Хайпърмайлинг - как да намалим разхода на гориво?

Започната от Black Label, 11 Юли 2017 22:26:18

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

Pyrhel

Само малка поправка, спускането на скорост е ППХ, трябва да говорим за ПХ при спускане с изключена от скорост.
Съгласен съм със спускането при изключена скорост, че реално постига по-голяма икономия от 0/100 при ППХ, Пасатът на баща ми имаше изключителна инерция (за разлика от Мондеото...) и се движеше доста дълго от Траянови врата надолу и в двете посоки. При ППХ трябваше да се натиска газта доста по-рано, отколкото при изключен от скорост, което реално довежда до по-висок разход. Забелязал съм, че 2.5/100 е при ниска скорост, при по-висока (около 110-120) беше около 1-1.3/100.

Аз като не бързам, обичам да карам бавно по магистралите или извънградско. Всъщност, не съм бързал от няколко години насам и по магистралата бръмча на 110-120 на темпомат и обикновено това е идеалната скорост за дясната лента - вървим в пакет и се налага да се изпреварват само камионите или някой дядо (офтопик: последните години забелязвам, че магистралната скорост драстично намаля - преди летяха, а сега със 120 не ме изпреварва почти никой, а аз изпреварвам доста). Разликата в разхода спрямо скоростта много зависи от автомобила. Примерно при 2.2 Мондеото, 90 е с по-висок разход от 110, заради 6та скорост, би трябвали и при Фокуса да е така.

Заради мръсотия и шум, прозорците са ми затворени винаги, въпреки, че не обичам климатик. Като е под 20* съм с AC off, над 20* е пуснат, разлика в разхода не съм видял или ако има да е била до 0.2/100, което е пренебрежимо и не бих се варил. Даже се чудя, когато каже някой "климатика ми вдига около 1л/100".

Казват, че с еко-гуми може да се достигне разлика до 20%, което според мен е невъзможно - сравняват еко-гумите с тракторови сигурно... 20% на 5/100 (например) е 1л разлика - да бе да. Не вярвам да се достигне и 0.1/100 с еко срещу нормални гуми.

На мен ми е много трудно да се впиша в DWL заради чепатия ни релеф, по околовръстното - да, разни хълмчета като за някой пътен възел, ама с големи изкачвания като на магистралата - горе трябва да съм на 7 км/ч :))

Също много зависи от колата и настройките на софтуера дали може да се приложи pulse & glide или е все едно. Забелязал съм при някои, че ако съм спускал и отида на равно с поддържане на скоростта, разходът ми е например 6/100. Ако пусна изцяло педала за 2 сек и после натисна, колкото да поддържам, разходът пада с около 1/2 литър. Вече при хибридите и електрото е съвсем друго, там няма да влизам.

Разни хора съветват за burn & coast, т.е. ако искаш да караш със 100 - непрекъснато да ускоряваш леко до 104 и отпускаш изцяло педала до 96. Това не съм го опитвал, но според мен ще генерира по-висок разход от поддържането на постоянна скорост.

Също така съществува теория, че круиз-контролът генерира по-висок разход. Ако човек е суперкилометърджия (:D) - със сигурност, но при нормално каране 101% е по-икономично на круиз - крака варира леко, човек се отпуска, ускорява с 10-15км/ч после пък забавя...

В един американски форум събират доброволци за тестване на едно у-во за намаляване на разхода, много се чудя дали да се включа, защото имат условие 700км на седмица, а не винаги ги правя. Идеята на въпросното у-во е да "изправи" сигнала от електронния педал точно от треперенията на крака, защото всяко едно трепване казва на инжекциона "пускай повече". Реално автомобилите с "еко" режим, който намалява мощността, би трябвало да го правят, но от форумните постове гледам, че има лек ефект от въпросното и на коли като моята - с еко копче.
Цитат на: BillyBADBoy в 17 Юли 2017 20:54:07Намаляването на под ресорната маса спрямо над ресорната е с ефект ок. 3/1
Какъв е ефекта? Не схванах това 3/1 какво значи?

Четох доста и за аеродинамичността - както казваш всякакви стърчащи неща, в това число влиза най-вече и пода на колата. Отдолу трябва да е равна, с кори без странни отвори, чепати генерации... Колкото и странно да е, казват, че джантите имали също значение - трябва да е плоска джанта, широки спици без релеф, без "паница", т.е. гумата и спиците отвън на джантата да са на равно.

Т.е. ей-такава:
[attachimg=1]

А не подобни:
[attachimg=2] [attachimg=3]
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


BillyBADBoy

Цитатyou really have 3 different classifications of weight.

sprung weight

unsprung weight

rotational weight

sprung weight is anything that is on the car that is carried by the shocks/springs. so trunk, seats, engine, etc...

unsprung weight is everything that touches the road before the springs. so wheels, brake rotors and calipers, hubs, and half of the shock itself.

rotational weight is the stuff that rotates. here there is a bit of a mix between sprung and unsprung weight. your driveshaft is rotational weight, but it is also sprung. your wheels are rotational and unsprung.

ideally, your suspension will work best with the least amount of unsprung weight (quicker response, less inertia), so better handling. your car will accelerate best with the least amount of rotational weight. so wheels, brake rotors, drive shafts, light weight clutch, etc. reducing sprung weight helps everything, but not quite to the effect that the other two will.

so if you look at it that way, taking rotating, unsprung weight off the car will help the most. wheels, brake rotors, lug nuts, tires. there is no set number like a lot of people pass around like "1lb of rotating mass is like 5lbs of regular mass". thats just not easily quantifiable because if you take a pound out of a tire, its going to have a much bigger effect then taking a pound out of a driveshaft. the reason is the tire has a much higher moment of inertia then the axle does.

Относно джантите мисля, че на Приуса са точно такива, каквито си ги описал.

Тези са на 3-ка Efficiency Dynamics:



П.П. За ППХ си прав. Объркал съм се в бързината. За карането на 6-та не съм сигурен, че се постига по-добра икономия. Може би над 120 магистрално да, но до 110-120 си карам на 5-та и имам по добър разход. Виждам, че ти е интересна темата та ето ти още храна за размисъл  ^-^

Brake Specific Fuel Consumption

opex

Да имам снимка на 120 в града при 50. И кво от тва :D
Правил съм и много повече.
И ти си правил много повече - що се правиш на вода ненапита?
Тръгнал да вади кирливи ризи, както когато спори някоя кифла. Ебати героя :D Евала, ИСТИНСКИ мъжкар си :)
На срещите на живо хич не си такъв лице в лице да говориш на хората, но е по-лесно да се оплюва и омазва във форума, че имаме време да си премислим изречението и да си подберем думите за мах. омазване :)
Нагло е да правиш забележка на другите, че са вдигнали 120, като ти си правил 220 цифра пъти?
Нагло е да говориш за замърсяване на дизела след като изтърбушваш катализатори, след като чади години с ремап на мондеото от някакъв странен сайт, същото и със ситроена?
Същото и със споменатия "терминатор", като гореше нарочно всякакви видове бъркочи и лайна и се кефеше как чади и бълва гадости и оставя черни дири?
Да вадя ли кирливи ризи и аз като теб с клипове какви ги вършиш със Сиерата, директно тръба 1м от турбото навън и яко на прекъсвач?
Човек, постоянно се възмущаваш от какви ли не цигании у хората, ама то не е хващане за главата, то не е чудо и... в следващия момент ги правиш същите неща и се кефиш и хилиш като малко дете :)

И на поредното ти изцепване на измислица - че съм раздавал газ - респективно превръщайки се в лъжа за хората, "след това дето било на цариградско" е все едно аз да те питам как раздаваш газ след разминаването ти НА КОСЪМ (всички са виждали снимките и знаят) по същия начин с "терминатора" ти или след зверщината дето разправяш на времето на околовръстното с фиестата, примерно просто.
Но няма значение - въпроса е, че ми става ясно с каква злоба си го написал и съответно ми става ясно, че едва ли не тихичко се кефиш на цялата история.
Няма какво да говорим просто повече тук :) Ще се видим някоя неделя :)

Хайде вече, ноу мор офтопик :D
qaяכSTuning
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book."
Нося отговорност за това, което съм казал и което съм имал предвид - Не нося отговорност за това, което е разбрал някой отсреща.
Suum cuique

Pyrhel

Е па нищо, надявай се да не те спрат някъде за проверка, че освен книжката, да не останеш и без номера на колата :))
Интересно, че не споменаваш за паркинга, оборих ли те? :))
Чети пак темите за терминатор+маслин - всичкото е анти-тъпанар-на-задната-броня устройство, клиповете дето ме плашиш съм си ги качил аз тук и е писано, същото е и за "разни сайтчета" и т.н. Щом искаш да сипвам и на живо - заповядай, не ми пречи :D


По повод темата с джантите, на Приуса само 17-ките са такива, 15ките са чепати, но много леки алуминиеви джанти с "аеро тасове" като "ECOnetic" модификациите на Форд. :D
Храната за SFC трябва да я препрочета много внимателно, че не схванах особено кога какво се случва и как трябва да се кара.
За хибриди открих андроид програма от чуждите форуми, която работи с OBD модул, която дава акъл кога какво може да се промени в стила на каране. Чакам модула и ще видя дали ще ме научи и тя на нещо ново ^-^
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Pyrhel

Тая тема замря. Да метна още нещо за чоплене? :D
Хитър метод да се разберат най-икономичните обороти при равномерно шофиране е следенето на ignition timing за бензин и injection timing за дизелите ако картите не са бърникани. Може да се следи лесно с който и да е адаптор и програми като Торк.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Ozzie

Кой знае какво не мога да кажа по темата, но сякаш не мога да се съглася, че ПХ (спускане по надолнище на неутрална) е по- добрата алтернатива пред ППХ- спускането да речем на 4/5 или 5/6 предавка, според кутията.
За пример - лятото, на тръгване от Пампорово напълних резервоара до горе. До Асеновград, което можем да приемем, че е само надолно, без да освобождавам от скорост, борд компютъра покзаваше среден разход 0,0 л./100 км. Даже си помислих, че нещо може да му е станало.  :D
После вече, по пътя за София почна да качва леко- полеко, като на влизане в София, ако не ме лъже паметта отчиташе 3,2 л. / 100 км.
На Октавия Скаут, 2,0 TDI, при ППХ бордкомпютъра отчиташе моментен 0,0 л. /100 км.

А и другата причина да ползвам ППХ при продължителни спускания е, че не искам да си паля спирачките.

P.S. За другите Фокус-и не знам, но моя няма функция за моментен разход (или поне аз не съм намерил в менюто), а отчита среден такъв.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

Pyrhel

При завои няма спор, че ППХ е доста по-подходящо. За дълги спускания без завои и където скоростта не е проблем (магистралата след Траянови врата, например) и не трябва да спираш след спускането - с ПХ не губиш, а увеличаваш скорост и трябва да започнеш да подаваш газ значително по-късно и затова излиза малко по-икономично като гориво.

https://www.youtube.com/watch?v=_bZlb62VVlw
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

Pyrhel

Направих експеримент вчера с ПХ и ППХ, макар и да е доста по-различно при мен от конвенционалните ДВГ.

Като пътувам по магистралаили, винаги карам на круиз контрол и натискам газ само при изпреварване ако се налага да не преча. При мен ППХ се състои в това ДВГ да е изгасен и да не се движи, но електромоторът да се обърне в генератор и пак намалява скоростта, като регенериирането е особено агресивно с включен круиз контрол по надолнище. От София към Пловдив има доста спускане и по такъв начин обикновено в Пловдив съм на 3,9 - 4,0/100. Този път реших да опитам друго - на всяко спускане леко натисках газта, така че да не се активира регенерирането, но също така да не пали и ДВГ. Т.е. напълно свободно спускане.

По този начин нямаше "ППХ" и колата ускоряваше по надолнищата, като например в края на спускането от Траянови врата беше с почти 40км/ч над скоростта на круиз контрола. Задържах педала в същата позиция докато скоростта не падне до зададената на круиза и не запали ДВГ. Този път влязох в Пловдив на 3,7 и около 200м по-късно стана 3,8 по борд.

За първи път опитвам и е ясно,че не мога да кажа дали наистина съм реализирал икономия от 0,1/100 по този начин, но ще има още експерименти (baby)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

BillyBADBoy


Pyrhel

#39
Минавам карулката и слагам веднага 110.
Но разлика в разхода спрямо скоростта няма особена при мен заради "вариатора" - прибл. едни и същи обороти държи бензиновия независимо дали съм със 100 или 130.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.


BillyBADBoy

Добре де ... като държиш педала на газта частично натиснат и няма ППХ, нали точиш батерията. Реално като свърши спускането батерията ще е изтощена, защото не се е регенерирала на спускане, а допълнително си черпил от нея. След това двигателя ще  работи повече за да я зареди и ще върнеш спестените енергия при спускането обратно. Поне аз так си мисля.

Като карам извънградско служебния Аурис HSD и имам спускане се засилвам повечко и пускам в EV режим, но без селектора на скоростите да е на "B", защото там спирачния ефект e по-голям. И по същия начин като теб от време на време използвам педала на газта за да увелича скоростта, но не постоянно.

Pyrhel

Ако хибдид индикаторът ти е на нулата между CHG (регенериране) и EV не ползваш нито електро, нито регенерираш и загуба няма. Номера е да е много прецизно (затова карам на ECO - там педалът се влияе най-слабо при неравномерното поддържане), защото при по-висока скорост бензиновия ще запали, за да намали оборотите на MG2. При не много висока скорост може да си леко в EV частта и бензиновия също няма да запали, но скоростта зависи от модификацията и дали е плъг-ин, поне при Приус имат сигурно 10 разновидности в предавателните числа в power split-a. При поддържане на 110 км/ч, батерията стои винаги на едно ниво (някъде около 60%) и дори да се поизпразни (което не съм го виждал дори при най-дългите спускания в EV) се съмнявам да има повишен разход докато навакса нивото.

Ти с такава скорост можеш да активираш EV mode?! При мен бутонът функционира до 50км/ч, после казва нещо от сорта "EV Mode unavailable, excessive speed". Т.е. пак мога да съм в EV, но не мога да го форсна да не пали ДВГ.

Днес от Хасково към София темпоматът в частта от включването от АМ Марица до Пловдив беше на 140, че дясната лента е адски разбита, останалото беше на 110, имах и около 200-230кг товар, даде 5.3/100, нещо прекалено много ми се вижда, не знам дали е възможно от вятъра да е...
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

BillyBADBoy

Преди спускане засилвам при 90-100 км/ч пускам рязко педала на газта и колата сама влиза в EV mode без да натискам бутона (натиснал съм го преди това). Така спускам по-дълго без да пали двигателя. Ако не натискаш рязко педала на газта може да добавиш още скорост с ел.мотора, но трябва да е доста прецизно, защото иначе пали двигателя.

140 магистрално и такъв товар дизел ще ти даде по-висок разход. Примерно при мен Фокуса е на 5,2/100 при 120 км/ч в посока Бургас - София

Вятърът също е фактор, защото ти е бил насрещен (западен) и при скорост ок. 20-30 км/ч реално все едно си карал 140-170 км/ч

Pyrhel

Ясно, това е същото, за което говорех и аз, gliding по надолнището (Pulse & Glide със стария Приус). Не разбрах, при теб, дори с висока скорост, EV бутона има ефект върху ДВГ? При мен над 50 км/ч колкото и да го натискам, казва, че скоростта е висока и не показва пълния EV режим, но няма проблем да glide-вам (без бензин) дори със 140 след тунелите по Тракия.
ПП: В града нямам нерви за P&G, само по околовръстното го правя. (blush)
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

BillyBADBoy

Няма ефект EV бутона при висока скорост, но ако засиля и рязко пусна газта колата сама минава в EV mode (поне светва на таблото) без пуснат двигател. Така спускам по -дълго  и с модулиране на педала на газта минава по-дълго време докато се включи двигателя.

Много съм навит на един Голф GTE (plug in) или Ауди А3 E-tron заради по-големия капацитет на батерията, но цените са безбожни.

Pyrhel

#45
Сега се усетих, че новите показват EV иконката всеки път като не работи мотора, не само след ръчно активиране.
Аз не си падам по такъв тип "бутикови" коли за лични. Предпочитам нещо масово, примерно Volt/Ampera или 4 пъти по-голямата батерия на PHEV версиите на Приус - 5.2 кВч литиево-йоннa на фона на нашите 1.3 кВч никел-метал хидрид, но казваме чао на резервната гума и коритото за боклуци под багажника (снимката долу). По-голямата на плъгините също може да се зареди напълно от регенеративното спиране, което е огромен плюс на хълмист терен като нашия, но имат други предавателни числа на power-split-а и могат да жулят на ток до по-ниска скорост без да пали бензина и по-високи негови обороти при извънградско, но едва ли ще е съществена разликата в разхода. Разликата в изцяло ел. пробег е обаче 10 пъти :)

До колкото съм чел, модула за заряд-разряд и максимален ток не трябва да се пипа - справя се, но настройката му остава същата, че при по-сериозно ускоряване пали ДВГ. Може поне малко да се избегне ако е в ЕКО и ръчно зададен EV.

Има и готови комплекти за икономия (казват постоянен разход под 2.3л/100) с допълнителни батерии (tooth) Ако старата ми не съм я продал докато се стопли пролетта, мисля да пусна жици и да си поиграя за експеримент.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

BillyBADBoy

Audi A3 E-tron е с 8,8 KWh батерия и 30-40 км. пробег на електричество ... представи си как като дойде изкачването пускаш на чисто EV, а след това регенерираш по нанадолнището. Градско може въобще да не включваш двигателя. Разход около и под 4/100 ми се струва напълно реалистичен.

AUDI A3 E-TRON


bojinanastas

Аз на моят таралясник, сложих магнитен омекотител. 8) Да ви кажа, ефекта засега е минимален, но го има