Правилен обратен завой?

Започната от AmbitioN, 24 Януари 2018 22:26:45

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

AmbitioN

Здравейте, колеги! От вчера с приятел спорим разпалено за една ситуация, която съм начертал по-долу. Приятелят ми е с доста години стаж зад волана и съм склонен да му вярвам, но все пак искам да се допитам до по-голяма маса от хора. Въпроса е как е правилно да се завие в обратна посока в дадената ситуация. Според мен е траектория 2, а според моя приятел - 1. надявам се на приятна дискусия!!


AmbitioN

Ето и двете траектории, горе съм прикачил снимка на въпросното място

Ozzie

по принцип е 2, но и 1 върши работа  (tooth)
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

OL DiRTY

Ако съдим по това, което си нарисувал, хоризонталният път, (пресичащият еднопосочните)  е двупосочен, следователно, нямаш работа по траектория 1.
От друга страна съм запечатал в акъла си инструкциите на инструктора по кормуване, че едва ли не съм задължен да се изнеса в крайно-дясна или ттреактория 2!  ^-^

AmbitioN

Така е, но според някой ако отсреща също има кола за обратен завой се спазва траектория 1, както при ляв завой
Платната на пътищата са 2, но едното винаги е заето от паркирали автомобили

OL DiRTY

Аз така разбирам нещата, може и да съм в грешка разбира се, но ако отсреща, също някой прави обратен завой, то той също би следвало да спазва неговата траектория 2, ако обърнеш наопаки картата ще ме разбереш! А вече, ако има паркирани коли и т.н. правилата за движение отиват на вятъра, както се кара обикновено в София!

TourneoRS

По книга-  номер две . Вече в конкретни ситуации се натъкмяваш както дойде. Вече навсякъде е тъпкано с коли , особено в между блоковите пространства.
IVECO -  с него не се ходи надалеко .

mike28

#7
Да де, ама това си е центърът на Кърджали, не е баш междублоково пространство.  (tooth)
При условие, че едната лента винаги е заета от паркирали коли, няма какво да ни питаш. Принципно тук сме с дясно движение и би следвало да направиш обратния в дясното платно, особено ако има разделителна линия.
Като няма маркировка/знаци/изградени островчета, всеки се оправя както дойде. Примерно в Русе, бул. България, изходът за Бяла, над ЖП гарата, точно преди моста има отсечка между двете платна за обратен завой, там ако се спазва правилото да правиш завой от дясната страна, ще има бая катастрофи ми се струва, затова всеки си държи лявата страна при обратен.

Съдейки по следите от гуми, случаят е решен. ;D Ако искаха да вземаш обратния отдясно, нямаше да правят такава извивка на тротоара. Дължиш на приятеля си и на мен бирички.  (rofl)


AmbitioN

хахах купувам веднага, няма проблем. Само че като гледам мненията на другите ще оставя бирата да се изстудява още, пък накрая може и аз да си я изпия :D :D :D

mike28

 В интерес на истината, малко подвеждащо си дал снимката, а след това и графиката. В случая имаме булевард с градинка между платната и това видимо си е лента за обратен завой, а не двупосочна улица, каквато си дал на графиката.  :P


ivchotr

Ако по улицата отдясно идва МПС, което съгласно правилата за движение трябва да даде предимство на правещия обратния завой, защото последният се явява дясно стоящ на нерегулирано кръстовище, как аджеба ще се направи обратният завой по траектория 1? Как въобще можете да задавате такива въпроси? По-лесно е да се прочете законът, струва ми се.
А ето какво пише в него:
Чл. 15. (1) На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна маркировка, използва най-дясната свободна лента.
Чл. 16. (1) На пътно платно с двупосочно движение на водача на пътно превозно средство е забранено:
1. когато платното за движение има две пътни ленти - да навлиза и да се движи в лентата за насрещно движение освен при изпреварване или заобикаляне;
Чл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента по посока на движението.
(2) При завиване в обратна посока водачът пропуска насрещно движещите се пътни превозни средства.
(3) При недостатъчна широчина завиването в обратна посока може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото пътно превозно средство е длъжен да пропусне и попътно движещите се от лявата му страна пътни превозни средства.
(4) При завиване в обратна посока на кръстовище не се разрешава движение назад.
Чл. 39. Завиването в обратна посока е забранено на пешеходна пътека, железопътен прелез, мост, надлез, в тунел, в подлез, при ограничена видимост или при намалена видимост под 50 метра.


Разпоредбите на закона недвусмислено показват, че правилната траектория е номер две.

AmbitioN

Добре ама виж горе колегата бира иска да го черпя заради  (rofl) (rofl) (rofl)

mike28

#12
Не стига, че продължаваш да се излагаш, ама си и забавен. И за информация - бира не пия. ;)
Явно не умееш и да четеш. Върни се пак на първия ми пост. После разгледай отново хубаво къде са следите от гуми и формата на тротоара, ако от отсрещната уличка има застанала в тази отсечка кола, много ясно, че ще минеш отдясната страна. Не е като да не съм минавал доста по въпросната улица.
В цитирания закон от колегата, никъде не се казва, че обратен завой се прави отдясно, точно обратно -
ЦитатЧл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента по посока на движението.
, тоест вътрешната траектория е правилната в случая.

Същото е като правите обратен на булевард с ограда между платната.

Въпросната ти диаграма е съвсем различен случай - там не говорим за обратен завой, а за два поредни леви завоя, където се движиш по двупосочна улица и дори няма смисъл да коментираме от коя страна трябва да се движиш.

Ето още една гледна точка към въпросното място. Така и не мога да си обясня, какво ти пречеше да покажеш този ъгъл, ами реши, че трябва да е 20 метра преди кръстовището.

AmbitioN

#13
Цитат на: mike28 в 26 Януари 2018 21:15:42
Не стига, че продължаваш да се излагаш, ама си и забавен. И за информация - бира не пия. ;)
Явно не умееш и да четеш. Върни се пак на първия ми пост. После разгледай отново хубаво къде са следите от гуми и формата на тротоара, ако от отсрещната уличка има застанала в тази отсечка кола, много ясно, че ще минеш отдясната страна. Не е като да не съм минавал доста по въпросната улица.
В цитирания закон от колегата, никъде не се казва, че обратен завой се прави отдясно, точно обратно - , тоест вътрешната траектория е правилната в случая.

Същото е като правите обратен на булевард с ограда между платната.

Въпросната ти диаграма е съвсем различен случай - там не говорим за обратен завой, а за два поредни леви завоя, където се движиш по двупосочна улица и дори няма смисъл да коментираме от коя страна трябва да се движиш.

Ето още една гледна точка към въпросното място. Така и не мога да си обясня, какво ти пречеше да покажеш този ъгъл, ами реши, че трябва да е 20 метра преди кръстовището.
Значи тогава знаеш, че по-надолу от въпросното място е седянката на учебните автомобили респективно има доста инструктори. Еми вчера си направих труда да отида и да поговоря с двама, за да се сложе край на темата и двамата подкрепиха траектория номер 2, като дори единия каза, че днес(петък) имат изпити и изпитващите умишлено карат курсистите да минават от там, именно заради това кръстовище. Айде да не си говорим за излагане и като не пиеш бира не искай да те черпя :)
ПС И следите от гуми според мен не означават нищо, поне в този град, защото всеки кара както си иска и не се спазват особенно много правилата за движение.  Сети уи се?

mike28

#14
 Ми ти си гениален! Вярно, в него край не са от най-добрите шофьори, обаче някак си пак успя да се изложиш. А инструкторите отговориха ли ти защо така са оформени тротоарите? Бих дал пари да те видя как ще вземеш външната траектория, ама наистина по най-външната линия.  Въпрос. Ти на булевард с разделителна ивица, какъвто е същия случай - как би направил обратен на кръстовище? Защото ако се кръстосват колите, ще стане доста интересно. Този спор е толкова глупав, че няма накъде повече. Ти си вземай него завой както са ти казали инструкторите  (tooth)

Aко се искаше да се взема обратният завой както ти и инструкторите смятате (дори противно на закона за движение по пътищата), щяха да направят бордюрите с обратни на сегашните криви (като мини кръгово), съвсем логично е, просто се иска малко да се помисли, при това навреме.

AmbitioN

Добре, не мисля да продължавам. Безгрешни хора няма и всеки се учи, докато е жив. Започна много епитети и определения затова какъв съм да използваш и с това не ми се нравиш. Успехи!

mike28

 О, извинявай, обидих ли те?  :o

ivchotr

Цитат на: mike28 в 26 Януари 2018 21:15:42

В цитирания закон от колегата, никъде не се казва, че обратен завой се прави отдясно, точно обратно - , тоест вътрешната траектория е правилната в случая.


Аз цитата от закона го пуснах, защото очаквах че като го четете, ще помислите малко. В закона се дават основни положения, а не се описва подробно как се извършва всяка една маневра. Защото ако пишеше как да се прави обратен завой на всяко едно кръстовище в страната, законът щеше да стане по-дълъг от "Война и мир".
Та, аз конкретното кръстовище не го знам, но ако има паркирали коли в улицата, в която се влиза след обратния завой, то траектория 2 очевидно ще мине в лявата лента на платното.
Въпросът, който е жизнено важен, е как да се премине през напречната улица. Колегата майк28 твърди, че завоят наобратно трябва да стане през лентата за насрещно движение по напречната улица. Законът това го забранява, защото при обсъжданата маневра нито изпреварваме, нито заобикаляме друго МПС. Както вече посочих по-горе, ако в напречната улица пристига МПС в наша посока, то на практика ще ни се окаже в лентата, през която майк28 би направил обратния завой. В София има подобни кръстовища из кварталите и често възникват ситуации, които обикновено се разминават само с псувни. Подобно е обаче кръстовището на Орлов мост и повярвайте ми, там се завива обратно по предложената тук траектория 2. Няма как да е иначе. Ако майк28 попадне в ПТП на обсъжданото кръстовище, правейки обратен завой по траектория 1, ще отнесе акт и ще възстанови щетите с лични средства, защото застрахователят по полицата "Гражданска отговорност" най-вероятно ще му направи регресен иск. Защото движението в платното за насрещно движение може да се приеме за умишлено извършено нарушение.

mike28

 Мерси, че призоваваш за мислене, ама айде и да четеш какво съм казал от първи пост, че досега. Изобщо не знам какво се опитваш да обясняваш, че е казал колегата майк, след като въпросният (много е приятно да говоря за себе си в трето лице  (tooth)) много ясно заяви - страна с дясно движение сме! В случая с кръстовището от диаграмата 100% трябва да се движи колата в дясното платно (само че товага вече не говорим за обратен завой). Въпросното лице каза също така, че ако има кола вляво дори на кръстовището от снимката, пак ще се мине по външната страна.

Майк 28 така и не получи отговор защо другият колега пуска подвеждаща снимка, след като е много лесно да се влезе в гугъл мапс и да се огледа добре въпросното място. Защо останалите пишещи в темата не си направиха труда да видят кръстовището, ами вземат становище по неясна снимка също е интересен въпрос.

Струва ми се, че дори за човек с IQ на стайна температура, ще е лесно да прецени като види ясно въпросното кръстовище, по каква траектория трябва да завие. Много ме съмнява, да има булевард/улица, на които отделните платна да са разделени с разделителна ивица, обратният завой на които да се взема по различен начин, от вътрешна траектория.

redchampions

Чл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО.

Последните думи, които съм написал с главни букви, означават, че в случая обратният завой се прави от дясната лента, която е единствена ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО, лявата е за насрещно движение. Ако имаше 2 или повече ленти за движение В ЕДНАТА ПОСОКА, тогава се прави обратен завой от най-лявата, но в този случай лентата в тази посока е само една и тя е едновременно най-дясна, средна, най-лява и каквато си там искате ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО. Следователно траектория 2 си е правилната отвсякъде (и всички маневри следва да се правят от нея). Това на теория. Частни случаи с паркирали коли, заспали пияници на пътя и т.н. нямат нищо общо вече   ^-^


mike28

#20
  Ох, мине се не мине и пак се започва.
В случаят колегата има конкретно питане за конкретно място, а не по принцип, коя траектория е правилна. Забрави диаграмата (това там просто не е обратен завой и всички сме съгласни, че на нея 2-ра траектория е правилната), виж кръстовището хубаво и кажи, дали според теб са го проектирали да се взема обратен по външна или по вътрешна траектория? Направо е странно - всеки ден карате, редовно ви се налага да правите обратни и съм убеден, че всички ги вземате по вътрешна траектория на улици с разделителна ивица.




OL DiRTY

Е, то като погледне следите от гуми и траекторията, по която са отбелязани на пътя, на човек му става ясно, че това кръстовище не е от най-натоварените. Следователно шофьорите там си правят обратният завой, както им изнася...та дори и със затворени очи!
Иначе, траектория 2 е правилната..... ;D

ivchotr

Цитат на: mike28 в 28 Януари 2018 09:44:30
  Ох, мине се не мине и пак се започва.
В случаят колегата има конкретно питане за конкретно място, а не по принцип, коя траектория е правилна.

И в Афганистан карат на когото както му е най-удобно. Никой не може да ти забрани да караш и у нас така. Само че у нас, за разлика с Афганистан, има закон със забрани и ако не ги спазваш и те хванат, плащаш по един или друг начин. Кой как е проектирал кръстовището няма никакво значение. Важно е как трябва да се минава през него. Радвам се, че по принцип си наясно с правилата. Сега остава и да приемеш, че обичайното поведение на местните тарикати не е нещо, което да се дава за пример.

Цитат на: redchampions в 28 Януари 2018 01:34:15
Чл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО.

Последните думи, които съм написал с главни букви, означават, че в случая обратният завой се прави от дясната лента, която е единствена ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО, лявата е за насрещно движение. Ако имаше 2 или повече ленти за движение В ЕДНАТА ПОСОКА, тогава се прави обратен завой от най-лявата, но в този случай лентата в тази посока е само една и тя е едновременно най-дясна, средна, най-лява и каквато си там искате ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО. Следователно траектория 2 си е правилната отвсякъде (и всички маневри следва да се правят от нея). Това на теория. Частни случаи с паркирали коли, заспали пияници на пътя и т.н. нямат нищо общо вече   ^-^

Именно. Така че дали колегата пита за конкретното кръстовище или за всяко едно в страната, наистина няма никакво значение. Стана ясно и че инструкторите и изпитващите нарочно прекарват кандидатите през това кръстовище. Явно има защо.

mike28

#23
Окей.  ::)
Предполагам специално за вас, трябва всички кръстовища да ги правят така, бих дал пари да видя, как ще правите обратен по траектория 2, или пък инструкторите как ще прекарват курсистите по нея. Хайде да спрете да четете закона като дявола евангелието, да си спомните как карате във всекидневието, как правите обратен завой и да спрете да пишете откровени глупости, като нямало значение как са построили кръстовището и как неслучайно инструкторите прекарвали новобранците по външната линия. Достатъчно катастрофи стават на прави участъци, заради неспазване на предимство, неправилно изпреварване и т.н.  Дай сега да почваме да се кръстосваме при обратен завой. И да пишете глупости, как имало закон и се наказвало сурово неспазването му, когато катаджиите се крият по храстите и у нас отдавна сме на принципа: за милиони няма закони, за кокошка...

ivchotr

Аз пък имам една стара кола, която сърце не ми дава (по-скоро жена ми (rofl) ) да я давам в моргата, защото си върви супер, само дето бая й се продъниха тенекиите. Та ще взема да дойда до това кръстовище и ще си завия както пише в закона, а пък някой пич като теб като ме нарами, тъкмо ще й взема някой лев отгоре. К'во ще кажеш?

Не мога да разбера как изобщо може да се коментират подобни неща, като траектория 1 и кой как си карал на село, когато другите шофери са в кръчмата и няма кой да го бутне, дори да кара като в Англия.

mike28

#25
 (scared)
Ебаси фарса е тази тема.  :))

Aз се чудих защо този форум толкова е западнал и няма нищо общо с онова, което оставих преди 2 г.

Marlboro

Страшно е, че изобщо има подобни теми и че се разсъждава. Страшно е, че хора със свидетелства за управление на МПС, се хващат на бас, че обратен завой се прави  през лентата за насрещно движение. Ужас.  ???
Момичета, при тези цени на бензина, не идваме само за се видим!

mike28

 По-страшното е, че всъщност въобще не се разсъждава, само се симулира такова. >:(

OL DiRTY

Ама ината си е инат, а?  :))  Правилата си ги имаме, ама кой съм Аз, че да се съобразявам с тях! Този маниер ми прилича на маниерите на един всеизвестен български герой на Алеко Константинов!
Плюс това маниерът на шофиране в София е един, във Враца друг, в Пловдив или Бургас пък е различен от останалите.  всеки един шофьор от изброените градове, познава ежедневният си маршрут до месторабота или някъде другаде и начина на преминаване през кръстовища, кръгови и др. пътища! Хубаво, в града или селото в което живеят, шофират така, както са свикнали да го правят, ама интересното е дали ще го правят същото, отивайки на гости в друг град или ще бъдат освиркани и напсувани, защото спазват своето лично правило "я ли не моем да карам и они ли че ми казват к'во да праа"  ? Често се случва в София на Цариградско шосе, някой омотал се такъв, свикнал да си кара, както си знае в неговия край да кара в лявата лента с 45км в час и да се почесва умно, защо го псуват и задминават отдясно ( макар че в София сме си свикнали да ни задминават разни индивиди отдясно, но това си е за София ) и това дори не е кръстовище, а прав път. А пък на кръстовища на какви случки съм попадал, ужас!
Аз лично си спазвам правилата в моят град, същото правя и в градовете и селата, които посещавам! А останалите.... Ми, да се бият в гърдите викайки - Булгар, Булгар!

mike28

#29
Какъв инат, кви пет лева, кви правила в моя град?

Цитат
ТЕОРИЯ НА ОБРАТНИЯ ЗАВОЙ
Чл. 38. (1) Завиването в обратна посока се извършва наляво от най-лявата пътна лента по посока на движението.
(2) При завиване в обратна посока водачът пропуска насрещно движещите се пътни превозни средства.
(3) При недостатъчна широчина завиването в обратна посока може да започне и от друга част на платното за движение, но водачът на завиващото пътно превозно средство е длъжен да пропусне и попътно движещите се от лявата му страна пътни превозни средства.
(4) При завиване в обратна посока на кръстовище не се разрешава движение назад.
Чл. 39. Завиването в обратна посока е забранено на пешеходна пътека, железопътен прелез, мост, надлез, в тунел, в подлез, при ограничена видимост или при намалена видимост под 50 метра.
Чл. 40. (1) Преди да започне движение назад, водачът е длъжен да се убеди, че пътят зад превозното средство е свободен и че няма да създаде опасност или затруднения за останалите участници в движението.
(2) По време на движението си назад водачът е длъжен непрекъснато да наблюдава пътя зад превозното средство, а когато това е невъзможно, той е длъжен да осигури лице, което да му сигнализира за опасности.

ПРАКТИКА НА ОБРАТНИЯ ЗАВОЙ
• Като за начало е редно да знаете, че обратният завой винаги се прави наляво.
•Сигнализира се с ляв мигач и за да направите маневрата, трябва да почакате останалите коли, които идват срещу вас.
•Обратният завой е разрешен на кръстовища, обозначени със знак, разрешаващ обратен завой, както и на кръстовища, на които няма знак за забрана на обратния завой.
•Маневрата е забранена и на кръстовища, чиято светофарна уредба сигнализира конкретно за лява, права и дясна посока. Това означава, че е разрешено да карате само във въпросните посоки, но не и назад (т.е. наобратно).

Обратен завой се прави по възможно най-късата траектория, елементарно е (говорим за улица/булевард с разделителна ивица/ограда, какъвто е случаят на колегата)! Не знам за какво влизане в насрещно платно говорим в случая. Ако има кола в самата отбивка за обратен, която идва от малката уличка, много ясно, че ще минете отдясната й страна (ако няма достатъчно място, дори ще го пропуснем), никой не оспорва това. Интересно ми е, на въпросното кърджалийско кръстовище, ако правите обратен и в насрещното платно в това време друга кола също прави обратен (следвайки си извивката на тротоара и най-късата траектория), вие дали ще застанете пред него, разкрещявайки му се какъв е идиот и как не знае правилата, а? Хората са си направили труда да улеснят обратния със извит бордюр, на някой хора явно и това не им е достатъчно.

Сериозно, това е автомобилен форум, всички тук са шофьори със стаж *или поне повечето, въпросната маневра сте я правили хиляди пъти без да се замисляте, изведнъж решихте да пренаписвате правилата. Реалната снимка на кръстовището и диаграмата нямат нищо общо. Обратен завой срещу два поредни леви завоя, като естествено преди втория ляв се движим в дясната лента.