Аквапланингът. Препоръки и техники!

Започната от Nebhotep, 06 Април 2013 22:53:06

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Nebhotep

Дъжд, локви и аквапланинг.

Дъждът на пътя носи със себе си различни проблеми от незначителни до сериозни:

1. Намалява видимостта;
2. Влошава видимостта поради капките по стъклото и огледалата и запотяването на стъклата отвътре;
3. В началната фаза на дъжда рязко се снижава коефициента на сцепление на гумите с пътя. Когато дъждът тъкмо започва, той не измива, а само набива в каналите на гумите праха по пътя заедно с малки камъчета, частици гума и т.н. и превръща тази смес в отличен лубрикант. Увеличава се опасността от поднасяне и загуба на сцепление, нараства и спирачния път;
4. Появява се опасност от аквапланинг (изгубване на контакт на гумите с пътя поради невъзможността на гумите да се справят с голямото количество вода). Аквапланингът обикновено се появява при движение по по крит с вода асфалт при скорост по- голяма от 60 км. или при спиране с блокиране на колелата, даже при плитка локва често води практически до пълна загуба на управление;
5. Главните фактори, определящи скоростта, с която възниква този ефект се явява дълбочината на локвата, теглото на автомобила, вида и ширината (колкото са по- широки, толкова по- добре) на гумите и степента на износването им. Конвенционалните гуми при висока скорост не успяват да изтласкат водата под себе си. В резултат на това автомобилът се плъзга по тънкия воден слой, както на лед. В гумите за дъжд на протектора се изрязват специални канали, по които водата се отделя от зоната на контакта с пътя, в резултат на което са обезпечава по- добро сцепление с пътя. На протектора има допълнително мрежа от напречни канали с променлив ъгъл на наклона, което позволява още по ефективно премахване на водата. На сух път те се държат както нормалните гуми;
6. При спиране с блокиране на едно от водещите колела, то спира да се върти и изтласкването на водата рязко се понижава;
7. "Подлостта" а аквапланинга е не толкова в загубата на управление, отколкото в това, че водачът по навик се опитва да се бори с поднасянето и опитва да коригира траекторията на "плаващата" машина. Това е безсмислено поради липсата на сцепление с пътя. В допълнение, излизането от локвата със завъртяни настрани колела, приключва със рязко и бързо поднасяне, но вече при висок коефициент на сцепление. Справянето с такова поднасяне далеч не е по силите на всеки водач и най- вероятно ще приключи с преобръщане. Често процесът на аквапланинг приключва по- рано, от колкото визуално свършва локвата, тъй като в дълбока вода произтича съществено забавяне, педалът на газта е вече отпуснат и тежестта се измества към предните колела;
Попадането в локва с висока скорост от една страна е съпроводено с рязък удар по колелата, който веднага се предава на кормилото. това може да доведе частична загуба на управление и изпускана на кормилото от ръцете, а е възможно да се наранят пръстите и ръцете;
8. Преминаването през дълбока локва е опасен при попадането на канализационни шахти, ями, гвоздеи и други неприятности, също така попадане на вода върху запалителната система и загасване на двигателя от евентуален хидравличен удар

Препоръки:


1. При първите капки дъжда намалете скоростта, засилете вниманието и избягвайте резките маневри;
2. При порой обезателно включвайте фара за мъгла, за да ви забелязват другите водачи по- лесно;
3. При настигането на автомобил или при разминаването с насрещния поток, по- рано включвайте чистачките на по- висока скорост, за да не изгубите видимост за няколко секунди, което може да се окаже решаващо при наближаваща опасност;
4. Прогнозирайте възможния аквапланинг. Ако се появят съмнения в управляемостта снижете скоростта. При това отчитайте до каква степен са износени предните ви гуми;
5. Наблюдавайте поведението на автомобилите пред и срещу вас. При минимално отклонение в курса им, намалете скоростта. Не вземайте предвид скоростта на изпреварващите ви машини, те може да имат по- добри гуми, да са по тежки или водочите им да преценили по- различен начин своите възможности. Доверявайте се на собствената си преценка!!!;
6. Преди да влезем в локва е най- добре да отпуснем газта;
7. При навлизането в локва е добре по- рано да придадем на автомобила нужното направление. Ако локвата се намира на завой трябва да я преминем на два етапа: първоначален завой до локвата, след това изправяме волана и преминаваме с изправен волан локвата, след това следва вторичен завой след преминаване на локвата;
8. При попадане в локва (чувства се по лекотата на волана), не натискайте рязко спирачките, не натискайте газта и не въртете волана!!! Когато автомобила влиза в дълбока локва предните колела рязко дръпват колата назад, здраво дръжте волана с две ръце и леко разтворете лакти нагоре, за да бъдете подготвени при отклонение в курса на страни;
9. Ако сте изгубили сцепление, не въртете волана прекалено рязко, дори и ако наистина ви се иска. Очаквайте внезапния край на аквапланинга;
10. На отклоненията на автомобила реагирайте с бързи но оскъдни движения на волана;
11. Ако аквапланингът е довел до занасяне или недозавиване, действайте след излизане от локвата, както обикновено на лед;
12. На автомобил с предно задвижване може да се добавя допълнително газ, тъй като водещите колела при по висока честота на въртене по- добре ще изтласкват водата и контактът с пътя ще се възстанови;
13. След излизане от локва, периодично изсушавайте спирачките с леки натискания на педала;
14. Ако имате възможност да заобиколите локвата, най- добре е да се възползвате;
15. Ако сте взели решение да преминете през дълбока локва, обезателно направете анализ на ситуацията. Най- добре е да се изчака друг автомобил да навлезе в локвата и да се премине по- нейната колея, но не преди той да стигне до другия край и вълните от него да са се успокоили. Минавайте над малките локви, като тя остава между колелата ви;
16. Ако водата попадне на вентилатора и намокри запалителната система, изчакайте няколко минути и се пробвайте да запалите- водата най -бързо ще се изпари на топъл мотор. Ако не успеете, придвижете се на стартер напред или назад (където е най- близко) от локвата и изсушете колата на сухо. Не се опитвайте да преминете дълбока локва на бърз ход, повдигащата се вълна ще залее двигателя. Спокойно се движете на първа предавка и не превключвайте, в момента на отпускане на газта водата може да се засмуче в ауспуха.



Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!


tropper

Бих допълнил в развитие на 16-та точка още някои неща:

17) Преминаването през дълбока локва, в която водата стига до праговете, да се прави на ниски, но постоянни обороти (примерно около 1500), без да се отпуска рязко педала на газта, за да не влиза вода в гърнето и бавна скорост за да не се вдига голяма заливна вълна. Оооо... не видях че си го написал, даже с червено  :))

18) Ако имате съменние, че в такава дълбока локва може да се засмуче вода към въздушния филтър и към двигателя, (и задължително трябва да преминете оттам - има и такива ситуации) може да откачите капака на въздушния филтър, за да се взима въздух оттам. Причината е че въздухузаборникът се намира обикновено с 15см по-ниско от този капак. Пренимаването на няколко метра с нефилтриран въздух може да е по-безопасно от "гълтане" на вода. За този съвет един човек от другия форум му се смяха много, но въпреки това е прав.

19) Ако имате и минимално съмнение, че двигателят е глътнал вода в никаъв случай не се опитвайте да го запалите - нито на стартер, нито с бутане. Един приятел така бракува 2.0 HDi като му счупи биелите.
Късото съединение прави силата!

http://www.zahranvane.com/

Nebhotep

Мога да потвърдя от личен опит, че тежестта на автомобила има значение. Преди години, когата нямах още книжка се движехме в натоварен джип пет човека и багаж по магистрала Тракия с около 140 км/ч. Беше лятно време на свечеряване след дъжд и вече почти беше изсъхнал асфалта. Вече в почти сумрак налетяхме на голяма локва събрала се нейде из кривините на матистралата(такива събирания на вода по принцип конструктивно за магистрала не трябва да се допускат). И както се описва в статията не се оказа толкова страшно влизането в локвата, колкото излизането. Не знам в какво положение е бил волана на автомобила, но явно е бил леко завъртян защото със 140 км./ч ние поднесохме много силно и започнахме да криволичим по платното, добре че нямаше наоколо автомобили. Благодарение на това, че баща ми беше стиснал здраво с две ръце волана, не беше натиснал спирачка и джипа е около 2 тона празен, а с нас сигурно още 500 кг., се оттървахме невредими. :roll:


Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!

dimkaraganchev

Понякога си мисля, защо има 2 форума. :D