Проблеми и причините за тях при инжекционните системи за впръскване на гориво

Започната от Bobi, 29 Септември 2011 00:51:22

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

Неизправностите които могат да се очакват/макар и много редки/,се разделят на две групи:
-неизправности,възникнали от небрежно обслужване на автомобила;
-вътрешни неизправности в системата
НЕИЗПРАВНОСТИ,ПОЛУЧЕНИ ОТ НЕСВОЕВРЕМЕННО СПАЗВАНЕ НА ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ОБСЛУЖВАНЕ НА АВТОМОБИЛА.
Горивна уредба.Тук могат да се включат неизправностите в захранването на системата с гориво.Като пример може да се посочи неспазването на срока за смяната на филтриращия елемент в тялото на филтъра.В случая се наблюдава намаляване на дебита за впръскване или следващо замърсяване на фините филтри в дюзите.И двете причини се отразяват неблагоприятно върху нормалната работа на двигателя.За да се избягнат тези неизправности,необходимо е да се спазва стриктно срокът на смяна на филтриръщия елемент.Ако поради използване на гориво,замърсено с примеси,възникне подобна неизправност,след смяната на филтриращия елемент могат да се използват вносни препарати,които разлагат натрупаните замърсявания във филтрите на дюзите.
Повреда в електрическата горивна помпа също може да предизвика проблеми при използването на автомобила.Тук могат да се посочат две причини:
1.Помпата работи с голям шум.Това означава,че са износени лагерните втулки и помпата трябва да се ремонтира или смени с нова.Ако не се обърне внимание на промяната в шума на помпата преди пускане на двигателя,може да се стигне и до прекратяване на притока на гориво.
2.Неизправно захранващо реле на помпата.В този случай помпата не получава захранване и двигателят не може да се пусне. При включване на захранващото напрежение от контактния ключ не се чува характерния тих шум при работа на електрическата помпа.Неизправното реле се сменя с ново най-често в специализиран сервиз,който е снабден с необходимите резервни части.
Използуване на бензин с октаново число,по-ниско от определеното за двигателя.Резултатът от смяната е работа на двигателя с непрекъснати детонации при установената работна температура/изключение прави само системата
Мотроник/.
Повреда в катализатора.Ако автомобила е съоражен с катализатор, трябва да се използва винаги безоловен бензин с определеното октаново число.Ако по погрешка се налее бензин с прибавки от тетраетилолово за повишаване на октановото му число,неизбежно е рязкото съкращаване на експлотационния срок на катализатора.За нашите условия цената на нов катализатор не е за пренебрегване.
Запалителна уредба.Основните неизправности в нея са свързани с нередовната смяна на запалителните свещи след изминаване  на определения пробег заради поляризация на диалектрика.Той също е посочен в инструкцията за експлоатация на автомобила и зависи от материала,от който е изработен централния електрод на свещта.Обикновено запалителните свещи се сменят след пробег 25000-30000км,ако централния електрод е меден,и след пробег 30-50-100000км,ако той е сребърен,платинен или иридиев.Работата на двигателя с изправни запалителни свещи е пряко свързана със сондата за обогатяването и с катализатора.Ако едната от свещите не работи,сондата ще изпраща неточен сигнал за обогатяването на горивната смес към ЦЕУ,което може да предизвика ненормално обедняване на сместа.Във всички случаи двигателят работи неравномерно и мощността му е намалена..
Проверка на неизправността на свещите.Проверката винаги трябва да се извършва с резервна изправна свещ,която е допряна към тялото на двигателя.Ако се използува получилият широко разпространение начин за проверка на искрата с отдалечаване на проводника за високо напрежение от тялото на двигателя,може да възникне повреда в изходното стъпало на системата за електронно управление и да се наложи смяна на цялото устройство,включително и на микрокомютъра в системата Мотроник.
На второ място,индуктираното високо напрежение във вторичната верига е около 26000V и може да причини  злопулука,ако проводника се държи с ръка от проверяващия.Затова към двигателите на всички съвременни автомобили,които използват система за впръскване на гориво,се поставя предупредителен знак:''Внимание!Високо напрежение''
Централно електронно устройство /ЦЕУ/.Както беше подробно изяснено,ЦЕУ е разположено в двигателното отделение на място,което го предпазва от високи температури и пръскаща вода.Това изискване се изпълнява при затворен капак на двигателното отделение.Затова при миене на двигателя е необходимо да се вземат необходимите мерки за предпазване на ЦЕУ от обливане с вода или с химичноактивни разтвори,които могат да проникнат в устройството.
ВЪТРЕШНИ НЕИЗПРАВНОСТИ В СИСТЕМАТА
Високата експлотационна надежност на системата практически изключва възможността за подобни неизправности.Като се вземат предвид допълнителните защити,вградени в ЦЕУ, и високата износоустойчивост на апаратите в системата,които имат плъзгащи контакти,например потенциометъра на дебитомера и превключвателя на дроселната клапа,става ясно,че те не изискват обслужване.При спазване на всички изисквания за периодичното обслужване на автомобила не трябва да се очакват изненади,които са причинени от откази в системата за впръскване на гориво.Като изключение от споменатото по-горе може да възникнат известни неизправности при експлоатацията на продължително използвани автомобили с пробег над 150000км.При тях настъпват промени в състоянието на двигателя и заедно с това може да се очакват и някои откази в елементите,свързани със системата за впръскване на гориво.Разбира се,неприятностите,предизвикани от евентуалните неизправности,могат да бъдат отстранени в специализиран сервиз.

Инфонет-инж. Божинов