Стоманена джанта с гайки за алуминиева джанта

Започната от Bizu, 28 Август 2023 20:06:55

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bizu

Здравейте колеги. Преди време на задната гума на колата се появи жабка. Закарах я на гумаджия, той сложи подложка и след като го попитах колко време мога да карам с тази жабка, неговия отговор беше: "Докато се изтърка гумата. Тая подложка ще надживее гумата". Е, не стана така. Днес, по време на семейната почивка в Гърция гумата беше спаднала и се оказа, че изпуска от въпросната жабка. Сложих резервната патерица, но имам 2 въпроса към вас:
 - патерицата е със стоманена джанта, а спуканата гума е с алуминиева джанта. Съответно се наложи да стегна стоманената джанта с гайки (конусни) за алуминиева джанта. Това дали е ОК да изкара до България ?
 - на патерицата пише да се напомпа до налягане 4.2 На заводския стикер на колата пише същото. Не е ли много това?


saggy

На това налягане се помпа. Ако си карал с патерица на по-ниско налягане от оказаното, ще разбереш, че трябва да я напомпаш поне на близко до 4.2 бар. Случи ми се преди време да сложа патерицата, която сигурно е била на 2 бара и колата беше нестабилна, чак задницата вървеше странно. Слезнах и с ръчната помпа се поизпотих, докато напомпам на някакво приемливо налягане. Относно джантите, според мен инженерите щяха някъде специално да окажат, ако трябва друг вид гайка за патерицата, а и звучи пълна безмислица да се ползват отделни гайки за резервната гума. Освен това съм виждал няколко Форда по улиците в София, които си карат железните джанти с конусните гайки за алуминиевите джанти и явно нямат никакъв проблем, щото така караха явно през целият зимен сезон (разбирай че зимните гуми са били с железните джанти, а летните с алуминиевите). Принципно патерицата се кара при ниска скорост - 80км/ч макс. Така да караш до България дали ще ти е ОК?

Bizu

Да, знам че максимално разрешената скорост с патерица е 80 кмч, нямам проблем с това. Просто се чудех по горните 2 въпроса.

Ozzie

Помпи се на по-високо налягане от обичайното, понеже е по-тясна и по-ниска от стандартната гума. С по-ниско налягане ще се деформира, както е отбелязано по-горе.
За прост пример, мога да дам велосипедните гуми:
- такива които са по-широки и с по-голям "балон" (примерно за МТБ) се карат на 2-2,5 атмосфери, според типа велосипед.
- шосейните (като за Тур дьо Франс) се карат някъде между 7 и 8 атмосфери, именно, 'щото са тесни и ниски. Ако се напомпат на 3 атмосфери, като седне колоездача, гумата просто ще се сплеска.
Същото е и при автомобилите. Въпрос на физика.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

saggy

Съвет - погледни какво пише в ръководството на Форд за модела по въпроса.

ivchotr

По принцип, ако ъгълът на скосяване на отворите на железните джанти е еднакъв с този на алуминиевите, не би рябвало да има проблем с по-дългия конус на гайките за летите джанти. Ако скосяването е под различен ъгъл, гайките няма да лягат добре и може да се прецакат конусите. Като за решаване на черезвичайна ситуация, може да се използва и обукновена гайка без скосяване. Историята познава и такива случаи  :D
А не е ли по-добре да се вземе някаква читава гума от гръцка гумаджийница и да се монтира на мястото на жабясалата?!?

saggy

#6
Ivcho, гумата трябва или да е същият модел и марка, или с много сходна шарка. Не съм карал на една ос с различни гуми, но знам че не се препоръчва.

Bizu

Цитат на: saggy в 28 Август 2023 20:57:36Съвет - погледни какво пише в ръководството на Форд за модела по въпроса.
Да, на фабричния етикет също пише 4.2 бара

saggy

В ръководството за Фокус 2 пише, че може би трябва да се изключи ESP-то, защото може да не работи коректно с патерицата. И пише, че трябва резервната гума да се замени по-скоро с нормален размер гума, т.е. да не се кара продължително с нея. Повтарям това е за Фокус 2.

Bizu

А мога ли да обърна гайките, тоест с конусната част навън, или ще стане по-зле?


ivchotr

Идеята на конуса е да стегне по-добре.

П.П.
Значи, все ми се струва, че гума с размера на останалите три ще стои по-добре на колата, дори да е с различна шарка, отколкото патерицата, която няма нищо общо с нормалните колела и гуми  :D В гумаджийниците винаги има добри попадения, че понякога са и по-добри от тези, с които е обута колата :D Ще има известен проблем, ако се сложат на задвижващия мост гуми с различна височина, защото двете ще изминават различен път и дори при движение направо ще се задейства диференциалът. Но ако се сложат на задния мост, както е в нашия случай, колата ще се наклони незабележимо на една страна и толкова. Имам предвид, че колата е с предно предаване и дори да се е скапала предна гума, просто отпред се подреждат еднакви, а различните отиват отзад. Като за прибиране не е проблем. Колегата просто трябва да избере гума със същия размер като на неговите и с горе-долу еднакво дълбок протектор. Шарката е без значение, стига да няма изискване за посока. Ако има, е добре да се спазва, че аквапланингът е коварен на моменти. Аз бих сложил патерица докато стигна до най-близката гумаджийница, където да си купя друга, нормална гума. Правил съм го и пак ще го направя, ако ми се случи. Ама да се връщам от Гърция с патерица няма начин да си го причиня.

Жоро Петков

Тука Ивчо е прав - и аз бих взел гума 2-3-4-та ръка, но да ме прибере спокойно със 100-110кмч/ на магистрала.
С патерица не бих рискувал. Нейната идея е да минеш 30-40км до гумаджийница.

zz_stefanov

+1 патерицата е само до гумаджийнцата, не за прибиране до България.  Ограничена скорост и пробег.
По добре да се възстанови баланса на 4колелета с една гума 2-ръка и да се кара по внимателно.
Въпреки че автора вече може и да се е прибрал с патерицата. :)

Bizu

Още не се е. На авторът това му се случи още първия ден от почивката 😁

ivchotr

Е, поне ще има време да пообиколи гумаджийниците, вместо да пие дайкирита и да лее пот на плажа  :D

G_o_c_e_v

Не се тревожи за гайките, тези са универсални за алуминиеви и железни джанти. Колкото до патерицата, вземи си нормална гума втора ръка и се прибери до България, пък тук ще си купиш, каквато трябва, за да отговаря на останалите.
Автомобила не е признак за социален статус, така че не го възприемайте, като такъв!

Bizu

Само за историята: нямаше проблем с алуминиевите гайки на стоманената джанта. Относно налягането- напомпах патерицата на 4-4.1 бара.

saggy

Bizu, с резервната гума ли се прибра до България?

Bizu