За разхода на масло при двигатели 1.8 ( и 2.0) двигатели Дуратек

Започната от F Focus, 02 Януари 2023 14:31:37

« назад - напред »

0 Потребители и 1 гост преглеждат тази тема.

F Focus

Преди всичко ЧНГ-да е здрава за Вас, близките Ви и...автомобилите, разбира се! ^-^

За пореден път ми прави впечатление, че добичето гори масло основно на градско, и то колкото повече се кара кара градско, толкова повече лапа масло, като след половин година само софийско грАдско стигна 300гр. масло/1000км. пробег. Покрай празниците изминах 1000км. извънградско(основно магистрала "Тракия") с обороти 4100-4500-демек скорост 140-150 и много рядко 160км./ч. Час след пристигането измерих маслото-не е мръднало, но по-точно ще е измерването след повече престой. Повечето собственици на Форд с такива двигатели се оплакват, че при тях разхода на масло се увеличва при високи обороти, а при мен е обратното. Имам обяснение, но ще ми е интересно Вашето мнение без да подсказвам ^-^ . Колата е на 278 800км. пробег(вярвам, че е реален), при който според руските форуми двигателят отдавна трябва да е за основен ремонт, ама имам предвид, че те са били тяхно производство, а и качеството на поддръжката, бензина и маслата в Русия е съвсем отделна тема.
Също така много бих искал да знам каква е ролята на ЕГР-клапана за разхода на масло и по принцип? След много четене и зяпане категорично няма да го елиминирам, а и нямам никой от описаните симптоми при задръстен клапан или заялото му стъбло от нагари, но задължително пролетта ще го сваля, за да го почистя, щото съм сигурен, че има нужда. Лошото е, че е трудно-достъпен, металната му гарнитура е добре да се смени, ама ще го преборя.
Надявам се темата да е полезна за мнозина, а ако е дискутирана подробно, което не съм разбрал се извинявам!


Alexi

то той и твоя отдавна е за основен ремонт ,тия мотори си имат слабост в сегментите и от там почва разхода на масло .. само че като се отвори само със сегменти не става ,добре е да се сменят разни други неща също

ADiDimitrov

Според мен основните причини за разход на този мотор са две: 1 и можеби оновната са проблемните сегменти които се вграждат в този мотор! На едно клипче на рашаните ги показват на свалено бутало и изглеждат доста калпаво направени, като са от две части с нещо като пружинка или нещо такова, не си личеше много добре на клипа. 2 прецакан клапан на картерната вентилация, който създава повишено налягане в картера, а от тами в двигателя!! Има и странични фактори като дълга експлоатация на пропан бутан, износени клапани, легла и вложки!!! Виждла съм ремонтиран такъв мотор, след разход 1л. на 1000 км. Всико излезна към 1000 лв. но труда беше личен на собственика. Смени всичко + верига и пълна ревизия на главата. Към момента мотора не харчи и 1 гр. масло и върви като за световно!

ivchotr

Ако в двигателя на фокусовия Фокус са се скапали сегментите, при постоянна висока скорост ще гори масло като за световно. Ако е вярно това, че след последното му каране с обороти над 4000 не е мръднало нивото и не вкарва други течности в картера, сегментите може да се оставят на заден план като основен заподозрян.
Но ще ми е интересно да се установи със сигурност каква е причината за разход при подобни условия.

F Focus

Наясно съм, че имам износване на цилиндрово-буталната група, няма как да е иначе. И съм наясно, че предстои по-сериозен ремонт-вероятно ще е след не повече от година-само живот и здраве да е.
В моят случай интересното е, че на дълъг път почти не гори масло.
И още-след 6 месеца само градско и изминати 6000км. вътр. част на изх. тръба на ауспуха беше натрупала чернилка(не усетих да е мазна, ама сигурно е била). Преди да тръгна на дълъг път изчистих добре с разтворител тръбата от вътре и след 1000км. извънградско на високи обороти, като обърсах с пръст същото място едва-едва се оцапа със светло-сиво.
Инак добичето на магистрала, а и по принцип е хала, змей, разярен крокодил-не се удържа (еле с тия къси скорости)! (tooth)

Не е по темата, но последните засичания показаха разход от 11л. газ/100км. със скорост 140-150км./ч. и 8,6л. газ/100км. по шосе със скорост около 90км./ч. и мааалко градско из Пловдив без никакви задръствания вчера( 1-ви Януари)-според мен съвсем нормално.

F Focus

Цитат на: ivchotr в 02 Януари 2023 19:00:34Ако в двигателя на фокусовия Фокус са се скапали сегментите, при постоянна висока скорост ще гори масло като за световно. Ако е вярно това, че след последното му каране с обороти над 4000 не е мръднало нивото и не вкарва други течности в картера, сегментите може да се оставят на заден план като основен заподозрян.
Но ще ми е интересно да се установи със сигурност каква е причината за разход при подобни условия.

Ivchotr-вЕрвай ми, че изобщо не си измислям, заради което и пуснах темата. А, същият ефект го забелязвам от две години, като рядко пътувам на дълъг път, а съм наясно, че високите обороти продухват (очистват) двигателя, та този път изобщо не го щадих-ама никак! Често достигах 5000об./мин. и малко повече, и задминавах нЕкви Мерцедеси и БМВ-та по баирите-по нанадолнище повече от 130-140км./ч. никога не вдигам.
Относно разхода на масло освен основните заподозрени сегменти ми е интересна ролята на ЕГР (май не е голяма) и вентилацията на картерните газове, което ще разнищя и ще пиша, разбира се.
Нещо ВАЖНО-всички ефекти за разхода на масло, които описах са след, като започнах да използвам качествено(и вече бая скъпо) естерно двигателно масло-при масовите "синтетични" масла, които използвах преди не се усещаше голяма разлика при градско-извънградско.

ivchotr

Изобщо нямам намерение да се съмнявам в това, което описваш. Просто в първия си пост беше написал, че ще провериш какво е нивото след по-дълъг престой след скоростното магистрално каране, но не видях подобен отзив докато пишех своето мнение.

Ако споделиш какво си установил ще е добре. Моята диагноза се нуждае от тази информация.

F Focus

Имаш основание. Измерването го направих след час престой, което според мен не е достатъчно, но утре сутринта ще е по-ясно, но опитът ми с често измерване на нивото на маслото след различно време и по всякакви поводи сочи, че няма да има изненади.

ivchotr

Ами така е по принцип. Просто за протокола.

Иначе, ЕГР клапанът е склонен да се прецаква заради повишения разход на масло и при работа на двигателя на газ. Ако търсиш причина в ЕГР-а за разхода на масло, май няма такава опция.

Alexi

а защо не измериш компресията на двигателя вместо да гадаеш така ? а ЕГР няма достъп до маслото ( вкарва малко изгорели газове в смукателния колектор при частично натоварване и празен ход с цел снижаване на температурата в цилиндъра и по малко азотни окиси ) ,от него няма как да гори масло ,може да не върви добре ако е блокирал частично отворен или по трудно да пали


Pyrhel

Какъв е маршрута на градското ти каране - дистанция, време и каква част от него е на студен мотор?
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

ADiDimitrov

Защо един ден не се хванеш да свалиш входящия колектор, хем ще видиш тия прословути вихрови клапи на какво дередже са, хем ще смениш клапана за картерни газове. Все ми се струва, че при необясним разход на масло, който не е типичен както при заминали сегменти, виновник е именно този клапан  :-\

F Focus

Отговарям:
-Нивото на маслото е спаднало едва-едва доловимо, да речем, че липсват 50гр.-изобщо няма да доливам. Все се каня, като нивото на маслото достигне средата м/у минимум и максимум да не доливам, че да видя какво ще се случи, дали разходът няма да намалее, ама сърце не ми дава! :)
-Основният маршрут на движение е от центъра до аерогарата, който е точно 9км., като както съм писал зимата двигателя не успява да загрее напълно и в двете посоки. На отиване рано сутрин ми отнема 15мин., а на връщане половин час. И, като стана дума за загряването-на дълъг път, ако не е жега при продължително спускане температурата на двигателя спада доста с около 5-10С. Имам го предвид за проблем, който да се отстрани, но добичето май е с нЕкъф електронен (и скъп) термостат и не знам трябва ли ЕКУ-то да го "разпознае", да се ръчка във софтуера...? Лятото в жегите с вкл. климатроник стрелката на температурата "спи", та се чудя да се занимавам ли изобщо?
-Есента ходих при познат майстор-фордаджия, за да ми измери компресията. Човека слуша двигателя, дава газ, отвори капачката за доливане на масло, почеса се и каза, че това за него ще са лесно изкарани пари, но няма смисъл да ме набутва. Настоях, но той ме прати да си "играя", и да не си губя времето и парите за глупости...а, сега де?
-Относно свалянето на вх. колектор отдавна ме сърбят ръцете да го направя и ще зяпам в "Туба"-та както как се сваля? Близо е до радиатора на двигателя, който трябва ли да се свали? И трябва ли подемник, за да се докопам до долната му част? А, клапана за картерни газове сменява ли се, или се чисти? Малко след закупуването на колата друг майстор доказан фордаджия слуша двигателя и беше категоричен, че вихровите клапи са отстранени, което не било толкова страшно, но водело до загуба на мощност и повишен разход на гориво. Склонен съм да му вярвам, понеже въпросните клапи според руснаците са за смяна(барабар с корубата), или за "ремонт", или за елиминиране след има-няма 100-200Х. км. пробег, че ако някоя бъде засмукана става страшно! (:
Надявам се да не съм пропуснал някое питане.
При сегашното състояние на пазара на употребявани автомобили, което все повече ще се влошава ще направя и по-сериозен ремонт, ако се наложи, още повече, че колата в много отношения ми харесва с изключение на късите скорости. Примирих се, че няма да се сбъдне пенсионерската ми мечта за Фокус-2, или 2,5 (без Дуратек двигател!), ама ще го преживея някак. :)

П.С. Съгласен съм напълно с Алекси относно краткото му, но съдържателно обяснение за основната роля на ЕГР-клапана, и затова не мисля да го елиминирам-лошото е, че е малко труднодостъпен, но мисля, че ще се справя сам. Същият имал метална гарнитурка, за която едни твърдят, че трябва да се смени при свалянето му, защото никак не е желателно да смуче въздух оттам, други пък твърдят, че не се налагало-това м/у другото.

Ozzie

ти си куку, 50 мл. масло, верно ли?!?  ::) 
Давам пример - чисто нов двигател, 2,2 комън рейл дизел (марка и модел няма да споменавам). На около 2200 км., при стартиране извежда индикация за нивото на маслото 3 от 5 възможни деления на скалата. Меря по щеката - около 6,5-7 мм. под делението за MAX. Купувам масло по спецификация, както е записано в гранционната карта (0/30), от официалния магазин на доставчика. Събра ~700 мл., докарах го до MAX на щеката. След няма и 200 км., при стартиране отново същия филм (три от пет деления). Е вервай ми, този път така и не успях да разбера колко е маслото. Бърсах щеката, мушках, вадих, бърсах.... цялата е омазана в масло, много над нивото MAX. Теглих му една майна и казах, че ще карам, докато светне лампата за маслото. Като светне, гася, викам пътна помощ и т.н.

Репликирам (по същество):
- 15 мин. за 9 км. в градски условия ми се струва твърде малко време. Моята работа е на 3 км. (и три светофара, не от най-дългите) и ми трябват между 8 и 9 мин., ако спестя поне единия. На връщане са малко повече, понеже има малко повече коли, не мога да го нарека трафик, 'щото не е толкова зле.
Ако приемем, че имаш повече прави улици и малко светофари, бих казал, че ги вземаш тези 9 км. за малко над 20 мин. За това време, двигателя би трябвало да си стигне работната температура.

-
ЦитатИ, като стана дума за загряването-на дълъг път, ако не е жега при продължително спускане температурата на двигателя спада с около 5-10°С
Е и? Нещо напълно нормално - двигателя работи, не се натоварва, освен това горивото което постъпва охлажда в някаква степен цилиндрите. Няма нищо притеснително в това. Съвета ми - изобщо не се занимавай с това.

P.S. Човека правилно ти е казал да не си губиш времето и парите. Ако все пак държиш, никой не може да те спре.

По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...

F Focus

Дали съм ку-ку чак не вярвам, но всеки с мнението си. Всеки двигател си има особенности при замерване на нивото на дв. масло, а Дуратек особенно и не разбирам какво ти се вижда странно и смешно чак? При много проверки на маслото на едно и също място, и след определен престой доста точно може да се "хване" количеството липсващо масло по щеката. Бих казал, че маслото не е мръднало, затова казах 50гр., щото няма как двигателят ми да не е похапнал малко. И още-относно нивото на маслото изобщо не бих вярвал на нЕкви електроники-мелектроники-повечето коли си имат щека за целта. Но за протокола-една от колите ми дърто Рено-19 имаше стрелкови нивомер на таблото за маслото, който се задействаше от датчик потопен в картера при даване на контакт, и който показваше доста вярно-доста полезно и не скъпо да се направи, ама в съвременните автомобили, ако има нещо подобно явно е кауза-пердута, та не го имай за инфо, и не го давай за пример, спорейки !
И вЕрвай ми, че ако тръгнеш в 6.15ч. сутринта по моят маршрут 9км. съвсем спокойно се взимат за 15мин. Хайде да ти стане по-ясно: Лъвов мост-Сточна гара-бул. "Д. Николаев"-ж.п. гара "Подуяне"-бул."Ботевградско шосе"-оттам надясно към циганската маала-аерогарата. Мисля, че за толкова години доста точно съм си засякъл времето и не разбирам спора, но да обясня, ако има още някой се съмнява. През лятото, когато града се опразва и при добро стечение на светофарите мога да стигна за 2-3мин. по-рано. Понеже леко ме ядоса( :) ) дори си преброих светофарите-9 са, като три от тях са синхронизирани и са "зелени". По булевардите вдигам 80-90км./ч. (при разрешени 70). Та така-по този въпрос-толкоз от мен.
Относно спадането на температурата на двигателя при спускане категорично не съм съгласен с теб-при коректно работещ термостат същият трябва да поддържа една температура отваряйки, или не малкият кръг към големият, та не виждам логиката ти дали двигателят е натоварен, или не! Някои от предищните ми коли се държаха, като Форд-а, докато други-не. Убеден съм, че всичко зависи от състоянието на термостата. И още-личният ми опит показва, че предишен собственик, за да не се набута за смяна на термостат го блокира отворен, или разпробива дупка(и) в кръглата пластина, която се отваря, или затваря.

ivchotr

ФФокус, при спускане е нормално двигателят да е по-охладен, особено ако става въпрос за фордовската електроника :D На моя като му подам газ и гледам на диагностиката, температурата се качва с по няколко градуса, чак до плашещи стойности. Даже преди да сменя стария термостат, лятос бяха направо страшни (tooth). Пусна ли го по надолнище на скорост без газ, температурата пада с няколко градуса. Това е така, защото при натоварване изгаря повече гориво за определено време (заради по-високите обороти), докато при липса на натоварване дъргелите ни обикновено работят на около 800 оборота в минута, съответно изгарят по-малко гориво, което означава по-малко топлина. Моят бордкомп по някое време дори показва нулев моментен разход на гориво. При всяко положение без натоварване двигателят загрява по-малко и постъпващата в радиатора охлаждаща течност е с по-ниска температура. И ще е така, колкото по-дълго е спускането и съответно близо до температурата, при която термостатът отваря достъпа до големия кръг. Защото в двигателя ще се връща все по-охладена течност.
А колкото до щеките на Фордовете - имаше някъде из двата форума тема за това какви показания се вадят с щеките ни. Оказва се, че при повечето модели на марката показанията на една и съща щека са различни, ако същата се вкарва в тръбичката към картера завъртяна на 180о. Пробвах и аз, обаче беше преди време и не се сещам на коя от двете талиги този феномен се забелязваше по-ясно. Така или иначе ми е останал навик от тогава да я пъхам в тръбата така, както съм я извадил, без да я въртя. Не е лошо и ти да направиш няколко подобни измервания, внимавайки за тази особеност, защото не е изключено големият "разход" на масло да е просто заради завъртане на щеката в положение, при което показва по-малко. Защото ако се случва нещо подобно при теб, доливане на масло над максималното ниво също не е много добре.

Pyrhel

Интересен въпрос е с какво масло караш и колко км :)

Цялото това нещо с горенето на масло на градско/студен мотор и всичко ОК на магистрала ми звучи като неподходящо масло и може би леко тръгнали маслени сегменти.

Имай предвид, че дори и гъсто, маслото може да се изгаря, защото няма подходящи качества за твоя мотор, а по-рядко да е по-дълготрайно (това съм го виждал на моя кола).

Другото е, че на студен мотор (богата смес), маслото се замърсява повече и после по-лесно си отива - дългото градско каране на студен мотор има този ефект.
Използвайте форума, вместо системата за лични съобщения.
Нека поощрим за същото, когато ни пишат на ЛС.
Така помагаме на други в бъдеще.

F Focus

Ivchotr-това дето си го чел относно положението на щеката съм го писал аз в другият форум и е важно! ^-^
Ще се повторя-при 1.8 и 2.0 двигатели Дуратек (при 1.6 не знам важи ли?) щеката се пъха с мерителната и част напред и тогава се зяпа, защото краят на щеката влиза под не малък ъгъл в картера, и ако това не се спази ще покаже по-ниско ниво на щеката с около 2мм.-проверено многократно.

Pyrhel-от малко над година използвам възможно най-качественото и наистина синтетично масло с вискозитет 5/30 (никога не бих използвал друг-5/40, например, както някои, които не са чели много-много горещо и "авторитетно" препоръчват), а именно Мотул 300V Racing. Преди, като използвах масовите "синтетични" масла разхода на масло беше осезателно по-голям. Че безспорно имам износване на сегментите-имам, няма спор. Маслото го сменям на около 300-400 моточаса макс (пробега го гледам ориентировъчно само), колкото и да е качествено. Сегашното е на почти толкова и скоро ще го сменявам-запасил съм се, че нещо не се намира напоследък, а и доста поскъпна. И още-когато маслото е ново разходът му почти липсва, но след 2-3Х. км. пробег(приблизително 150 моточаса) започва да се появява, като се увеличава. За друго не знам, но относно маслата "кучето ме апе яко"! (tooth)
Относно всякакви масла и всякакви други флуиди в автомобила взимам решение след много четене и зяпане основно при руснаците и мога да изпиша още много, но да не Ви досаждам повече. :)

ivchotr

Ами щом ти си го писал, значи няма какво да ти обяснявам по този въпрос.
Относно маслото - сигурен ли си, че това, което ползваш, е истинско? Мотул е сред маслата, които си имат много двойници, при това не съвсем читави. 3000 км са нищо пробег за нормално масло. Откак съм взел моя дъргел, го карам само с една марка масло, като доскоро маршрутът ми беше Младост - Пирогов и обратно, в най-натовареното време сутрин и вечер. Само до работа и обратно двигателят е работил над 220 моточаса от смяна до смяна, като смените съм ги правил обикновено след пробег от 12 - 13000 до 15000 км, какъвто пробег дава производителят на маслото. С времето за работа по другите маршрути, като нищо ще надхвърли 300 - 350 моточаса. Двигателят губи за този пробег не повече от 150 - 200 грама масло, а по километраж е вече над 275 000 км. На колко е в действителност нямам представа - може и да са повече.

П.П.
Аз обаче не намирам в мрежата Motul 300V Racing с вискозитет 5w30. Намирам с такъв вискозитет само Motul 300V Power Racing, което е масло за състезателни автомобили и то по принцип изкарва до към 3000 км и после става чорба. То не е направено за ежедневна употреба и ако ползваш такова, най-вероятно проблемът е в него.

Жоро Петков

Ако продължаваш да слагаш Мотул В300 колата в обозримо бъдеще ще си замине доста бързо.
Това масло е направено за 1 състезателен ден - има около 10-20 цикъла на загряване/изстудяване и след това става, както ivchotr казва "чорба".


F Focus

Брех-вкарахте ме в размисъл за това масло! :-[ Уж си запазвало качествата доста по-дълго и коефициента му на триене е доста по-добър (гледал съм клипове с тест на триене) и естерните масла чистели най-добре. Безспорен факт е обаче, че с него разхода на масло категорично намаля-особенно първите няколко хиляди километра. Преди ползвах Тотал-Инео 5/30, което изобщо не почерня-само ставаше по-червено, после ползвах Мотул Еко-Клийн 5/30 с високи спецификации на Форд (гарантирано истинско), което също не почерня-само потъмня, докато Мотул-а бая почерня. Не вярвам да е менте, защото го купувам от голям вносител, в метални правоъгълни туби по 2 литра. И да-пълното му наименование е Motul 300V Power Racing 5/30 Ester Core.
Така, или иначе имам още 4 литра и скоро ще го сменя-няма да го хвърля, я, като имам едно на ум какво каза Георги, пък после живот и здраве ще се ослушвам за "нормално" масло със спецификация А5/В5 пък да видим...
Наясно съм, че ако двигателят е в добро "здраве" няма да лапа масло, но когато му предстои ремонт тогава става ясно как се държат различните масла.

ivchotr

Ами ето тук хората са написали, че се препоръчва специално за къси разстояния и рали: https://www.motul.com/bg/bg/products/300v-power-racing-5w30--2

Някои моторджии изпищяха с алтернативното такова за мотоциклети. Предполагам затова Георги ти заостри вниманието, защото в моторджийските форуми темите за маслата са повече от за бебетата в БГМамите :D

Жоро Петков

Попринцип като видя тема за масло и рязко ми се при... хожда до 00.
Но специално за Мотул - майстор със собствен отбор, занимаващ се с двигатели редовно ми е споделял тази (както се вижда от линка не е скрита) информация.
За почерняване/потъмняване не мога да кажа - щом си е сменило цвета към тъмен значи детергентите вътре чистят.
По-черния цвят на 300-тата може би е защото си му минал живота.
Според мен лично - сменяй си маслото с каквото Форд са предписали. Намери си дилър и просто сменяй по-често.
Вече почти не може да намериш минерално масло така или иначе. НЕ се подвеждай по глупостите на етикетите - 90% от маслата вече са или пълна синтетика или смес (пак надминаваща многократно по качества минералните).
Последна мисъл (пак споделена от човек с доста километри) - блокирал двигател с масло е доста рядко явление, обикновено е от липсата на масло.

F Focus

Благодаря за отзивчивостта на отзовалите се!
За пореден път се убеждавам, че човек се учи цял живот-стига да иска, разбира се! А, аз много и винаги съм искал да се уча-затова внимателно чета всички мнения дори и да не съм съгласен с някои от тях.

ivchotr

Е, то времето показва кой е бил прав, дори и да не си бил съгласен с него. Въпросът е да не го разбереш прекалено късно.

Нямам предвид конкретно теб. Говоря по принцип.

F Focus

И мен да си имал предвид не бих се обидил-всеки е грешал, кой повече, кой по-малко...аз съм от вторите! :)) Майтап да става! ^-^
Тези дни съм на работа и в понеделник ще сменя маслото със същото, щото както казах го имам и ще следя особенно внимателно разхода (не, че досега не съм го правил), за да вдяна след какъв пробег (мото-часа) започва да се увеличава разхода, като ще пиша, разбира се. А, междувременно ще зяпам и избирам какво "нормално" масло да купя?
Другият вариант е да си карам със сегашното масло, като го сменявам на около 2000км. и така, докато задмина сумата за основен ремонт! :)
Ама все ми се струва, че като залях "Рейсинг-а" двигателят утихна...може и да си въобразявам, де!

nogopechen

В този рекламен клип казват и показват интересни неща за маслата. Колко може да се вярва всеки да си прецени. Според производителя за 4 литра туба масло, подходящо за моите мотори, трябва да плата недемократичната цена еквивалентна на 100 ( сто ) щатски долара.        https://youtu.be/rpqoILumhyg

F Focus

Много интересно видео-благодаря!
Загледах го, но ми възникнаха някои лични проблеми с близки (при старите хора е така), та ще го догледам в неделя, или понеделник, дай Боже!

ivchotr

Нещо от наш автор: https://maxcar.bg/blog/motorni-masla-mente-n11 Споменават и маслата за Форд като пример.

А защо някои двигатели в Русия са със сажди вътре вместо с масло, може да се види тук, за тези които са забравили за случката или са пропуснали да изгледат клипчето в горния линк: https://youtu.be/BQPk01z1oJQ

F Focus

Ivchotr-вярвам, че клиповете са полезни, за което ти благодаря! За съжаление ми се струпаха сериозни лични проблеми днес с най-близък роднина.
Извинете ме, ако не реагирам на отговорите Ви, и Ви благодаря за съпричастността към темата, и че бяхте полезни!
Вероятно ще изчезна за определено време.
Пожелавам Ви да сте живи и здрави, щото това е най-важното!