Петрола свършва...

Започната от Backstage, 07 Ноември 2012 00:52:42

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Backstage

Ужасно дълга статия,но я слагам защото е доста интересна

След 20 г. цените на петрола могат драматично да нараснат, в най-добрия случай с 300%, в най-лошия - с 1400%, предрече Международният валутен фонд. Икономистите на МВФ Михаел Кумхоф и Дирк Мюир са разработили няколко сценария за развитие на ситуация на пазара на петрола и в световната икономика.
Ключов елемент в прогнозата е очакваното рязко свиване на предлагането, обусловено от вероятното изчерпване на световните залежи от черно злато.

Това ще обърне световната икономика с главата надолу и ще вкара САЩ и Европа в дълбока криза. Страните износителки ще се позлатят, но тяхната икономика ще страда от "холандска болест", а валутата им - постоянно ще поскъпва, убивайки националното производство и непетролния износ. Изход от задънената улица на практика няма. Цените ще растат при всички положения, въпросът е в това колко бързо.
Целият проблем както винаги е икономически, в баланса между търсенето и предлагането, смятат авторите на прогнозата. През последните 10 г. цените на петрола бързо и устойчиво растяха. Това беше свързано с фундаментални фактори: постоянно растеше търсенето на петрола, най-вече в развиващите се страни, а добивът на нефт беше в стагнация.

Преломният момент, който даде темп на този растеж, настъпи през 2005-а. Преди това до 1981 добивът растеше с около 1,8% годишно. В МВФ решиха да анализират какво я чака световната икономика и петролния пазар, при условие, че добивът расте само с 0,8% годишно, както и растеше от 2005 г.
Такъв темп на растеж на добива ще парализира световната икономика. Не успявайки да излезе от сегашната рецесия, тя най-вероятно ще попадне в нова: свръх високите цени ще забавят нейния растеж и фактически ще разрушат днешната икономическа база на развитите държави.
Авторите излагат няколко възможни сценария в зависимост от развитието на добива и пазара на нефта. Може би най-фрапантен от тях е този, според който добивът не само ще бъде в стагнация, а напротив - ще започне да спада - с 2% годишно. Тогава ефектът за производството и сметките по текущите операции ще бъде четири пъти по-силен, отколкото при базовия сценарий.
Цените на черното злато веднага след свиването на добива ще нараснат с 200%, а за 20 години - с 800%. Темповете на растеж в САЩ и Европа ще се съкратят с 1 процентен пункт. Дефицитът по текущата сметка ще бъде средно около 5% в дългосрочна перспектива и за САЩ, и за еврозоната.

Подобна ситуация не се е случвала в историята. Икономиката напълно ще се промени. От МВФ признават, че даже не могат да прогнозират как. Монетарната политика по същество няма да работи, защото износителите на нефт ще спестяват със стремителна скорост, което ще срине лихвите до нулата.
Но това все още не е апокалипсисът. Трябва да се вземе предвид, че нефтът ще влияе върху БВП не само директно, но и с помощта на множество технологии, в които той се използва. Веднага след свиването на добива цените ще нараснат с 400%, а след това в течение на 20 години - с 1200%.

В краткосрочна перспектива криза няма да има, но след това растежът на БВП на страните вносителки ще се забави с 3 процентни пункта. В резултат страните или ще потърсят замяна на петрола като енергиен източник, или ще съкратят търсенето и ще удушат икономическия растеж.
Ако не бъде открита нова технология, позволяваща да се замени нефтът, тогава за 20 г. цените ще се покачат само с 800%. В реалния свят едва ли може така бързо да се намери заместител на петрола.Днешните технологии не позволяват да се замени петролът с друг фактор, било то алтернативни енергоносители или нови начини за производство. САЩ ще се нуждаят от 20 години, за да избягат от икономическия модел, основаващ се на петрола. Ако в случай на криза е необходимо по-малко време, тогава американската икономика може да се сблъска със сериозни проблеми. Шоковото нарастване на петролните цени ще нанесе значителни щети на световното стопанство.
Икономистите са анализирали перспективите на алтернативните енергоресурси. Всички те не позволяват бързата и безболезнена замяна на нефта. Възобновяемите енергийни източници, слънчевата и вятърната енергия не могат да се смятат за заместители на петрола, защото е невъзможно да бъдат добивани в достатъчно количество. Проблемът е и в тяхната нестабилност. Техният дял в общите доставки на електроенергия няма да надхвърли 25-30% - иначе ще възникне заплаха за енергийната стабилност на региона. Възможни са например прекъсвания на доставките.
Освен това за производството на различни детайли за слънчевите и вятърните станции е необходим нефт, а също и за инфраструктурата, която също е зависима от нефта.

Биогоривото,

например етанолът, също не може да замени петрола по тази причина - възможностите му са ограничени. Доходността от инвестиции в производството на етанол е доста ниска, а за неговото производство са необходими изчерпващите се водни ресурси. Освен това възниква изборът - да се произвежда или гориво, или храна.

Въглища

Някои изследвания показват, че запасите от въглища в света са значително надценени. Нещо повече, пикът на добив беше достигнат още преди 20 години. А и доставката на въглища е доста скъпа.

Газ

Синьото гориво може да бъде добра замяна за петрола благодарение на технологията хидравличен удар, която доведе до шистовата революция в САЩ. Но даже там газът вече се използва за замяната на въглища. Със самата технология също има редица проблеми: води до замърсяване на околната среда, производственият процес е доста скъп, а находищата бързо се изтощават и се налага да се пробиват нови кладенци. Много учени прогнозират нов скок на цените на газа. Да се премине от нефт към газ, също така не е така лесно. Трябва да се строят скъпи газови електростанции със срок на амортизация 30 години. Освен това ще е необходимо изграждането на мрежа от газови станции за зареждане.

Ядрена енергетика

Ако заменим петрола с ядрена енергетика, тогава първоначалният ефект ще бъда доста голям. Но след това ще възникнат проблеми: производството на уран много бързо ще достигне своя пик. Но този проблем може да се разреши, използвайки различни типове реактори. За момента се наблюдава обратна тенденция в света след катастрофата във Фукушима: някои страни искат да се откажат от нея.
Съществуват и някои други чисто технически ограничения за отказа от нефта като суровина. Съществуващите технологии са ориентирани именно към петрола. Например самолетът не може да бъде зареден с въглища, защото не само ценатана енергийния източник има значение, но и физическите му характеристики.
Замяната на петрола в транспорта ще отнеме доста десетилетия. Освен това нефтът активно се използва в индустрията. Така че на този етап и в обозримо бъдеще на практика петролът е необходим при производството на почти всички стоки, заключават експертите на МВФ.

Източник: 24 ЧАСА


Alexi

тя тая тенденция е ясна .. но ще стане плавно .. навремето се изсмях на едни прогнози ,че горивата ще станат 3 лв ( хем съм в тоя бранш ) но ето че тоя ден дойде след около 10 години .. така че ще станат и 5 лв и 10 лв ..че и повече някой ден като се поизчерпят находищата .. в един момент ще останат горива само за тия които могат да си ги позволят - големи предприятия ,авиокомпании ,селскостопански машини произвеждащи храна .. всичко ще се вдигне много щото е базирано на петрола

hotblooded

  По лошото е че другите изкопаеми горива - природен газ, въглища - следват тенденцията на нефта. А бензин и дизел е възможно да се произвеждат и от тях. Преди 2 години "шефчето" на ЛукОил - Алекперов беше  казал "Петрол ще има и след 100 години, въпроса е на каква цена ще бъде"

tropper

Ми тя технологията на литиево-йонните батерии не спи и се развива постоянно, вдига се специфичния капацитет - Ач/кг, намаляват и цените.... така че след 10г. - я камилата, я камиларя.  ^-^
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

hotblooded

Цитат на: tropper в 07 Ноември 2012 09:55:00
Ми тя технологията на литиево-йонните батерии не спи и се развива постоянно, вдига се специфичния капацитет - Ач/кг, намаляват и цените.... така че след 10г. - я камилата, я камиларя.  ^-^
Като поскъпва петрола, поскъпват и въглища и газ, горивото за АЕЦ също (но в доста по малка степен), по лошото е че и металите ги следват - така че и тока също ще поскъпва. Извода - потребителя все е от "страната на булката"

tropper

Факт! И пластмасите също поскъпват, защото се правят от нефт.

Мнението ми беше ориентирано по-скоро към това да не се тюхкаме, че варианти има, развиват се и ще продължат да се развиват  8)

Напоследък все повече се говори и се развиват електроавтомобили, -автобуси, -велосипеди ако щете. Това чисто пазарно заради търсене/предлагане ще балансира цената на петрола и спрямо цената на електроенергията. Ако не станат още няколко "Фукошими"/"Чернобили" и продължи да се разчита на ядрена енергетика, поне докато ВЕИ (възобновяемите енергийни източници) не станат наистина конкурентни , цената на "тока" няма да е безумно висока.

ОФФТОПИК: И ако не друго - то винаги можем да слагаме магнитните наколенки на д-р Ливайн  :)) :))
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

Иван Вълков

Според мен това с петрола са спекулации с цел повишаване на цената му. Вярно е че намалява с прогресивни темпове, но да не забравяме че се развръща но с по-бавни темпове. Ако найстина до 20 години свърши отдавна щяхме да бъдем лишени от него и щеше да се ползва само където няма друга алтернатива.

Ако жиците могат да бъдат свързани по два различни начина,то първият от тях задължително гръмва предпазителя!!!

tropper

Не цитирам проверено инфо, но по спомен - образуването на нефта се случва от гниеща биомаса за повече от 10хил. години... Има да почакаме малко... :P
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

hotblooded

Цитат на: tropper в 07 Ноември 2012 10:31:56
Не цитирам проверено инфо, но по спомен - образуването на нефта се случва от гниеща биомаса за повече от 10хил. години... Има да почакаме малко... :P
Принципно технологиите за сондиране се развиват и се разработват находища на все по големи дълбочини. Разработват се и находища които до сега са смятани за безпреспективни по една или друга причина, но поради поскъпването на петрола и напредъка на техниката - стават актуални. При камиларите се извлича петрол от пясъците където някога са били откритите находища (находището е изчерпано но пясъка е доволно напоен с нефт), някога от находищата е бил извличан около 50% от капацитета, днешните техники (и тактики) позволяват все повече. Преди 30-40 години дълбочината на преработка на нефта в рафинериите е била 70-80%, днес в "белите държави" достигат над 95% (в Бургас е около 90, очаква се да достигне 95-96 след 3 години). Бензин и диз. гориво се дестилират и от черни въглища, може и от природен газ... технически е възможен и синтез на въглеводороди (горива) от въглероден двуокис и вода, горива ще има, колко ще струват - ДГН (дори и господ незнае)

viksata

#9
Ел. колите са доста напреднали, дори в БГ има проектчета в авто форумите...

Доста коли се оказа че се търкаарлят с различни разработки на електро задвижване в станата

http://www.vwclub.bg/forum/viewtopic.php?f=52&t=110309

както и спец форум за ел коли....
http://mazeto.net/index.php?board=49.0

::)


"Мощността определя с каква скорост можеш да се блъснеш в една стена, а въртящият момент определя колко ще се премести стената"


Alexi

това е ел. колите го забравете .. с тоя пробег от по 300 км аз само днес съм минал повече и кога точно остава време и да ги зареждам .. умряла работа .. освен ако не развият много капацитивните батерии които са като кондензатор и могат да се зареждат за минути с много голям ток ,или не ги сменят директно на станциите с нови нещо такова би действало но с доста условности .. а какво правим зимата ? сега се топлим от нищото ама на ток ще е доста дебело щото колата с висока скорост топлоотдава със страшна сила ,не знам колко киловата реотани ще трябват ..
ами камионите ?! половината ремарке трябва да е батерии ..

momo76

Абе най-добре една жица покрай пътя и колата закачена за нея, нещо като тролей. При изпреварване откачаш жицата, изпреварваш и после пасажера мята куката да се закачи пак за жицата, както Винету е мятал ласото. Ако нямаш пасажер не изпреварваш. :D

Електричките са удобни само за градско каране. Излезеш ли на магистрала и пробега се скъсява доста и трябва да зареждаш акумулаторите. Тогава София - Варна ще се минава за 1 ден.

tropper

Цитат на: Alexi в 07 Ноември 2012 17:09:43.. а какво правим зимата ? сега се топлим от нищото ама на ток ще е доста дебело щото колата с висока скорост топлоотдава със страшна сила ,не знам колко киловата реотани ще трябват ..
За отоплнието си много прав. Това им е един от основните проблеми на любителите, освен пробега. Според мен работата трябва да стане с термопомпа (климатик) доста по-ефективно от реотани, но че отдава много при бърза скорост - отдава :)
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/