При кои ремонти старите закрепващи болтове се сменяват задължително с нови?

Започната от F Focus, 27 Януари 2023 21:53:40

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

F Focus

Поздравявам за пореден път (и не последен!) сведущите и ценни люде във Форума, като искам да им задам следните въпроси, при които задължително (и дали? ) се налага смяната на закрепващите оригинални болтове при някои ремонти ,( и има ли заместващ читав производител?) а, именно:
-При смяна на верига за Дуратек двигател 1.8 и 2.0, освен всичко  друго според МП се сменява задължително и болта на коляновият вал, който притиска зъбното му  колело (струва ми се странно)?
-При сваляне на глава болтовете и се сменяват-това не съм го чувал за "Форд", но има логика по принцип-така ли е?
-При смяна на демпферен маховик задължително ли се сменяват оригиналните закрепващи го болтове, както спомена Ivchotr?
Ако всичко това е така, то какви болтове на кой производител, освен оригинални да се използват, че може да стане голяма беля наистина! За толкова години така и не получих ясни и смислени отговори на тези въпроси, та реших да направя последен опит тук! :-[  Един казва-"глупости", друг твърди-"нищо подобно", трети-"задължително е" и те така...! А, че някои болтове са много термично и динамично натоварени е факт! И, че изискват качества при производството си също е факт!
Споделяйте мнения и за дизелите, та темата да е полезна за повече потребители!
Както винаги предварително Ви благодаря!


ivchotr

Понеже отвори въпрос, ще кажа какво знам от опит :D
На Зетек 1.6 бензин също задължително се сменя болтът, който държи зъбното колело към коляновия вал. В ремонтния комплект за смяна на ангренажа си има включен и болт. Неслучайно. При първата смяна на ремък участвах и аз и настана лека суматоха с тайминга, щото никой в сервиза не се беше занимавал с Форд и се учехме в движение :D Както и да е. На една колежка на Фиестата с такъв двигател се беше развил въпросният болт (или не е бил сменен или не е бил завит с нужното усилие) и в двигателя беше станала салата.
Маховикът е сигурно най-натовареният възел в двигателя/трансмисията, защото там се срещат силите от оборотите му с теглото на автомобила и триенето на гумите с пътя. Ако пък водачът обича да потегля с превъртане на колелата или го прави неволно, защото толкова си може, нещата стават още по-драстични. В тези условия болтовете за монтажа на маховика са подложени на сериозни натоварвания. Болтовете, които държат главата към блока, не са подложени на такива натоварвания и там не е необходимо да се подменят, освен ако главата не се сваля твърде често. При някои състезателни автомобили това си е ежедневие :D  Но пък ако някой иска при такъв ремонт всичко да му е ново, не виждам проблем да си смени и болтовете. Колкото до марки и производители нямам никаква идея, поне що се касае до болтовете на главата. Другите би трябвало да ги има в ремонтните комплекти, така че който предлага маховика, той ще предложи и болтовете. Не виждам смисъл да се притесняваме стават ли или не.

zloster

Няма нужда от мнения по темата. Има едни дебели писаници наречени "сервизни ръководства". В тях са описани стъпките, които трябва да се следват. И там изрично се отбелязва кои болтове може да се ползват повторно.

Малко за болтовете на маховика:
Screenshot from 2023-01-30 23:48:48.jpg
Целият документ го качих в тази тема: https://fordbg.com/forum/index.php?msg=147011
Споменават, че се ползват 2 конструкции. И двете осигуряват "разтягане", когато са завити в работно положение.
А какво води до скъсването им? Сещам се за две явления, които може да са причина за скъсването им - "умора на материала" (от циклични натоварвания) или нежелателно "закаляване" (от многото топлина от двигателя). Дали е някое от тях или е нещо друго? Нямам представа.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

Pyrhel

Най-лесният отговор е "ако в ремонтния комплект има болтове, значи се сменят" :)

За главата - ако материалите се различават (блок/глава/болтове) - силно препоръчително, при старите мотори за проблеми не съм чувал. На моя кола съм правил лайняни изпълнения със смяна на счупена глава с друга като "новата" глава беше свалена с гарнитурата си - оставих я, какво остава за болтовете и проблеми не е имало (tooth)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

zloster

Абзацът горе дясно на прикаченото изображение от предишното ми писание:
За маховици изрично са написали, че ПРОДАВАТ комплекти болтове, но те МОЖЕ ДА НЕ СА В КОМПЛЕКТА. Съответно трябва да се проверява изрично и отсъствието не означава "ползвай старите".
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

saggy

Цитат на: ivchotr в 28 Януари 2023 00:02:41На Зетек 1.6 бензин също задължително се сменя болтът, който държи зъбното колело към коляновия вал. В ремонтния комплект за смяна на ангренажа си има включен и болт. Неслучайно.
Ivchotr, сигурен ли си, че в ремонтния комплект за ангренажен ремък има болт за зъбното колело на коляновия вал? Гледам оригиналният комплект Ангренажен ремък с обтяжна ролка на Форд от KFZ - https://www.kfz-teileprofi.de/2294/zahnriemensatz-ford-1-25-1-4-1-6-16v?c=309, в който има само болт за ролката. Обаче, като погледнах афтърмаркетът на Гейтс, то в него има даже 3 болта - 1 за ролката и други два за нещо друго - https://www.kfz-teileprofi.de/5017/zahnriemensatz-ford-1-25-1-4-1-6-16v?c=309.

ivchotr

Ами когато го сменяхме първия път имаше болт. Не помня каква марка беше комплектът, но пък пишеше, че се сменя на 150 000 км. Естествено го смених пак след 70 000+ :D Обаче втория път не съм участвал в упражнението и нямам идея имало ли е болт или не. То тъпото при тази кола е, че колелото се държи само от силата на стягане на болта. Няма шпонка, няма шлици... Разхлаби ли се болтът, таймингът отива на кино.

zloster

По сервизно ръководство на Форд трябва да се измери дълбочината на резбата на шайбата. В зависимост от дълбочината има два размера болтове. Тези двата черните (с покритието) от комплекта на око баш ми приличат по отбелязаните размери (M12x29 mm и M12x44,5 mm). Най-вероятно в комплекта от Форд този болт не е включен, защото ще трябва да има 2 комплекта :)
duratec-1.6-crankshaft-pulley-bolts.jpg
Друга интересно за отбелязване е, че и болтовете на зъбните колела на разпределителните валове също се сменят. Отбелязано с удивителна на горното изображение.
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/

saggy

Намерих си старият комплект ангренажен ремък, пистови ремъци и водна помпа от предната смяна. И интересно, че при мен болтовете са различни - имам два по 45мм(сребристите от снимката) и един 100мм (най-големият от снимката). Снимката е от  ангренажния комплект+водна помпа на Дайко за 1.6 двигателя преди фейслифта на Фокус и след фейслифта, т.е. като на Ivchotr и Zloster(ако не бъркам): https://www.kfz-teileprofi.de/4190/zahnriemensatz-wasserpumpe-ford-1-25-1-4-1-6-16v?c=309. Друго интересно, че в комплекта само ангренаж с ролка дългият 100мм болт го няма - https://www.kfz-teileprofi.de/5017/zahnriemensatz-ford-1-25-1-4-1-6-16v?c=309. Единичният пакет на водна помпа върви с 6 малки болта за нея, т.е. 100мм болт не е от нея. Във фактурата от сервиза имам 3 болта - 2 по-малки и явно големият 100мм. И сега се питам спрямо сервизното ръководство на  Zloster и сервизните комплекти на Форд/Гейтс, кой болт за какво е. 82302744-6.jpg

saggy

Поразгледах в 7zap и Интернет, и там дават, че големият черен (фосфатиран) болт M14x80mm е за ролката на коляновия вал при Фокус 2 след фейслифта - МК2.5. Двата по-малки черни (фосфатирани) болта М12х29 и М12х44.5 са явно за 1.6 Дуратек преди фейслифта (МК2) - очевидно това е и двигателят във Фиестата на Zloster. Малките сребристи болтове М8х30 са за ролката-обтегач преди фейслифта. След фейслифта на Фокус ролката я променят и е със само един централен дълъг болт - М8х47mm. По-точно е да се каже след модификацията на 1.6 Дуратек след 2007г., защото двигателят се поставя в различни модели.
@zloster , от кое ръководство даваш снимки и информация? 


zloster

По-добре късно, отколкото никога :)
https://fordbg.com/forum/index.php?topic=12565.msg147046#msg147046

Краят на съобщението (Описани са пълните алгоритми и стъпки за диагностика на различни оплаквания и неизправности. Съдържа и раздели за двигателите 1,25-1,4-1,6 бензин и 2 литра бензин. Както и процедурите по смяна на различните чаркове)
Чукча не читател, чукча - писател.
Смисъл, произход и употреба са пояснени на http://dslov.ru/pos/38/p38_229.htm
За обогатяване и подобряване на говорно-писмената ни култура: https://rechnik.chitanka.info/ http://ibl.bas.bg/rbe/ https://rbe.chitanka.info/