Панацея ли е автономното шофиране?

Започната от Pyrhel, 20 Декември 2021 14:46:31

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Pyrhel

Спомням си, колко странни бяха Приусите, когато се появиха с "буркани" на покрива - не вярвах, че автономното шофиране е възможно имайки предвид с колко фактора трябва да се съобрази системата, а като добавим и неадекватните шофьори със слабоумно поведение клонеше към фантастика, поне за мен. Полека-лека през годините започнаха да се появяват различни спомагателни системи, които на пръв поглед улесняват водача и допринасят за безопасността по пътищата, например lane keep assist, lane departure warning, lane centering assist, emergency braking, pedestrian detection, sign recognition, city stop 'n go traffic, collision waring и всички останали в пакета "екстри" за безопасност.

Какво се получи напрактика - че без тях NCAP не дава максимален брой точки за безопасност, а в реалния свят голяма част от шофьорите на автомобили, оборудвани с подобни с-ми разчитат повече на тях, отколкото на себе си. Особено в ситуациите със смарт круиз контрол, хората се опитват да надхитрят указанията за внимание от водача с ръце на волана, чрез дебилни практики като бутилки с вода на волана, ябълки и подобни предмети с тегло в единия край и крайният резултат са още по-сериозни ПТП-та с нулев или в последната секунда спирачен път.

Попаднах на това видео: https://www.youtube.com/watch?v=yjztvddhZmI и ако игнорирам рекламата ме накара да се замисля за няколко, на пръв поглед детински въпроса...


  • Ако се разгледа бюлетина на МВР за ПТП-та, колко от тях са заради глупави грешки на водача, например: бързане, преминаване на червено, каране в насрещното, обратни завои, разсейване, надменност или обикновено непознаване на ЗДвП като неспазване на предимство или СТОП, маневри назад по големи булеварди, ...?
  • Колко време би се спестило на всички ако се забрани тарикатлъкът и се спазват елементарни правила, като например да не се навлиза в кръстовища при задръстване или да не се изпреварва цялата колона в магистралата от другата страна на ограничителните конуси, ...?
  • Дали ще се живее и шофира по-спокойно и с по-малко напрежение, ако институциите водят война с неадекватните шофьори и джигитите?
  • Колко ще намалее трафикът и ПТП ако има удобен и чист градски транспорт и се "натисне" към използването му, чрез война срещу автомобилите?
  • Какво огромно количество параметри трябва да се вземат предвид и колко ситуации да се придвидят от добрият - безопасен, плавен, но не и муден шофьор

И ако се обърне внимание към края на видеото върху анализа на инцидентите (да, реклама е, но е и анализ), ако се замислим за движението в големите градове посред нощ или навръх празници - дори с минимална концентрация на автомобили всяко излизане е обвързано с нерви или стресови ситуации, какво мислите за пълното автоматизиране на придвижването?
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


Жоро Петков

Аз не мога да разбера нещо с тая автономност - понеже мен ме мързи да се науча да управлявам автомобил дай да направим така, че всички да не могат да се кефят!
Ми като не искаш да си караш колата - автобус, тролей, самолет, метро.
99% от системите "за сигурност" са заради малоумници, които предпочита да си джиткат на телефона вместо да обръщат внимание на управлението на автомобил.
Вместо да се мислят сумати простотии за автоматизиране можеше големите умове да се сетят, че решението е по-добро начално обучение или пък строг контрол.
Всеки иска личен автомобил - ми ок - то и аз искам да имам 20 лични оръжия, но тях ги контролира КОС. Автомобила е абсолютно оръжие, защо тогава няма строг контрол?!
Наливат ви се в мозъците такива глупости с тия автономни коли, че не е истина. Ето днес попаднах на статия за специални изисквания към гумите за новите електрички - нали се сещате, че "лек" автомобил с батерии вече става 2т+, а СУВ ще отиде към 3т. Това означава повече износване на гумите, генериране на повече отпадък. Ама иначе сме зелени и мислим за природата!
В колите има доказани 2-3 системи - ABS и ESP. Като ти трябват други системи за сигурност, по-добре с автобуса!

ivchotr

Пърхел, теб да не са те назначили в градската мобилност на Столична община (rofl) (rofl) (rofl)
Те отдавна дават мило и драго да натикат всички в градския транспорт.

Нещата ще започнат да се оправят, когато се приложат следните неща:

1. Задължителен психопреглед на всеки желаещ да получи СУМПС. Но истински, не фиктивен преглед;
2. Курсовете да се провеждат от истински инструктори. А не от такива, които поощряват курсистите да минават през пешеходната пътека, когато пешеходецът е подминал средата й и е вече в лентата на учебния автомобил;
3. До курс да се допускат и СУМПС да се издават само на лица, завършили средно образование поне с оценка "добър". Това ще гарантира донякъде, че могат да разбират какво са прочели. Важно е за да се усвоят написаните в ЗДвП и Правилника за прилагането му неща.
4. Хванатите да "пускат" на изпитите кандидат-шофьори срещу подкуп, да се съдят по текстовете в НК за съучастие в убийство. МПС-тата са наистина смъртоносни оръжия и в някои страни, например САЩ, ги водят точно такива.
5. Към предвидените в ЗДвП наказания за хванатите да шофират след употреба на алкохол, наркотици и мобилни телефони без хендсфри, да се добави и задължителен ежедневен труд в морга, свързан с измиване на телата след аутопсия, за период от минимум 3 месеца, но не по-дълго от времето, в което водачът е лишен от СУМПС.
6. Да не се издава СУМПС за кат. "В" и нагоре на кандидати, които не са преминали поне 10 часа кормуване на мотопед в градски условия. Категория "М" се дава автоматично с тези категории, но повечето тъпаци изобщо не си дават сметка какво е да те засече кола, когато си с мотор.

Сигурно забравям нещо, но като за начало може да се помисли върху тези предложения.

Pyrhel

Колко човека около себе си познавате, които ще самооценят уменята си по шофиране под или на средното ниво? Аз не познавам такива, самият аз не се оценявам така, а четейки форума съм сигурен, че и тук ще намерим около 0 такива. Това е една от темите, които се засягат във видеото - 74% от анкетираните се самооценяват над средното ниво.

Помислете малко по-глобално над възможността, която би могла да се предостави от съвременни автономни системи и защо въздушният трафик е със значително по-ниска оценка на риска - още една тема, която се засяга във видеото.

Не става въпрос да ти отнемат правата да въртиш геврека, а за оптимизация и автоматизиране. Аз също обичам да карам и имам зад гърба си доста roadtrips (съжалявам, не намерих дума, опитвам да избягвам чуждици) по дори над 10к км, каране по писти, правени коли, фабрично бързи коли и пр. - има писано назад по темите, но с абсолютно удоволствие бих заменил ежедневното шофиране до работното място с возене.

Ако погледнем малко по-далеч отколкото можем да се изхрачим, ще видим, че автономното шофиране на личен автомобил е една нищочна частица от възможностите, които се предоставят от подобна технология. Няколко елементарни примера - зимата няма да ни изненадва всяка година, а снегорините са автономни; отпада ужасната услуга "drink 'n drive", в която с изгнила корса се лети в насрещното, за да стигнат от единия край до другия на града (пресен пример имам от миналата седмица - 7-8 "екипа" бяха нужни, да стигнат в Бояна, предполагам си представяте какво е карането); на пръв прочит сесещам за 3 катастрофи с много загинали - македонският автобус от преди месец, пенсионерите около Своге преди 3 години и преди 17 години децата в Лим - едва ли шофьорите на автобусите ги е мързяло. Ако хванем темата с автономните доставки нещата стават супер сериозни - колко по-бързо е обслужването и с колко намаляват кражбите.

Ивчо ме подкачи за ЦГМ - няма нужда "да назначават", за да се види ползата необходимостта от развит обществен транспорт в големите градове, както и намаляването на частните автомобили. Да, факт е, че съм силно повлиян от работата ми - имаме доста различни направления, но ще засегна обществения транспорт, умните градове и автоматизация/оптимизация в големи размери, анализ на градски и извънградски трафик, обезпечаване на гранични райони. Съответно имам достъп до сурова и агрегирана информация, от която съм си направил малки изводи:

Не малко хора са разглезени и освен с правата и собствената си наглост, не се съобразяват с нищо друго - нито къде се намират, нито със задълженията си, нито с околните. Поради това и основната причина за проблеми по пътищата сме хората, а не външните фактори. Подчертавам основната, защото е ясно, че ако осветлението на тунела се стовари върху автомобила ти не си виновен, нито пък ако има свлачище/срутище, нито ако се изсипе товар в движение пред теб или ако има парчета тираджийски гуми по магистралата.

Машината винаги взима по-бързо и без колебание дадено решение ако необходимият брой параметри са дадени. В случая става въпрос за елементарни решения като например в коя лента да се нареди автомобил, дали да мине през кръгово или през път с предимство, дали да чака на светофар и да мине на втората вълна или да чака за ляв завой... Нещата не са никак прости за човек да ги премисли 7-8-10 хода напред - прекалено много динамично променящи се условия има. И повярвайте ми - бързодействието и икономиите, които се генерират са колосални, а темата е изключително интересна - aко на някой му се заравя в дълбокото, Uber имат много публикувана информация как прецезират маршрутите си.

Скоро вграждахме планиране на маршрути за доставки по адреси. Ръководството сметна и купи Х автомобила, а се оказа, че същата работа може да се извърши от Х/3 автомобила. Да, все още имат случаи със закъснения, но знаете ли откъде се пораждат - шофьор спрял някъде "с гадженце на кафенце", решил, че от еди къде си ще му е по-бързо, защото ще мине 30 метра в насрещното, ама го спипали полицаите и подобни истински истории от ежедневието.

Общественият транспорт + автомобилите със специален режим - представете си как закъсняващият автобус или линейката преминава през задръстено кръстовище, когато доближи; Представете си как се спира/отклонява трафик от цяла магистрала, защото в тунелът е станало ПТП; Или сензори засичат претоварени автомобили и предотвратяват разрушаване на пътната настилка; Или камери "виждат" скъсани брезенти или неукрепени, потенциално опасни от падане товари. Не случайно в автомобилите вече има и fatigue alert / drowsiness detection.

По повод охраната - тук не искам да навлизам в истории, но си представете нещо - преследването, което може да се замени от автоматични защитни мрежи до пристигане на съответните служби, въпреки, че някои ще кажат, че се нарушават правата на крадците или незаконно навлизащите. Има достатъчно технологии, които и в момента следят какво се случва - IR стени, сеизмични сензори, просто трябва още съвсем малко.

Възможностите са огромни, а темите - болни.

Поздрави и без лоши чувства (beer) Ще се въздържа от отговори известно време, за да прочета повече неповлияни коментари.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Жоро Петков

1) Доста от приятелите ми ги е откровено страх или не искат да карат. Имам такива, които знаят че не могат да карат и не се и напъват.
2) Сравнението на самолетния трафик с автомобилния е недопустимо. Автономното пилотиране е предимно в небето при точно определени маршрути. Т.е. биха били съпоставими само и единствено ако автономното шофиране е позволено на определени магистрали и то ако те се ползват само и единствено от автономни автомобили.
3) В 2те катастрофи с автобуси май се оказа, че не е виновен шофьора (въпреки, че ест. БГ законодателството ги изкара тях), а по-скоро качеството на пътната настилка.
към 3) - ако както ивчотр каза услугите предлагани от т.нар. дринк енд драйв, таксита и автобуси се изпълняват от професионални шофьори то какъв е проблема?
По въпроса с предвиждането няколко хода напред - ако не можеш да го направиш означава, че нямаш никакъв опит или желание. Т.е. "карането" не е за теб, а е по-добре да е в ръцете на професионален шифьор.
По другите теми - всичко се свежда до собствена отговорност. То и сега доста служебни коли са с вграден дрегер примерно, но се намират начини да ги излъжеш.
Не мисля, че начина за избягване от отговорност е решението - автономността е точно това - бягане от лична отговорност!
Не мога да разбера защо хора, които НЕ ИСКАТ да се научат да шофират продължават да си налагат мнението. Точно като веганизма и всички други религии. Отделно да погледнем и икономическия фактор.
За да притежаваш автономна кола трябва да отделиш начална сума от ок. 100 000лв. После идва гражданска, каско и т.н такси. Буквално можеш да си наемеш професионален шофьор, който да те разкарва наляво и надясно, когато ти скимне.


ivchotr

Pyrhel, честно казано, не знам къде работиш. Просто ми направи впечатление коментарът за градския транспорт.
Автономният автомобил в някои страни и градове сигурно ще се въведе бързо и лесно, но у нас и по-специално в София не го виждам как ще стане. Представям си как задавам адрес във Факултето (rofl) (rofl) (rofl)
Освен това докато мога да виждам и да си ползвам крайниците, не бих преотстъпил управлението на моето МПС на каквато и да е електроника. За малко повече от половин век ходене по тази планета съм имал срещи с много електроники. Още от ламповите :D Не са много тези, които са оцелели до днес. Имам предвид, че се трошат повече от хората :D
Някой ден, в необозримото бъдеще, когато населението на планетата стане 50 - 60 милиарда и е съсредоточено предимно в градовете, може би ще се стигне и до автономен превоз на хора и товари. По определени трасета. В това отношение има доста ленти, които "провиждат" в бъдещето. Историята показва, че обикновено фантастиката в един момент става реалност. Преди петдесетина години в една руска лента някакъв агент проведе под вода видео разговор с началството, ползвайки ръчен часовник. Днес това е нещо обичайно, така да се каже.

Но и тази възможност съществува:

http://www.youtube.com/watch?v=ih_l0vBISOE

Пълна автономност, братче. При това е фантастика, която все повече се сбъдва  :D

https://www.youtube.com/watch?v=y3RIHnK0_NE

Та както каза колегата по-горе, веганството може да е модно, но едва ли е най-здравословното за човек. За всеки човек имам предвид. Хората са оцелели през стотиците хиляди години от осъзнаването си като индивиди до днес, разчитайки предимно на себе си и на другите около тях. Ползвали са оръжията си за да надделяват над физически по-силните видове. Те са водили хорото, иначе казано. Сега ти предлагаш машинариите да го правят. И в момента, в който решат, че са по-умните, ще стане страшно.
Обичам фантастиката от малък, даже съм печелил първо място в конкурс за рисунка на тема "Фантастика или реалност - изберете сами". Наградата ми я връчи лично Любен Дилов - баща. С негов автограф. Но това не ми пречи да разсъждавам трезво. В момента не сме дорасли емоционално като вид, за да си поверим живота в ръцете на изкуствен интелект. Още повече, че 98% от компонентите му ще са правени в Китай (rofl) (rofl) (rofl)




ivchotr

#6
Има си хас от компанията да кажат друго :D

https://fakti.bg/technozone/639371-avtonomen-avtomobil-blasna-peshehodec-v-sasht

Горкият служител е опрал пешкира в името на спасението на фирмата.

Ей така се прави (rofl) (rofl) (rofl)

https://www.youtube.com/watch?v=eWgrvNHjKkY

Pyrhel

#7
Случаят е от 15.12.2021 и статията не е особено подробна (м/у другото, вижда се, че шоф. врата е отворена).
За да не преразказвам, ето друга, в която има и видео от CCTV с разбираемо аудио към края. По-лесно се вижда ако се пусне на 0.25 playback след 0:59. Живущият, от който е видеото, е в reddit и е стартирал 2 теми с доста коментари от хората. Твърди се, че вероятно заради дъжда се управлява от човек, който е заслепен от лампите на полицията, а вторият (пострадалият) пешеходец се е върнал назад по платното.
Не ги защитавам, нито работя за тях, да не стане второ объркване (tooth)

Абсолютно всяка нова технология е скъпа и не е за шир-потреба - очила, телевизори, телефони, компютри, принтери, изолация и дограма за панелката, термопомпи... В началото се опипва почвата и след това става достъпна. Нали така беше и с активната безопасност в началото - само срещу допълнително заплащане, а вече е серийно. Почти всичко е въпрос на личен избор, възможности и/или приоритети. Ако ми се наложи да използвам такси и мога да избирам, бих предпочел китайски чипове в нов автомобил с отлична активна и пасивна безопасност пред хипотетичен, професионален, мургав шофьор с присъди и/или излязъл от затвора (laugh) или също хипотетичен, мургав, нелегално пребиваващ професионалист по другите ширини, който се затруднява с езика и няма книжка (laugh) Във видеото от първия пост след 13:50 се говори за 20 млн. мили (6.1 млн. от които в градска среда) с общо 18 инцидента и 0 по вина на AI. Дори и всичките 18 да бяха по вина на машината, нямаше да са много човеците, които да се похвалят с такова отношение пробег/ПТП.

(off) Статистиката за ПТП е интересна, например отношението нови срещу стари автомобили или отношението на фаталните и/или тежко пострадали случаи в нови срещу стари автомобили, като и на 2те места за стари приемам 15+ години.

(off) По-големите ще си спомнят преди 25 години колко хора караха с предпазни колани и че беше срамно да ги ползваш (даже още имаше коли в движение, в които липсваха фабрично). Убеден съм, че така ще се гледа и на автономните с-ми след още толкова време.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

ivchotr

На снимката човекът е хванал кормилото, но може да го е направил инстинктивно в момента, в който е видял как колата ще удари човека. Аз щях да го направя, за да го завъртя в безопасна посока. Стига Скайнет да ми позволи, де :D

Че някои машини са по-умни в последно време от някои шофьори, съм убеден. Има такива дебили, че и ръчен часовник с "ЕЛКА", дето ги продаваха контрабандно виетнамците през Соц-а, ще е по-умен от тях. Обаче да ме карат зорлям да се оставя в ръцете на автомат, няма как да стане. То ако се стигне дотам, на хората няма да им се налага да учат ЗДвП и правилника за прилагането му, да карат курсове и да притежават СУМПС. Народът тотално ще затъпее, ако не управлява автомобил, защото управлението на МПС вкарва мозъка в режим на ЕИМ. При някои водачи. Това го поддържа в кондиция. За дебилите е ясно.

zloster

Да обобщим до момента темите/въпросите в темата, защото всъщност са много:
1. Някои кривини (ограничения идващи от физиката, от която никой не е избягал) при опитите за "автономност";
2. Сравняването на шофирането с авиацията;
3. "Автономно шофиране" в реализацията на Гугъл;
4. Автомобилите и шофирането в градовете, в частност София.

Ще почна отзад напред, т.е. с т.4:
Съвсем наскоро научих, че имаме това: "План за устойчива градска мобилност 2019 – 2035 на град София". 255 страници!!!
Наличен е тук: https://sumps-up.eu/fileadmin/templates/sumps-up/lib/sumps-up_registry//_utility/tools/push_resource_file.php?uid=0c545aad
Плановете за различни градове са тук: https://www.eltis.org/mobility-plans/city-database

Малко цитати от плана за София:
Скривам го, защото стана дълго.
Извън темата: ПокажиСкрий

ЦитатРъстът на населението, новите работни места, увеличената
мобилност и новата автомобилна инфраструктура водят след
себе си и до ръст на степента на моторизация (
Фигура 31).
- има и графика с данни, че малко над всеки 2-ри жител притежава автомобил;
ЦитатКато източник на замърсяване делът на транспорта не
е определен достатъчно точно поради факта, че липсват данни
за наличие на катализатори в автомобилите. Общата
тенденция е, че превишения на средногодишната норма
(СГН) има в малко на брой пунктове през последните години
само на ФПЧ10. Когато обаче се анализират данните за
средноденонощната норма (СДН) за 2016 г., се вижда, че само
на Копитото няма превишения14 в зимните месеци. Данните
за средночасовите концентрации показват, че в някои части
на София пикът на замърсяване е вечер и в сутрешните часове
на деня, когато хората отиват на работа
15
ФПЧ10 е PM10 (предполагам фини прахови частици). Това ще е за друга тема
ЦитатЗаетостта на паркоместата в синя зона е около 94%, в зелена зона - 82%, като почти
пълна заетост се отчита в интервала между 11:00 и 17:00 часа. С оглед на целодневната
натовареност и заетост на местата за паркиране в платените зони, следва да се направят
постъпки за повишаване на цената за почасово паркиране в зоните.
ЦитатВ същото време броят на издадените винетни стикери в ,,синя зона"
(3964) се доближава значително до оставащия възможен брой места за общо паркиране –
4131. Тази цифра е получена като от общия брой места в зоната (4894) са извадени 282
инвалидни места, 22 бр. персонални инвалидни места, 459 – места ,,Служебен абонамент",
но не са отчетени издадените 429 стикера за електроавтомобили
ЦитатСериозен проблем, свързан с паркирането, съществува в
района около медицински заведения, културни,
административни обекти, паркове и други обекти,
представляващи точкови натоварвания, свързани с масов
достъп, около които не са изградени паркинги за
посетители..
Синята зона е почти пълна от тамошни автомобили, но дневната заетост е висока и затова обмислят да вдигат цената?! А как установиха, че всички коли от центъра се изнасят някъде през деня (за да освободят място на другите автомобили да дойдат в центъра)? Защо да го правят, какво толкова ще стане и да не е така... Така и не пожелаха да направят нещо, за паркирането около болници, когато трябва да се посещават.
Цитат7. Градска логистика
цялата глава е интересна. Да отбележа, че писалите доклада са скарани с българския език. Не знам защо ползват "логистика" като си имаме достатъчно думички. Сещам се за "снабдяване". А пък за "ринг"-овете т.е. пръстени и кръгове съвсем нямам думи.
ЦитатОсновен
индикатор за постигането на заложените общи цели е 80% от всички пътувания през 2035 г.
да се изпълняват с устойчиви форми на транспорт (пешеходно, велосипедно движение,
обществен транспорт), а само 20% с лични автомобили
Та това е голямата цел. А как искат да я постигнат, следва:
ЦитатКонцепцията се постига, чрез прилагането на следните подходи и мерки:
 Ускорено довършване и изграждане на предвидените рингови трасета в структурата на
уличната мрежа – особено втори и трети ринг. Чрез реализирането на ринговите и
тангенциални трасета, предвидени в ОУП, ще се предоставят реални алтернативи на
транзитното преминаване през центъра на града.
 Проектирането и изграждане на уличната мрежа и организацията на движение трябва да
ограничават входящия автомобилен трафик и да стимулират движение по ринговете –
напр. чрез намаляване на броя/ширината на автомобилните ленти с приближаване към
централната градска част, приоритет в кръстовищата на ринговото движение, зелени
вълни по ринговете и др.
 Ограничаване на скоростта на движение в централната градска част, чрез увеличаване на
транспортно-успокоената зона 30 км/ч; накъсване на автомобилното движение през
центъра със светофари, пешеходни преминавания, легнали полицаи и др.
 Премахване на възможностите за транзитното преминаване през центъра, първоначално
чрез затрудняване на движението, а впоследствие чрез прекъсване на основното трасе
изток – запад (бул. ,,Цар Освободител" - бул. ,,Тодор Александров").
 Увеличаване на пешеходните зони и зоните за споделено движение в историческия
център на града

Та идеята е ясна - автомобилът и придвижването с него в град, трябва да се ограничи силно. Много хора ще скочат срещу това, но има огромно количество аргументи в ползва на ограничаване на автомобилното придвижване в градовете. Предвид намаляване на ролята на автомобила за градско придвижване, упражненията за подобряване на автономните автомобили ми се струва, че стават безсмислени - малко хора ще ползват автомобили=>по-малка натовареност=>по-малка изнервеност и проява на липсата на елементарно възпитание.

За разширяване на кръгозора ще оставя препратки към тези две идеи и едно изображение за илюстриране къде може да се стигне за 15 минути пеша, с колело и с автомобил (прикачено е най-долу):

И накрая да завърша тази част е един цитат:
    "An advanced city is not one where even the poor use cars, but rather one where even the rich use public transport."
    "Развит град не е този, където даже бедните се возят с автомобили, а такъв където даже богатите ползват градския (обществения) транспорт." - някой от вече бившите кметове на Богота. Повече информация тук: https://kottke.org/21/11/where-the-rich-use-public-transportation
Горното наблюдение е гениално просто (не "просто гениално"). Подобно е на забележката за лекарите и древен Китай (нещо от сорта на "На лекар се е плащало, докато си здрав").


Това го отделям, защото му е нужно особено внимание:
Цитат на: Pyrhel в 22 Декември 2021 19:15:55
Ако ми се наложи да използвам такси и мога да избирам, бих предпочел китайски чипове в нов автомобил с отлична активна и пасивна безопасност пред хипотетичен, професионален, мургав шофьор с присъди и/или излязъл от затвора (laugh) или също хипотетичен, мургав, нелегално пребиваващ професионалист по другите ширини, който се затруднява с езика и няма книжка (laugh)
Тук ме притесняват логическите конструкции. Ще трябва да отворя скоба:
Извън темата: ПокажиСкрий
И двете състояния "присъди" и "нелегално пребиваващ" ще са резултат от неработещи институции. За които плащаме огромни количество данъци. За домашно проверете колко е бюджета на МВР и колко е бюджета на Министерство на образованието. И си задайте въпроса "аз не съм важна клечка, но плащам за "охрана" повече от 2-3 (два-три) пъти отколкото за образоването на 1(едно) дете!!?!?!. Колко ще е образовано то, и колко е "опазено"?" Резултатът се вижда с невъоръжено око навсякъде около нас. А институциите и тяхното неработене са точно резултат от хората, които "работят" там и нежеланието на останалите да им потърсим сметка за "работенето" им.
Желанието да "платиш" (за нещо), за да не виждаш проблеми в обществото, води до бавна и мъчителна смърт на същото това общество. И накрая проблемите почват да струват прекалено много (даже и за имащите известно количество свободни средства).
Ето малко образователни игри по темата за  важността на общуването:
http://ncase.me/trust-bg/
https://ncase.me/crowds/
https://ncase.itch.io/wbwwb
И другите му материали си заслужават времето за разглеждане.

Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/


ivchotr

Добро изследване си направил. Има и други проблеми, които са резултат от политиките на национално ниво. Например:
1. С години неглижираната подкрепа за бизнеса в градовете и селата извън столицата доведоха до това, в момента тук да е съсредоточено половината "българско човечество". Това пък от своя страна доведе до:
2. В провинцията да се развива бизнес с ниско заплащане на работниците и служителите. Наскоро чух, че В. Търново му казвали "градът на 600-те лева", защото болшинството заплати се движат в този диапазон. А хората е нормално да търсят по-добър живот и естествено да се преселят там, където има по-високо заплащане.
3. Преди демокрацията в доста села се развиваше силна селскостопанска дейност, която задържаше там доста хора. Имаше села с по над 2000 - 3000 души постоянно население. В някои бяха разкрити и цехове към големи предприятия. Сега в болшинството села са останали по няколко баби и дядовци по над 70 години. Всички останали са се изнесли по градовете и най-вече в столицата.
4. Беше премахнато софийското жителство. Някои го смятат за дискриминационен подход за ограничаване на населението в столицата през соца, но сега имаме нужда от точно такъв прийом. За да не ставаме пак тоталитаристи, е необходимо да се вземат мерки за решаване на проблема по т.1. Не мога да разбера какъв е смисълът дошлите да работят в София да оставят по родните си места празни къщи и апартаменти, за да дават не малка част от заплатите си като наем за жилище тук. Строителните предприемачи са пък като мухи на мед - има много народ в столицата, значи трябват и много жилища. Съответно се строят масово такива, а пък главният архитект раздава разрешения за строеж на килограм. Често в разрез с всякакви законови правила и норми. Крайният резултат е драстично скачане на броя на личните автомобили. Пред нашия блок тези със софийски номера, спрямо тези с номера от провинцията, вече е 1:1. Има двама бачкатори от съседния вход, които са дошли с две безобразни кочини, изкарани все едно онзи ден от автоморга. За обема на отделяните от тях ФПЧ мога само да предполагам, но не съм много въодушевен от възможния резултат.
Та така. Като цяло смятам, че Фандъкова никога не е била достойна да бъде кмет на София и звездата й изгря покрай ГЕРБ и Борисов. Със сигурност е нанесла повече вреди на града и жителите му, отколкото ползи е донесла и е крайно време да си ходи. И не, че ползвам редовно градски транспорт, но мен със сигурност са ме виждали повече пъти в метрото или в някой автобус, отколкото нея. А дава мило и драго да набута всички в градския транспорт, като някои от мерките й са направо фашистки.