Развитие на e-gov услугите в България

Започната от Pyrhel, 17 Януари 2020 16:38:26

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Pyrhel

От известно време съм неактивен тук заради работата - струпаха се доста неща за правене, имаше и разни промени... Покрай тях се отърках в e-gov сектора и ще опитам да допринеса поне с идеи, дошли от хората-ползватели.

Ще се радвам ако споделите (възможно по-описателно) всичко, с което сте се сблъсквали и смятате, че липсва и може да се добави или да се подобри в дигиталната работа на държавните институции - било то общини, КАТ, агенции и др. Цялостната идея са продукти, които да са в полза на хората.

Например мен ме дразни, че данъците не могат да се плащат през с-ма на общините онлайн, а само през банки, през които се плаща всеки данък отделно и съответно събират такси за всяка транзакция; че не могат да се проверяват наложени глоби за административни нарушения и подобни.

Поздрави и ЧНГ след почти месец (beer)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


OL DiRTY

Аз лично, данъка на Форд-а си го платих в системата на НАП, онлайн, без такси!  Жена ми също си плащаше осигуровките през НАП! Стига човек да има ПИК ( персонален идентификационен код ), който се вади за 5 минути в НАП( това за незапознатите ), човек може да си плати данъка за две-три минути!
Ето и малко инфо директно от сайта им:

https://nap.bg/page?id=389

Ozzie

Цитат на: Pyrhel в 17 Януари 2020 16:38:26Например мен ме дразни, че данъците не могат да се плащат през с-ма на общините онлайн...
мммм.... през сайта на община Варна могат да се плащат данъци, и то не от година- две, а може би от повече
Помня, че съм плащал така данъка за жилището.
След като от миналата година отпадна изискването, при минаване на ГТП да се представя квитанция за платен данък, мисля повече да не си губя времето по гишетата.

Цитат на: PyrhelЩе се радвам ако споделите (възможно по-описателно) всичко, с което сте се сблъсквали и смятате, че липсва и може да се добави или да се подобри в дигиталната работа на държавните институции...
Не знам, дали bgtoll.bg е държавен, но според мен би трябвало системата да прави проверка, дали въведения регистрационен номер е валиден  и дали съответства на избраната категория МПС.
Срам не срам, миналата година в бързината вместо за моя номер (5884) платих винетка за 8554. После си платих винетка за моята кола, но пих една студена вода за 97 лв. Комуникацията ми с АПИ и КЗП не даде никакъв резултат.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

ivchotr

АПИ изрично посочиха, че не връщат пари за грешно въведен номер. Мисля даже, че една от целите да се въведат електронните винетки е била и тази - да се събират едни пари, без срещу тях да се предлага услуга. Бъркаш номера, онези си прибират паричките. Доста народ бърка при въвеждането.

zloster

За купуването на винетки:
Най-най-най лесното за винетка е съботна разходка пеша до най-близката пощенска станция с удължено работно време. Може и хлапе, куче или други домашни любимци да бъдат "привлечени". Най-много малко чакане на гишето, но си имаш истинска касова бележка. Служителят те кара да повториш пред него написаните данни и така намаляваш възможността за грешка. Без електронни пощи, преводи, банки и т.н. - "пито, платено".
Прост пример за "покажи-кажи" при японците и защо това работи.

За bgtoll.bg:
от следните два материала стана ясно. В началото по договор е едно, после с допълнителни споразумения става съвсем друго. Правил го е "някой".
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2019/02/01/3383344_chastniiat_monopolist_na_elektronnite_vinetki/
https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2019/01/11/3372905_edna_tol-kova_skupa_sistema/
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

krasi markov

#5
Като говорите за винетки,да си кажа и аз мнението.Имам камион за който купувам дневна винетка,най ме дразни да намеря България по азбучен ред.Не е ли по практично след като сме в тази държава да започва търсенето с нея,тоест да е най отгоре!Проверка на актове може,но след като е връчен да видиш дали ти е отпаднал след като си платил(пълна простотия).

ivchotr

Цитат на: krasi markov в 19 Януари 2020 06:33:26
...най ме дразни да намеря България по азбучен ред...

В прозореца отгоре пишеш "Бъ" и отдолу директно ти излиза България. Потвърждаваш с клик върху България и си готов с намирането и отбелязването на страната. В сайта на "Vinetki.bg" страната ни излиза автоматично.

П.П. Аз си я купих на гише в офис на "А1". Пак дават касова бележка с всики данни.

dimkaraganchev

На мен ми е супер удобно да си пазаря винетките по инернет. Станахме, като Европа, в това отношение. И и-мейла с прикрепената фактура ми е напълно достатъчно.
Данъците ги плащам през и-пей. Няма никакви проблеми.
А, виж, от сайта на МВР въобще не съм доволен, особено за проверката на вишове и актове. Там има много какво да се подобри.

zloster

Цитат на: ivchotr в 19 Януари 2020 17:00:15
В прозореца отгоре пишеш "Бъ" и отдолу директно ти излиза България. Потвърждаваш с клик върху България и си готов с намирането и отбелязването на страната. В сайта на "Vinetki.bg" страната ни излиза автоматично.

П.П. Аз си я купих на гише в офис на "А1". Пак дават касова бележка с всики данни.
Точно това е проблема с тези "информационни технологии". Много бързо и лесно става "л*йна влизат, л*йна излизат" (garbage in, garbage out).

  • Основно се ползва от българи услугата. Защо трябва да похарчиш времето да много хора, че да пишат непрекъснато "Бъ" (и то работи само на кирилица, а не е никак трудно да се направи на основните клавиатурни подредби да работи), когато можеш да имаш зададен предварително избор по подразбиране "България". Буквално 1! (една) минута работа.
  • Или след екрана "Избор на тип превозно средство" да има втори екран - "С българска регистрация тук, с чуждестранна там"? Пък с чуждестранните регистрации да си ровят на воля в текстови списъци.
  • Отделно да сложиш текстово поле за регистрационния номер и да караш хората да ползват "виртуалната клавиатура" е за (whip) (беше така на "терминалите" до колкото си спомням). Можеше да отделят 1-2 седмица работа за 3-ма души и да си поиграят регистрационния номер да се "сглобява" с избор на картинки. Този избор с картинки по никакъв начин не пречи на съществуването и работата на текстовото поле. Нещо подобно на менютата на банкоматите - там основните дейности са ти винаги на видим избор. Само ако искаш нещо много необичайно, трябва да ползваш клавиатурата (за въвеждане на цифри).
  • Можеше ли да сложат бутонче "Купи нова винетка" на екрана с проверката за валидност на винетка? И всички данни да са ти попълнени. Можеше. И е работа за 5 минути буквално. А защо го няма този бутон? За да пишат хората като гламави. "Ама сме като в Европата!". Но който го няма в главата, го има в краката...
  • За опериращите с автопаркове - защо няма едно поле да търсиш и правиш справка за няколко превозни средства (примерно разделени със запетая)? И да си има и там бутончета.
А всички тези въпроси трябваше да са си задали "възложителите" и "изпълнителите". Какво се е случвало в междуушната им кухина вместо това, само те си знаят... А едни милиони, и едни кучета, и едни кервани...

Цитат на: dimkaraganchev в 19 Януари 2020 18:27:21
Станахме, като Европа, в това отношение.
Ако погледнеш втората статия в Капитал, ще разбереш, че това дотук е струвало ОТГОРЕ т.е. допълнително 20 милиона лева на вятъра. Лично съм преглеждал договора и анекса. Нещата са точно описани.
А тези 20 милиона можеше да са 1/3 от "новия" им самолет. Или да се лекуват деца в чужбина, които НЕ МОГАТ да бъдат лекувани в България. 20 месеца!!!("...разходите на здравната каса за същия период за лечението на деца по линия на бившия вече фонд, са в размер на 1 037 123 лв. Парите са от субсидия от държавния бюджет."). Всички тези пари се плащат от едни и същи хора. Когато няма за всичко пари, за кое трябва да се дадат парите?
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

ivchotr

A, че се дават едни пари за да се пълнят джобовете на едни определени хора чрез едни определени фирми, само твърдият платен електорат на управляващите не го знае. Ама това е една друга тема.


zloster

Определено съгласен, че е друга тема.
Мен ме интересува за първата част: дали съм обяснил проблемите достатъчно ясно. Особено за хора, които не са достатъчно навътре с информационните технологии.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Ozzie

Безплатен електронен подпис за граждани и фирми за месец
Както се казва - до тук добре. Нататък.... До колкото успях да се ориентирам и двата оператора предоставят услугата май само за смарт- телефони. За приложението на "Евротръст Технолъджис" коментарите в G.Play са повече негативни, отколкото положителни. "Борика" уж трябва имат опция и за настолен компютър / лаптоп, но така и не успах да постигна някакъв успех.
Иначе всичко тръгна от желанието ми да се регистрирам on-line в бюрото по труда -> https://egov.bg/wps/portal/egov/services/social-services/unemployment/885d29f8-9d68-4452-9c32-ad4b417a7f34
Да, ама без електронен подпис нищо не става. Та или държавата трябва да си съгласува по- добре действията с горните или да се облекчи процедурата за физически лица, т.е. този електронен подпис който се изисква да отпадне като условие за подаване на документи.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Pyrhel

За мен всичко идва от това, че се работи "на парче" и не се мисли и контролира цялостната картинка - точно както казваш, че няма синхронизация. Очеизвадно е, че всяка с-ма е с различен потребителски интерфейс - цветово, оформление, потр. вход и т.н.
От известно време ДАЕУ имат много хубав шаблон, който се вмъква задължително в изискванията за всяка нова поръчка за софтуер и се надявам да следят за изпълнението му. За съжаление част от държавните системи (финансирани от еврофондове), с които трябва да се интергира новия софтуер според съдържанието на поръчката му, не са готови/работещи все още.

Интересно е как вирусът ще се отрази на финансирането на програмите, различни от здравеопазване и заобикалящите ги след пренасочването на средствата...
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

ivchotr


Ozzie

след няколко мейла с поддръжката на "Борика", драмата с електронния подпис постигна някакво развитие:

"Здравейте,
Грешката, която цитирате е свързана с наличието на физически електронен подпис, който Вие не притежавате, както разбирам от мейла Ви.
За да си извадите Облачен електронен подпис, ако нямате физически с който да подпишете онлайн заявката, трябва да посетите наш офис.
Адресите на офисите можете да видите, като проследите следният линк: https://www.b-trust.bg/contacts"


С което вФФФФсичките усилия на държавната администрация да улесни (уж) живота ни, отиват на майната си. Както се казваше в онова произведение на Шекспир - Напразните усилия на любовта.
В момента свидетелства за съдимост (трябва такова на сина ми) се издават само он-лайн, стига да имаш електронен подпис, и то такъв, който да съдържа ЕГН-то. Вчера е ходил до бюрото където ги издаваха, ама греда.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

ivchotr

Е нали казаха, че на която държавна и друга администрация им трябва свидетелство за съдимост, ще си го изискват по служебен ред. Населението един вид се освобождава от задължението да си вади само това свидетелство.

Ozzie

За държавните важи, за частните... Явно кой както му харесва.
Не му е толкова спешно, но нали уж се опитват да ни направят живота по лесен?
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

zloster

#17
Цитат на: Ozzie в 26 Март 2020 15:23:22
В момента свидетелства за съдимост (трябва такова на сина ми) се издават само он-лайн, стига да имаш електронен подпис, и то такъв, който да съдържа ЕГН-то. Вчера е ходил до бюрото където ги издаваха, ама греда.
Този тип електронен подпис в юридическия свят трябва да се води "квалифициран електронен подпис". Показал си документ за самоличност при издаването му пред упълномощен издател.

Цитат на: Pyrhel в 24 Март 2020 13:46:59
За мен всичко идва от това, че се работи "на парче" и не се мисли и контролира цялостната картинка - точно както казваш, че няма синхронизация. Очеизвадно е, че всяка с-ма е с различен потребителски интерфейс - цветово, оформление, потр. вход и т.н.

Според мен е по-страшно. Ще дам пример с тази поръчка за хардуер и извън гаранционна поддръжка:
Самата стойност не е голяма. Но като загледаш подробностите и ти се изправя косата. Долната схема е приложима за всеки кашон с техника, който е влязъл в държавната администрация.
Имаш инсталирано оборудване, което се ползва. Договорът е за предоставяне на заместващо оборудване за срока на договора, ако някое от описаните излезе от строя. След това изпълнителят може да си го прибере. Към онзи момент бърза справка в европейския иБей показваше, че цялото оборудване може да се купи втора ръка за по-ниска цена. Най-скъпото са двата опорни маршрутизатора (core routers). Горе-долу половината от стойността и то добре накичени с допълнителните модули. Този тип оборудване са с абсурдно високи стойности на MTBF (средно време между отказите). Дават им десетки години безотказна работа. Твърдите дискове за сървърите и те не умират  толкова лесно.

Да теглим чертата: имаш оборудване, което струва 1000 лв. в момента. То е доста издръжливо и се ползва в препоръчаните от производителя условия. Казваш на "сервиз": "Айде за срок от 2 години, ако нещо се случи с него, да ми дадеш да ползвам друго. После ще ти го върна. Ще ти платя 1000 лв. за това."
Резултатът какъв е в края на договора? Ако е заминала техниката, нямаш друга. Ако не е заминала, си я имаш. Но и в двата случая си се разделил със стойността на техниката към момента на сключване на договора.

Цитат на: Pyrhel в 24 Март 2020 13:46:59
От известно време ДАЕУ имат много хубав шаблон, който се вмъква задължително в изискванията за всяка нова поръчка за софтуер и се надявам да следят за изпълнението му. За съжаление част от държавните системи (финансирани от еврофондове), с които трябва да се интергира новия софтуер според съдържанието на поръчката му, не са готови/работещи все още.

В този шаблон са събрани съвсем елементарни основни насоки за дейността в бранша. Преведени и преработени да са подходящи за вмъкване в документация. Най-трудното на измислянето на правила е да направиш спазването и проверката им лесно и (сравнително) безпроблемно.

Давам пример от тук (тази поръчка също ми "намирисва" - 700 хил.лв за VPN?! - виж. допълнението):
Цитат"дизайнът на схемата на базата данни (ако има такава) трябва да бъде с
максимално ниво на нормализация, освен ако това не би навредило сериозно
на производителността;"
За мен тук са прекалили. За повечето неща с някои уговорки обикновено стига 3-та нормална форма на данните. За една част от функционалността със сигурност 3-та нормална ще пречи на производителността*. Тогава трябва да се върне към по-ниска нормализация. Но основното правило е, че трябва да се извърви пътя задължително да 3-та нормална, а когато тя се стигне, тогава се прави оценка за кои данни ще трябва още, а за кои не.
Просто за 200-300 таблици с данни, колкото има информационна система със средна сложност, става невъзможно да се направи преценка. Групичка от 3-5-7 таблици има да се защитава и обяснява по 2-3 часа. И то при условие, че и двете страни имат достатъчно познания в областта и практически опит.

*Производителността зависи от много други фактори, които ще влияят по-силно от нивото на нормализация. Примери много ето тук.

Допълнено:
Прегледах документите. Общата стойност на поддръжката е 420 хил. лв без ДДС. Проблемът е, че "Дейност 3 - поддръжка на техническа инфраструктура" и "Дейност 4 - поддръжка на централизирана VPN инфраструктура" се припокриват логически. А големият проблем е, че VPN (virtual private network) инфраструктурата според документацията (стр.70 до 73) всъщност са няколко IPSec сървъра вървящи върху маршрутизаторите (routers) с тунели помежду си. Има 9 областни звена закачени с фиксирани тунели към централата. Всяко областно звено има тунели към неговите поделения. Какво има да се поддържа на това?!

1) Командите за проверка на свързаността са:
"ping, mtr, traceroute/tracepath, ip -a/ifconfig"
2) Конфигурацията е направена вече на маршрутизаторите - да се наложи редактиране и/или добавяне на тунели. За средно-грамотен администратор без знания е 2-3 часа да си изрови точните команди.
3) Остават правата за достъп до конфигурацията на маршрутизаторите.

Заключение - цената е "напомпана" с "услуга"-химера.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/