Лагери за главини - обща информация

Започната от Bobi, 10 Ноември 2011 23:32:07

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

  • Защо е важно да сменяме навреме лагерите за главини

Лагерите за главини изпълняват две много важни роли в окачването на автомобила. Те позволяват на колелата да се въртят при минимално съпротивление и поемат тежестта на автомобила. За да могат да изпълняват и двете задачи, лагерите трябва да бъдат в почти идеално състояние. Уплътнението трябва да не тече, за да задържа греста вътре в лагера и да не допуска неговото замърсяване.

В един типичен автомобил с тегло 1500-1600 кг всеки комплект предни лагери за главини, както и задните, трябва да поемат около 390 кг в зависимост от разпределението на тежестта на автомобила върху предната и задната оси. Това е голям товар, който трябва да се носи десетки и стотици хиляди километра.
Макар повечето лагери за главини да са проектирани да издържат повече от 200 000 км постоянното натоварване взема своя данък от лагерите, греста и уплътненията. Лагер за главина може да се повреди преждевременно поради лош монтаж, замърсяване или загуба на греста. Уплътненията са най-уязвимата част, и ако те протекат, това означава изтичане на грес и попадане на вода и мръсотия в лагерната кухина. Ако този проблем не бъде открит и остранен навреме, лагерът е обречен.

  • Шум от лагера

Първият симптом, че има проблем с лагера за главина обикновено е шумът. Стържещ, хъркащ шум от какъвто и да е вид в областта на колелата е добър показател, че се е появил проблем, който незабавно се нуждае от вашето внимание. Ако бъде пренебрегнат, шумният лагер би могъл ненадейно да поддаде, като в най-добрия случай това би могло да доведе до скъпо струващ ремонт, а понякога последиците могат да бъдат далеч по-страшни, ако се откъсне колело при висока скорост. Управлението на такъв автомобил е упражнение, което е по-добре да оставите на професионални каскадьори.
Шумът от лагера за главина обикновено е правопропорционален на скоростта и не се променя при ускорение, поддържане на една и съща скорост или спиране за разлика от шумовете по диференциала, трансмисията или полуоската. Шумът може да се промени при завиване, да се усили или да изчезне при нопределена скорост. Но той не трябва да бъде със щракането и пукането причинени от износено каре при автомобилите с предно предаване. Повреденото каре обикновено шуми, когато колата завива, а не при движение напред.
Най-често повредите по лагерите за главина се откриват и поправят, когато водачът се оплаче от шум. При работа по спирачките или реглаж също може да бъде установен проблем с лагерите. Затова е желателно при смяната на накладките да се проверяват лагерите, и да се подменят уплътненията. Ако бъде установен проблем по единия лагер е препоръчително да бъде сменен и другия, тьй като и двата лагера са работили при едни и същи условия.

  • Игра на лагера

Друг проблем, който понякога се появява при лагерите за главини е играта му. Хлабавият лагер може да причини управлението на автомобила да играе, което може да бъде объркано с износени компоненти по управлението или нужда от реглаж. За да проверите лагера хванете гумата в позиции 12 и 6 часа (най-горната и най-долната част на гумата) и се опитайте да я разклатите. По принцип при повечето автомобили с предно предаване колелото не трябва да мърда изобщо, но при някой автомобили със задно е допустимо предните лагери да играят 2-3 мм. Също така завъртете гумата с ръка. Всяка неравност, съпротивление при въртенето на гумата или шум от лагерите е знак, че лагерите са износени или повредени и трябва да бъдат заменени.


  • Поддръжка

Лагерите за главини, които не са заводски капсуловани се нуждаят от поддръжка. Но много от тях са пренебрегвани и не се обслужват по никакъв начин, освен евентуално при смяната на накладките. Лагера трябва да бъде почистен, огледан и гресиран на около 40 000 км или според препоръките на производителя на автомобила. Когато се обслужват лагерите, първо трябва да бъде остранена старата грес, а лагера старателно почистен и огледан преди да се сложи новата грес. По този начин се отстраняват евентуални замърсители, които биха могли да причинят проблеми по-късно и да се избегне евентуално несъвместимостта на едната грес с другата
Лагерите трябва да бъдат сухи преди пълненето им. Също така не трябва да се въртят сухи с въздушен пистолет, защото това би могло да ги повреди. Използвайте високотемпературна или синтетична грес за лагери за главини. Обикновено три супени лъжици са достатъчни. За да се остави място за разширение, капсулата не трябва да е пълни с грес догоре.


Vasilev

При мен като се разби единия заден, аз не чувах шум от него, също така не усетих и никаква промяна, но явно е бил що годе в нормално състояние. Хубавото е, че си карам колата на всеки 1-2 месеца на преглед на ходовата част и го хванах бързо. Никому не би навредило веднъж на 1-2 месеца да дава по 10-20 лева за оглед.

Bobi

Подкрепям те с две ръце! Хайде и да не е през месец или два, но задължително на всеки 10000 км!

П.С Той, Анатолий, беше сменял лагери и знае по-добре симптомите  >:D

Vasilev

За всеки си е различно. Ти го гледаш откъм 5 годишната си кола, а аз откъм 10 годишната  ;) Всеки сам си преценява, но аз така съм си решил и предпочитам, като тръгна на дълъг път, да знам, че каквото зависи от мен съм го направил  (fri)

Pyrhel

При мен историята на мондеовите лагери бе следната... Шумът се появяваше само при 80 км/ч в права посока или при завиване надясно се променяше леко. С по-ниска скорост при завиване надясно също се чуваше. Нямаше шумове при спиране. Мързеше ме да вдигна колата на подемник и да врътна колелата, за да разбера кой е лагера, затова последва логиката, че щом се чува при завиване надясно, то значи е левият лагер - тежестта пада към лявото колело. Скъпички са лагерите на мондеото, но реших да ги сменя и 2та. Като отидохме да сменяме и я дигнахме на подемника се оказа точно обратното - десния лагер беше заминал.

При дигната кола се познават лесно - първо колелото не трябва да играе наляво-надясно като се разклати и после - като се завърти не трябва да има характерния шум на паднала циментация (хърхане/стържене или... не знам как да го обясня с думи ;D)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Vasilev

Точно това пък беше странно при мен. При движение никакъв шум, а на подемника като завъртяхме гумата стържеше яко. А по-малко от 2 месеца преди това, нямаше никакви шумове. Явно доста бързо може да се разбие.

Bobi

При мен един лагер струва 250 лв... и то не в МП  :'(

Pyrhel

О, на подемника доста повече се чуват шумовете. Аз карах така 10тина хил. км. :)
Забравих да кажа, че нямаше разлика в отделената топлина от лагерите - това също е тест. По път (да кажем магистрала), където не се използват спирачките - спира се със скоростите и се проверява топлината - близо до главините. Ако има някоя по-топла - ясна работата :)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

VenZo

Привет колеги. Не намерих друга тема за лагери и реших да пиша тук.
Смених преди 2 дни заден ляв лагер на фокус 99' гледах процедурата. Майстора свали гумата, капачката после гайката и с леко почукване падна барабана. Изби с преса стария лагер който виеше ужасно и сложи новия.. Запалвам след това и светва лампата на АБС.. не загасва, а няма проблем със спирачките.. Един приятел каза, че лагера е имал посока и трябва да се спази заради датчика на АБС. Има ли нещо вярно  или да закачвам на ОБД да чистя грешка? Благодаря :)

Иван Вълков

Преди да се вкараш за втори път филма с избиване - набиване, виж дали майстора не е забравил просто за закачи буксата към самият дачик на АБС-а. При мене стана точно така , нищо че сам си сменях главините.

Ако жиците могат да бъдат свързани по два различни начина,то първият от тях задължително гръмва предпазителя!!!


radikn

 И аз чувах бучене отзад,
реших че са лагер-главините, смених ги
а после се оказа че бучат гумите ???
та преглеждайте на вдигната кола задължително !