Понятия свързани с гуми и джанти

Започната от Alexi, 25 Октомври 2011 20:26:00

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Alexi

Ще ви представя най важните понятия когато говорим за гуми и джанти :
-Air Pressure    Количеството сила, с която въздуха влияе на вътрешната част на гумата; измерва се във фунт на квадратен инч (psi) или в килопаскали (kPa); 1 фунт = 0.453кг.
-Alignment    Отнася се до правилните настрйки в ъглите на компонентите на окачването – трите типа настройки са CASTER, CAMBER и ТОЕ ;
-Aspect Ratio    Връзката между височината на гумата и нейната ширина. Изчислява се като се раздели височината на широчината ;
-Asymmetric tire    Гума, на която грайфера от външната страна се различава от този на вътрешната страна ;
-Balance    Равно разпределение на тежестта на гумата и джантата. Ако гумата и джантата не са балансирани, това може да доведе до вибрации и неравномерно износване на грайфера. При баланс, за да се компенсира неравномерно разпределената тежест се използват тежести, които се закрепват за джантата ;
-Bead    Част от гумата, която е в контакт с ръба на джантата. Изработва се от силно обтегаеми стоманени корди във форма, идеална да обхванат джантата и да задържат гумата към нея ;
-Camber    Ъгълът между оста на гумата и джантата, отнесен към идеална вертикална линия ;
-Caster    Ъгълът между шарнирния болт и идеална вертикална линия ;
-Compound    Материалите използвани при изработката на протектора на гумата. Основните материали са каучук, карбон и др. Различни материали се използват за постигане на различни характеристика на гумите като: устойчивост на загряване, повишено сцепление, повишена устойчивост на износване, устойчивост на срязване, устойчивост при ниски температури ;
-Cord    Нишки от найлон, полиестер, стомана или фибростъкло, които изграждат поясите и пластовете на гумата. Издръжливостта на гумата и нейният товарен индекс зависят от издръжливостта на кордите, използвани за нейното изработване ;
-Crown    Централната секция върху протектора на гумата;
-Curb Guard    Допълнителен ръб по цялата странична част на гумата, служещ да предпази гумата и джантата от нараняване, което може да бъде причинено от удар в бордюр;
-DOT    Идва от Department of Transportation. 10 цифреният код след DOT дава информация за седмицата и годината на производство на гумата, както и за производителя, фабриката, линията за гуми и размера ;
-Footprint    Площта на гумата, която е в контакт с пътната настилка ;
-Grooves    Разстоянието между две ребра от протектора на гумата ;
-Hydroplaning    Когато гумата загуби сцепление в резултат от вода на пътя. Водата се натрупва под протектора на гумата и я повдига от повърхността на пътната настилка. Върху аквапланинга влияят: скоростта на автомобила, шарката на протектора и дълбочината на водата ;
-Load Index    Номер, представляващ максималната тежест, която гумата може да поеме. Индексният номер отговаря на конкретна подемност на гумата. Гумите за камиони използват различна система, в която се използват и букви за установяване на товарният индекс ;
-M+S    Обозначение върху страничната част на гумата показващо, че гумата е одобрена за използване при кални и снежни условия (Mud & Snow). Това одобрение е направено от RMA (Асоциация на производителите на гуми) ;
-Offset    Офсет на джантата е разстоянието между монтажната повърхност и централната линия на джантата.Положителен офсет означава, че монтажната повърхност се намира пред централната линия на джантата. Отрицателен офсет означава, че монтажната повърхност се намира зад централната линия на джантата. Това ще доведе до отвеждане на гумата навън от автомобила ;
-Overinflation    Когато налягането на въздуха в гумата надвишава препоръчаното от производителя на автомобила. Може да се използва за по-добро представяне на гумата, но има негативни последици: по-некомфортно возене, износване на гумата и амортизиране на окачването на автомобила ;
-P-Metric System    Система за определяне на размера на гумите, използваща широчина на гумата (в милиметри), процентното отношение, вид на гумата или нейната конструкция и диаметър на гумата (в инчове). Размерът се изписва като 195/50R15 ;
-Plus Sizing    Промяна на размера на гумите от оригиналните за автомобила. Тази концепция е изработена за подобряване на представянето и външният вид на автомобила, позволявайки да бъдат монтирани джанти с по-голям диаметър и по-нископрофилни гуми. Идеята е да се запази диаметъра на гумата до 3% от диаметъра на оригинално оборудваните гуми. Тя се състои в прибавянето на 20 мм към широчината на гумата и изваждане на 10% от пропорционалното й отношение всеки път, когато увеличавате размера на джантата с 1 цол. ;
-PSI    Най-използваната система за измерване на нялягане на въздуха в гумите. Идва от фунт на квадратен инч (pounds per square inch); 1 фунт = 0.453кг. ;
-RW    Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и бели (при джиповите гуми) ;
-RB    Надписа на гумата - буквите посочващи дадения модел са релефни и черни (при джиповите гуми);
-RPB    Буквите означават, че гумата има предпазен ръб за джантата ( не е задължително да го пише на всяка гума ) ;
-Shoulder    Външните части от протектора на гумата (там, където протектора се среща със страничната част на гумата);
-Sidewall    Тази част на гумата, която е между протектора и борда ;
-Sipes    Малки разрези по протектора на гумата, които помагат за извеждане на водата с цел повишена стабилност на мокър терен. Също така осигуряват по-добро поведение на сняг и лед ;
-Speed Rating    Представлява буквен код, показващ максималната скорост, до която гумата може да издържи товар, съответстващ на товарния й индекс. Скоростният индекс включва символите: Q, S, T, U, H, V, Z, W, Y (300км/ч);
-Тoе    Разликата в разстоянието между предните и задните краища на лявата и дясна гуми. Toе–in означава, че предните краища на гумите са по-близко една към друга от задните ("затворена предница"). Toe–out означава, че задните краища на гумите са по-близко една към друга от предните ("отворена предница") ;
-Tread Blocks    Отделни секции от протектора, отделени от канали ;
-Tread Depth    Разстоянието от върха на протектора до основата на каналите. Това разстояние се мери в централната линия на гумата и се измерва с милиметри ;
-Tread Pattern    Подредбата на каналите, блоковете, ребрата и ламелите върху протектора на гумата ;
-Tread Wear    Още наричан живот на протектора се отнася за издръжливостта на гумата и се измерва в мили или километри(важен показател на който никой не обръща внимание - колкото е по ниско числото показва по мека гума с по добро сцепление и по кратък пробег .. обикновено варира между 100 и 400 );
-Tread width    Широчинана на протектора на гумата, обикновенно се мери в милиметри. В означението 195/50R15 широчината на протектора е 195мм;
-TT – Tube tire    Kамерни гуми – налага се използването на вътрешна гума;
-TL – Tubeless    Безкамерни гуми – без вътрешна гума ;
-UTQG    Стандартът UTQG се използва за определяне на качеството на гумите. Разработен от Министерството на транспорта на САЩ (DOT) и влиза в сила през април 1979г. Показателите в този стандарт са износване на протектора, сцепление (на мокро) и температура и се отнасят само до гуми за леки автомобили с диаметър на джантата над 13 цола, като не включват зимни гуми и гуми за лекотоварни автомобили ;




Bobi

Ново европейско етикетиране на гумите

КАКВО ТРЯБВА ДА ЗНАЕМ ЗА НОВИЯ РЕГЛАМЕНТ (EO)№ 1222/2009 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ

От 1 ноември 2012 г. всички гуми за леки и лекотоварни превозни средства, продавани в Европа, ще трябва да носят специални нови етикети.

Новият етикет на гумата за ЕС дава важна информация за аспектите на безопасността и екологията на една гума. Подобно на енергийния етикет на кухненските електроуреди, етикетът на гумата за ЕС улеснява сравняването на гумите по отношение на сцепление на мокра настилка, икономия на гориво и шум.



1.  Икономия на гориво

На гумите се дължи до 20% от разхода на гориво на вашия автомобил? Изборът на гуми с висока категория за разход на гориво ще ви осигури по-дълъг пробег с един резервоар и по-малко емисии на CO2.

Икономията на гориво се оценява от A до G по цветна скала.
A (зелена) = най-висока категория за разход на гориво
G (червена) = най-ниска категория за разход на гориво
Категория D не се използва за пътнически автомобили.

Разликата между категория A и категория G може да означава намаляване на разхода на гориво с до 7,5%. В реално изражение изборът на гуми категория A вместо гуми категория G може да ви спести над 6 литра гориво на всеки 1000 километра.

За оптимална икономия на гориво се погрижете гумите да са правилно напомпани. Ниското налягане на гумите увеличава съпротивлението при въртене и се отразява на сцеплението на мокра настилка. Теглото на вашия автомобил и вашият личен стил на шофиране също могат да окажат голямо влияние. Енергийно ефективното – ,,екологично" – шофиране може значително да намали разхода на гориво.

2. Сцепление на мокра настилка

Клас А (най-къс спирачен път) до клас G (най-дълъг спирачен път)
Сцепление с влажна пътна настилка е изключително важна характеристика от гледна точка на безопасността и зависи от способността на гумата да спре превозното средство бързо върху мокро пътно платно. Разликата в спирачния път между класовете A и G може да бъде до 30%*.
За лек автомобил движещ се с 80 км/ч при натискане на спирачките докрай спирачният път на гуми от клас A е с до 18 метра по-къс от този на комплект гуми от клас F! Това е значителна разлика и може да се окаже от огромно значение в извънредна ситуация.

Категории D и G не се използват за

*Когато се измерва по изпитателните методи, посочени в Регламент ЕО 1222/2009. Спирачните пътища може да се различават според условията на шофиране и други фактори.

3. Външен шум

ъншния шум от гумата се измерва в децибели.

Тъй като много хора не са запознати със стойностите в децибели, шумовият клас също е показан. Това категоризира гумата по отношение на европейските лимити за шум, които предстои да бъдат въведени.


1 черна вълна: тиха (3 dB или повече под бъдещия европейски лимит)
2 черни вълни: средно шумна (между бъдещия европейски лимит и 3 dB под него)
3 черни вълни: шумна (над бъдещия европейски лимит)
На гумите се дължи част от шума при преминаването на един автомобил. Избирането на гуми с добра шумова категория намалява отражението върху околната среда, когато шофирате.



aaliyah2oo6

благодарим за подробната и полезна информация  ^-^

hotblooded

   Някои има ли си представа колко тежи една гума от порядъка на 205/50/17 или някои близък размер?

Alexi


hotblooded


varby



hotblooded