Правилна стойка зад волана

Започната от Bobi, 10 Юли 2013 05:25:40

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Bobi

Има 5 стъпки за настройване на шофьорската седалка, които в общия случай (стандартна височина и средностатистически автомобил) са отправна точка за правилната позиция на шофьора в автомобила. Важно е да ги изпълняваме в долу описания ред, за да получим желания резултат.



Стъпка 1. Настройка на седалката във височина. За разлика от седалките на камионите и автобусите, когато променяме положението на седалката на автомобила във височина, тя изменя и своята позиция напред/назад. Вдигайки седалката нагоре, тя обикновено отива напред/нагоре и обратно – смъквайки я, тя отива надолу/назад. Повечето актуални автомобили имат тази възможност, особено шофьорската и това е първата отправна точка за правилната стойка зад волана. Нагласяме седалката във височина, така че между горната част на главата ни (темето) и покрива на автомобила да има един юмрук (5 пръста) разстояние. По този начин седим достатъчно високо, за да виждаме добре и не прекалено високо, за не ударим главата си в тавана в следствие на някоя неравност на пътя.

Стъпка 2. Настойка на седалката напред/назад. Натискате напълно съединителя на автомобила и настройвате позицията на седалката, така че при напълно натиснат педал да имате лека чупка в коляното. Ако автомобила е оборудван с автоматична скоростна кутия – то напълно натиснат педал на спирачката. По този начин имате по-добра чувствителност и сила да натискате педалите на автомобила (особено педала на спирачката) във важен момент. Над 20% от шофьорите не могат да спират ефективно в рискови ситуации, а една от причините е поради неправилна позиция зад волана – нямат достатъчно сила да натиснат педала на спирачките. Не на последно място, ако краката на шофьора са изпънати в областта на колената при работа с педалите на автомобила и попадне в инцидент, дори не толкова тежък, цялата енергия от удара се пренася в областта на таза. Леко присвитите колена играят като буфер на тази енергия и нараняванията ще са значително по-леки.

Стъпка 3.Настройка на облегалката. Настройте облегалката във възможно най-изправена позиция. За наше съжаление виждаме много хора да шофират в полу-полегнало положение, което е изключително неправилно от гледна точка на възприятията, които организма и мозъка ни възприемат. Ходим изправени, храним се изправени, единствено отпочиваме в легнало състояние. Доста преди да седнем на шофьорската седалка и да започнем да управляваме автомобил, сме се научили да ходим и вестибуларния ни апарат е настроен да работи ефективно (особено, когато говорим за шофиране), при положение, че главата ни се намира в нормално, изправено положение. Освен това, кръста ни се чувства по-добре при по-изправена облегалка, вместо сгънат в неестествена поза. Може да не чувствате умора или болки в момента, но ви уверяваме, че рано или късно ще се появят, ако ползвате "лежерна" стойка зад волана – особено при чести пътувания на дълги разстояния.

Стъпка 4. Настройка на волана. Повечето актуални автомобили имат възможността да регулирате волана във височина и в дълбочина. Нагласяме волана във височина, така че в горната част на волана да виждате ясно таблото на автомобила – километраж, оборотомер, температура и т.н. Настройката в дълбочина, може да бъде подпомогната и от фини настройки на облегалката (Стъпка 3.) или позицията на седалката (Стъпка 2.). Ако приемем волана като циферблат на аналогов часовник и 12 часа е в горната част на волана, то без да губим контакт на тялото ни с облегалката изпъваме ръка напред докосвайки горната част (12 часа) на волана. Воланът трябва да се намира малко зад сгъвката на китката ви. При това положение имате усещане, достатъчно сила и възможност за прецизни корекции на волана, а от там и върху целия автомобил. Нашите наблюдения сочат, че доминираща група шофьори управляват автомобилите си с изпънати ръце, което е изключително неправилно.

Стъпка 5. Настройка на подглавника. Подглавникът на седалката има за цел да ви предпази от последиците при удар отзад, така наречения "камшичен удар". Ако подглавника не е настроен правилно, то ефекта от него се губи. Средата на подглавника винаги трябва да е в една мислена линия с очите и ушите на шофьора.

http://www.driving-skills.com/pravilna-stoika/