорост получаваме 3.15х 4.27= 13.45
Това вече означава, че когато караме на първа скорост мотора прави 13.45 завъртания за всяко пълно завъртане на колелата.
Сега можем да се върнем на момента с колелото и да се сетим, как например когато караме по баир и сме на първа скорост, усилието за да се движим нагоре е много малко, за сметка на повечето завъртания на педалите и много ниската скорост .....
How about a magic trick?

Pyrhel

Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Danchev

#4
Ето и един страхотен сайт за МТ75 и сиерови дифове и карантия:
http://www.super7thheaven.co.uk/Components
How about a magic trick?

ilko


Bobi

И аз да добавя един сайт, където може да видите какви скоростни кутии се монтират на различните модели през годините.
http://www.zetecinside.com/xr2/gearbox.shtml


bandit_boy87

Здравейте и от мен,евала за обширната тема.Аз обаче пиша за малко инфо ако е възможно и разбира се ако някой е запознат.Интересува ме,при Mondeo 1,4x4 със скоростна кутия MTX-75,дали само диференциала е различен?Ще съм благодарен ако някой ми даде информация защото започвам доста интересен проект и мисля че ще е интересно за всички да го проследят.

К.Методиев

Днес си проверих по вин колата, оказа се, че диференциала ми е 4,06 какво означава това само не разбрах, че ще имам висока максимална скорост и много дълга 5-та ли, че нещо се обърках вече със сметките.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.


Pyrhel

Зависи на какво предавателно число са ти скоростите, ама 4.06 е стандартен диф за предно - нито бързо ускорение, нито висока максимална :D
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Alexi

числото да се чете като дроб, 4.06:1 и е предавката на дифа ,дали той е "дълъг" или "къс" зависи и от предавките на ск. кутия ... за "дълга пета" се искат много нютони (каквито малките бензинови мотори нямат) инак ще имаш максимална скорост само на хартия

К.Методиев

Ясно, разбрах горе доку нещата с калкулатора който сте дали като намалих предаването на дифа и скоростта се вдига, увеличавам и се намалява, а относно предавателните числа в микрокат разгледах кутията и пише само зъбите на колелата но не и предавателното им число.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

tropper

Ти ако имаш известни броя зъби на всички колела в кутията, имаш всичко ;)

Предавателното число между всяка двойка зацепени зъбни колела е точно отношението на техния брой зъби... или реципрочното отношение, зависи как го погледнеш.

Ако първичното зъбно колело има N1 зъби, а вторичниото - N2,
то зависимостта на ъгловата скорост (обороти/минута):
W2/W1 = N1/N2.
А въртящия момент е наобратно:
M2/M1 = N2/N1 - тук в сметката се пренебрeгват загубите от триене.
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

momo76

По принцип скоростните кутии са еднакви, като като брой зъби на колелетата вътре. Разликите идват от дифа. Къса или дълга кутия си зависи от дифа. Колкото е по-голямо числото дифа е "къс", съответно бързо ускорява и рано свършва - нещо като неопитен юнак на 18 години. При по-малко число дифа е "дълъг" - бавно ускорява, но до по голяма макс скорост (това ако има нютони де).

Alexi

наистина на доста коли при различните моторизации се ползва еднаква кутия и пипат само дифа .. при форд не съм запознат дали е така но най вероятно да .. обикновено производителя подбира нещо средно - колата да има прилично ускорение и максимална скорост и при нормална скорост оборотите да попадат в диапазона в който мотора е икономичен ,при повечето атмосферни бензини до към 2000 кубика примерно 90 са около 2500 оборота .. ако се гони по голямо ускорение за сметка на максимална скорост ( примерно колата се ползва на писта и за драг ) може да се сложи "по къс" диф т.е. с по голямо число - това ще увеличи въртящия момент върху гумите и от там ускорението ,но колата ще развива по малка максимална скорост

Pyrhel

Не е така, различните мотори имат различни предавателни числа на скоростните кутии, с които се слагат първоначално. MTX 75 има поне 5 различни модификации с различни предавателни числа, ММТ6 има поне 4 различни варианта, за старите със задното - МТ 75 и Т9 - там са още повече.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

К.Методиев

Възможно е и да сте прави, моята кутия е с 4.06 диф и на към 160 умира на 5-та реално скоростта е към 180 по гпс, а мотора е още на 4000 оборота, отклонението е заради размера на гумите стандартно е за 185/65/14 при движение със 100 км показва около 92.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

Bobi

Някъде във форума има таблица за MT кутиите, но аз не можах да я намеря...

TourneoRS

http://www.maddoldbugger.supanet.com/gearbox.html  - не е за мондео но все пак .

Ако новият двигател ти е 136 коня , спокойно можеш да си търсиш диф под 4 поне 3.8 и дълга пета скорост около 0.8 и дори 0.77 .
IVECO -  с него не се ходи надалеко .


opex

iB5 кутия от Фокус 1.8, който е зетек-е и е със стартер от задната страна, като за Ескорт, но скоростите се сменят с жила вместо прът ще стане ли на Ескорт или има разлика в извода на скоростите за смяна на предавките за коли с жило и коли с прът?
qaяכSTuning
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book."
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща.
Suum cuique

Nebhotep

#21
Би трябвало да става!

http://fordbg.com/forum/index.php?board=4.0


Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!

THX

Какви са разликите между FWD и 4WD вариантите на MTX75 и лесно ли FWD се прави на 4WD? Ако има и снимков материал, ще е прекрасно. :)

К.Методиев

При мтх75 раздатката седи на мястото на дясната лолуоска, липсва висящия лагер и до колкото съм запознат раздатката може да се монтира на всяка кутия мтх75, имаше някъде една тема за конверсия на мондео от FWD към 4WD, там казват, че трябва раздатка заден диференциал, заден мост друг резервоар, помпа за горивото и разнита такива неща, с други думи всичко от зад е различно, но според мен трябва и предния и задния диференциал да са с еднакви предавателни числа, защото мтх75 имат няколко предавателни числа на диференциала.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

opex

Когато четях за моето 4х4 останах с впечатление, че кожуха на скоростите е различен и раздатката е излята с него, а отделно тя е капсулована и не може да се отваря/ремонтира, което налага проверка за шумове/луфтове и т.н. преди закупуване.
Диференциала на 4х4 е 4.06 и останалата карантия вътре е взаимозаменяема с другите мтх75, с разлика на 1-ва предавка, която е уникална за модела.
За останалото назад колегата е прав, може само да добавя, че поради седловидния тип (обърнат) на резервоара за 4х4 той е с две горивни помпи, едната за двигателя, другата за да прехвърля бензин от нейната част на резервоара, когато нивото в другата спадне.
Ето една диаграма: http://prikachi.com/images/746/6943746v.jpg
Някъде имах и цветна, на която се вижда по-добре ако я намеря ще я кача.
ето: http://www.filedropper.com/fordmtx754x4technicaltrainingmanual
qaяכSTuning
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book."
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща.
Suum cuique

К.Методиев

Не е различен кожуха и раздатката се сваля.

- Има две житейски правила: Правило 1 - Не се тревожи за дреболии. Правило 2 - Всички неща са дреболии.

fiestarsturbo

Здравейте колеги!Вчера се натъкнах на интересна тема!Как се прави диференциала с едни планки и пружини за да зацепват и двете колела http://www.focusfanatics.com/forum/showthread.php?t=163836

peigera

#27
Да МТХ 75 е слагат и на Ескорт РС2000 но там скоростите са по къси от колкото на примерно Ескорт 1,8ТД където кутията пак е МТХ75. От опит го казвам РС-а върви по добре с кутия от дизел. Е разбира се разликата може да е само в дифа. Не съм отварял все още заводската РС кутия за да я сравня.

opex

#28
Онази вечер на ОМВ с rsfanatic се чудехме какви бяха предавките на rs2000 и по-късно си намерих стари писаници
мтх75 има 4 геарсет-а с 2 диф-а

Предавателните числа ги гледам в ТИС-а, те са 4 вида: A, B, B1 и C
------------A-------B-------B1-------C
1st-------3,417---3,231---3,417---3,666
2nd-------2,136---2,136---2,136---2,047
3rd-------1,448---1,483---1,483---1,258
4th-------1,028---1,114---1,114---0,864
5th-------0,767---0,854---0,854---0,674
reverse---3,46----3,46-----3,46----3,46

И рс2000-то е с 1ва от gearset 'C' а 2,3,4 и 5та са от gearset 'A', с диф 3,84.
Дизеловата е 'С' с диф 4,06
т.е. с рс2000-ва кутия след диф-а има
14,08
8,20
5,56
3,95
2,95
а с дизеловата след диф-а има
14,88
8,31
5,11
3,51
2,72
Де факто с дизеловата правиш 1ва и 2ра още по-къси и тръгваш по-лесно, а 3,4 и 5та ти стават по-дълги за дълго круизване и нисък разход.
Ако имам възможност да си играя бих комбинирал 1ва от 'В' с останалите от 'С' с 3,84 диф.
2.0 седан/хечбек/комби е 'В' с 4,06 но мисля, че седаните, които ги водят Si в англия или някои 1.8 бяха с 'В' и 3,84...
qaяכSTuning
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book."
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща.
Suum cuique

peigera

#29
Нямам толкова подробна информация за предавателните числа но след като махнах оригиналната си кутия и сложих дизеловата абсолютно всички скорости станаха по дълги. Оригиналната втора свършва на 80км/ч. дизеловата е точно на 100. Оригиналната трета беше към 130 по спомен дизела е към 140-150. Четвъртата със сигурност на РС а свършва на 160 а дизела е точно на 200. Пета на РС е на 226км и включва прекъсвач а с дизеловата по GPS 245 км и беше точно на 6000 оборота. Като просто мотора няма повече сила явно. Първа скорост не се сещам но ако някой има интерес мога да видя до колко е защото сега пак съм с оригиналната кутия на РС. Сега съм отворил дизеловата кутия и смятам да я правя с шеста скорост. Идеята ми е не да има шес предавки, пак ще са пет но петата ще е доста по дълга. Идеята ми е да я направя при скорост от 100км да е на около 1800 оборота. Като смятам да го направя по следния начин. Ще взема зъбчатките от трета на същата такава кутия и ще ги сложа на мястото на сегашната ми пета скорост НО на обратно. Някой ако има идея нещо по този въпрос ще се радвам ако я сподели.