Грешка асистент управление Фокус 2013

Започната от tdonkov, 14 Септември 2022 09:11:54

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

tdonkov

Здравейте, вчера сутринта се появи следното съобщение:
Steering Assist Malfunction и светеща жълта точка с кормило до него.
и съответно загуби хидравликата, някой да е имал подобен проблем?


Alexi

провери дали акумулатора ти не е позаминал ,ако имаш късмет ще се отървеш със смяната му .. другия вариант ( за съжаление доста често срещан ) е да има повреда в модула на рейката ( която на този модел е електронна ) .. сменя се цялата рейка комплект с мотора и модула ,цената е немалка .. има и опции за отремонтиране като гледам по западните форуми ,в БГ не знам кой се занимава и дали има такъв сервиз изобщо .

tdonkov

Благодаря за отговора.
Не е акумулатор мисля, вчера го сложих за около 5 часа да се зарежда и няма ефект.
Забравих да спомена, че и преди се е случвало да дава тази грешка, но след рестарт се оправяше.
Интересното е, че в продължение на 3-4 месеца не се беше случвало. Последните няколко седмици се случи на няколко пъти, а сега вече тотално отказа.
Попрочетох и аз в чуждестранни форуми. Някъде пишеше, че може да се оправи, чрез ъпдейт на софтуера. Утре имам час в МотоПфое и ще видя какво ще ми кажат от там.
Но като цяло точно това пише - проблем в електронния блок за управление.
Рейката като нова е доста скъпа, варианта е на старо да се търси.
И още един въпрос се сетих. Проблем ли е така да се кара колата, или може нещо да се прецака?
То е ясно, че така не може да се кара дълго време и ще се прави, но поне докато се намери решение на проблема.
Ако някой познава хора, които са се сблъсквали с това и могат да помогнат да пише. Говоря за отремонтиране на този електронен блок.

ivchotr

А след като е изчезнала хидравликата, проверявал ли си дали има хидравлична течност в казанчето?

tdonkov

Цитат на: ivchotr в 15 Септември 2022 20:06:43А след като е изчезнала хидравликата, проверявал ли си дали има хидравлична течност в казанчето?
Привет колега, рейката на тези модели е изцяло електрическа. Няма казнче за масла.
Всичко се командва от един електромотор и една електронна платка до него.
Поздрави

ivchotr

Цитат на: tdonkov в 14 Септември 2022 09:11:54Здравейте, вчера сутринта се появи следното съобщение:
Steering Assist Malfunction и светеща жълта точка с кормило до него.
и съответно загуби хидравликата, някой да е имал подобен проблем?


Аз подозирах, че рейката е електрическа, щото не съм съвсем запознат с този модел, обаче ти в самото начало заговори за хидравлика, та затова попитах и за течността.

VW от началото на века имат подобни проблеми. Наскоро един колега се оплакваше от неговия - заради протрито уплътнение в рейката влиза влага и всичкият чарколяк вътре ръждясва и рейката става за ремонт. Или за боклука в по-лошия случай. Та ако и при теб проблемът е подобен, едно разглобяване може да отговори на въпроса обратим ли е процесът или трябва да търсиш нова рейка.

tdonkov

Това, което четох за този тип рейки, монтирани на много фордове е следното:
Става въпрос отново за лоши уплътнения, но там където се намира електронния блок.
Съответно влиза вода и всякакви гадости и прецакват платката на електронния блок и от там вече изчезва и управлението изцяло. Варианта е рейка на старо, която също не е много евтина, но там вероятност да се случи нещо подобно след някой друг километър е същата, защото не се знае колко вода има и в тази рейка на старо.
В София има една фирма, която се ее специализирала в ремонта на рейки и се занимават и с подобни проблеми.
Та говорих с тях и казаха, че имат още няколко форда с подобен проблем. Успели са да ремонтират електронния блок, но все още няма разбирателство между софтуера на колата и блока след ремонт. Т.е. не ще да го разпознава. Продължават да се борят с проблема и се надявам скоро да има решение на това.
Явно си е масов проблем и все ще има някой интерес да ремонтира електрониката. Иначе всичко останало по рейката си е добре и не знам защо са измислили така, че да не можеш да смениш само този блок, или само мотора на рейката, а трябва цялата рейка да се смени. Предполагам, че и на други марки от тези години е същата история.

ivchotr

Щото вадят повече пари от ремонти и резервни части, отколкото от продажби.

Както би казал един английски камериер:
- Педер@си, сър :D

Alexi

нарочно се прави това ,планирано остаряване .. особено при по евтинките коли под 50к лв - в един момент ти е по изгодно да я махнеш и да вземеш нова ,както правят на Запад там този момент по бързо настъпва щото и по сервизите цените са по високи ,както и доходите и не ти се занимава в един момент .

Everio

А кога си в МП и те да се изкажат с цена за нова и труд?
Мойта е на истински 100к от МП съм си я купувал карал съм я от тук до Истанул и обратно само дъжд с огромни локви и знам за този проблем и си викам сега ако не откаже няма кога.Ама да чукна на дърво нищо...


tdonkov

Цитат на: Everio в 19 Септември 2022 21:00:43А кога си в МП и те да се изкажат с цена за нова и труд?
Мойта е на истински 100к от МП съм си я купувал карал съм я от тук до Истанул и обратно само дъжд с огромни локви и знам за този проблем и си викам сега ако не откаже няма кога.Ама да чукна на дърво нищо...
Аз си имам собствена теория от къде идва този проблем:
Така като гледам има един ел. двигател с вградена в него електроника.
Капака на електрониката е някаква пластмаса, която се закрепва към корпуса на двигателя, който е метален.
И това цялото нещо се намира над изпускателната тръба.
С течение на времето от постоянно разширяване от топлината на аспуха и понеже корпуса и капака са с различни коефициенти на температурно разширение. Деформират се и уплътнението там започва да изпуска, което значи, че започват да влизат води и гадости от пътя, които скапват електрониката.
Както пишеше някъде е добро решение това нещо да се намаже с някакъв изолатор за да се превантира това нещо.
Така, че колега не е лошо да направиш това нещо. Аз мисля като оправя проблема да направя същото.

Everio

Дай някаква снимка да се ориентирам как изглежда.
Благодаря:)

zloster

Нагледно и накратко за проблема с електрическите рейки/EPAS:
Препратка [1] Проникване на вода е катализатора на масата проблеми. Водата навлиза през:
1) маншона на кормилния прът;
2) мястото, където е монтиран електродвигателя и ремъкът му (!?!? - колко добра идея е да завреш ремък в рейката е отделна чуденка)
Споменават и двата най-разпространени кода за грешки, които подсказват от кое място се е просмукала водата.
U3000:49 и U3000:53 - подсказват за теч през маншона на кормилния прът. Първо се появявал първия, а после втория;
C102D:00 - подсказва за теч до електродвигателя и съответно увреждане на основните лагери.

Оправяне?
Препоръчват смяна на рейката. Тук-там имаше подмятания за присаждане на обикновена хидравлична рейка, но това се определя от това дали е имало такава модификация пускана на пазара.
Всъщност даже да се смени рейката, проблемът остава. При смяната ѝ не се отстраняват причините за настъпването на проблемите. Просто нова среща с проблема се премества напред във времето, когато най-вероятно автомобилът ще е изпял песента си по други причини.
Подробности за конструктивните особености може да се видят в [2] и [3], особено коментарите на B.Smith под неговото видео [3]. Обикновено рейката и цялата електроника са разположени точно до изпускателната тръба и катализаторът. В някои модели и до турбото. А техните работни температури са от порядъка на 300-500 градуса по Целзий за дълги периоди от време. Съответно следва топлинно претоварване на възлите и чарколяка.

Може ли да се кара така?
Поглеждаме препратка [4] - Форд Фюжън от САЩ (Мондео в Европа). Двигателят работи, пък воланът не може да бъде завъртян! Честито.
Накратко отговорът е - НЕ. Ако ти пука де. Ако не ти пука - да, може да се кара и така.
Не се знае точно кога системата ще откаже да подпомага завъртането на волана. Съответно може да те "изненада" много неприятно при куп обичайни и ежедневни ситуации: да вземеш малко по-остър завой например.
А може и да се "обърка" и да не СПРЕ подпомагането на завъртането - ти си правиш ляв завой, ама автомобилът прави ляв завой и продължава още вляво. А там какво има? Ааа насрещното движение. С една дума "Честито!".
Никой никога няма да разбере, че тази катастрофа всъщност е причинена от несъобразяване как може да се прее*е електрониката... При механиката нещата са ясни - прецаканото нещо изглежда различно. А прецакваща се електроника си изглежда по абсолютно същия начин както и работеща такава.

Прикаченото изображение е от доклад на NHTSA, САЩ(препратка [5]). Точно за възможните опасности при използването на електрически системи за подпомагане на завиването;
EPS-nhtsa-problem-hazard-unintended-steering.jpg

Препратки към източниците:
[1] https://youtu.be/aXuI5lWXJNE?t=126 - Ford Focus power steering failure – common causes
[2] https://www.youtube.com/watch?v=766mlKMdLuc - Ford Electric Steering Gear Disassembly
[3] https://www.youtube.com/watch?v=szHMXwcp9fo - Ford Electric Power Steering Failure Identified
[4] https://www.youtube.com/watch?v=FBvcxR7Cui8 - 2010 Ford fusion steering locked up
[5] https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/25/25ESV-000267.pdf - FUNCTIONAL SAFETY CONSIDERATIONS FOR FOUNDATIONAL STEERING SYSTEMS
[6] https://www.youtube.com/watch?v=K5lS5Ge5RBo - Ford Fusion EPS Rack & Pinion
[7] https://shop.westernpowersteering.co.uk/blog/blog-20.html - Ford focus Mk3 Electric power steering rack faults
[8] поне 2 сервизни акции има в САЩ около автомобили Форд оборудвани с EPAS: Safety Recall 14S05 и Safety Recall 15S18. Не съм ровил задълбочено за още.
 - https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2014/RCMN-14V284-2543.pdf
 - https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2015/RCMN-15V340-1276.pdf

"Оттук надолу са допълнителни подробности, които може да не са интересни или да ви отегчат. Преценете сами.": ПокажиСкрий
1) подробности за непредвидимото поводение на рейки с електрическо подпомагане (EPAS при Форд).
В един от коментарите под видео [3] B.Smith пише следното:
"B Smith' 5 years ago (edited)
You have unfortunately confused points in video and incorrectly stated facts. I am fully aware system contains mechanical rack-pinion, and that normal steering is 'theoretically' maintained during electronics failure. However, you seem to be unaware that stepper or brushless DC servo systems can electrically 'lock' or produce 'non-commanded torque' in steering system during driving. Even with mechanical rack-pinion; system can cause loss of vehicle control due to servo-fault or component failure (which it does in application)."
По специално частта: "stepper or brushless DC servo systems can electrically 'lock' or produce 'non-commanded torque' in steering system during driving."
В превод "...системи за усилване със стъпкови или безчеткови правотокови ел.мотори могат да заключат волана "електрически" или да произведат (т.е. да предадат) "незаявен въртящ момент" (от водача, т.е. воланът сам да се завърти нанякъде без шофьорът да го е започнал), докато се пътува.
Дотук имаме твърдението на някой в Интернет за нещо си, което адски малко хора го разбират. Засичаме с информация от другаде:
[5] самите NHTSA (Национална агенция за безопасността пътното движение) са публикували потвърждение на това. Таблица 3 казва баш същото: системите EPS/EPAS могат да създадат "незаявен (от водача)" управляващ сигнал. Т.е. да блокират волана в някакво положение или да го завъртят нанякъде.
Мисля няма нужда от повече потвърждения дали B.Smith разбира или не разбира естеството на материята.

2) от 2015 година - препратка [2]. Ето видео с разглобяване на електрическа рейка, която е шумяща/трещяща и издава невероятно странни силни шумове. Няма диагноза, защото не се откриват механически повреди по елементите:
пояснение - тук е американски Форд Фюжън (Fusion), но частите в него ще се намерят и в съответния модел Мондео/Mondeo.
В пресните коментари се споменава за сервизна акция/привикване в сервизите организирана от Форд около проблем с рейките. Но това е за САЩ. Тези акции обикновено тук в ЕС ни подминават.
Обърнете внимание на коментарите на B.Smith под видеото. Те влизат на дълбоко в инженерните теми, но накратко - това парче метал, което се продава под етикета "рейка" е нарочно направено да умре и да не може да се ремонтира, а да се смени цялото.

3) от 2016 година - препратка [3]. Самият B.Smith има видео точно по проблема му с електрическите рейки на Форд. В началото на видеото описва пътен инцидент, който му се е случил. Твърди, че е причинен точно от рейката EPAS на Форд. Долу коментарите му съдържат адски много информация.

4) Препратка [6] e сглобяване на работеща рейка от две неработещи. Просто развалените неща в тях не се засичат и от двете събират една работеща. На видеото се вижда стенд, към който закачат рейката и карат да си мисли, че е на автомобил. Стендът имитира работата на EБУ/ECU и подава необходимата информация по CAN шината.

5) Относно информацията за необходимост от сдружаване на нова рейка с даден автомобил. В [7] изрично споменават, че не е нужно ("The racks we supply will self-code to the car and do not need any coding/programming to work correctly."). В коментарите на B.Smith беше засегнато и там само за един случай се споменава, че е било нужно "сдружаване/програмиране".

Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

ivchotr

А някой не е ли пробвал да направи метален капак за електрониката? По този начин температурното му разширение ще е същото като на корпуса и няма да се огъва така, че да пропуска вода и всичката останала гняз. Естествено, капакът трябва да е от същия метал като корпуса.