Управление при хлъзгане на заледен участък

Започната от Nebhotep, 04 Септември 2013 12:08:15

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Nebhotep

Предно предаване

Случвало ли Ви се е да управлявате автомобил през зимата? Тогава навярно сте попадали в "ледени капани", когато автомобилът се завърта, занася и ви лишава от всякакъв контрол върху управляемостта му. Не? Е, слава Богу !


В същото време, на пътя през зимата това може да се случи на всеки, затова тук ще ви споделим някои каскадьорски тайни! Това са особено хитри способи за управление, които много хора владеят до съвършенство- каскадьори, рали състезатели, изпитатели, детективи, специални агенти и т.н. Способите не са чак толкова сложни, както изглежда на пръв поглед, но изискват малко тренировки. С една дума, ние вярваме, че можете да го направите ...

Започваме с предното предаване, което е разпространено най- много!

"Карам през зимата, затова предпочитам предното предаване"- така разсъждават много автомобилисти. Те се чувстват уверено в завой и направо и ни уверяват че техните машини почти не буксуват. Действително, благодарение на отличната си стабилност, автомобилът с предно предаване дава малко по- добро чувство за увереност, отколкото автомобилът със задно предаване.
Предните колела "дърпат", а задните послушно се търкалят зад тях. В допълнение, двигателят с теглото си постоянно натоварва предния мост, което значително подобрява сцеплението им с пътя, а ако машината забуксува, водачът има голям запас: въртейки предните водещи колела, обикновено се намира на какво да се закачат.

Всичко това е така, но се случва, на обледенен завой автомобилът да загуби управление, без водачът да върти волана, започва да се плъзга по права линия. Какво прави неподготвеният водач: интуитивно завърта рязко волана и натиска "до пода" спирачката, което окончателно извежда ситуацията от контрол. "Не отнемайте газта" - съветват автомобилните асове. Това е вярно, но способите да върнете на пътя неуправляемата машина са много.

Като начало осмислете простата истина: ако започне занасяне на предните колела, единственото което може да ги върне "към живота" е занасяне на задната ос. Занасянето на задната ос може да се предизвика по различни начини, в зависимост о текущата скорост на автомобила.

При ниска скорост е достатъчно за момент да блокирате задните колела. Това се постига с внимателно спиране:даже леко може да дръпнете ръчната спирачка или леко да натиснете педала на газта. В този момент отпускането на педала на газта е вредно.

Главната разлика при управлението на автомобила с предно предаване от автомобила със задно предаване е в това, че колелата трябва да се придържат към пътя, на тази страна, където трябва да се движи автомобила, а не в посока на занасянето, както по- рано ни учиха в училището за кормуване. Това е аксиома. Но на скорости до 40-50 км/ч., може да отстъпим от това правило: кратковременно завъртане на волана именно в посока на започващото занасяне помага на автомобила да се ориентира към необходимото направление. И така, подавайте газ плавно, "изтегляща" колата от плъзгането към праволинейно движение по пътя.

При високи скорости всичко се променя:

Автомобилът с предно предаване много силно реагира на рязко отпускане на газта, чрез поднасяне на задната ос. И неопитният водач, силно изплашен от заледения завой, неволно отпуска падала на газта. И той е прав, защото това е нужно, обаче само за момент. Моментното отпускана на газта връща колата за момент към пътя, и остава само да добавим след това малко обороти и да "изтеглим" колата от завоя.

Но за неопитния водач това е сложно. Съдете сами- колата се носи по пътя с прилична скорост и вместо да натиснем "спасителния" педал на спирачката, трябва да натиснем педала на газта. Затова още веднъж преговаряме правилния алгоритъм на действие: рязкото отпускана на газта провокира, занасяне на задната ос и точно в този момент водачът трябва завърти волана по посока на занасянето и да добави малко газ. Имайте предвид, че трябва да гледате само на страната, където искате да се движите (т.е. за излизане от завоя) и в никакъв случай натам, където занася автомобила.

Ако обаче колата се завърти, следвайте примера на опитните рали състезатели- спирачка и съединител до долу! Това позволява да се стабилизира автомобила и да се спре завъртането, и най- важното да не се допусне изгасване на двигателя, което ще улесни бързо да се измъкнем от насрещното платно и да се отдалечим на безопасно място.

Остана само да напомним: рязкото отпускане на газта може да предизвика завъртане на автомобила даже и на прав участък от пътя, ако под колелата неочаквано се появи лед. С педала на газта трябва да се взаимодейства много внимателно: плавно и дозирано натискаме и точно по този начин отпускаме. И ако не желаете "фигурно пързаляне"- никакви резки движения с волана. Но ако въпреки усилията ни започне занасяне, точно обратното - действайте решително. Колкото по- рязко завъртите волана по посока на поднасянето, толкова е по бърза изравняващата реакция на автомобила. Завъртайки волана в посока на занасянето, отново го завъртете обратно, без да чакате реакцията на автомобила- иначе автомобилът попада в ритмично поднасяне с увеличаваща се амплитуда.

Е, остана само малко да потренирате. На свободно пространство извън пътя, разбира се. Провокирайте подхлъзване и го доведете до поднасяне и т.н. Ако успеете да върнете автомобила в желаната траектория- може да се считате за супер агент.  8)

Задно предаване

Управлението на автомобил със задно предаване се отличава много от управлението на автомобил с предно предаване.

Много хора смятат, че при правилно подбрана скорост на движение по заледен път, може лесно да се избегне занасяне. Това обаче е вярно само отчасти. Разбира се "партизанската стъпка" е много добра мярка за предпазливост, но вероятността за занасяне винаги остава при рязко отпускана на газта и спиране, даже по време на ускорение. Като цяло поднасянето е съвършено неочаквано събитие.

За разлика от автомобила с предно предаване, автомобилът със задно е по- склонен към поднасяне на задната ос. Това се обяснява просто: при класическия пример основната маса  е в предната част на автомобила- тежи и двигателя+ скоростната кутия, задната част е натоварена по- малко, а това значи по- лошо сцепление на водещите колела с пътя. Но това не пречи на истинските асове на "фигурното пързаляне" да управляват подобни автомобили по пътя абсолютно безопасно. Тайните? След малко!

Ситуация първа, най- разпространената. Завой, чист лед, пълно неподчинение на волана, т.е. занасяне на предната ос. Рецептата е една- обръщане (прехвърляне) на занасянето на предната ос в занасяне на задната ос (водещите колела)!
Ако поднесе на голяма скорост е достатъчно да отпуснете газта, при условие че предната ос "гледа" към страната на завоя! Но никога не забравяйте, превишената скорост на лед се явява най- грубата грешка, която е  практически невъзможно да се оправи.

При невисоки скорости не трябва да се опитваме се справим със занасянето на предната ос с помощта на спирачките, това само ще усложни ситуацията. Дръпнете ръчната спирачка или рязко и кратко натиснете газта, за да предизвикате пребуксуване на задните колела. Между другото вторият вариант изисква определени навици и усещане за автомобила, ако прекалите с оборотите рискувате да се завъртите на 180 градуса. Включването на понижаваща предавка с умишлено рязко освобождаване на съединителя, също може да помогне, но и тук трябва да имаме не малко опит.

Ситуация втора, също доста разпространена. Багажника започва да изпреварва предния капак. Затова препоръката е да не се чака занасянето, а да го преодолеем със своите опитни каскадьорски действия. В дадения случай, с парадоксалното вече, изкуствено провокиране на занасяне. Може и да не се получи. Тогава за пресичане на започващото занасяне завъртаме рязко волана в посока на занасянето и веднага обратно, като същевременно отпускаме газта. Тук важното е воланът да се завърти веднага, без да се чака реакцията на автомобила иначе тези манипулации могат да доведат до смяна на позицията: колата да поднесе на другата страна под още по- голям ъгъл.

Противно на общоприетото схващане, автоматичната скоростна кутия, ако се използва внимателно, облекчава движението през зимата. Работа е там, че водещият мост е свързан с двигателя не с твърда връзка, чрез хидромуфа, която изглажда работата на трансмисията и не позволява колелата неочаквано да се превъртят (блокират) при рязко натискане или отпускане на педала на газта. Тоест трансмисията изглажда възможните грешки на водача, естествено до определен предел. Но трябва да отчитаме скоростта! Принудителното понижаване на прадвката + превишена скорост води до принудително развалена скоростна кутия и блокиране на водещите колела с последващо принудително занасяне.

Вярвам, че всеки ще се съгласи, че всички споменати по-горе съвети са логични и и разбираеми ( и не веднъж са отработени... ) са в основата на най-фундаменталните закони на физиката , което означава, че са ефективни. Но не забравяйте : тези указания няма да ви помогнат само ако си ги разпечатате на листче и ги държите в колата, трябва сериозно практикуване.

Може да пробвате и следните начини: при движение в окръжност рязко натискайте и отпускайте педала на газта, прибавяйки тяга едновременно със завъртане на волана по посока на занасянето, като  водим автомобила в контролируемо плъзгане по дъга. Ако автомобилът се върти по часовниковата стрелка, предните колела трябва да бъдат завъртяни наляво и обратното.


Приемете това упражнение за тест. Този който не успее да направи по този начин поне един пълен кръг, трябва веднага да прибире машината в гаража и да не я пипа до края на месец март. Успелите да направят 2-3 кръга могат да се гордеят.  (rofl)  8)




Глупаците спорят с другите, а мъдреците със себе си!