Имам ли проблем с TPS-а, Duratec 2.0?

Започната от nixel, 12 Декември 2016 23:36:55

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

nixel

Здравейте колеги и колежки  (blush)
Имам един странен проблем с колата от около два месеца. При студен мотор сутрин, когато подавам повечко газ колата забива муцуна. Все едно набивам спирачка. При настоятелно задържане на педала от моя страна след 3-4-5 секунди колата тръгва. И така до следващото отпускане на педала и отново подаване на газ.
При доста гальовно подаване на газ - проблема изчезва.
Ако температурата е под нулата (или там някъде), сутрин паля и колата гасне. Това е само първото палене. Забелязал съм, че сутринта му трябва малко време на форда да си стабилизира оборотите - леко шават. Да речем +/-100 оборота някъде.

Напълно съм наясно, че диагностика от разстояние не се прави. И най-вероятно това ще са най-срещаните отговори.
Но нека да отбележа че на диагностика (20лв + 10лв таксита), вече ми казаха че колата е наред, всичко е в норма, било от лошия бензин, било от газовото, настройки, горивни карти, карай на бензин, ала-бала дай парите. Това е най-хваления елконаджия в моя град. Аз по принцип толкоз хвалени не ги харесвам, ама викам да го пробвам.
Миналата година при едни други диагностаджии (уж препоръчани), стана същото. Големи приказки, големи думи и т.н. Накрая колега от форума ме светна, че трябва да сменя мембраните на изпарителя, а проблема със разменените ми кабели на соленоидите си го реших сам.
Та така да се каже от диагностаджии ми е втръснало. Днеска ходих при тези вторите и човека ми се обиди, че били сервиз - да оставя колата и ще я оправят. Не ставало аз сам да си я правя и да ходя да ми проверят нещо конкретно.
Не ме разбирайте погрешно, не ми е за парите. Но мразя да ги давам и да не получавам нищо насреща. Още повече че ще го оставя тоя да ми разглобява електронния дросел дето струва 1000 лева.  (af)

Та след лиричното отклонение, да продължа с проблема.  (rofl)
Имам си "диагностика", имам си софтуер. Мога да боравя с компютър и притежавам аналитично мислене. За съжаление нямам опит и не познавам изцяло принципа на работа на ДВГ.
Когато колата позагрее - около температурата за превключване на газ (не знам колко точно градуса), проблема изчезва. Без значение дали е на бензин или газ. Смених бензиностанцията, покарах на бензин - уж имаше някакво подобрение, ама явно е било внушение.
По пътя на логиката изключвам ламбда сондата, понеже при загрял мотор (когато работи кислородния датчик) - проблем няма.
Имах съмнения за T-MAP сензора, но данните за температурата на въздуха и налягането в колектора ми се струват напълно логични. Освен това вече два пъти го чистих, макар че си беше чист, с надежда да има някаква промяна.
Последва температурния датчик. По принцип стрелката при загрял мотор винаги си стоеше една идея преди 90 градуса. Смених си го сам, понеже не беше чак толкова сложно, пък и беше 13 лева. То една диагностика ми излиза двойно  :-[
Единствената разлика след смяната е че вече стрелката си кове на 90 градуса и толкоз. Реших един незначителен проблем. (tooth)

Продължих да търся проблема във въздуха. Чистих си дросела, пръсках с какво ли не по тръбички и маркучета за евентуално смучене на въздух или загуба на вакуум. Но нищо не открих.
Взех да гледам живи данни. Забелязах, че ETB_DSD се различава от ETB_ACT. И двете връщат стойности в градуси.
ETB_DSD - Electronic Throttle Body - Desired - изчислената (от PCM-а) оптимална позиция на дроселовата клапа за правилна горивна смес на база датчици (включително електронния педал). Това се подава и като сигнал към моторчето на дросела, за да завърти клапата.
ETB_ACT - Electronic Throttle Body - Actual - това което идва реално от TPS-a като обратна връзка на колко градуса се намира дроселовата клапа.
Демек има разлика между това което иска компютъра и това което реално получава като данни. В момента не се сещам за конкретна цифра, но да речем че най-много до 1-1,5 градуса имат постоянна разлика и постоянно шават леко надолу, леко нагоре. А двете графики не си и приличат. Предполагам компютъра постоянно иска да компенсира шаващите данни от ТПС-а и затова и Desired данните шават.

Данните от ETB_ACT по принцип са динамични (не знам дали трябва да е така). В смисъл градусите не се движат плавно от да речем 0 до 10, а постоянно подскачат +/-0.5 градуса да речем между 0 и 10 ако ускорявам. Това е само примерно, понеже нямам точни данни пред мен.
Следващия въпрос който възникна в мен е дали моторчето прави проблема или ТПС-а. Ако е ТПС-а проблема се решава за 160 лева. Ако е моторчето... 1000 кинта за нов дросел  (sd). Е, има и по евтини решения.
Какво направих - реших да гледам какво става по колата при незапален двигател - на контакт.
TPS-a (ETB_ACT) си шаваше между 0.6 - 0.8 градуса, като отвреме на време подскачаше и до 1.10 или 1.20 градуса да речем.

Та днеска затова ходих при елконаджиите да ми го видят и да кажат дали това е нормално поведение. А понеже ми се обиди човека, сега занимавам вас  :D
В крайна сметка мога да поръчам китайски TPS за 50-60 лева за едната "диагностика". Така хем ще знам дали работи коректно вместо да давам пари колкото за две диагностики без резултат.

Та питанките ми са:
1. Нормално ли е това поведение на ТПС-а?
2. Проблемен ли е?
3. Смятате ли че е за смяна?
4. Достатъчни ли са симптомите за заминал ТПС?
5. Има ли друг потенциален виновник който да предизвиква тези аномалии?
6. Възможно ли е електронния педал да е виновника? Макар че не виждам пряка връзка с него.


momo76

А пробва ли да откачиш акумулатора 5-10 мин за да изтриеш всички адаптации. После покарай само на бензин 1 ден и виж как е.
А за TPS първото показание е позицията на педала - колко си натиснал газта, а второто колко е отворен дросела. Нормално е да имат мака разлика. Ако има голяма разлика набива грешка

Sent from Правец 82


nixel

Естествено че съм пробвал. Държал съм минуса 15 минути откачен, като съм правил мост между минусовата клема и плюсовата. Това се прави за да се изпразнят всички кондензатори из електрониката.
Триенето на адаптации става по бързо софтуерно.
После съм я държал 15 минути без консуматори на празен ход (уж да си калибрира електронния дросел). Карал съм на бензин и т.н.
Това с карането на бензин е голяма елконаджийска измама. Всеки гледа да се отърве с тази приказка. Миналата зима нямах никакви проблеми при условие, че предното лято съм карал само на газ. Това е проблем възникнал тази година (лято/есен).

За позицията на педала има друг индикатор. Нещо от сорта ACC_PED1 и ACC_PED2. Понеже педала има два сензора - единия от 0 до 5 волта, другия от 5 до 0 волта. Първия е с покачващо напрежение от 0% то 100%, другия с понижаващо. В смисъл при ненатиснат педал единия трябва да дава 0 волта, другия 5. И обратно при напълно натиснат педал единия дава 5 волта а другия 0.

Pyrhel

1.8 и 2.0 Дуратек имат стандартен проблем при студено палене да гаснат заради ЕГР-а, ако се изгасят на празен ход (което е и нормалното гасене). Лекуват го като точно в момента на гасене натискат педала на газта, за да затвори ЕГР-а и да изсмуче каквито изгорели газове има в колектора.
Има ли misfire-и по грешките или като го слушаш? Това "като се стопли и се оправя" много звучи на бобини или ЕГР. Все пак можеш да откачиш ламбдата и да пробваш дали ще е пак така със забиването на муцуната.
Не знам дали 2.0 Дуратек има сензор на горивната рейка и ако да и има колебания в налягането - дали компютърът се опитва да ги компенсира през дросела - погледни ако има и как се движи, трябва да е FRP_Sensor или нещо от сорта, свързано с fuel rail pressure.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

shoremk4

#4
99.99% TPS в дросела.
Никакви диагностики не го ловят, лъже за позицията си и двг прави тъпотии - и то точно описаните в първия пост.
Няма сензор за налягане на горивото.

Понякога симптомите са като на издумкал вакуумен соленоид - спъната до към 3000 после получава тяга, най-осезаемо на бензин, на газ не толкова.

В общия случай проблемът е на бензин докато е студена и забива муцуната, като мине на газ се оправя, поради разликата в смесите, а и газта не се влияе от толкова рязки промени, колкото бензина.

nixel

#5
Честно казано първото гаснене при отрицателни температури не ме притеснява толкова, колкото това забиване на муцуната. Мислил съм и вариант ЕГР-а да е сдал багажа и да пуска газове в колектора. Това също може да обърка нещата. Няма да е зле да я закарам да го прочистят. Така и така отдавна съм го мислил това.

Грешки няма никакви. Освен от типа lost communication за модулите на вратите. Misfire-и няма, бобините и свещите ги сменях още като купих колата. Съмнява ме да са сдали багажа. Макар че може да пробвам да завъртя бобините от 1 и 3 на 2 и 4 цилиндър и да комбинирам с някоя от старите.

Това с ламбдата бях го пробвал преди време да видя дали ще има разлика, но влизаше в авариен режим. Все пак ще се опирам пак да го направя това.
Сензор за горивната рейка нямам или аз поне не знам да имам. Но по скоро нямам.

Аз ще трябва пак да логна малко живи данни, но в момента тъкмо гледам един запис където отклонението между desired и actual параметрите за клапата достигат до 15 градуса разлика. И то явно при подаване на газ. Просто не съм логнал оборотите и скоростта за да видя.
https://postimg.org/image/6httzrhlp/


И аз съм над 90% сигурен за тпс-а. Но не е евтин за експериментиране и искам някакво потвърждение. shoremk4 ме посъветва да го замеря и ще го направя, но най вероятно уикенда.

И нека да доуточня, че при по топло време проблема го няма или е съвсем минимален. Мотора трябва да е студен за да се получи, но и навън трябва да е студено. Обяснявам си го с факта, че тогава въздуха е с по високо съдържание на кислород. Тогава явно разликите във положението на дроселната клапа оказват по голямо влияние на горивния процес.

shoremk4

С две нови ламбди, след това с затапен егр, с почистен всмукател - все тая. Мери и се отървавай от проблема - там е. Клапаните също ако не са регулирани - трябва. Като си говори добре с работещ дросел не може да се познае как тръгва колата инак е спъната история.

nixel

Аз засега си поръчах първата ламбда, предполагам утре ще ми дойде. Взех Бош за 109 лева.
И без това отдавна се каня да я сменям, че разхода винаги ми е бил леко завишен.

Довечера или утре ще меря тпс-а, макар че още не знам какво точно да меря.
Радвам се, че shoremk4 се съгласи да даде един дросел за проба и с това да се приключва.

Всъщност имам една молба към shoremk4. Ако имаш с какво да гледаш живи данни, ще можеш ли да направиш един лог на actual и desired стойностите на тпс-а, та да видим как се държат при теб.
Това само ако имаш желание де.

shoremk4

#8
Сваляш дросела и мериш съпротивлението между пиновете, отварянето може на ръка без да разглабяш дросел, моят нямаше една стойност която да се доближава дори:


напълно затворен - пинове 1-2: 1.8 кОм, 1-3: 0.6 кОм, 1-4: 2.2 кОм, 2-4:0.5 кОм, 3-4: 1.9 кОм
напълно отворен - пинове 1-2: 0.5 кОм, 1-3: 1.8 кОм, 1-4: 2.2 кОм, 2-4:0.7 кОм, 3-4: 1.7 кОм

Разходът е абсолютно нормално да е завишен, моят ходеше от 1.1 до 1.5 на място, с изправен дросел пада до 0.7-0.8 на място.

В живите данни в движение има шанс да се засече дросела, но найстина трябва да се знае какво да се гледа - тримовете бяха неадекватни - в нормално движение бие леко високи, като я смачкаш обеднява и рязко обогатява(по спомен).

Стойностите на TPS-a си вървят нормално, но дросела си шляка и отваря различно. Колата си чете примерно че дросела е отворен на някакви проценти, но реално дросела е по-отворен и от там висок разход, давене и губене на вървеж. Студена се усеща все едно не е на 4 цилиндъра-чак бучи, тресе, забива муцуната и пърпори, ако и дадеш ряз, ако ускоряваш плавно не го прави винаги. Ако я изтървеш гасне. Затопли ли се нещата е оправят, ама те не са оправени... и ще го разбереш като сложиш читав дросел :) Съвсем друго дърпане и потегляне е, на първа в обороти като додадеш газ  се бори със сцеплението и то с нови 18-ки.

nixel

Измерих ги:
Затворен пинове:
1-2: 1.683 kOhm (spec: 1.8 )
1-3: 1.037 kOhm (spec: 0.6 )
1-4: 2.522 kOhm (spec: 2.2 )
2-4: 1.203 kOhm (spec: 0.5 )
3-4: 2.062 kOhm (spec: 1.9 )

Отворен пинове:
1-2: 0.734 kOhm (spec: 0.5 )
1-3: 1.810 kOhm (spec: 1.8 )
1-4: 2.566 kOhm (spec: 2.2 )
2-4: 2.060 kOhm (spec: 0.7 )
3-4: 1.139 kOhm (spec: 1.7 )

Тотална щета. Гледах си и лога на живи данни от снощи. Имах разлика от 45 градуса между desired и actual  ???
Ами остава да ми пратиш дросела да тествам и да го вземам.

Хубавото на цялата работа е, че не давам пари по майстори дето да се пулят и да ми обясняват как всичко е нормално.


shoremk4

#10
То беше ясно, егр-а като го затапвах на около 120,000км нямаше никаква нужда от чистене, колектора беше мръсен, но нищо фрапантно.

Инак майсторите - да... вървяла прекрасно, тя горката е на ръба да си хвърли двигателя студена, ама топла вървяла. :) Нищо, че върви като 100 коня... и любимото "от газта е".
Върви обяснявай на някого, че газта е изключена хардуерно барабар с кабелите по инсталацията замостени преди 800км и няма разлика "то като се сложи газ и почват проблемите".
Моята й мериха всичко - компресия, налягане на помпа, инжекторите ... единствено хванаха, че инжекторите пикаеха.

nixel

Малко развитие по темата. Огромни благодарности на shoremk4 за преотстъпения дросел за тест.
За съжаление не се оказа от него проблема.

Днеска закарах колата за проверка и реглаж на клапани. Описах им проблемите ми.
Преди обед ми обясняваха че или е дросела или тмап сензора. И до преди час ми твърдяха, че на този мотор не се регулират клапаните.

Резултата: Имам 4 пула за смяна. Явно не се регулират, а се сменят буренцата.
Като бонус и ангренажна верига. Знаех си аз че тази кола не може да е на 129,000 като я купувах преди две години.  (rofl)
Ще видим какво ще стане след смяната. Най вероятно другия месец, че в момента финансите са ми никакви.  :-[
Голям съм късметлия, че хванахме веригата преди да е направила поразии. То хубаво че майстора днеска няма друга работа и не ме е претупал, а е решил да махне капака и на веригата.

Сега най голямата ми чуденка е каква верига да си взема.

shoremk4

Пууловете се шлайфат.
Какво й има на ангренажната верига, разхлабила се е или е прескочила?

Ilian Petrov

Аз не съм чувал нито съм чел някъде Дуратек 2.0 да има проблем с веригата и би трябвало да издържи едни 250 хил. км. спокойно.
Nixel, твоята на колко км да е бре ?

nixel

Аз я взех на 129,000км. В момента е на 151,000км.
Веригата е яко разхлабена. Обадиха ми се да отида да си я видя, но нямах възможност. А пуловете всъщност съм се объркал. Всмукателните са в норма, а от изпускателните имам само един в норма или 7 за смяна/шлайф.
И не знам. Явно колата си е минала 250,000км, а защо не и повече. В крайна сметка кой на запад ще си вземе комби, освен ако не го ползва за работна кола.

Майстора не се занимава с шлайф, може да ги прати при един в града. Не се знае колко ще ми вземе. Утре може да разпитам. Нови пулове ми обяви една цена от 25лв/бройка с 10 дена доставка. Мен не ме устройва много да остана 10 дена без кола. То даже ще са повече от 10 дена.
Освен това не ми хареса че ми обяви цена от 400лв за труд - общо за смяна верига и пулове. Човека не се занимава всеки ден с Форд, не е запознат с по новите като моя и си каза че ми казва тази цена, понеже не знае какво може да излезе.

Както и да е, утре ще посетя и МотоПфое за разпит. Те поне трябва да са наясно какво правят и да не им отнеме толкова време да разучават, а от там и цената би трябвало да е друга.

А и тия вериги така ли заминават - разхлабват се и тракат докато прескочат зъб? Не съм запознат дали не се регулира тази верига?

nixel

Цитат на: Ilian Petrov в 04 Януари 2017 20:53:33
Аз не съм чувал нито съм чел някъде Дуратек 2.0 да има проблем с веригата и би трябвало да издържи едни 250 хил. км. спокойно.
Nixel, твоята на колко км да е бре ?

Скоро ми разправяха за един мерцедес 5 годишен който след сверка излязъл на 550,000км.

nixel

#16
Преди няколко дена си смених свещите. Винаги съм мислил че оригиналните фордовски са иридиеви и затова са 120 лева. Е, явно са най обикновени. Мамка му, аз затова не ги и подозирах. Викам си ще изкарат едно 100 хил.км.   ???
Взех си NGK с иридиев електрод, препоръчват ги за газов мотор. Пак ми излезе 120 лева.
Старите са заминали за около 25 хил. км. На иридиевите NGK им дават 60,000 км, пък ще видим.

Проблемите ми почти изчезнаха. Барабар с това си смених и вакуумите от соленоидите към клапите в колектора (ама едва ли е от тях). Сега да сложа и едно хубаво масло и се надявам да приключа със сагите около таралясника.  :D
А, да и ламбдата ще я сменя. Аз отдавна съм взел друга, но така и не се наканих. Имах едно проблемче около изпарителя...  :-[ Капеше ми антифриз точно върху ламбдата, мамка му и майстори и идиоти. Миналото лято сменях мембрани на изпарителя и тъпанара толкоз е стегнал единия изход за антифриза. С течение на времето се е разхлабил и капеше върху ламбдата.
Както и да е.

Смених си алтернатора с по голям - 150А, така че имам 120А за продаване - изряден.
Май трябва да попълня дневника си скоро.  8)
ПП: С тези емотикони пак ми се допуши  8)

Ilian Petrov

Ей, ти все нещо правиш по тая кола. :)
Извън темата, но да те питам. Свещи NGK 1516 ли си взе? И усеща ли се някаква разлика с тях?

sinnerman

Гумените уплътнения, маркучите на охладителната система,семеринги,о-пръстени и уплътненията на купето са пройзведени от EPDM. Материал, който е еластичен и устойчив на високи темп. амплитуди. Не е устойчив на киселини и продукти на тяхната основа. Имай го впредвид.

nixel

Цитат на: Ilian Petrov в 23 Май 2017 08:40:52
Ей, ти все нещо правиш по тая кола. :)
Извън темата, но да те питам. Свещи NGK 1516 ли си взе? И усеща ли се някаква разлика с тях?
Да тях взех.
Ами не ми забива муцуна както преди  (rofl) Съвсем леко усещам може би недостиг на гориво при студен мотор.
Само единия вакуумен маркуч не го смених, понеже ме съмняваше ако го изкарам - дали ще мога да навра новия там.  :D На долната клапа отзад.
Иначе колата си върви перфектно.


sa6ster

Цялата тема изчетох и тъкмо да ти кажа свещи и кабели.. и ти си го открил..
И мойта уж със сравнително нови свещи кабели- на има няма 20к км имаше тея дертове- смених ги и всичко заспа.
Сега остава да видя дали и разхода ще падне малко

nixel

Аз нямам кабели, с 4 бобини съм COP (Coil on Plug)
Позамислям се и за бобините, ама още 200 лева....  :'(

Pyrhel

Цитат на: nixel в 23 Май 2017 00:22:55
Винаги съм мислил че оригиналните фордовски са иридиеви и затова са 120 лева. Е, явно са най обикновени. Мамка му, аз затова не ги и подозирах. Викам си ще изкарат едно 100 хил.км.   ???
Старите са заминали за около 25 хил. км.
Имат ли някакви видими следи? Можеш ли да им направиш снимка на електродите ако ги пазиш?
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

nixel

Цитат на: Pyrhel в 23 Май 2017 20:43:31
Имат ли някакви видими следи? Можеш ли да им направиш снимка на електродите ако ги пазиш?
Ами не ги пазя. Бяха направо черни.
Аз и не разбирам много. Цялата работа тръгна от единия ми колега. Замина на почивка във Австрия с колата и смени преди това масло, филтри, свещи и не знам си още какво на едно пежо. И ми се похвали че не може да си познае колата, изчезнали всички проблеми на студен мотор и вървяла по добре. Беше в голяма еуфория  :))
Та като анализирах какво е сменил ми се стори най-логично да е от свещите и взех да се замислям и аз. Поразрових се из интернет и разбрах че аналог на оригиналните свещи са обикновените ngk от 60 лева (които се дават за бензин и 20,000км пробег май) а иридиевите (за газ и 60,000км пробег) нямат референция към финис номер. Тогава ми светна че фордовските свещи най вероятно не са иридиеви. Поразрових се и разбрах че са платинени.
Поради това когато си взех колата от газаджията със сменени филтърчета го накарах да извади свеща от 1ви цилиндър да я видим в какво състояние е. Той ми и сподели че 30,000км са много за едни свещи (моите бяха на 25,000). Без да знае колко струват още като ги видя и ми каза "тези ще са скъпички". Та той ми показа една кафява черта по изолатора от където "най-вероятно е бягал ток".
Нещо като тази над буквата Е - http://www.golfcarcatalog.com/golf-cart-blog/wp-content/uploads/2004/03/Gas-Golf-Cart-Fouled-Spark-Plug.jpg
Само че при мен беше поне 3 пъти по дълга.

Другите свещи не съм ги гледал много. Момчетата които ги сменяха (от един друг сервиз) казаха че са си заминали и аз им казах да ги хвърлят щом е така. Показваха ми електрода, ама аз като знам че нищо няма да видя, даже и не гледах.  :))

anikolov

Привет, колеги. Имам въпрос към потребител, но тъй като съм нов в този форум и нямам право на лично мнение. Та въпроса ми е към shoremk4 и към всеки, който има мнение по този въпрос. Интересувам се от регулирането на клапаните на Мондео МК 4, 2,0 145 с газ съм. Въпроса е има ли доверени майстори в южна България по този въпрос. Шлайфат ли пуловете или само сменят и цена на услугата. Ще съм благодарен на мнение. Имам и други въпроси, но като мога да пиша съобщения. Поздрави и всичко добро!

anikolov

Колеги, здравейте. И аз имам една давене , като е студена, докато разхода не стане 2 л/час. Също така от време на време , като освободя на празен ход оборотите падат  до 500-600 с притрисане и се нормализират. Това с оборотите става само доре заряла. Колага е на 93 хил км. реални и с газ от 50 хил. км. НЕ Е  от газовата.  Та искам да пробвам дали проблема е в този ТПС. Не го намирам като част. Ако колегата от темата още има този дросел, ако може да пише. 2017 чистих дросела, но си е същото. Така еоткакто колата е при мен. Не са клапани, бубини и свещи. Сложил съм оригинални. Съвети и мнения -  всякакви приемам. Това с меренето не го разбрах много защото съм лаик. Най-малко съм виждал 0,9л/час, ако е показател. Също така, като я запаля много студена, тръгва някъде към 3,5-6 л/ч. и някъде към 2,5-6л/ч се форсира със 100-на оборота. Поздрави!

ADiDimitrov

Това с падането на оборотите май е често срещан проблем при този мотор! Говоря за падане без да гасне! При мен това се случва рядко примерно като вляза в задръстване и почна да мърдам колата едвам на първа се случва като изключа от скорост, и в момента в който колата спре веднага се нормализират! Някой твърдят че това е от вихровите клапи други че са клапани за реголаж! Аз смятам че е нещо от дросела но не му отдавам значение! Моя майстор е казал кола която пали върви и негасне, не се бара! Щото почнеш ли да бараш няма да се спреш а резултат едва ли ще намериш!

anikolov

И аз си я карам така няколко години. Клапани не са - регулирал съм и не е на много километри. Компресия,вериги, сонди и въздух не са. Остава дросел. Ако някой има само ТПС или изряден дросел съм склонен да пробвам. За вихрови клапи, не знам - там не съм пробвал. Можем да ги иключим от буксата, но ....  Да, прави го в ситуациите, които описваш!