Повреждат ли се амортисьорите с по-ниски пружини?

Започната от Pyrhel, 20 Февруари 2013 01:39:27

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Pyrhel

По западните форуми се виждат такива теми от време на време. Главният въпрос е дали стоковите амортисьори, независимо дали са нормалните или "подсилени" (heavy duty, както ги наричат по каталозите) ще се повредят по някакъв начин ако се сложат снижаващи пружини. С това не се гони максималният ефект, който може да се постигне с ниски и по-твърди пружни, комбинирани с твърди амортисьори, а дали при монтаж на някакъв вид снижаващи ще се намали живота на оригиналните. Разбира се говорим за снижаване, което идва от пружини, предлагани от дилърите - 3-4см. За Форд това са Eibach, но същото снижаване предлагат и APEX. Интересно е да се вземе предвид, че гаранцията на нови автомобили не отпада при монтаж на Eibach в оторизираните сервизи на Форд.

За жалост обаче форумните легенди не говорят същото. Навсякъде се говори как по-ниските пружини убивали стоковите амортисьори, бавно но сигурно. Обаче пък Форд не са балами да дават гаранция за нещо, което убива техен продукт, но пък гаранцията е до достатъчно малко км. В интернет витаят приказки, че амортисьорите се сменят на всеки 80-100хил км, на което съм сколен да вярвам, за да се запазят истинските им качества. Аз смених от келешлък 4те амортисьора на Мондеото с нови хеви дютита след около 100к км пробег, а старите се оказаха, че фабрично са такива също. Въпреки, че старите не бяха изпуснали, нито показваха лоши резултати на друскалката, разликата с новите е огромна. Колата се държи по-стегнато и минава през неравности и дупки завидно. И все пак - 100к км ми се струват малко за ресурс на един амортисьор.

Отплеснах се, трябваше да говоря за устройството на амортисьора. Според мен колко е потънало стеблото на амортисьора няма никакво значение за бързото или бавното му износване. Все пак има клапани, които регулират налягането, не е като да се каже, че колкото е "по-натиснат" амортисьора, толкова налягането е по-голямо!

Така, хайде да чоплим темата за това дали с 3-4-5 см по-ниски пружини амортисьорите ще си заминат по-бързо, сравнено с нормални пружини.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


Danchev

Това е малко като темата за заварените диференциали ... всякакви митове и легенди и совите не са това което са :D
Ако вземем един амортисьор и му сложим по-ниска пружина рейтната точно за този амортисьор ама абсолютно по никакъв начин не нарушаваме нормалната му работа или съкращаваме живота му.
Потърси какво е under damping/over damping/critical damping и как това се съчетава с spring rate-a (съжалявам но незнам българиските думички, а не ми се пишат фермани). Преди ... предполагам и сега Eibach си имаха различни серии пружини, като на всяка серия си е упоменато за каква употреба са.
Това е за по-ниските ... за тунянга като 2-3-4 кила по-твърда пружина на сток амортисьор си сака нова тема :D


How about a magic trick?

Alexi

амортисьорите изкарват повече от 100к .. то винаги има разлика като сложиш нова част ,но от всичките коли които съм сменил не е имало кола да хвърли амортисьори на по малко от 150к , по нашите пътища и то ..

momo76

До около 100к работят що годе оптимално. След това им се променят доста характеристиките. А пък ние сменяме чак като протекат или се разтропат сериозно.

Alexi

то си има тресачки за амортисьори ,излизат проценти и графика .. моите съм ги качвал на такава преди около 25к ,бяха ок .. тя колата се усеща като позаминат ,най вече с висока скорост почва да олеква волана по бабуните .. естествено моите примерно вече няма да са като нови но не са за смяна все още

Alexander

На мен с такива пружини, ми изпусна единият амортисьор на 120к км, но при мен има и друг фактор - 18-ки. А десният си беше ок и след като го свалих!
"Kолкото мастурбацията може да бъде секс, толкова и карането на нова, скъпа и мощна кола на газ е удоволствие!"

by hotblooded

Pyrhel

Всъщност, за да съм честен - твоят амортисьор ме подтикна към темата, не искам да натаковам амостисьори за 1000+ кинта :D
Ники, стана ми интересно за термина на български за спринг рейта - коравина e :D

Темата става интересна,супер ^-^ damping-а (затихването) е напрактика колко полезна работа могат да свършат амортисьорите с определен spring rate на пружините? Нали това е идеята да се сменя спринг рейта, за да се доближи максимално до critical damping-а?

PS: Ще напиша една тема за under/critical/over damping-а, ще е интересна!
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Alexi

не виждам 18ките какво биха навредили ,при условие ,че са с правилния офсет и не са особено по тежки от 16ки

tropper

Гумата за 18-ките е по-нископрофилна, напомпана на по-високо налягане и съответно поема по-малка част от неравностите за сметка на амортисьора. Колко обаче количествено е разликата и дали е смислена - не мога да кажа :)
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

Alexander

Със сигурност по-малкият борд и понеже караме по готини пътища, ги помпим малко повече за да не се късат и съответно те поемат по-малко от вибрациите и ги предават към другите компоненти на окачването от който е амортисьора.
"Kолкото мастурбацията може да бъде секс, толкова и карането на нова, скъпа и мощна кола на газ е удоволствие!"

by hotblooded


hotblooded

 По късите пружини по никакъв начин не водят до съсипване на амортисьорите. Просто с късите пружини амиртисьора никога не може да се разпъне/ свие до край. А ударите/вибрациите се поемат от тампоните и лагерите.

Bobi

Ивайло, това, което си написал, достоверно ли е, че тази тема в талкфорд доста ме накара да се позамисля за пружините?

amplified

A някой има ли лични впечатления между eibach и FK? Щото за FK цените могат да паднат под 200лв за комплект, а айбаха е към 400 в МП.

hotblooded

Цитат на: Bobi в 20 Февруари 2013 14:15:45
Ивайло, това, което си написал, достоверно ли е, че тази тема в талкфорд доста ме накара да се позамисля за пружините?
Замисли се малко - къса пружина - не може да се разпъне толкова колкото дългата, късата пружина е и по-корава - със същата тежест върху нея - няма да я сгънеш толкова колкото дългата.  Проблема идва когато хора сложили спортни пружини започват да карат колата си като състезателна, тогава и ударите/сътресенията от неравности/дупки са доста по сериозни (енергията на удара расте с квадрата на скоростта) и от там страда цялото окачване, а амортисьорте като най скъпа част от него - болят като ударят по джоба....  Ако ще караш колата си по шосе - не виждам "сми" да слагаш спортни пружини... Но ти си знаеш.

Bobi

Защо няма смисъл? Въпросът ми е сериозен и не го задавам, за да се шегувам, а защото не знам... Карал съм едни и същи коли - със сходни параметри ( за протокола  Голф 4) - единият беше сток, а другия - със снижаващи пружини 30/30 и полиуретанови тампони (Powerflex) по цялото окачване. Е, все едно карах различни коли. Втората беше няколко пъти по-стабилна от първата.

Alexander

Пружините коренно променят поведението на колата дори в ежедневна употреба!
"Kолкото мастурбацията може да бъде секс, толкова и карането на нова, скъпа и мощна кола на газ е удоволствие!"

by hotblooded

hotblooded

Цитат на: Bobi в 20 Февруари 2013 15:18:44
Защо няма смисъл? Въпросът ми е сериозен и не го задавам, за да се шегувам, а защото не знам... Карал съм едни и същи коли - със сходни параметри ( за протокола  Голф 4) - единият беше сток, а другия - със снижаващи пружини 30/30 и полиуретанови тампони (Powerflex) по цялото окачване. Е, все едно карах различни коли. Втората беше няколко пъти по-стабилна от първата.
Естествено - по късите и твърди пружини снижават центъра на тежестта, намаляват накланянето в завои, дават усещане за по-директно управление и по-предвидимо поведение на автомобила, но по нашите пътнища влошават и возията.  В същност за да получиш добър резултат - в окачването всичко трябва да е в "тон" - по късите и твърди пружини, да вървят и с по нископрофилни гуми, по "стегнати" тампони и да стигнем до амортисьорите - нископрофилните гуми и по твърдите пружини "доставят" сътресеняита от пътя до амортисьорите по-бързо, а самите сътресения са с по малка амплитуда, и въпреки че амортисьора се свива по-малко, то това става за доста по кратко време. ( примерно ако в една и съща дупка преди амортисьора се е свивал с 30мм за 0,05 сек., то сега ще се налага да се свие с 20мм, но за 0,01 сек.) и съответно за най-добри резултати е необходимо да ги комбинираш с по-бързо действащи амортисьори иначе може да се каже че амортисьорите служат само да ти носят шенкела (при Макферсон). най-важното - всичко с мярка, за да не се превърне колата в скейт-борд и да вози като каруца.

Danchev

Цитат на: hotblooded в 20 Февруари 2013 13:15:48
По късите пружини по никакъв начин не водят до съсипване на амортисьорите. Просто с късите пружини амиртисьора никога не може да се разпъне/ свие до край. А ударите/вибрациите се поемат от тампоните и лагерите.

Искаш да кажеш, че със стоковата пружина амортисьора се разпъва и свива до крайно положение докато работи? Дори ако колата е на подемник амортисьора не е разпънат до край, а за да го свиеш трябва да натовариш един тон картофи в багажника :D
Амортисьорите нямат някакъв ограничен полезен ход, те си бачкат нормално почти по целият ход. В класическият случай копкото по бавно се движи амортисьора толкова по-малко е съпротивлението и обратно. С късата твърда пружина движенията нагоре-надолу не са толкова големи и ударни и това е основната причина обикновенният амортисьор да не работи коректно с тях. Но по-късата пружина не означава по-твърда, именно затова споменах spring rate-а. Питайте Венко, който е със стрийт кита на Eibach, че въпреки 3-4 санта надолу особенна разлика в твърдостта на колата няма ... усеща се леко, но както беше споменато основният бонус е смъкването на рол центъра.
Борка ФК-то е посредствена марка и аз не бих заложил на нея.
How about a magic trick?

amplified

#18
Цитат на: Danchev в 22 Февруари 2013 02:45:59
Борка ФК-то е посредствена марка и аз не бих заложил на нея.
Аз се поразрових и реших да заложа на H&R, че са 40/40 на същата цена като Eibach, но те са 30/30, което не ме удовлетворява.
Поразпитах и ми казаха, че нивото на H&R и Eibach е едно.

Цитат на: Pyrhel в 20 Февруари 2013 01:39:27
Отплеснах се, трябваше да говоря за устройството на амортисьора. Според мен колко е потънало стеблото на амортисьора няма никакво значение за бързото или бавното му износване. Все пак има клапани, които регулират налягането, не е като да се каже, че колкото е "по-натиснат" амортисьора, толкова налягането е по-голямо!

Именно, както като колата му тежи, той не е максимално разпънат, така дали е свит 2-3-4 сантиметра повече не виждам какво би му повлияло. Единствено, както каза Ивайло, се променя времето за реакция.  Честно казано аз не вярвам возията на автомобила да се повлияе толкова при положение, че пружините са по-къси, но със същия или подобен работен коефициент като стоковите. Цялата игра идва от снижаването на центъра на тежестта. От там копторите стават по-стабилни, не че пружините са по-меки или по-твърди.

hotblooded

  Моя грешка - аз директно приех по-късите пружини за по твърди.... А това не е вярно.


road runner

#20
Цитат на: amplified в 20 Февруари 2013 14:34:26
A някой има ли лични впечатления между eibach и FK? Щото за FK цените могат да паднат под 200лв за комплект, а айбаха е към 400 в МП.

Ейбах внася и Руди96 ! ,мисълта ми е че може да се провери при него колко $$$ ще са :) Според мен ниска пружина не влияе на стоков амортисьор . Преди на Голфа ми предишният собственик беше сложил чисто нови пружини Ейбах на стокови амортисьори . Колата беше с уникално поведение на пътя и когато го попитах кога са купувани и сменял ли е амортисьори отговора беше , откакто е купена от германия ( 120000 км ) до момента (265000 км ) не е пипано отдолу :) После замених стоковите амортисьори + пружините Ейбах ,за винтово окачване ( койловер ) и вече 1 година един приятел си ги кара на неговият голф :)

P.S: Винтовото окачване беше FK :) А според мен пружините са еднакви ,просто едното/ната" Име и марка " са по скъпи :)

ffmk1l

Цитат на: Danchev в 22 Февруари 2013 02:45:59
Искаш да кажеш, че със стоковата пружина амортисьора се разпъва и свива до крайно положение докато работи? Дори ако колата е на подемник амортисьора не е разпънат до край, а за да го свиеш трябва да натовариш един тон картофи в багажника :D
Амортисьорите нямат някакъв ограничен полезен ход, те си бачкат нормално почти по целият ход. В класическият случай копкото по бавно се движи амортисьора толкова по-малко е съпротивлението и обратно. С късата твърда пружина движенията нагоре-надолу не са толкова големи и ударни и това е основната причина обикновенният амортисьор да не работи коректно с тях. Но по-късата пружина не означава по-твърда, именно затова споменах spring rate-а. Питайте Венко, който е със стрийт кита на Eibach, че въпреки 3-4 санта надолу особенна разлика в твърдостта на колата няма ... усеща се леко, но както беше споменато основният бонус е смъкването на рол центъра.
Борка ФК-то е посредствена марка и аз не бих заложил на нея.
Точно така е, серията PRO-KIT на EIBACH само сваля надолу, возията е 1:1 със стоковата. Относно продуктите на FK мнението ми е същото.
Едно време колите се правеха от инженери, а сега - от икономисти...

Alexi

по принцип возията няма как да е 1:1 тъй като хода на главината е намален и то процентно доста ..

Alexander

Аз не помня кой кит бях на Eibach, но разтоянието м/у намоткоте е по-малко, а броят на намотките е същият! Което ме води на мисълта че няма как возията да е същата, а и тя далеч не е :) Ако разстоянието м/у намотките е същото като стандартното, а те са по-малко на брой, тогава съм съгласен че може да се запази возията!
"Kолкото мастурбацията може да бъде секс, толкова и карането на нова, скъпа и мощна кола на газ е удоволствие!"

by hotblooded

tropper

Предвид че колкото е по-сгъната една пружина, толкова по-трудно се свива повече, аз смятам че една никса пружина трябва да се подбере по-"твърда" от високата, а не както просто някои режат пружината през средата.  ;D Иначе докато се сгъне късата пружина толкова, че да противодейства на усилието от пътя (дупката), то амортисьорът може и да удари крайно положение  :-[
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

hotblooded

 Просто се правят с променлива стъпка и от там с промеливо усилие на свиване - в началото са твърди колко нормалните, но след това положението се затяга. А ако пружинат е по-къса - преди да удари амортисьора в крайно положение - витките ще се ударят една в друга и повече няма да има на къде да се свива.... освен ако не исбие упорите...

Danchev

#26
Това е най-готиният вариант ... моят Eibach е прогресивен (ако на някой му е интересно мога да кача снимки).

Цитат на: Alexander в 22 Февруари 2013 13:11:37
Аз не помня кой кит бях на Eibach, но разтоянието м/у намоткоте е по-малко, а броят на намотките е същият! Което ме води на мисълта че няма как возията да е същата, а и тя далеч не е :) Ако разстоянието м/у намотките е същото като стандартното, а те са по-малко на брой, тогава съм съгласен че може да се запази возията!

Броят намотки и разстоянието е само една част от цялата картинка ... дебелина на струната, якост и еластичност на материала ... нещата далеч се са толкова елементарни. Мога да ти покажа две еднакви пружини като височина и брой витки ... едната е 10мм другата 11 ... разлика е космос :)
Това е същото като масовата заблуда, че характеристиките на амортисьорите зависят само от маслото/газта и същевременно никой не се замисля, че един хубах коилоувър с корекция на дампинг и ребаунд може да е приятно мек или доооста твърд.
За мен почти всеки Форд си плаче за пружини ... просто тия фуги по една педя нямам идея защо са решили да ги оставят, въпроса е да си подбереш правилно афтърмаркет решението. Както видяхме на събора новият Фокус е доста по добре от към фуга :D
H&R също е много добро решение, за мен Eibach и H&R са топ марките на континента, Spax-a от острова се нарежда веднага след тях.
FK-то понеже е евтино в момента е доста масово решение за койлове при баварки, опели и ваг ... хората казват, че шоковете биват за парите си, но точно пружините не са правилно подбрани и ги сменят почти веднага.
How about a magic trick?