високооктанов бензин и вашият джоб

Започната от opex, 15 Февруари 2014 03:37:57

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

opex

Реших да польосна един текст, който писах преди много време.

Хората се зареждат с "яката работа", особено когато тръгнат на път, защото рекламите насаждат, че това е по-добро за техният двигател. Когато петролните компании използват суперлативи, като "Super", "Extra" и "High".... би трябвало да е по-добро, нали? И разбира се те не биха искали допълнителни 10, 20 и повече стотинки в случай, че не слагат разни яки благинки там вътре, нали?
Сори - НЕ!

Висок октан не е синоним на "по-добро" и не означава, че е по-добро за твоят двигател!
Високо-октановото гориво единствено става нужно, когато твоят двигател има висока степен на сгъстяване. Това е много дълга и сложна история, която обаче ще се опитам да направя кратка.

Първия важен факт, който трябва да приемеш:
Всеки бензин, без значение от октановото му число, има горе-долу еднаква енергия за даден обем. "КАКВО?!??" може някой да извика - Еми, всъщност, някои високо октанови горива дори имат ПО-МАЛКО енергия за същия обем! Така, че за да не започваме дискусии относно дребни неща, в името на цялото това обяснение ще се съгласим, че автомобилния бензин, който сипваме от колонката, без значение на октановото му число, има еднакво количество потенциална енергия.

Втория важен факт, който трябва да приемеш:
Октана НЕ Е мерило за мощност, а за способността на горивото да се съпротивлява към възпламеняване от висока температура. Високо-октановото гориво, поставено в идентични условия в горивна камера, ще гори по-бавно! Заради високия октан добавен за по-голяма резистентност към преждевременно възпламеняване.


Но как е възможно това? Ако всичко по-горе е вярно, тогава как извличаме повече мощ от високо-октаново гориво? Извличаме...нали?
Еми.... да. Ето как.

Но първо трябва да разбереш "жега от компресия" или висока температура породена от компресия. Дългата история на кратко - когато буталото започне да сгъстява гориво-въздушната смес в цилиндъра, молекулите толкова силно започват да се удрят една в друга, че температурата на сместа достига много високи температури. Толкова високи, че може да възпламенят гориво-въздушната смес преди буталото да е достигнало най-високата си точка в цилиндъра и свещта да е подала искра. Ако горивото се възпламени преждевременно докато буталото все още се движи нагоре, горенето на сместа в съответствие на изкачващото се бутало генерират още по-голямо налягане, и като резултат се генерира зложеща експлозия. Тази експлозия е еквивалентна на това да се удари челото на буталото с огромен чук. Ако искате да можете да гледате през челото на буталото игнорирайте тези звуци, наричани обичайно "ping", преждевременно запалване, "чукане" от двигателя и т.н. Доверете ми се - успешно може да се превърнат бутала в хартиени тежести!!

Значи: Това, което ние искаме е много бързо горене на горивото, без експлозии. И също така искаме горенето да започне когато буталото е в добра позиция да конвертира неговото налягане в продуктивна работа, по неговия път надолу. Мислете за това горене като "много бързо бутане" на челото на буталото. Въпреки лошите звуци, които се чуват от изпускателните тръби, това са наистина "бързи бутания" на буталото каращи коляновия вал да се върти, не експлозии.

Та - това, че можем да възпламеним горивото в точното правилно време чрез свещта, вместо топлината от компресирането, е заради "нещата", които слагат в бензина за да не се възпламенява преждевременно. Колкото по-резистентно е горивото към преждевременно възпламеняване, толкова по-високо е октановото му число.

Държите ли се още?

Високи степени на сгъстяване = високо налягане в горивната камера = висока температура... Ето с тази висока температура в горивната камера се получава магията.
Магията: - При високи температури горивото се изгаря по-ефективно. Та, въпреки, че е вярно, че високо-октановото гориво не съдържа повече енергия спрямо 'ниско-октановото', повишения октан позволява извличането на повече потенциална енергия, която 'си е била там'. Защото температурата е по-висока по-бавно горящото (заради по-висок октан) гориво е изгоряло по-добре и от тук повече енергия. Но вашия двигател не е такъв, нали?


Та, как да разберем дали имаме нужда от високо-октаново гориво? - Вижте си ръководството за колата. Производителите (на коли) наистина искат да извлечете максимума от техния двигател. Те дават всичко от себе си да дадат добър баланс между конски сили и живот на двигателя. В техен най-добър интерес е.

Няма АБСОЛЮТНО НИКАКВА ПОЛЗА да се използва по-високо-октаново гориво от този, за който е проектиран двигателят и нуждите му.
ЕДИНСТВЕНАТА полза е увеличени печалби за петролните компании, които хитро са убедили някои от публиката, че техното ново "Super-Duper, Premium-High-Test, Clean-Burning, Used-By-Famous-Racing-Types-All-Around-T... Extra-Detergent-Laden-Keep-Your-Pipes-Cl... Extra-High-Octane" гориво, е най-добрият приятел на двигателя ви. Истината е - не слушайте таяговоряща рисувана кола!

Хората настояват, че са изминали по-голямо разстояние (имат по-нисък разход), по-добро ускорение, и имат по-малко зъбна плака сипвайки от новото "яко" високо-октаново гориво!
Във всяка аптека има специално хапче-чудо, което често е предписвано от докторите вършещо чудеса, защото хората вярват, че върши чудеса! Нарича се 'placebo'. Никога не бъркайте 'вяра' с 'физика'!

Ако имате чукане в двигателя с това гориво с октаново число, което би трябвало да съответства на двигателя ви, започнете с проверка на ъгъла на запалване, също проверете свещите дали са в подходящия топлинен диапазон и т.н.

Ако всичко е наред, и все пак усещате чукане, тогава пробвайте следващия по ред по-високо-октанов бензин. Няма да станете по-бързи. Няма да отидете по-далече. Но ще предотвратите неприятна за гледане дупка в буталото.
qaяכSTuning
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book."
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща.
Suum cuique


moni74

Зa бензин не знaм, но между премиум дизел нa ОМВ и обикновен нa ЛУК aз нaмирaм рaзликa около 0.3-0.5л/100км и с двете си коли. Пък кой кaквото искa дa си пише.


----------------------------

varby

Колкото за бензина,определено с Н-98 двиг. работи по равномерно ,по-добре ускорява и се усеща веднага разликата с Н-95.Друг е въпроса Н- 95 дали е Н- 95.

moni74

Относно бензин - Яриса пише да се кара с 95Н. Карал съм и със 100Н, честно казано разлика на това моторче не усетих. Но на нещо по-ново, примерно от V6 нагоре смятам че може и да има разлика. Говорил съм с един човек за W12 на Ауди - според него с 95Н колата въобще няма да върви. Дали е така - нямам идея.


----------------------------

pyle

Мисля, че все пак трябва да се вземе предвид факт, че 95Н при нас реално е сигурно около 88-89 октана и 98/99/100 са близо 96-97 октана. Другото, което ме интересува след прочетеното е - мой приятел караше Citroen Saxo VTS 16v, сипваше щел в-пауър и спрямо обикновен 95, разхода му падаше с близо литър и колата вървеше по-добре. На края в пари му излизаше същото с обикновения и със 100 октана.